Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 01:35

Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?

Nej, det är inte så konstig. Dom flesta i hifi affärer vet inte ett dugg om hifi och vill bara kränga stuff.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 01:52

Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.

1: Han frågade kunden om eventuell betalningsbudget.

2: Säljaren förklarade att alla högtalare i butiken var i princip lika prisvärda (vilket är självklart, vad gör dom annars där). Han försökte inte sälja in något.

3: Säljaren förklarar att det är inte är intressant hur en högtalare är konstruerad; hur den låter är viktigt. Någon som inte håller med?

4: Kunden får provlyssna på valda högtalare.

Skulle vara värdefullt att ta del av vad Peter och ni andra grundar kritiken på, även TS, då det ser ut att saknas värderingsunderlag. Alltså inte fiktivt ('säljaren hade kunnat ta reda på konstruktion' etc) utan utifrån fallbeskrivningen. Eller är ryggdunkarklubben framme?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 02:48

Objektivisten skrev:Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.

2: Säljaren förklarade att alla högtalare i butiken var i princip lika prisvärda (vilket är självklart, vad gör dom annars där). Han försökte inte sälja in något.

3: Säljaren förklarar att det är inte är intressant hur en högtalare är konstruerad; hur den låter är viktigt. Någon som inte håller med?

Skulle vara värdefullt att ta del av vad Peter och ni andra grundar kritiken på, även TS, då det ser ut att saknas värderingsunderlag. Alltså inte fiktivt ('säljaren hade kunnat ta reda på konstruktion' etc) utan utifrån fallbeskrivningen. Eller är ryggdunkarklubben framme?

Mitt underlag bygger enkom det som Fjonkalicious skriver. Det räcker. Konsumentens d v s kundens bedömning är den väsentligaste, den bygger på omvärldsanalys av företaget. Dessutom är händelsen dynamisk, vilket innebär att förloppet från betalning till leverans sträcker sig från 6 månader till ett år.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-06-10 06:45

bootstrap, du är student (som jag också var tills nyss) och när du blir
klar och kulorna börjar rulla in så vet du vart du ska gå...eller hur :)

En annan intressant iaktagelse jag gjort är att jag fått ett mycket bättre
bemötande då jag har haft med mig systemkameran med objektiv modell
större och extern blixt än när jag varit utan denne...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 07:14

Måste säga att jag är något förvånad, jag tycker det alltid varit helt ok på Hifi-skåne... undviker väl kabeldiskussioner, annars brukar jag ta en sväng inom en gång i halvåret och kikar på vad som inkommit.

Finns andra säljare i stan som har hårdare jargong, men det är kanske upp till var och en om man vill att de skall snacka ned andra saker eller inte.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 07:20

DVD-ai skrev:Jag har, en gång känt väldigt otrevligt bemött på en HiFi butik i stockholm.

Det låter exakt som en butik som börjar på R.
Har fått precis samma bemötande varje gång jag varit där. Helt otroligt att dom inte gått i konkurs. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-10 07:55

Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.
Jag hade lyssnat på högtalarna 2 gånger innan dess men ville lyssna igen i ytterligare ett rum. Men med det bemötandet så hade det inte spelat någon roll hur dom presterat, hade inte köpt dom om jag inte lyckats förhandla ner dom i pris ordentligt...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-06-10 08:12

Butikerna riktar sig till en andra köpare,
än de som inte uppskattar dryg-attityden*.

Konsumenter som litar mer på enkla osanningar än sina egna öron.

Krokodilsäljarna känner sig antagligen hotade av kunskapsobalansen.

Marknadsföring i egentlig mening, vore att lära sig vad kunden önskar,
tror och vet. Att kanske ta in modeller som kan säljas ryktesvägen
istället för med mördande reklam från fabrikanten/agenturen.

B&W´s reklamblad inriktar sig på hur det låter i lådan, inte utanför!

*Läste om Stureplanssyndromet, där det SKA vara svårt på ytan.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-10 08:21

bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.

Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor :)

Till och med tjejen som fick följa med tyckte det var kul :lol:

Säljaren kanske stötte på henne??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 08:30

Objektivisten skrev:Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.

1. Vilket han fick svar på. Dock fortsatte säljaren inte på det självklara spår jag ledde in honom på.

2. Lika bra är inte samma som prisvärt. Bra, bättre, bäst. När man säger att alla är lika bra har man gett dom ett likvärdigt betyg i det jag efterfrågade, nämligen ljud. Att alla högtalarna i deras butik låter lika bra är inte sant och det vet säljaren om. Tror du att Kerstin i charken på ICA tycker att alla skinkorna är lika bra? Det är ju bara rädsla från säljaren att ta ställning eller en oförmåga att läsa av mig som kund (vi hade ju lyssnat på ett par för 3500 kr och ett par för 12000 kr, redan där bort det ringt klockor så det stod härliga tlll).

3. Helt rätt. Han får såklart ha vilken uppfattning han vill och han får jättegärna skita i hur saker och ting är konstruerade. Men han tappar såklart respekt hos flera presumtiva köpare. Som exempel, det kan vara bra att veta att en högtalare är gjord för väggstöd, det kan vara bra att veta att en dipol strålar både framåt och bakåt osv. Eller?

4. Absolut fick vi det och det har jag återgivit så gott jag kan på ett neutralt sätt. Det enda vi inte fick lyssna på var några högtalare som han tyckte var speciellt bra.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 08:31

petersteindl skrev:
Mitt underlag bygger enkom det som Fjonkalicious skriver. Det räcker. Konsumentens d v s kundens bedömning är den väsentligaste, den bygger på omvärldsanalys av företaget. Dessutom är händelsen dynamisk, vilket innebär att förloppet från betalning till leverans sträcker sig från 6 månader till ett år.

MvH
Peter

Peter, du som har erfarenhet från butik. Har du en rimlig uppskattning för hur många som går in i en butik som är presumtiva kunder i förhållande till de som bara vill lyssna och pilla? Är det 2 presumtiva per 10? 5 per 10?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 08:44

DVD-ai skrev:Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.

Jag är dock lite förvånad att så många, både här och på andra forum, ogärna berättar vilka butiker som dom fått dåligt bemötande från. Det är verkligen något som bör belysas seriöst.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-06-10 08:57

På andra forum FÅR du inte berätta det för då åker du ut. I alla fall på branschforumet HF.

Jag håller i alla fall med dig subjektivisten om R. Det vill säga om det är Reference audio :) . Annars har jag mest bra erfarenheter från Stockholmsbutikerna.

Dock har jag till min stora förvåning blivit mycket bra bemött 2ggr på Hifi-consult i Göteborg trots att jag ofta kommit i konflikt med ägaren på detta och andra forum. Det bjuds på kaffe och avspänt snack där ägaren har givit ett intresserat och trevligt intryck. Inte alls som på dom olika ljudfora han skrivit på. Fast det kanske gäller många av oss iofs inklusive mig själv. Då har jag åtminstone vid ett tillfälle provocerat lite men ägaren har argumenterat på ett vettigt och humoristiskt sätt helt utan att nedvärdera mina åsikter.

Hifi-skåne har jag varit in på ett par gånger och det enda märkliga jag märkt där är att ingen har tilltalat mig trots att jag strosat runt i butiken en stund. När jag gjort samma sak i ex Londons hifibutiker har en säljare varit på hugget direkt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 08:58

Skriv en lapp om vad du lånat hem bara. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-10 09:02

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.

Jag är dock lite förvånad att så många, både här och på andra forum, ogärna berättar vilka butiker som dom fått dåligt bemötande från. Det är verkligen något som bör belysas seriöst.

Nja, att hänga ut en butik som skyldig på nätet när man bara har hört en version känns tveksamt. Massor med kunder är riktigt trevliga, men en hel del är inte det. En kommunikation har ju båda parter ansvar för och det kan finnas en hel del orsaker till att ett butiksbesök spårar ur och det har ju inget just med HiFi att göra. Dessutom så tycker jag att man absolut bör skilja på dålig service i samband med en affär och dålig service i samband med ett besök där man inte är en presumtiv kund. Det är så otroligt mycket mer som skall skötas runt en butik, så går man till en liten butik så är det inte självklart att säljaren har tid med en bara för att han inte har en annan kund.
Alla har inte möjligheten som t.ex. Ino med ett fåtal bestämda sittningar där Ingvar kan helhjärtat inrikta sig på service till presumtiva kunder. Han har ett koncept som gör att han kan hantera alla på ett optimalt sätt. Men det skulle inte funka om man kunde när som helst knacka på garaget, finna att han inte är där och skriva på internet att han har dålig service för att han inte tog hand om en när man hade tid att åka förbi.
Så en balans behövs och båda parter måste få säga sitt innan nån hängs ut tycker jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 09:08

Birger skrev:Jag håller i alla fall med dig subjektivisten om R. Det vill säga om det är Reference audio :) . Annars har jag mest bra erfarenheter från Stockholmsbutikerna.

Juppz, en riktigt skräpbutik som har varit lika dåliga under dom 10+ åren jag varit där (kanske varit där 5-6 gånger med samma bemötande varje gång).
Jag har mycket bra erfarenheter av Audio concept, Hifi consult, Hifi stället, Hifi punkten (Karlstad), Hifi klubben (Karlstad, sthlm), Ultimate sound mm.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-10 09:39

petersteindl skrev: Det som är viktigt är att om man som säljare inser att den person som är framför en kan ge upphov till 10 andra presumtiva kunder så måste man ge ett öppet och ärligt och ödmjukt intryck där man får en bra dialog med konsumenten ifråga.

+++

Jag har köpt en del - men inte särskilt mycket - på Radiolagret (salig i åminnelse) i Göteborg under årens lopp. Men framförallt har jag skickat dit massor av kompisar och släktingar när de skulle till att skaffa stereo. Och alla har blivit jättenöjda med sina köp!

Hälsn. Michael

Ps. Nu kanske inte ödmjukheten var Radiolagrets främsta tillgång. Men i mina ögon kompenserades detta mer än väl genom deras kompetens, integritet, engagemang och ärlighet.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-10 09:46

bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.

Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor :)

Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja. Om kunden upplever att säljaren genuint delar det egna intresset (om det nu är bilar, hifi etc) och dessutom är kunnig, så tror jag halva "matchen" är vunnen. Sedan skadar det givetvis inte med en god portion social kompetens och framförallt en förmåga kunna lyssna in vad kunden verkligen vill ha och behöver.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-10 09:50

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Peter, du som har erfarenhet från butik. Har du en rimlig uppskattning för hur många som går in i en butik som är presumtiva kunder i förhållande till de som bara vill lyssna och pilla? Är det 2 presumtiva per 10? 5 per 10?

Mvh

Filip

Om jag nu skall svara i Peters ställe så beror det på.
Alla är presumtiva kunder på kanske ett par års sikt. 10% på kanske några månaders sikt. Sen finns det dom som kommer in klockan 17:52 varje fredag aldrig köper något och bara vill kolla att deras egen moddade och hembyggda anläggningen fortfarande är bättre än allt som finns i butiken. Och ja när dom nu har tid så vore det kul att prata en del. Samtidigt så kommer det in kunder som köpt grejor som dom nu skall hämta innan helgen och då kan det inträffa att man inte prioriterade att få höra att allt som finns i butiken är dåligt. Särskilt inte då besservissern gärna kommenterade andra kunders inköp och kommenterarde att andra butiker hade minst lika bra grejor. I regel uppfattar inte dessa "kunder" sig som påträngande utan kunniga och hjälpsamma, många ggr på grund av att dom också minsann tillhörde en förening för ljudintresserade och läste 2:a terminen på elektro. Men folk mognar i regel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 09:58

Jag har två produkter där ifrån. Ett par högtalare och en stärkare. Som jag köppt mer eller mindre olyssnade Även jag har vid ett par tillfällen fått ett identiskt bemötande. Det konstisgaste av allt är "alla är bra"-attetyden och att alla deras stativhögtalare låter skit i lysningsrummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 10:00

n3mmr skrev:

Säljaren kanske stötte på henne??

Nope inga såna vibbar alls ;) Han nämnde till och med frugan där hemma

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-10 10:03

kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.

Jag skulle inte anställa den personen. Jag söker hellre den som är lyhörd och intresserad av att lösa kundens önskemål/problem så att kunden blir nöjd.
Vill kunden ha vägledning, ge honom vägledning, vill han ha massor med service, ge service, vill han bara ha en låda och ge honom lådan. Man skall vara kunnig men "inte för" intresserad av det man säljer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 10:05

Instämmer med Harryup.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 10:06

PetterPersson skrev:bootstrap, du är student (som jag också var tills nyss) och när du blir
klar och kulorna börjar rulla in så vet du vart du ska gå...eller hur :)

En annan intressant iaktagelse jag gjort är att jag fått ett mycket bättre
bemötande då jag har haft med mig systemkameran med objektiv modell
större och extern blixt än när jag varit utan denne...

Visst kan det nog vara så :)

Visst är det intressant. Jag märker skillnad i bemötande när jag går med min chuck norris tshirt eller min kostym, det blir mer.... artigt

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 10:09

Harryup skrev:
kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.

Jag skulle inte anställa den personen. Jag söker hellre den som är lyhörd och intresserad av att lösa kundens önskemål/problem så att kunden blir nöjd.
Vill kunden ha vägledning, ge honom vägledning, vill han ha massor med service, ge service, vill han bara ha en låda och ge honom lådan. Man skall vara kunnig men "inte för" intresserad av det man säljer.

mvh/Harryup

Precis man möter köparen, och gör sig förstådd. Man behöver alltså vara prestigelös.

Han just jag träffade har jag för mig dessutom är ägaren :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 10:28

bootstrap skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Precis man möter köparen, och gör sig förstådd. Man behöver alltså vara prestigelös.

Han just jag träffade har jag för mig dessutom är ägaren :)

Peter Lyngdorf ?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-10 10:29

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jag tror inte något av det jag skrev står i motsats till vad du skrev, speciellt inte med hänsyn till vad jag skrev i nästa stycke "förmåga kunna lyssna in vad kunden verkligen vill ha och behöver".

Tror det beror lite på vad man säljer också. Handlar det om nischade hobbybranscher där man får anta att kundkretsen redan är hyfsat kunnig, så vill man som kund inte ha en lismande säljare på sig, för då märker man direkt att personalens enda syfte är att få kränga något i butiken, och att det enda existensberättigande man har som kund är som köpande kund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 10:31

Sen är det precis lika viktigt att visa kunden respekt när man säljer en tiopack CDR som när man säljer för 100 papp (vilket jag tyvärr aldrig har gjort vid ett och samma tillfälle nångång). I morgon kanske CDR-packen har blivit ett stort hembiosystem.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 10:32

Jag gillar förövrigt hifi-skåne. Jag tycker att dom är roliga och det är roligt att dom klarar av ha hålla liv i butiken. Men om någon där ifrån mot all förmodan skulle läsa detta så får ni sluta dema högtalare asymetriskt placerade längst en list i taket.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-10 10:39

bootstrap skrev:
n3mmr skrev: [...] Säljaren kanske stötte på henne??

Nope inga såna vibbar alls ;) Han nämnde till och med frugan där hemma

En klassisk raggningsreplik. Be ware... :twisted:

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi