Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?
Nej, det är inte så konstig. Dom flesta i hifi affärer vet inte ett dugg om hifi och vill bara kränga stuff.
Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?
Objektivisten skrev:Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.
1: Han frågade kunden om eventuell betalningsbudget.
2: Säljaren förklarade att alla högtalare i butiken var i princip lika prisvärda (vilket är självklart, vad gör dom annars där). Han försökte inte sälja in något.
3: Säljaren förklarar att det är inte är intressant hur en högtalare är konstruerad; hur den låter är viktigt. Någon som inte håller med?
4: Kunden får provlyssna på valda högtalare.
Skulle vara värdefullt att ta del av vad Peter och ni andra grundar kritiken på, även TS, då det ser ut att saknas värderingsunderlag. Alltså inte fiktivt ('säljaren hade kunnat ta reda på konstruktion' etc) utan utifrån fallbeskrivningen. Eller är ryggdunkarklubben framme?
DVD-ai skrev:Jag har, en gång känt väldigt otrevligt bemött på en HiFi butik i stockholm.
bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.
Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor
Till och med tjejen som fick följa med tyckte det var kul
Objektivisten skrev:Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.
1: Han frågade kunden om eventuell betalningsbudget.
2: Säljaren förklarade att alla högtalare i butiken var i princip lika prisvärda (vilket är självklart, vad gör dom annars där). Han försökte inte sälja in något.
3: Säljaren förklarar att det är inte är intressant hur en högtalare är konstruerad; hur den låter är viktigt. Någon som inte håller med?
4: Kunden får provlyssna på valda högtalare.
Skulle vara värdefullt att ta del av vad Peter och ni andra grundar kritiken på, även TS, då det ser ut att saknas värderingsunderlag. Alltså inte fiktivt ('säljaren hade kunnat ta reda på konstruktion' etc) utan utifrån fallbeskrivningen. Eller är ryggdunkarklubben framme?
petersteindl skrev:
Mitt underlag bygger enkom det som Fjonkalicious skriver. Det räcker. Konsumentens d v s kundens bedömning är den väsentligaste, den bygger på omvärldsanalys av företaget. Dessutom är händelsen dynamisk, vilket innebär att förloppet från betalning till leverans sträcker sig från 6 månader till ett år.
MvH
Peter
DVD-ai skrev:Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.
Jag är dock lite förvånad att så många, både här och på andra forum, ogärna berättar vilka butiker som dom fått dåligt bemötande från. Det är verkligen något som bör belysas seriöst.
Birger skrev:Jag håller i alla fall med dig subjektivisten om R. Det vill säga om det är Reference audio. Annars har jag mest bra erfarenheter från Stockholmsbutikerna.
petersteindl skrev: Det som är viktigt är att om man som säljare inser att den person som är framför en kan ge upphov till 10 andra presumtiva kunder så måste man ge ett öppet och ärligt och ödmjukt intryck där man får en bra dialog med konsumenten ifråga.
bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.
Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor
Fjonkalicious skrev:petersteindl skrev:
Mitt underlag bygger enkom det som Fjonkalicious skriver. Det räcker. Konsumentens d v s kundens bedömning är den väsentligaste, den bygger på omvärldsanalys av företaget. Dessutom är händelsen dynamisk, vilket innebär att förloppet från betalning till leverans sträcker sig från 6 månader till ett år.
MvH
Peter
Peter, du som har erfarenhet från butik. Har du en rimlig uppskattning för hur många som går in i en butik som är presumtiva kunder i förhållande till de som bara vill lyssna och pilla? Är det 2 presumtiva per 10? 5 per 10?
Mvh
Filip
n3mmr skrev:bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.
Säljaren kanske stötte på henne??
kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.
PetterPersson skrev:bootstrap, du är student (som jag också var tills nyss) och när du blir
klar och kulorna börjar rulla in så vet du vart du ska gå...eller hur![]()
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att jag fått ett mycket bättre
bemötande då jag har haft med mig systemkameran med objektiv modell
större och extern blixt än när jag varit utan denne...
Harryup skrev:kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.
Jag skulle inte anställa den personen. Jag söker hellre den som är lyhörd och intresserad av att lösa kundens önskemål/problem så att kunden blir nöjd.
Vill kunden ha vägledning, ge honom vägledning, vill han ha massor med service, ge service, vill han bara ha en låda och ge honom lådan. Man skall vara kunnig men "inte för" intresserad av det man säljer.
mvh/Harryup
bootstrap skrev:Harryup skrev:kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.
Jag skulle inte anställa den personen. Jag söker hellre den som är lyhörd och intresserad av att lösa kundens önskemål/problem så att kunden blir nöjd.
Vill kunden ha vägledning, ge honom vägledning, vill han ha massor med service, ge service, vill han bara ha en låda och ge honom lådan. Man skall vara kunnig men "inte för" intresserad av det man säljer.
mvh/Harryup
Precis man möter köparen, och gör sig förstådd. Man behöver alltså vara prestigelös.
Han just jag träffade har jag för mig dessutom är ägaren
Harryup skrev:kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster