Kan anläggningen bli för bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-09 00:22

Laila skrev:
IngOehman skrev:
Men - för att återgå till den där först-sämre-sen-bättre-effekten som man
kan uppleva om man går från en dålig till en god anläggning, så är det som
så att mastringsfelen stör mig mycket mindre i min bästa anläggning än de
gör i de anläggningar som jag skulle kalla för sämre eller dåliga.

Vh, iö

Med reservation för att jag kan ha läst ditt inlägg slarvigt,
så är det nog nästan helt tvärs om för mig . . dvs. det som
går att nöjaktigt avnjuta i min "köksradio" kan vara rena rama
katastrofen i min "bättre anläggning. När det gäller typ avspelning
av vinyl så tycker jag nog att en braigare skivspelare gör att även
de mest "mediokra pressningar" kan bli mer lyssningsbara/värda,
i motsats till motsatsen . . . :wink:

Nu har ju inte jag din anläggning i ditt rum osv. så min åsikt kan ju
bero på just att min anläggning(inkl. rum) inte är tillräckligt bra.

Men ok, ovan är i alla fallen min erfarenhet. :P

Precis.

Det kan vara så att vi skulle vara helt överens, om vi utgick ifrån alldeles
identiska erfarenheter.

Det du skriver är ju den gängse uppfattningen, och jag förstår den, efter-
som det är den som bäst representerar den tendens man ser om man skär
ut bara en liten del av det prestandaspann som är möjligt, nämligen det
som är det vanligast förekommande.

Men vad jag säger är att kurvan, sedd i sin helhet, har S-formationer, inte
bara en /- eller \-formation.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-06-09 00:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 00:27

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är det inte kul att det alltid slutar på exakt samma sätt fast det ältats så många gånger?

Det är någon som inte förstår, det är bara ett synsätt som är rätt..

Men riktigt så enkelt är det ju såklart inte. Men det är klart, det är ju lite komplicerat så jag förstår att inte alla kan förstå det. Ni behöver tänka till lite hårdare och kanske läsa lite noggrannare. Det är svåra saker som kanske inte riktigt alla klarar av.

Nu missförstår ju du, och det ser till och med ut som om du gör det av-
siktigt dessutom, bara för att kunna ge en, hur var det du kallade det...
pungspark?

Så ser det ut i varje fall. :?

Kan du inte bara lägga av med sådant?

Vad det handlar om härovan är ju bara att en person som sagt något,
ser att HAN blir missförstådd. Det kan man faktiskt bedöma, om man
vet vad man menade. Eller hur?

Vh, iö
Det vore bra om du slutade tolka, och ännu bättre om du slutade skapa ett scenario som du sedan kommenterar :?

Det var inget inlägg riktad mot någon specifik person, snarare ett återkommande fenomen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-09 00:31

Men varför gör du alls en massa inlägg som inte berör sakfrågan utan bara
klagar på det ena eller andra sättet på dem som deltar i diskussionerna?

Du gör det ju i nästan alla trådar, mest hela tiden, som om du såg din uppgift
som att vara en ständig recensent - av allt och alla. Jag tycker att det vore
mycket roligare om du bidrog med sakfrågeinlägg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 00:31

phloam skrev:Då blir det till slut kontraproduktivt, när välljudet är så stort att det mer och mer lockar lyssnaren bort från musiklyssnandet, in i återgivningslyssnandet. Ytterligare förbättringar hjälper inte mot det syndromet, snarare tvärtom....!

Det är således därför du står och trampar i foajen under pågående konsert?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 00:32

phloam skrev: Då blir det till slut kontraproduktivt, när välljudet är så stort att det mer och mer lockar lyssnaren bort från musiklyssnandet, in i återgivningslyssnandet. Ytterligare förbättringar hjälper inte mot det syndromet, snarare tvärtom.

Näe, det där går inte ihop. Det är väl tvärtom?

Du talar om välljudet som om det vore ett ljud man kan lyssna på, och som kan konkurrera med musik (-ljudet). Så är det ju inte.

Välljudet ÄR själva musiken, och när välljudet är så stort som du beskriver är det endast musiken som hörs. Man kan inte lyssna på välljudet enbart, utan musik. Det ljudet finns inte.

Däremot kan man lyssna på oljudet från en mindre bra anläggning, enbart eller tillsammans med musik, och det oljudet kan mycket väl konkurrera med musiken och möjligen bli kontraproduktivt således att du inte uppfattar musiken särskilt väl längre.

Jag tror att du har snöat in på ljudet från din klockradio och tror att mer av den varan är lika med mer välljud, och mer av den varan står du inte ut med. Alltså tror du inte på mer välljud.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-09 00:33

Jäsiken va' bra skrivet phon!

-Martin- skrev:
conny_a skrev:
Strmbrg skrev:
conny_a skrev:Transistoriserade slutsteg är för bra för mig. Jag nöjer mig med rörslutsteg ... 8O

Rörstegen kan ju vara bättre på att tillfredsställa just dina preferenser.

Aaah ..

Rörslutsteg är bra för mig. Som balsam för själen.

Rör det rör rör det Tallrot.

Rörsteg, många av dem, är bra på att domesticera musiksignalerna.

Alltså anpassa dem till hemmiljön och framförallt att man kanske inte
vill lyssna på de nivåer som råder på konserthuset.

Många rörsteg kan bidra med den värme, klangliga rikedom och närvaro,
som lätt går förlorad när man spelar mycket svagare än det var live.

Vh, iö

- - -

PS. Men nu måste jag börja packa. Sov så gott halliopp!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 00:39

phon skrev:
phloam skrev: Då blir det till slut kontraproduktivt, när välljudet är så stort att det mer och mer lockar lyssnaren bort från musiklyssnandet, in i återgivningslyssnandet. Ytterligare förbättringar hjälper inte mot det syndromet, snarare tvärtom.

Näe, det där går inte ihop. Det är väl tvärtom?

Du talar om välljudet som om det vore ett ljud man kan lyssna på, och som kan konkurrera med musik (-ljudet). Så är det ju inte.

Välljudet ÄR själva musiken, och när välljudet är så stort som du beskriver är det endast musiken som hörs. Man kan inte lyssna på välljudet enbart, utan musik. Det ljudet finns inte.
Däremot kan man lyssna på oljudet från en mindre bra anläggning, enbart eller tillsammans med musik, och det oljudet kan mycket väl konkurrera med musiken och möjligen bli kontraproduktivt således att du inte uppfattar musiken särskilt väl längre.

Jag tror att du har snöat in på ljudet från din klockradio och tror att mer av den varan är lika med mer välljud, och mer av den varan står du inte ut med. Alltså tror du inte på mer välljud.

.

Phon, den här e t'dej :)

Phons musik
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-06-09 00:41

Det som diskuteras här är någon slags ”Jäklar vad bra det låter- upplevelse” . Om man sätter på en skiva vill några kanske bara ha den upplevelsen, musiken är sekundär. Den där ”Jäklar vad bra det låter- upplevelsen” kan ju naturligtvis bara bli bättre ju bättre anläggningen är.

Musikupplevelse är något annat, fanns redan på stenåldern, behövs ingen högklassig stereo för det.

…. tror jag. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 00:45

IngOehman skrev:Men varför gör du alls en massa inlägg som inte berör sakfrågan utan bara
klagar på det ena eller andra sättet på dem som deltar i diskussionerna?

Du gör det ju i nästan alla trådar, mest hela tiden, som om du såg din uppgift
som att vara en ständig recensent - av allt och alla. Jag tycker att det vore
mycket roligare om du bidrog med sakfrågeinlägg.

Vh, iö
Flummigt formulerat, mycket generaliserande och direkt kränkande!

Men visst, jag har nog ruttnat på vissa individers återkommande behov av att påpeka att andra inte tänker tillräckligt hårt, behöver läsa om, inte riktigt förstår...istället för att bara lägga fram sakargument som de tror skulle kunna öka förståelsen.

Helt enkelt en massa onödigt ordbajseri som inte leder vare sig sakfrågan framåt eller bidrar till ökad förståelse.

Det är sån skit som gör att samma skit ältas om och om igen, istället för att forumet utvecklas till den kunskapsdatabas och det naturliga stället för alla att söka sig till för råd och funderingar runt hifi.

Och ja, för mig är du en av dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 00:57

berma skrev:Musikupplevelse är något annat, fanns redan på stenåldern, behövs ingen högklassig stereo för det.

Exakt, vem katten är intresserad av det i dag?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 01:14

berma skrev:Det som diskuteras här är någon slags ”Jäklar vad bra det låter- upplevelse” . Om man sätter på en skiva vill några kanske bara ha den upplevelsen, musiken är sekundär. Den där ”Jäklar vad bra det låter- upplevelsen” kan ju naturligtvis bara bli bättre ju bättre anläggningen är.

Musikupplevelse är något annat, fanns redan på stenåldern, behövs ingen högklassig stereo för det.

Det tror inte jag.

När det är en ”Jäklar vad bra det låter- upplevelse” så är det ju just musiken som låter så där jäkla bra.

Du är nog inne på Phloams linje, att när välljudet ökar så kan det till slut bli så starkt att man inte hör musiken genom allt välljud. Välljudet dånar ut ur högtalarna med flera hundra watt. Alldeles outhärdligt störande.

Om man istället tänker tvärtom så minskar oljudet när välljudet ökar. Ju bättre anläggning desto mindre oljud. När oljudet blir mindre hörs musiken förhållandevis mer, och det står man inte ut med.

Man är van att höra allt skrammel från glasbänkar, alla fladderekon från det kala rummet, den taskiga frekvensgången från klockradion, allt det där som gör att man verkligen gillar musiken.

Dist, skrammel, fladderekon och allmän rundgång motverkar effektivt det dånande välljudet och tar bort allt som kan konkurrera med musiken. För det är ju musiken man vill höra, inte ett dånande välljud.

När (om) man förbättrar sin anläggning och sitt rum försvinner allt det som man gillar, allt skrammel och alla störningar.

Oljudet minskar och välljudet ökar.

Det är då som välljudet kan bli så starkt att man inte gillar musiken längre, och då är det väl enklast att byta skiva till en som har skramlet och distorsionen inspelat från början. Jag menar, om man sitter där med en välljudande anläggning som det inte går att lyssna med. Eller ... ?

.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-09 01:24

phon skrev:
Det är då som välljudet kan bli så starkt att man inte gillar musiken längre, och då är det väl enklast att byta skiva till en som har skramlet och distorsionen inspelat från början. Jag menar, om man sitter där med en välljudande anläggning som det inte går att lyssna med. Eller ... ?

.

Eller ev. tjacka en Citra . . . . 8O :roll: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-09 02:32

phon skrev:Du är nog inne på Phloams linje, att när välljudet ökar så kan det till slut bli så starkt att man inte hör musiken genom allt välljud. Välljudet dånar ut ur högtalarna med flera hundra watt. Alldeles outhärdligt störande.

Nej, så där tror jag inte alls att det är. 8O Lite svårt att klä i ord, men jag vill snarare se det som ett slags mentalt fokus, där syftet med lyssnandet växlar mellan medvetenhet om rådande ljudkvalitet och det rent musikaliska innehållet. Två skilda saker som vi rent kognitivt hanterar "parallellt" (fastän det i själva verket kan vara ett snabbt byte mellan olika tankeprocesser, om jag minns rätt).

Alla kan vi lyssna på musik, oavsett anläggning, och samtidigt som vi njuter av själva musiken kan vi switcha till (om så bara väldigt kort) att bli medvetna om, och formulera åsikter om, själva ljudkvaliteten. Vi kan identifiera både bra och dåligt ljud även om vi lyssnar på det musikaliska innehållet. Måste vi ens hänga upp oss på sådana självklarheter?

Kanske att det uppstår missförstånd i att jag menar "musikaliskt innehåll" när jag säger "musik", medan andra menar musik som "ljudinformation" typ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-09 02:42

Ragnwald skrev:
phloam skrev:Då blir det till slut kontraproduktivt, när välljudet är så stort att det mer och mer lockar lyssnaren bort från musiklyssnandet, in i återgivningslyssnandet. Ytterligare förbättringar hjälper inte mot det syndromet, snarare tvärtom....!

Det är således därför du står och trampar i foajen under pågående konsert?

Njae, det är nog bara riktiga hifi-entusiaster som går på konsert enbart för ljudkvalitetens skull :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-09 08:59

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Den blir däremot mer lyssningsbar eftersom man inte hör hur jäkla illa det egentligen är. Det blir bara en kravlös lyssning på själva musikens essens, utan det extra nöjet av en god återgivning.

Och jag anser det inte blir så, lika lite som jag anser att en grynig film ger mig mer på VHS än på bluray, eller en söndermasterad låt ger mig mer när jag adderar massa nya fel till den än bara återger låten med få fel.

Verkar vara något skumt med anläggningen om man helt plötsligt har massa krav mm när man lyssnar där. Kanske någon obalans som skapar detta?

För mig gäller precis samma sak på bildsidan. En DVD med dålig bild ser jag med mer behållning på en 28"CRT än på en 100" projektorbild. Med projektorn så ser jag mycket tydligare de irriterande felen som distraherar mig från filmen. Med en liten tv så syns inte felen lika mycket och jag kan fokusera på filmen istället.
Med en riktigt välinspelad blu-ray så väljer jag alla gånger projektorn.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-06-09 09:26

Det är ofta jag lyssnar till dyr-fi och mest bara står där undrande?
- Det ser dyrt ut.
- Prislappen håller med, det är dyrt.
- Tidningarna och förståsigpåarna säger att det ska vara jättebäst.

Varför sitter jag och gäspar och tycker det är tråkigt och saknar musikalitet?
Där skulle jag kunna säga att det är "för bra" men det är egentligen en lek med ord som antyder att trots att det är dyr-fi så låter det inte så märkvärdigt, det borde vara bättre för de pengarna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-09 09:33

Man kan utveckla den egna förmågan att uppskatta saker också.
Kanske även utveckla förmågan till tolerans?

Allt är inte omgivningens fel.

Alltså, de ovanstående "metoderna" kan vara några av många komponenter som tillsammans leder till en mer tillfredsställande tillvaro.

Öh, lyssning, i detta specifika fall då.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 10:15

Klart att det initialt låter konstigt och onaturligt att höra rent ljud från en bra anläggning. Det är dock bara ovana. Fast det verkar som väldigt många har så bråttom att de hellre lyssnar köksradio än att ge sig den tiden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-09 10:28

Den mesta "dyr-Hifi" tycker jag låter just köksradio.. :oops: :P

sedan finns det BRA-HiFi som låter just bra och då är det bra och man vill lyssna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 10:30

markusA skrev:Det är ofta jag lyssnar till dyr-fi och mest bara står där undrande?
- Det ser dyrt ut.
- Prislappen håller med, det är dyrt.
- Tidningarna och förståsigpåarna säger att det ska vara jättebäst.

Varför sitter jag och gäspar och tycker det är tråkigt och saknar musikalitet?
Där skulle jag kunna säga att det är "för bra" men det är egentligen en lek med ord som antyder att trots att det är dyr-fi så låter det inte så märkvärdigt, det borde vara bättre för de pengarna.

Klart att du gäspar, dyr-fi är alltid för dålig.

Det är bara bra-fi som är bra. :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-06-09 10:31

phon skrev:
berma skrev:Det som diskuteras här är någon slags ”Jäklar vad bra det låter- upplevelse” . Om man sätter på en skiva vill några kanske bara ha den upplevelsen, musiken är sekundär. Den där ”Jäklar vad bra det låter- upplevelsen” kan ju naturligtvis bara bli bättre ju bättre anläggningen är.

Det tror inte jag.

När det är en ”Jäklar vad bra det låter- upplevelse” så är det ju just musiken som låter så där jäkla bra.

Du är nog inne på Phloams linje, att när välljudet ökar så kan det till slut bli så starkt att man inte hör musiken genom allt välljud. Välljudet dånar ut ur högtalarna med flera hundra watt. Alldeles outhärdligt störande.

...
.

:lol:

Nja, jag menar bara att det fanns personer som kunde uppskatta musik innan någon hade uppfunnit HiFi apparater. Det visar, menar jag, att musikupplevelse är något annat än en ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse”

dvs. man kan uppskatta musik trots att man inte lyssnar genom en "perfekt" anläggning.
Om man tror att man måste ha en perfekt anläggning för att kunna lyssna på musik så tror jag att det snarare är någon typ av ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” man är ute efter. Inget fel i det iofs.

mvh.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:33

Låter dyr-HiFI per automatik alltid skräp? Pratar vi naturlag här?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 10:36

Flint skrev:Låter dyr-HiFI per automatik alltid skräp? Pratar vi naturlag här?

Nä, men dyr-fi ...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-09 10:44

nej, ingen naturlag, men tyvärr mer regel än undantag.. :(

jag tycker att bra - HiFi är det man bör satsa på och inte dyr-HiFi, priset är ju inget prestanda avgörande faktor, till motsats vad måååånga verkar tro runt på vår lilla runda planet.

sedan finns det ju väljudande högtlare i prisklassen 500kr- 1000000kr och beroende på vad du har för ideal så finns ju alla valmöjligheter även där.

bara att välja :D

Men det e lite kul att jag tycker att ett par beggade QRS500 är att föredra ljudmässigt framför det mesta på marknaden faktiskt...
Av det där som anses vara "hiFi" i alla fall... en del studio prylar finns det som är riktigt bra och sedan har vi ju Dynaudio som jag gillar. men i övrigt så är det dåligt med högtalare som skulle kunna tävla med ett par beggade QRS500 (som ju går att hitta för ca 500kr 8))
Senast redigerad av DVD-ai 2011-06-09 10:49, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 10:45

Flint skrev:Låter dyr-HiFI per automatik alltid skräp? Pratar vi naturlag här?

Självklart inte. Det måste ju finnas en stor/köpstark grupp som det låter bra för, annars hade det självreglerat sig.

Däremot är det högst möjligt att vi har två högst olika lyssnarkategorier här. Vilket jag tycker man kan skymta ganska tydligt i slutklämmen av Hi-Fi+ recension av QM60:

"...which makes it a speaker that will appeal to the music lover a little more than the average hi-fi nut."

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 10:49

berma skrev: :lol:

Nja, jag menar bara att det fanns personer som kunde uppskatta musik innan någon hade uppfunnit HiFi apparater. Det visar, menar jag, att musikupplevelse är något annat än en ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse”

dvs. man kan uppskatta musik trots att man inte lyssnar genom en "perfekt" anläggning.

Den perfektaste anläggningen är väl det ursprungliga uppförandet, utan anläggning?

Om man tror att man måste ha en perfekt anläggning för att kunna lyssna på musik så tror jag att det snarare är någon typ av ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” man är ute efter. Inget fel i det iofs.

mvh.

Det är väl ingen motsättning mellan de två, snarare tvärtom? Man kan sträva efter en perfekt anläggning för att få samma ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” som när man lyssnade på originalet.

Fast du menar nog egentligen inte en perfekt anläggning, utan en som har någon form av imponatoreffekt. Det är nog den där välljudskontrollen som är för starkt pådragen då ... :D

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 11:05

Hi-Fi+ skrev: "...which makes it a speaker that will appeal to the music lover a little more than the average hi-fi nut."

Det där var ju hela problematiken i ett nutshell. :)

Sen kommer reaktionen från hifi-nutten att det inte svänger om musiken, det är för mycket välljud som gör att man tappar fokus.
Det låter trist och lamt, precis som i verkligheten. Mer dist och brus åt folket. :D

Fast nämn för all del inte något om dist och brus, det är ju music lovers som har färgande anläggningar, grå färgning .... 8O

Lite nyspråk som paa föreslog .... fast egentligen är det väl bara vanlig hederlig rationalisering?
Senast redigerad av phon 2011-06-09 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-06-09 11:06

phon skrev:
berma skrev: :lol:

Den perfektaste anläggningen är väl det ursprungliga uppförandet, utan anläggning?

mvh.

Det är väl ingen motsättning mellan de två, snarare tvärtom? Man kan sträva efter en perfekt anläggning för att få samma ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” som när man lyssnade på originalet.

Fast du menar nog egentligen inte en perfekt anläggning, utan en som har någon form av imponatoreffekt. Det är nog den där välljudskontrollen som är för starkt pådragen då ... :D

.

Hmm. Jag tror vi talar förbi varandra på något sätt, jag tycker ju att det är utmärkt om det låter bra. Men musiken förändras ju inte av återgivningen, Beethovens nia är ju Beethovens nia oavsett vilken anläggning man lyssnar genom. Det finns väl någon slags "tillräckligt bra" återgivning som gör att man kan uppskatta musiken för vad den är.

”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” verkar vara något annat, musiken kanske är mindre viktig, välljudet är viktigare?

//

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 11:12

Finns säkert de som gillar nian som inte hade trivts så bra om de fått en pall mitt i orkestern att lyssna på den IRL också... 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-09 11:12

berma skrev: ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” verkar vara något annat, musiken kanske är mindre viktig, välljudet är viktigare?

//

Jag tror att det är oljudet som är viktigare då. Fast det får man inte nämna.

Är det optimalt välljud så låter det lika som när man lyssnar direkt på framförandet.

Om vi nu definierar välljud på samma sätt, dvs att det låter så lika ursprunget som möjligt.

Om det skall låta så häftigt som möjligt kan det ju låta hursomhelst, efter vars och ens preferens. Oljud alltså.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi