Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
paa skrev:Finns detta beskrivet någonstans i litteraturen?
Basfällor med membran är ju lite grann av samma sak, men membranens styvhet och begränsade rörelseförmåga är väl ingen fördel?
E skrev:  StartadE* gruppköp hos H-rup av dessa mickar för ett antal år
sedan.
E skrev:Nån grym truminspelning vi kan få höra än?
E skrev:Förstår att du inte skaffat surroundlyssning än, men i ritningen ser
det lite tunt ut i bakre fältet. Krävs det inte betydligt fler högtalare
än två där?
Vogel skrev:paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
Måste medge att jag inte förstår hur du menar. Vad är passiva element? På vilket sätt skulle en gummiduk öka arean på öppningarna?
paa skrev:Vogel skrev:paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
Måste medge att jag inte förstår hur du menar. Vad är passiva element? På vilket sätt skulle en gummiduk öka arean på öppningarna?
Passiva element kallas också slavbasar.
De har den egenheten att när lådan är för liten så att basreflexporten blir för liten så kan man öka massan i porten med något, som t.ex ett membran i en slavbas/passivt element. Då kan lådan stämmas av till lägre frekvens med större yta mot luften.
Mjuk gummiduk (40 shore eller så) i öppningen, några mm tjock skulle kunna öka massan och sänka helmholtzresonansfrekvensen.
Hur detta fungerar som basfälla har jag ingen aning om, därav frågan.
Svante skrev:paa skrev:Vogel skrev:paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
De har den egenheten att när lådan är för liten så att basreflexporten blir för liten så kan man öka massan i porten med något, som t.ex ett membran i en slavbas/passivt element. Då kan lådan stämmas av till lägre frekvens med större yta mot luften.
Mjuk gummiduk (40 shore eller så) i öppningen, några mm tjock skulle kunna öka massan och sänka helmholtzresonansfrekvensen.
...och snart är vi framme vid panelabsorbenter...
paa skrev:Vogel skrev:paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
paa skrev:Jo du Svante, men kan du svara på vad som är avgörande för en helmholtzbasfällas effektivitet:
Volymen, arean på öppningen/öppningarna, eller nåt annat?
Vogel skrev:paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
Måste medge att jag inte förstår hur du menar. Vad är passiva element? På vilket sätt skulle en gummiduk öka arean på öppningarna?paa skrev:Finns detta beskrivet någonstans i litteraturen?
Basfällor med membran är ju lite grann av samma sak, men membranens styvhet och begränsade rörelseförmåga är väl ingen fördel?
Basfällor med membran fungerar enligt en helt annan princip. Där är det ju ett membran (duh) som svänger när det "hör" sin frekvens. Membranet kan vara en plywoodskiva, till exempel. Mineralull bakom membranet dämpar dess rörelse, varvid konstruktionen stjäl energi från rummet. Nackdelen är att det kan krävas en del ljudstyrka för att få igång membranet. Därför är det inte linjärt, det dämpar sämre vid låga ljudstyrkor än höga.
HÄlsningar
/Henrik
paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
Finns detta beskrivet någonstans i litteraturen?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Vogel skrev:paa skrev:Jag var ju inne på att använda någon typ av passiva element, eller kanske gummiduk för att öka arean på öppningarna i förhållande till volymen, genom att öka massan i "porten/öppningarna".
...och snart är vi framme vid panelabsorbenter...
Jo du Svante, men kan du svara på vad som är avgörande för en helmholtzbasfällas effektivitet:
Volymen, arean på öppningen/öppningarna, eller nåt annat?
Vogel skrev:Basfällor med membran fungerar enligt en helt annan princip. Där är det ju ett membran (duh) som svänger när det "hör" sin frekvens. Membranet kan vara en plywoodskiva, till exempel. Mineralull bakom membranet dämpar dess rörelse, varvid konstruktionen stjäl energi från rummet. Nackdelen är att det kan krävas en del ljudstyrka för att få igång membranet. Därför är det inte linjärt, det dämpar sämre vid låga ljudstyrkor än höga.
HÄlsningar
/Henrik
Vogel skrev:En större konstruktion är mer effektiv än en liten. Den kan helt enkelt svälja mer energi. Att ha flera mindre öppningar är också bättre än ett fåtal stora. Anledningen är att resonatorn är som allra effektivast om en ljudvåg träffar öppningen just när vågen har sin starkaste energi. Med en eller ett fåtal stora öppningar löper man risken att ljudvågen s.a.s "missar" öppningen. Hoppas att någon fattar vad jag menar.
Sedan är det ju så att en resonator med mycket mineralull har mindre effekt, men över ett bredare frekvensområde. Tvärtom kan du alltså göra resonatorn mycket effektiv i ett snävare frekvensområde genom att inte ha speciellt mycket mineralull i den.
Hälsningar
/Henrik
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster