Bi-amping

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

Bi-amping

Inläggav pgv » 2005-05-18 18:38

Har precis köpt en Luxman L 210. Tänkte ha minAudiolab 8000A till bas och Luxmanen till resten. Vad tror ni. Ska skaffa en kontakt som gör att jag kan köra cd spelaren till båda förstärkarna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-19 15:50

Varför vill du göra det? Du får inte mer effekt genom att biampa (troligtvis tvärtom) eftersom det är det svagare slutsteget som sätter begränsningen. Båda slutstegen förstärker ju samma spänning och det är spänningen som nästan uteslutande begränsar hur starkt man kan spela. En viss strömavlastning sker mellan slutstegen men så länge du inte har väldigt svårdrivna högtalare så kommer spänningen att begränsa först.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-05-19 21:56

Är det inte så att om driver diskanterna med en förstärkare på 2x45 w och basen med en som är på 2x60 så blir det mer än om jag bara har en förstärkere till att driva allt. Och sen upplever jag ju att basen är tajtare med Audiolab än med Luxman. :?:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-19 22:07

inte om du inte har aktiv delning
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-05-19 22:13

Jag är inte så hemma på det här. Men jag ska använda mina högtalare som har bi-wiring, en stärkare till de övre 2 och en till de 2 undre kontakterna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-19 22:54

Grejjen är att kör du passiv delning, alltså helt normal biampning så kommer båda stegen att förstärka exakt samma signal. Kommer det en kraftig baston så kommer den att förstärkas i diskantens slutsteg lika mycket som i basens, enda skillnaden är att den kommer att dra mindre ström i diskantens slutsteg eftersom lasten som diskanten utgör är mer högohmig vid lägre frekvenser.

Delar man aktivt så får man däremot nytta av båda stegens kraft eftersom delningen av signalen sker innan de förstärks i slutstegen. Då kommer bara bas att förstärkas i basens slutsteg och vice versa.

Biampar du med ett steg på 45W och ett annat på 60W så kommer du inte kunna utnyttja mer effekt än 45W eftersom det lilla steget klipper före det stora.

Om audiolab har tajtare bas och lite mer effekt så skulle jag köra enbart med det steget. Då får du ju mer kraft och headroom än om du biampar. :) Paradoxalt nog, men så är det.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-05-20 11:24

Tack för inläggen. Dock har jag inte blivit riktigt klar på det hela, ( kan bero på att mina föräldrar tappade mig i golvet som liten, flera gånger) även om båda förstärkarna får hela frekvensen så delas de ju upp senare. Borde det då inte bli 4x45w som skickas ut? Denna sida läste jag innan: http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=136
Jag ska väl också säga att jag kör inte så något börjar klippa, men det är mer som en reserv. :D

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-05-20 11:43

Grejjen är att kör du passiv delning, alltså helt normal biampning så kommer båda stegen att förstärka exakt samma signal. Kommer det en kraftig baston så kommer den att förstärkas i diskantens slutsteg lika mycket som i basens, enda skillnaden är att den kommer att dra mindre ström i diskantens slutsteg eftersom lasten som diskanten utgör är mer högohmig vid lägre frekvenser.
Om man använder enbart det kraftigare slutsteget för båda kanalerna kommer exakt samma signal gå till både bas och diskant, kommer en kraftig baston kommer det uppstå dist, den disten kommer ju då att skickas till diskanten. Biampar man så skickas inte den dist som genereras av bastonen till diskanten, det borde väl kunna bli bättre, speciellt om det inte klipper i alla fall med den lilla förstärkaren?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-20 12:27

Om man använder enbart det kraftigare slutsteget för båda kanalerna kommer exakt samma signal gå till både bas och diskant, kommer en kraftig baston kommer det uppstå dist, den disten kommer ju då att skickas till diskanten. Biampar man så skickas inte den dist som genereras av bastonen till diskanten, det borde väl kunna bli bättre, speciellt om det inte klipper i alla fall med den lilla förstärkaren?
Exakt samma signal kommer att gå till båda högtalaringångarna i båda fallen (både med och utan biampning), bara att det distar först i det lilla steget.

Alltså, disten som blir av bastonen i diskantens steg kommer att drabba diskanten, så är det. Däremot så kommer ju inte basens slutsteg att dista då iaf. :? Inte lika tidigt hursomhelst. Men om det väl klipper i diskantens steg så är det ju redan kört för ljudet, det hjälper liksom inte att basens steg inte klipper då.

Hur man än vrider och vänder på det så är det iaf bättre att använda det kraftigare steget.

Sedan kan jag inte säga vad som kommer att låta bäst på lägre volymer(innan det distar). Jag har inte provat men jag tror inte alls på biampning, det finns liksom inga bra argument för varför det skulle bli bättre. Mindre/ingen back-emf mellan elementen möjligtvis, men det är inget problem i en bra högtalare.

pgv:
även om båda förstärkarna får hela frekvensen så delas de ju upp senare. Borde det då inte bli 4x45w som skickas ut?
Det är spänningen som klipper i en normal förstärkare som driver ett par normala högtalare, därför kan man inte bara addera effekten. Effekten som utvecklas i stegen blir mindre eftersom stegen lastas med en högre impedans i diskant resp. bas. Man kan säga att det är den minskade strömmen som gör att effektutvecklingen blir lägre i de båda stegen.

Det är alltså inte 4x45W som "skickas ut" till högtalarna, utan den spänning där slutsteget klipper som ger 45W i 8ohm. För att få effekten så tar man spänningen i kvadrat delat på lasten. lasten är i detta fallet ungefär hälften eftersom diskant och bas normalt kopplas in parallellt, därför blir alltså effekten som varje slutsteg klipper vid delad på hälften. Slutsats: Du får samma maxeffekt från två identiska biwirade steg som endast ett.

Om du som i ditt fall använder ett svagare steg till ena registret så kommer detta steg att klippa först, därför kan du inte få ut mer effekt än vad det lilla steget kan lämna. Att det är såhär beror på att hela spänningen förstärks i båda stegen, det är bara strömmen för basen som bromsas i diskantens slutsteg och tvärtom. Men strömmen är normalt inte en begränsande faktor för effekten som en förstärkare kan lämna(i princip aldrig, kanske om du använder högtalare på under 1 ohm).

edit: Jag läste det som stod på Dvdforum och måste tyvärr säga att det inte stämmer alls. Det är rent felaktigt att man får extra effekt vid biampning. Däremot får man minst dubbla effekten om man bryggkopplar två steg. Bryggkoppling är alltså ett effektmässigt överlägset bättre utnyttjande av två slutsteg.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-05-20 16:53

Ok
Kan inte bryggkoppla eftersom Luxmanen inte är byggd så.
Men jag ska testa de som vi har diskuterat här. Det kan ju inte bli annat än sämmre :D .

Återgå till Köpråd