High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 12:01

Flint skrev:OT

Bill50x har bett om ursäkt via PM för som jag uppfattar det sin stalkning.//

Utrett och klart med andra ord!
Mvh / B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-06-09 12:02

Nattlorden skrev:
bomellberg skrev:Flera hundra watt för att lyssna i hörlurar?
8O

Vi är på ett hififorum, varför nämner du hörlurar?

Flint skrev:Lyssnar i lurar. [...]
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 12:04

Bill50x skrev:
Flint skrev:OT

Bill50x har bett om ursäkt via PM för som jag uppfattar det sin stalkning.//

Utrett och klart med andra ord!
Mvh / B

Hoppas det. Ska själv försöka sluta skämta och hoppas att det besvaras med utebliven stalkning generellt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 12:11

bomellberg skrev:

Borde vara felskrivet, skulle säkert stå "lyssnar och lurar". :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 12:35

Eller; ifall det lurar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-06-09 12:39

Nattlorden skrev:
bomellberg skrev:

Borde vara felskrivet, skulle säkert stå "lyssnar och lurar". :mrgreen:

Det är ju ett sätt att bemöta en rättelse. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 12:44

Lika bra som "måste vara ommastrad för att jag tycker det" - gäller ju att hålla nivån för att inte bli akterseglad här.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 12:50

Nu ett försök att förstå och förklara varför jag tycker att den äldre utgivningen A&F låter bättre än den nya LTS-versionen.

Prägling.
Jag är helt enkelt för präglad av det ljudideal som rådde mellan säg 50-80 för att acceptera det nya reklamradioanpassade eländet. Jag lyssnar mycket lite på nutida inspelade saker och när det händer är det nästan alltid musik som har sina ljudideal i den lite äldre musiken som t.ex. blues som fortfarande är förhållandevis oförstört.

Min ålder, snart 58.
Märker att jag med åren blir mer och mer känslig för som jag uppfattar det överdriven diskant och kanske mest den lägre diskanten.

Jag reagerar alltså mot det ljud som LTS-versionen har därför att det påminner om dagens remastrade elände. Hur den har fått det ljudet vet jag dock inget om.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-06-09 12:51

Nattlorden skrev:Lika bra som "måste vara ommastrad för att jag tycker det" - gäller ju att hålla nivån för att inte bli akterseglad här.

Jaha, du är fortfarande där? Jag trodde att vi var förbi det stadiet.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 13:02

Almen skrev:
Du själv verkar övertygad om LTS-utgåvans "omastrade" karaktär, jag ser inte hur du kan tycka att detta är ett problem. Jag hoppas verkligen att LTS aktiva har annat att göra än att dansa efter en icke-medlems pipa.

Vad snackar du om? Två helt obegripliga inlägg från dig som jag inte vet vad jag ska svara på mer. Läser du mina svar eller vill du bara bråka?

Jag är för övrigt medlem i LTS sedan flera år tillbaka och jag tycket inte att någon ska dansa efter min pipa, jag tycker LTS med Pekka i fokus ska ta sitt ansvar för alla sina medlemmar och alla de vänder sig mot när man skapade denna tråd.

Det är beklagligt att LTS finner relationer med skivbolag viktigare än sina stadgar. LTS fortsätter låtsas göra en insats för bra ljud när det uppenbarligen handlar om dunka varandras ryggar och indoktrinera.

Ville LTS verkligen göra något i den här frågan ,istället för att vara klubben för inbördes beundran, skulle man lagt ut filerna som jag bad om. 30 sekunder - 1 minut 1-3 låtar. Då skulle man tex kunna skriva till målgruppen:

Så här låter en ren överföring från band jämfört mot en processad dito. Vi i LTS tror att många skulle föredra en oprocessad version om man bara fick möjlighet att höra själv, så lyssna och tyck till.

och till skivbolaget:
Hej skivbolaget, vi la ut ett par korta klipp på faktiskt.se idag så att folk själva kunde höra skillnaden mellan utgåvorna. Många tycker det är jätteintressant och vi ser en stor potentiell marknad för den typen av utgivningar utanför den invigda LTS kretsen.
Vi borde verkligen ta tillfället i akt och samarbeta om fler återutgivningar. Ni tjänar på det genom att era artister uppmärksammas och säljer skivor och alla tjänar på det genom att vi tillsammans gör en gärning för vår kulturhistoria samt skapar ett nytt öppet samtalsklimat om processing av tvåkanalsmix.

Men istället gör man något helt annat, något som påminner inte lite om hur man bygger upp en sekt.

fyra kriterier på en sekt: att den är sluten och manipulativ, att medlemmarna anser att de har den absoluta sanningen, att ledarstilen är auktoritär, och att den gör skarp åtskillnad mellan "goda medlemmar" och "onda ickemedlemmar".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 13:13

... eller i den miljön uppspelningen förs i.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 13:24

MagnusÖstberg skrev:... eller i den miljön uppspelningen förs i.

Pratar MagnusÖstberg med sig själv eller med philip?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 13:25

philip skrev:
Almen skrev:
Du själv verkar övertygad om LTS-utgåvans "omastrade" karaktär, jag ser inte hur du kan tycka att detta är ett problem. Jag hoppas verkligen att LTS aktiva har annat att göra än att dansa efter en icke-medlems pipa.

Vad snackar du om? Två helt obegripliga inlägg från dig som jag inte vet vad jag ska svara på mer. Läser du mina svar eller vill du bara bråka?

Jag är för övrigt medlem i LTS sedan flera år tillbaka och jag tycket inte att någon ska dansa efter min pipa, jag tycker LTS med Pekka i fokus ska ta sitt ansvar för alla sina medlemmar och alla de vänder sig mot när man skapade denna tråd.

Det är beklagligt att LTS finner relationer med skivbolag viktigare än sina stadgar. LTS fortsätter låtsas göra en insats för bra ljud när det uppenbarligen handlar om dunka varandras ryggar och indoktrinera.

Ville LTS verkligen göra något i den här frågan ,istället för att vara klubben för inbördes beundran, skulle man lagt ut filerna som jag bad om. 30 sekunder - 1 minut 1-3 låtar. Då skulle man tex kunna skriva till målgruppen:

Så här låter en ren överföring från band jämfört mot en processad dito. Vi i LTS tror att många skulle föredra en oprocessad version om man bara fick möjlighet att höra själv, så lyssna och tyck till.

och till skivbolaget:
Hej skivbolaget, vi la ut ett par korta klipp på faktiskt.se idag så att folk själva kunde höra skillnaden mellan utgåvorna. Många tycker det är jätteintressant och vi ser en stor potentiell marknad för den typen av utgivningar utanför den invigda LTS kretsen.
Vi borde verkligen ta tillfället i akt och samarbeta om fler återutgivningar. Ni tjänar på det genom att era artister uppmärksammas och säljer skivor och alla tjänar på det genom att vi tillsammans gör en gärning för vår kulturhistoria samt skapar ett nytt öppet samtalsklimat om processing av tvåkanalsmix.

Men istället gör man något helt annat, något som påminner inte lite om hur man bygger upp en sekt.

fyra kriterier på en sekt: att den är sluten och manipulativ, att medlemmarna anser att de har den absoluta sanningen, att ledarstilen är auktoritär, och att den gör skarp åtskillnad mellan "goda medlemmar" och "onda ickemedlemmar".

Ja, du har mer än en poäng där. Det kan vara fördelaktigt att låta var och en ta del av resultatet. Om t.ex. 90 % skulle föredra omastrat framför gängse modern mastring så skulle kanske det få vissa klockor att plinga.

Jag tycker det var speciellt intressant att en av orginalpersonerna ville göra viss åtgärd inför just denna produktion.

phloam skrev:Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?

Då man gör ett band så kan man göra den som en förberedelse att göra lite mer för att få in det där lilla extra, men man väljer ändå att spara den i ett förstadiumskick. Detta förstadiumskick behöver inte vara det bästa ur utgivarnas synvinkel. Det innebär att man väljer ett tidigt sparande för att kunna välja många olika vägar att mastra på vid senare tillfälle.

Med viss frekvenskorrigering eller kanske annan mastring så kan man få in det där sista så det sitter eller blir rätta gunget just med tanke på vilken typ av utgåva man vill åstadkomma.

Som sagt, undrar vad Dagge egentligen ville göra. Varför inte låta honom göra en Dagge-LTS variant på blinkar blå :) eller någon annan låt som Dagge känner skulle vinna mest.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 13:26

Med dig... det rullade visst på snabbt..

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
bomellberg skrev:Först måste vi testa Flint blindt, sen kan vi låta honom utsätta oss för Flinttest. ;-)

Jag har desvärre endast "81-87" och inte "Med Rymden i blodet" i originalutgåva, så jag kan inte jämföra. Men eftersom jag är uppvuxen med A-F så har jag svårt att släppa den känslomässiga påverkan som musiken har på mig och endast lyssna krasst på "ljudkvalitén".

Och det är precis så jag vill ha det! :-)
+1

Det som jag framförallt upplever är att man kan spela mycket starkare utan att det blir jobbigt. Det kanske inte alla gör iallafall..

