IngOehman skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Så du menar att den enda skillnaden mellan i56 och i32s är ett par decibel i ljudtryckskapacitet ?
Jag trodde helt ärligt att du var mer insatt än så...
Nej, det säger jag inte men eftersom vi talade om ökat ljudtryck och du ansåg 3 dB var både lite och dyrt så gjorde jag en jämförelse.
Vad var det egentligen du jämförde då ?
Som att säja att skillnaden mellan en BMW och en Volvo är 30 km/h.
Varför då köpa en BMW för 400k när man kan få en Volvo för 200k ?
Jag vet ju att du läst manifestet minst en miljon gånger, så du borde ju veta vad som skiljer mer än dom där 2 decibelen...
Minst sagt märklig jämförelse...
Men om en volvo gör 220 km/h och en BMW gör 250 km/h är inte skill-
naden 3 dB, det är bara en dryg dB (om man utgår ufrån liknande kaross-
former och ett kvadratiskt förhållande mellan hastighet och luftmotstånd).
Om en bil gick 41,2 procent snabbare än en annan i övrigt likaden, är skill-
naden 3 dB. Typ 200 km/h kontra 283 km/h.
Och det är en skillnad som jag nog tycker motiverar dubbla prisiet, om allt
annat som behöver vara det, är avpassat för att klara den större hastig-
heten.
Korst sagt - jag förstår inte varför det skulle vara något märkvärdigt att
man kan behöva betala ungefär det dubbla för de hifi-apparater som har
den dubbla effektförmågan, och i övrigt är lika eller har de egenskaper som
behövs för att hantera det och passa för applikationen.
Vh, iö
Det där är kanske lite aningens förenklat.

3dB mer än 200km/h blir då ungefär 252km/h.