Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Smalare högtalare = baffelsteget börjar högre upp

i skrev:Inte för jag kan något i ämnetmen när det är såpas små skillnader på simuleringskurvorna, är det inte lönlöst att dra slutsatser innan man provlyssnat ? Jag menar det kommer ju så mycket annat som spelar in som spridning och resultatet av samspelet med rummet etc ?
Kraniet skrev:i skrev:Inte för jag kan något i ämnetmen när det är såpas små skillnader på simuleringskurvorna, är det inte lönlöst att dra slutsatser innan man provlyssnat ? Jag menar det kommer ju så mycket annat som spelar in som spridning och resultatet av samspelet med rummet etc ?
Ja precis, det blir en fråga om smak snarare än nåt annat. Jag tycker nog att Troels lösning lämnar en del att önska. Kurvorna med 270cm bred baffel ser "bättre" ut i mina ögon.
Men man måste ju vara medveten om att man inte har några garantier för slutresultatet så fort man frångår konstruktörens ritning.
Ang basreflexlösning ala guru så tycker jag det är en utmärkt lösning. Det gör det dessutom enklare att använda en större port eller en med annan form (tex slits som presterar bättre)
landa skrev:Fortsätter att tipsa om högtalartävlingen
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=11371
Har planer på att bygga mig ett par egna.
Aerob skrev:Kraniet: Du skulle inte vilja utveckla lite vad du menade med att "Troels
lösning lämnar en del att önska"? Är det något specifikt du reagerar på eller
är det en allmän uppfattning om konstruktionen? (Syftar på 3WClassic)
Är det också någon som skulle vilja delge sina uppfattningar runt Troels
CA18RNX kontra grannilsson's bidrag? Större membran-yta borde medge
mer luftförflyttning men i övrigt? Prisskillnaden är ju inte så stor trots allt.
phon skrev:Aerob skrev: Aha! Utan att veta, så misstänker jag att min vän är mer inne på en mer, vad
ska vi kalla det, "traditionell" golvhögtalare.
Då skulle jag nog kört på grannilssons tävlingsbidragsom koppen rekade nyss.
Väl genomtänkt och väldokumenterad konstruktion, och samtidigt bra prestanda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster