Annan variant av bak/surr. högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JowMbla

Annan variant av bak/surr. högtalare

Inläggav JowMbla » 2011-06-08 11:30

Tänkte först skriva i den andra nystartade tråden men det kan bli för mycket kapning :wink: då jag är i samma läge. Har dock redan köpt på mig lite 4" gruppköpselement som jag tänkte bygga av.

Min bakre vägg är ca 2,9m och placering på sidovägg är bara möjlig på höger sida så jag vill nog ha alla högtalare på bakväggen, soffan står också mot denna väggen.

Har haft en tanke på en hylla som är 2,9 m lång tresidig med elementen spelandes framåt lutande neråt, den ska ju självklart vara så diskret som möjligt. Hur många element/lådor bör man ha i hyllan? eller är det bättre att göra några MUPPS och sätta upp?

Är det någon som räknat på lådvolymen för ns3-193-8a1 för att använda som bakhögtalare?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-08 16:09

Jag har ett delvis liknande problem, som jag inte ens försökt att lösa än.

Jag har dock funderat lite på att hänga en del sido-surrar i taket, men när jag försökt fråga om råd för en första placering att prova med så får jag inga rimliga råd. Typ "prova allt hela tiden".... vilket gör rummet fult och svårt att reparera, och tar dessutom MYCKET tid.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-08 18:59

Två liter, eventuellt med seriekonding. Skall jag, eller rättare sagt min bror prova med. Blir nog en låda per sida med fyra element i varje. En trekantig och lång låda. Monteras i taket. På ena sidan finns sidovägg, men inte på andra. Hoppas det duger åt brorsan :)

//Michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-08 20:55

Mich skrev:Två liter, eventuellt med seriekonding. Skall jag, eller rättare sagt min bror prova med. Blir nog en låda per sida med fyra element i varje. En trekantig och lång låda. Monteras i taket. På ena sidan finns sidovägg, men inte på andra. Hoppas det duger åt brorsan :)

//Michael

Berätta HUR du sätter upp dom!!!

Jag menar alltså hur sätter ni surrorna i förhållande till väggar och soffa osv!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-09 18:05

Nja... det är en tid innan det blir dags för montering och det gör brorsan (inte jag). men... Soffan står mot en vägg. Surr-lådorna (en per sida) sätts i taket. Lådan blir kanske två meter lång och elementen utspridda.

PS. Ber om ursäkt för flummigt svar, men ungefär så har jag tänkt det.

//Michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-09 18:22

Mich skrev:Nja... det är en tid innan det blir dags för montering och det gör brorsan (inte jag). men... Soffan står mot en vägg. Surr-lådorna (en per sida) sätts i taket. Lådan blir kanske två meter lång och elementen utspridda.

PS. Ber om ursäkt för flummigt svar, men ungefär så har jag tänkt det.

//Michael

Går dom framåt då från bakväggen utanför soffan, med elementen riktade snett inåt ner mot lyssnaren i soffan??
Eller ligger lådorna mot bakväggen ovanför lyssnarnas huvud?

Återgå till DIY-forum