Jag säger inte att det är så här i ditt fall.

Ponera att man spelar med en förstärkare som själv låter lite krasch i anslagen. Då kommer inte skillnaden att framgå lika tydligt när man byter mellan två skivor varav den ena låter lite kraschigt men inte den andra. Skillnaden dränks i förstärkarens sameness.

Flint skrev:

Pratar MagnusÖstberg med sig själv eller med philip?
Jag saknar dig.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-06-09 13:29

Jag tycker att "Över tid och rum" är mycket bättre. Man bordet gett ut den istället
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 13:30

MagnusÖstberg skrev:Med dig... det rullade visst på snabbt..

För att slippa missförstå - kan du förklara det där med sammanhang lite mer? Sätta det i ett sammanhang?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-09 13:38

Flint skrev:Nu ett försök att förstå och förklara varför jag tycker att den äldre utgivningen A&F låter bättre än den nya LTS-versionen.

Prägling.
Jag är helt enkelt för präglad av det ljudideal som rådde mellan säg 50-80 för att acceptera det nya reklamradioanpassade eländet. Jag lyssnar mycket lite på nutida inspelade saker och när det händer är det nästan alltid musik som har sina ljudideal i den lite äldre musiken som t.ex. blues som fortfarande är förhållandevis oförstört.

Min ålder, snart 58.
Märker att jag med åren blir mer och mer känslig för som jag uppfattar det överdriven diskant och kanske mest den lägre diskanten.

Jag reagerar alltså mot det ljud som LTS-versionen har därför att det påminner om dagens remastrade elände. Hur den har fått det ljudet vet jag dock inget om.

Tack för det, Flint. Det var rakryggat och förklarar en hel del av din argumentation i tråden.

Själv är jag drygt 40, hörde AF-skivan när jag var 12 och har också svårt för höjning i presens- och diskantområdet. Resten behöver vi inte ta i repris.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 13:41

philip skrev:
Almen skrev:

Ber om ursäkt, jag var otydlig där - jag syftade på Flint. Jag vet att du är medlem.

Det är ingen dum idé, men tror du att man fixar det på ett knäpp med fingrarna? Först skall man ha tillåtelse från grabbarna i A&F, sedan skall korrekta utgåvor fixas (jag har endast en av CD-utgåvorna, jag tror inte någon i LTS har alla), sedan skall det flacas och justeras till korrekta jämförelsenivåer. Eller skall man inte nivåjustera, för att få rätt jämförelse för spelning i radio...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 13:42

mike34 skrev:Jag tycker att "Över tid och rum" är mycket bättre. Man bordet gett ut den istället

Håller med. Jag lobbar för att den skall bli nästa utgåva.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 13:43

PekkaJohansson skrev:Tack för det, Flint. Det var rakryggat och förklarar en hel del av din argumentation i tråden.

Själv är jag drygt 40, hörde AF-skivan när jag var 12 och har också svårt för höjning i presens- och diskantområdet. Resten behöver vi inte ta i repris.

Med vänlig hälsning

Pekka

:)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-09 13:44

philip skrev:Men istället gör man något helt annat, något som påminner inte lite om hur man bygger upp en sekt.

Sluta larva dig, philip. Jag har redogjort för vår öppenhet angående utgivningen inom och utom föreningen, debatterat objektiva och subjektiva synpunkter och inte gjort åtskillnad mellan folk. Att någon har blivit grinig för att jag har berättat om sakernas tillstånd kan jag inte lastas för. Slutligen, LTS ordförande Claes Wettebrandt är den siste jag skulle kalla för auktoritär.

I mån av tid ska jag fundera på frågan om ljudfiler. Lusten att göra en extrainsats har inte direkt ökat efter dina inlägg. Till att börja med har jag en tidning att färdigställa.

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-09 13:47

philip skrev:...Ville LTS verkligen göra något i den här frågan ,istället för att vara klubben för inbördes beundran, skulle man lagt ut filerna som jag bad om. 30 sekunder - 1 minut 1-3 låtar. Då skulle man tex kunna skriva till målgruppen:

och till skivbolaget:
Vi borde verkligen ta tillfället i akt och samarbeta om fler återutgivningar. Ni tjänar på det genom att era artister uppmärksammas och säljer skivor och alla tjänar på det genom att vi tillsammans gör en gärning för vår kulturhistoria samt skapar ett nytt öppet samtalsklimat om processing av tvåkanalsmix...

Om LTS vill bidra till att försöka reducera dagens söndermastring är ovanstående ett vida bättre förslag än att diskutera det på faktiskt.

Information/upplysning behövs och nu finns förutsättningarna...
Senast redigerad av Lust 2011-06-09 13:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 13:48

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Med dig... det rullade visst på snabbt..

För att slippa missförstå - kan du förklara det där med sammanhang lite mer? Sätta det i ett sammanhang?

Visst...

Min respons skulle kommit i den här ordningen:

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
bomellberg skrev:Först måste vi testa Flint blindt, sen kan vi låta honom utsätta oss för Flinttest. ;-)

Jag har desvärre endast "81-87" och inte "Med Rymden i blodet" i originalutgåva, så jag kan inte jämföra. Men eftersom jag är uppvuxen med A-F så har jag svårt att släppa den känslomässiga påverkan som musiken har på mig och endast lyssna krasst på "ljudkvalitén".
bOch det är precis så jag vill ha det! :-)
+1

Det som jag framförallt upplever är att man kan spela mycket starkare utan att det blir jobbigt. Det kanske inte alla gör iallafall..

Jag säger inte att det är så här i ditt fall.

Ponera att man spelar med en förstärkare som själv låter lite krasch i anslagen. Då kommer inte skillnaden att framgå lika tydligt när man byter mellan två skivor varav den ena låter lite kraschigt men inte den andra. Skillnaden dränks i förstärkarens sameness.

Beroende på uppspelningsmiljö kan det vara svårt att plocka ut differenser/nyanser mellan två inspelningar. särskillt om man spelar starkt. Det är min lilla erfarenhet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 13:51

phloam skrev:Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?

Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår. Tror det står i tråden (om jag inte minns fel).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 13:53

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:Ja, jag undrar bara en sak, hur gick det till när du gjorde den här bilden? Den måste nästan ha varit en vända genom ett bildredigeringsprogram.

Garanterat inte bildredigering. Jag ska göra om masvisen igen och se om det blir likadant. I värsta fall ska du få wav-filen och kolla själv. Eftersom jag är dålig på att tyda masvis ser jag inte själv det du tydligen ser i bilden. Dessutom är jag näst intill nolla på bildredigering. Ber att få återkomma.

Men det var inte svar på frågan; hur gjorde du bilden?

Skärmdump av MasVis/Spara fil från menyn i MasVis/något annat sätt?

Aha. Klippte den rätt av med programmet Snagit och sparade direkt som transparent gif.

Aha, det förklarar det hele. Spara från menyn i MasVis i stället så slipper du transparensen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 13:54

MagnusÖstberg skrev:Beroende på uppspelningsmiljö kan det vara svårt att plocka ut differenser/nyanser mellan två inspelningar. särskillt om man spelar starkt. Det är min lilla erfarenhet.

Håller med om att nyanserna försvinner vid högre lyssningsvolym. Min egen lyssning sker som jag har sagt många gånger tidigare aldrig på högre ljudnivå än att normalt samtal går att hålla utan att antränga sig det minsta. Jag har alltså jämfört skivorna vid min normala lyssningsnivå med dels väl invanda högtalare och en ännu mer invand hörlur med samma entydiga resultat. Kanske ointressant men jag ville bara förklara bakgrunden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 13:56

Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:Ja, jag undrar bara en sak, hur gick det till när du gjorde den här bilden? Den måste nästan ha varit en vända genom ett bildredigeringsprogram.

Garanterat inte bildredigering. Jag ska göra om masvisen igen och se om det blir likadant. I värsta fall ska du få wav-filen och kolla själv. Eftersom jag är dålig på att tyda masvis ser jag inte själv det du tydligen ser i bilden. Dessutom är jag näst intill nolla på bildredigering. Ber att få återkomma.

Men det var inte svar på frågan; hur gjorde du bilden?

Skärmdump av MasVis/Spara fil från menyn i MasVis/något annat sätt?

Aha. Klippte den rätt av med programmet Snagit och sparade direkt som transparent gif.

Aha, det förklarar det hele. Spara från menyn i MasVis i stället så slipper du transparensen.

Jag strävar efter fullständig transparens. Det vet du väl. 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 13:57

MagnusÖstberg skrev:

Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår. Tror det står i tråden (om jag inte minns fel).

Det låter intressant. Baslyft kan förändra helhetsupplevelsen ganska markant, även upplevelsen av starka eller höga toner kan förändras så att musiken sitter bättre.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 14:00

MagnusÖstberg skrev:

Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår.

Inte jag heller. Men det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 14:03

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det låter intressant. Baslyft kan förändra helhetsupplevelsen ganska markant, även upplevelsen av starka eller höga toner kan förändras så att musiken sitter bättre.

MvH
Peter

Helt klart. +
Låten jag testade hade dock en bashöjning efter rms-normalisering av helheten. Ska kolla igen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi