Moderator: Redaktörer
Flint skrev:philip skrev:Kan ingen lägga upp några klipp? Jag tror det är fler än jag som vill höra detta.
Nej jag lägger inte ut ljudprov av det här av respekt för föreningen/utgivarna. Att jag diskuterar ljudet beror på att den diskussionen redan är igång. Jag letar efter anledningen till att jag och tydligen även n3mmr har lite synpunkter på ljudkvaliteten. Det ingår i projektet "försöka förstå" mer än projektet "få rätt".
n3mmr skrev:Jag känner igen Flints reaktion när det gäller rösterna: rösterna är kanske uselt inspelade eller kanske t o m söndermastrade i några av låtarna. Vissa av Greg F's rytm-ljud är inte heller så vackra.
Flint skrev:UrSv
Det tror jag att han besvarar bäst själv. Fråga honom direkt viken version han syftade på.
PekkaJohansson skrev:Flint skrev:Pålagd konstgjord klarhet. Tycker mer och mer att "krispigheten" på remastrad musik är värre än dynamikförlusten.
Som sagt, någon diskanthöjning finns inte till skillnad från på tidigare utgåvor. Jag börjar undra om det inte är avsaknaden av brus, distorsion och dynamisk komprimering som du upplever som "pålagd konstgjord klarhet". Vi är ju så vana vid att höra processade produktioner att det framstår som lätt chockerande när färgningarna uteblir.
Nåväl, nu vet du i alla fall hur det ligger till!
Med vänlig hälsning
Pekka
Ja, eller så var originalet mastrat på ett bra sätt.Flint skrev:Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.
Flint skrev:Dessutom: varför är basen runt 40Hz aningen höjd och resten sänkt på LTS-versionen. Det syns när man snabbt byter mellan masvisbilderna mellan LTS-versionen och den tidigare versionen som jag visade tidigare. Luktar remastring. Och varför har klarheten ökat. Tappade 90-talets digitalutrustning diskant och lät mörkare och att det därför lät annorlunda om det som då gavs ut? Man kan ju gärna tro det eftersom den nya LTS-versionen låter klarare. Måste ju bero på nånting rent teknisk som skiljer i utrustning eftersom Pekka säger så här, nedan. Att ta bort lite brus som knappt finns tillför inte så mycket klarhet som det rör sig om här. Det säger min egen erfarenhet av ljudredigering. Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat. Det är min klara uppfattning.
jonasp skrev:Det är kanske en sak att man inte gillar soundet på den oremastrade A&F-plattan, men att förtäckt påstå att Pekka m fl ljuger rakt upp och ner tycker jag är lite väl magstarkt.
Svante skrev:Hmm, en sak som slår mig.
Vad händer egentligen med spektrum om man bara dynamikreducerar? Om man leker med tanken att det inte tillförs någon dist, så borde faktiskt medelspektrum påverkas ändå. De starkare partierna, dvs anslag osv har ju som regel mer högfrekvensinnehåll och de delarna görs ju svagare av kompressionen. Medelspektrum borde alltså få mindre högfrekvensinnehåll av kompression.
Hmm...
Svante skrev:Och att du säger att du lyckas manipulera den manipulerade versionen från 1991 så att den låter som LTS-utgåvan säger mig att det är framförallt spektrala egenskaper du reagerar på och att de dynamiska egenskaperna är mindre viktiga i dina öron. Att det finns spektrala skillnader är klart från MasVisgraferna och de går förmodligen att minska med eq. Och det borde gå bra att manipulera vilken som helst av de två inspelningarna för att få dem spektralt lika.
...men det går inte att säga vilken som är "rätt" bara utifrån det.
Flint skrev:LTS-A&F vi diskuterar nu tycker jag har den störande klarhet jag har blivit allergisk mot.
Flint skrev:LTS-A&F vi diskuterar nu tycker jag har den störande klarhet jag har blivit allergisk mot.
UrSv skrev:n3mmr, vilken version avser du i dina kommentarer?Flint skrev:UrSv
Det tror jag att han besvarar bäst själv. Fråga honom direkt viken version han syftade på.
OK. Se ovan. Jag tycker det är synd att antyda/ange medhåll i sakfråga när det inte verkar föreligga. I min tolkning.
Flint skrev:Svante skrev:Att klarheten har ökat (med min definition av klarhet) är framför allt att disten (masterprocessningen) har minskat...
Min rektion är att disten snarare har ökat på framförallt röster och skrammel/rytm-instrument.
Flint skrev:Min rektion är att disten snarare har ökat på framförallt röster och skrammel/rytm-instrument.
RogerJoensson skrev:Flint skrev:Min rektion är att disten snarare har ökat på framförallt röster och skrammel/rytm-instrument.
Eller att du hör disten tydligare.
Jag tror t ex att det är en del 8-bitars samplingar inblandade och inte sällan lät man sådana dista för att slippa brussvansarna.
Kanske mastringssoppan gör en överslätning så att man inte hör ner i detaljerna och därmed slipper höra detaljer som dessa.
Flint skrev:På vilket sätt togs originalmasterns dist, säg thd, bort vid överföringen till LTS-versionen.
Flint skrev:Hur vet man det?
Flint skrev:På vilket sätt togs originalmasterns dist, säg thd, bort vid överföringen till LTS-versionen.
n3mmr skrev:Flint skrev:På vilket sätt togs originalmasterns dist, säg thd, bort vid överföringen till LTS-versionen.
Ursäkta?? Varifrån har du fått att något sådant skulle ha gjorts?
Tvärtom har alla inblandade upprepat många gånger att man försökt undvika alla sådana ingrepp.
Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:På vilket sätt togs originalmasterns dist, säg thd, bort vid överföringen till LTS-versionen.
Ursäkta?? Varifrån har du fått att något sådant skulle ha gjorts?
Tvärtom har alla inblandade upprepat många gånger att man försökt undvika alla sådana ingrepp.
Jag vet inte att det är gjort. Jag jämför bara likheten. Det låter förvillande lika.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:På vilket sätt togs originalmasterns dist, säg thd, bort vid överföringen till LTS-versionen.
Inte alls. Men alla andra versioner är mixtrade MER med.
Hur vet man det?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster