Inga negativa intryck av trycket rent fysiskt, eller psykiskt?
Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Ja, typ.
Man får betala VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT mycket pengar för dom där tre decibelen...
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Ja, typ.
Tja, du betala ju 17000kr för dom 2 dB extra som i56 har över i32s. 2 dB som helt äts upp av att du måste sitta längre ifrån dom än med i32s.
IngOehman skrev:Och - 3 dB det är faktiskt en VÄLDIGT märkbar skillnad när man spelar
på lite. Tre decibel känns faktiskt som en rätt stor stegring vid högre
ljudtryck.
subjektivisten skrev:En sak jag funderar över är skillnaden i termiska kompression mellan t ex i32s, som är en 4 ohm högtalare, och i64s, som är en 7 ohm högtalare. Om vi räknar bort fördelen med dubbelt så många element i i64s, borde inte termiska kompression skilja sig åt mellan dessa två på grund av impedansen? Eller är det på grund av fler element som impedansen är högre? Eller tänker jag fel?
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Ja, typ.
Tja, du betala ju 17000kr för dom 2 dB extra som i56 har över i32s. 2 dB som helt äts upp av att du måste sitta längre ifrån dom än med i32s.
Rydberg skrev:Om NAD 208 hade varit bra nog hade man ju kunnat göra detBamsefar skrev:Alltså borde vi försöka köpa loss NAD208 schemat från nuvarande ägare och bygga en egen faktsikt.se serie i sniklådor ?
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Om NAD 208 hade varit bra nog hade man ju kunnat göra detBamsefar skrev:Alltså borde vi försöka köpa loss NAD208 schemat från nuvarande ägare och bygga en egen faktsikt.se serie i sniklådor ?
Finns nog reparationskompetens att tillgå som skulle kunna peka ut var omdimensionering skulle krävas för ökad tillförlitlighet. Kanske någon sitter på andra förbättringsförslag också?
jonasp skrev:Så skillnaden i termisk kompression blir rätt stor.
bakerman22 skrev:Så du menar att den enda skillnaden mellan i56 och i32s är ett par decibel i ljudtryckskapacitet ?
Jag trodde helt ärligt att du var mer insatt än så...
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Om NAD 208 hade varit bra nog hade man ju kunnat göra detBamsefar skrev:Alltså borde vi försöka köpa loss NAD208 schemat från nuvarande ägare och bygga en egen faktsikt.se serie i sniklådor ?
Finns nog reparationskompetens att tillgå som skulle kunna peka ut var omdimensionering skulle krävas för ökad tillförlitlighet. Kanske någon sitter på andra förbättringsförslag också?
Då är både jag och Lindroos hårt drabbade av placebo.Nattlorden skrev:Nej, jag vet att du tänkte på dess brist på placebo.
MagnusÖstberg skrev:Det finns det säkert inte, men jag tycker det är direkt fel att utpeka alla som inte ser steget som det ultimata som påverkade av placebo.
Onödigt provokativt, och ut min synvinkel direkt felaktigt.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Om NAD 208 hade varit bra nog hade man ju kunnat göra detBamsefar skrev:Alltså borde vi försöka köpa loss NAD208 schemat från nuvarande ägare och bygga en egen faktsikt.se serie i sniklådor ?
Jadå, jag har förbättrat två exemplar.
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Så du menar att den enda skillnaden mellan i56 och i32s är ett par decibel i ljudtryckskapacitet ?
Nej, det säger jag inte men eftersom vi talade om ökat ljudtryck och du ansåg 3 dB var både lite och dyrt så gjorde jag en jämförelse.
jonasp skrev:subjektivisten skrev:En sak jag funderar över är skillnaden i termiska kompression mellan t ex i32s, som är en 4 ohm högtalare, och i64s, som är en 7 ohm högtalare. Om vi räknar bort fördelen med dubbelt så många element i i64s, borde inte termiska kompression skilja sig åt mellan dessa två på grund av impedansen? Eller är det på grund av fler element som impedansen är högre? Eller tänker jag fel?
Räkneexempel. Säg att du jämför en 4-ohms högtalare med två element och en 8-ohmshögtalare med fyra element. Båda högtalarna får 200W i 8 ohm in i sig.
Den förstnämnda belastas då med 400W eftersom den är 4 ohm. Dvs 200W per element. Den sistnämnda belastas med 200W eftersom den är 8 ohm. Eller 50W per element, då den har fyra basar...
Så skillnaden i termisk kompression blir rätt stor.
steveo1234 skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Om NAD 208 hade varit bra nog hade man ju kunnat göra detBamsefar skrev:Alltså borde vi försöka köpa loss NAD208 schemat från nuvarande ägare och bygga en egen faktsikt.se serie i sniklådor ?
Hur då? Och, hur vet du att det var en förbättring?
bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Så du menar att den enda skillnaden mellan i56 och i32s är ett par decibel i ljudtryckskapacitet ?
Nej, det säger jag inte men eftersom vi talade om ökat ljudtryck och du ansåg 3 dB var både lite och dyrt så gjorde jag en jämförelse.
Vad var det egentligen du jämförde då ?
Som att säja att skillnaden mellan en BMW och en Volvo är 30 km/h.
Varför då köpa en BMW för 400k när man kan få en Volvo för 200k ?
Jag vet ju att du läst manifestet minst en miljon gånger, så du borde ju veta vad som skiljer mer än dom där 2 decibelen...
Minst sagt märklig jämförelse...
IngOehman skrev:Strömdrivning är drivning med oändlig utimpedans. Normal drivning i t ex
en aktiv högtalare, är med 0 ohm. Drivning med en impedans signifikant
högre än elementets Re är inte äkta strömdrivning, men nästan.
Ja, den termiska kompressionen med i32a för en given avspelningnivå, är
ungefär 1/3 av den i i16s. Men det beror på frekvens. Kan även nämna
att faktorn 4 gånger mellan i64s och i32s bara gäller i hårt dämpade rum,
och förstås inte i diskantregistret överhuvudtaget. Där är dock den dyna-
miska kompressionen oerhört låg i båda systemen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Strömdrivning är drivning med oändlig utimpedans. Normal drivning i t ex
en aktiv högtalare, är med 0 ohm. Drivning med en impedans signifikant
högre än elementets Re är inte äkta strömdrivning, men nästan.
Ja, den termiska kompressionen med i32a för en given avspelningnivå, är
ungefär 1/3 av den i i16s. Men det beror på frekvens. Kan även nämna
att faktorn 4 gånger mellan i64s och i32s bara gäller i hårt dämpade rum,
och förstås inte i diskantregistret överhuvudtaget. Där är dock den dyna-
miska kompressionen oerhört låg i båda systemen.steveo1234 skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Om NAD 208 hade varit bra nog hade man ju kunnat göra detBamsefar skrev:Alltså borde vi försöka köpa loss NAD208 schemat från nuvarande ägare och bygga en egen faktsikt.se serie i sniklådor ?
Hur då? Och, hur vet du att det var en förbättring?
Om Morello talar om ombyggnaden som jag tog fram för en förfärlig massa
år sedan för att ge 208 bättre LF-egenskaper, så kan jag bekräfta att den
gör vad den skall.
"Viktig" skulle jag inte kalla den dock. 208:an fungerar ju rätt bra som den
är, alltså även utan ombyggnad. Men det är väl ingen som kallat det för en
viktig modifikation heller.
Kan även nämna att Oggen har fenomenala LF-egenskaper utan behov av
några ombyggnader.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster