Går det att få någon bas ur Seas Prestige H1141 L15RLY/P?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Går det att få någon bas ur Seas Prestige H1141 L15RLY/P?

Inläggav Beakungen » 2011-06-08 19:43

Hejsan

Fick ett litet sug efter att bygga ett par högtalare själv. Polaren som tog mina qrs lådor köpte fyra av dessa basar och en vifa ringradiator och dessa ihop med ett par filter jag hade liggandes (har ett par till) lät riktigt trevligt. Dock inte mycket till bas eftersom de sitter i en väldigt liten sluten låda.

Då fick jag en ide att eftersom jag råkar ha ett par vifa diskanter så vore det trevligt att beställa 4 sådana 5 tums basar och bygga två lådor.

Frågan är går det att få någon bas ur dessa alls? Någon som har en ide hur stor låda de skulle vilja ha och vad för längd och diameter på rör?

Kan tänka mig ett par smutta golvare eller ett par lite större stativare så storlek går att köra vilket som :)

Någon som har lust att ge sin åsikt och kanske lite hjälp? :D

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-08 20:09

Så du ska ha 2 basar i varje låda? Jag tycker att impedansen blir lite klurig, kör du dem parallellt blir det ca 3 ohm minst och kör du dem i serie blir det ca 12 ohm minst. Vet inte om det egentligen är något problem med 12 ohm men känsligheten blir ju lidande. 3 ohm vill man nog inte ha, om man inte har en stärkare som klarar det :)

Användarvisningsbild
peetwa

Re: Går det att få någon bas ur Seas Prestige H1141 L15RLY/P

Inläggav peetwa » 2011-06-08 21:02

Beakungen skrev:Hejsan

Fick ett litet sug efter att bygga ett par högtalare själv. Polaren som tog mina qrs lådor köpte fyra av dessa basar och en vifa ringradiator och dessa ihop med ett par filter jag hade liggandes (har ett par till) lät riktigt trevligt. Dock inte mycket till bas eftersom de sitter i en väldigt liten sluten låda.

Då fick jag en ide att eftersom jag råkar ha ett par vifa diskanter så vore det trevligt att beställa 4 sådana 5 tums basar och bygga två lådor.

Frågan är går det att få någon bas ur dessa alls? Någon som har en ide hur stor låda de skulle vilja ha och vad för längd och diameter på rör?

Kan tänka mig ett par smutta golvare eller ett par lite större stativare så storlek går att köra vilket som :)

Någon som har lust att ge sin åsikt och kanske lite hjälp? :D

Inte mycket bas på grund av för liten sluten låda? Nä, den gubben gick inte.

En för liten sluten låda kommer att ge för mycket discobas på bekostnad av den knappt hörbara subbasen.

Är det för stark discobas?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-06-08 21:24

Nu pratar vi en extremt liten sluten låda eftersom den högtalaren är en stor golvare där de små möts upp av 2st 8tums basar.

Men åter till frågan :wink:

Går det att bygga en låda med två sådana element och få trevlig bas neråt 30-35hz?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-08 21:27

Eh, oki. Lycka till.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-08 22:11

borde väl kunna ge en rätt rimlig bas två såna basar. speciellt om du är lite smart och designar den för att stå nära väggen. En lite större låda runt 20-25 liter och en avstämning runt 25-30 Hz borde kanske fungera. Borde kunna bli en rätt fin 2,5vägare det.

tjuvkika lite på Nagrefs lösning vad gäller själva baslösningen http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=11362
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-06-09 19:13

Provade att simulera i winisd med två sådana basar och en låda på 25 liter och avstämd till 30hz. Blev en ganska brant kurva?

Nu är jag inte jätteduktig alls på att simulera men jag fick en ganska okej kurva med 30 liter och 30hz.

Väggnära är för övrigt en utmärkt ide :)

Återgå till DIY-forum