High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 21:27

Svante skrev:
Flint skrev:Originalet låter HIFI och LTS-versionen låter reklamradio.

Nä, nu skämtar du aprillo...?

Alltså antingen har du vuxit upp i ett land där de kommersiella krafterna verkligen fungerar, eller så har du fel versioner. Kan du inte Masvisa dina filer så att vi kan se vilka de är?

Fast... Originalet är ju LTS-skivan (närmast). Hur går det där ihop?

Var du med vid det raka "överlyftet" från originalmastern till, vad ska man kalla den, LTS-mastern så att du kollade hur det gick till?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 21:32

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:Originalet låter HIFI och LTS-versionen låter reklamradio.

Nä, nu skämtar du aprillo...?

Alltså antingen har du vuxit upp i ett land där de kommersiella krafterna verkligen fungerar, eller så har du fel versioner. Kan du inte Masvisa dina filer så att vi kan se vilka de är?

Fast... Originalet är ju LTS-skivan (närmast). Hur går det där ihop?

Var du med vid det raka "överlyftet" från originalmastern till, vad ska man kalla den, LTS-mastern så att du kollade hur det gick till?

Nej, det var jag inte, men har ingen anledning att tvivla på de uppgifter jag har fått. De stämmer så väl med mina egna hörselintryck. Och andras vars ljudbedömningsförmåga jag har stark tilltro till.

Men kan du inte MasVisa flacarna, eller skicka dem till mig så gör jag det. Bara så att vi vet att vi pratar om samma ljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 21:42

Svante skrev:Men kan du inte MasVisa flacarna, eller skicka dem till mig så gör jag det. Bara så att vi vet att vi pratar om samma ljud.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 22:12

Ja, det ser ju ut som utgåvorna från 1991...

Full analysis
Bild

...och LTS-utgåvan.

Full analysis
Bild

...och jag vill minnas att 1991-versionen var den som lät allra sämst i mina öron.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 22:17

Svante skrev:Ja, det ser ju ut som utgåvorna från 1991...

...och jag vill minnas att 1991-versionen var den som lät allra sämst i mina öron.

Vilket talar för att min tänkbara förklaring kan stämma.

Jag roade mig med att "remastra" originalet för att efterlikna LTS-versionen. Bara att komprimera några dB men låta transienterna gå igenom för fullt. Både bildmässigt och ljudmässigt kom jag nära. Men närmast kom jag med en "BBE Sonic Maximizer".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 22:33

Sjukt... Det är precis vad jag hade förväntat mig om du hade gjort det åt andra hållet.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-07 22:35

Flint skrev: Men närmast kom jag med en "BBE Sonic Maximizer".

:lol:

Jag har svårt att förstå hur det oförvanskade originalet kan låta maximizer men vad vet jag? Inget. Kan ingen lägga upp några klipp? Jag tror det är fler än jag som vill höra detta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 22:40

Ser ut så här. Vad har jag gjort? 8O :lol:

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-07 22:43

Flint, den där ser ju bra ut. Vilken utgåva är det? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 22:47

philip skrev:Kan ingen lägga upp några klipp? Jag tror det är fler än jag som vill höra detta.

Nej jag lägger inte ut ljudprov av det här av respekt för föreningen/utgivarna. Att jag diskuterar ljudet beror på att den diskussionen redan är igång. Jag letar efter anledningen till att jag och tydligen även n3mmr har lite synpunkter på ljudkvaliteten. Det ingår i projektet "försöka förstå" mer än projektet "få rätt".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 22:48

petersteindl skrev:Flint, den där ser ju bra ut. Vilken utgåva är det? :)

MvH
Peter

Min ofullbordade. Blinkar grön. 8)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-07 22:50

Flint skrev:Vad har jag gjort?

Om det stämmer och du inte driver med oss så har du visat på att Masvis inte är ett speciellt bra program för att illustrera ev välljud (dock ett förnämligt program som är mycket bra för annat).

För jag äger en BBE Sonic Maximizer och det finns ingen möjlighet att något låter bättre ut ur den burken än in. :lol:

EDIT: Men jag inser att jag aldrig kommer få reda på sanningen, att inte lägga upp 30-60 sekunders klipp i utbildnings och utvärderingssyfte av respekt för LTS, det tror jag på du. :roll:
Senast redigerad av philip 2011-06-07 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 22:52

philip skrev:

Om det stämmer och du inte driver med oss så har du visat på att Masvis inte är ett speciellt bra program för att illustrera ev välljud (dock ett förnämligt program som är mycket bra för annat).

För jag äger en BBE Sonic Maximizer och det finns ingen möjlighet att något låter bättre ut ur den burken än in. :lol:

Det stämmer exakt. Jag driver inte med någon här.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-07 22:54

Flint skrev:
philip skrev:

Det stämmer exakt. Jag driver inte med någon här.

Jag tror dig när jag hör det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 22:59

Du får nöja dig med en bild på'n som den var inställd.
OK jag kontrollyssnade nyss. Min version var aningen ljusare än LTS:s.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 23:06

Flint skrev:Ser ut så här. Vad har jag gjort? 8O :lol:

Bild

Hahaha, den giffen är ju TRANSPARENT! :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 23:07

Svante skrev:Hahaha, den giffen är ju TRANSPARENT! :lol:

Har jag nu lyckats, igen! Både bild och ljudmässigt. :P

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-06-07 23:17

300 ex? LTS är verkligen en maktfull organisation att räkna med... kommer förmodligen att förändra hela branschen så att skivbolagen kommer på bättre tankar... :lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 23:21

Jag känner inte igen vågformen alls vid 184,1 s från filen, Visserligen är det ju en remaster, men ändå. Var kommer spiken ifrån, har du glappkontakt i din maximizer? Det är nog den spiken som gör allpassgrafen så fin, iaf, och toppvärdet så högt.

Eller är MasVisgrafen ett hopkok av nånting?

Jag börjar misstänka att Flint fifflar med MasVisgraferna. De brukar inte bli transparenta sådär av sig själva. Det går däremot att ställa in i bildbehanlingsprogram så att de blir det.

Hmm, det är ju juni, ju.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 23:23

JanBanan skrev:300 ex? LTS är verkligen en maktfull organisation att räkna med... kommer förmodligen att förändra hela branschen så att skivbolagen kommer på bättre tankar... :lol:

Lugn, bara lugn. Snart får vi läsa om skivbolaget Sony-LTS. Inte längre bara en maktfaktor- nu även med crestfaktor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 23:28

Svante skrev:Jag känner inte igen vågformen alls vid 184,1 s från filen, Visserligen är det ju en remaster, men ändå. Var kommer spiken ifrån, har du glappkontakt i din maximizer? Det är nog den spiken som gör allpassgrafen så fin, iaf, och toppvärdet så högt.

Jag börjar misstänka att Flint fifflar med MasVisgraferna. De brukar inte bli transparenta sådär av sig själva. Det går däremot att ställa in i bildbehanlingsprogram så att de blir det.

Hmm, det är ju juni, ju.

Nu blir jag besviken. Jag har betydligt större respekt för dig än att ens komma på tanken. Jag fifflar ingenting.

Och glapp i burken. Knappast i en mjukvaruplugg.
Senast redigerad av Flint 2011-06-07 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-07 23:31

Spännande! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 23:40

Flint skrev:
Svante skrev:Jag känner inte igen vågformen alls vid 184,1 s från filen, Visserligen är det ju en remaster, men ändå. Var kommer spiken ifrån, har du glappkontakt i din maximizer? Det är nog den spiken som gör allpassgrafen så fin, iaf, och toppvärdet så högt.

Hmm, det är ju juni, ju.

Nu blir jag besviken. Jag har betydligt större respekt för dig än att ens komma på tanken. Jag fifflar ingenting.

Och glapp i burken. Knappast i en mjukvaruplugg.

Jamen, det har ju jag för dig också, men det mejkar inte sens liksom.

Hur blev det en spik där vid 184,1 s undrar jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 23:45

Svante skrev:Hur blev det en spik där vid 184,1 s undrar jag.

Det jag mest ogillar med remastring är den där konstgjorda klarheten. Ponera att detta spikskott hör ihop med det jag ogillar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-07 23:49

Vinylknäpp?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 23:50

Flint skrev:

Det jag mest ogillar med remastring är den där konstgjorda klarheten. Ponera att detta spikskott hör ihop med det jag ogillar.

Nja, det ser ut som en störning mest. Sånt där brukar låta som ett litet knäpp. Det är lite svårt att se iofs när man inte kan zooma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 00:00

Almen skrev:Vinylknäpp?

De här filerna har väl aldrig sett en vinylspelare, va? Snarare köldknäppar eftersom vi kör digitalt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 00:02

Svante skrev:
Flint skrev:

Nja, det ser ut som en störning mest. Sånt där brukar låta som ett litet knäpp. Det är lite svårt att se iofs när man inte kan zooma.

Det bör ju ha varit något i prg.materialet som pluggen reagerade på. Den lägger ju till diskant där det redan finns diskant och inte däremellan vad jag förstår.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-08 00:04

Tänkte bara i och med diskantförhöjningen jämfört med LTS-utgåvan. Det stämmer ju med Dagge Lundquists uppgifter om hur mastringen gått till för respektive utgåva.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 00:10

Jaha. Jag trodde att du skämtade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi