Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Ni menar typ... att de apparaterna som är bäst, är de som riktar sig
mera till musikälskaren än till den typiske hifi-nöten?
Isåfall håller jag med er, såklart.![]()
MVh, iö
phon skrev:berma skrev: ”Jäklar vad det låter bra - upplevelse” verkar vara något annat, musiken kanske är mindre viktig, välljudet är viktigare?
//
Jag tror att det är oljudet som är viktigare då. Fast det får man inte nämna.
Är det optimalt välljud så låter det lika som när man lyssnar direkt på framförandet.
Om vi nu definierar välljud på samma sätt, dvs att det låter så lika ursprunget som möjligt.
Om det skall låta så häftigt som möjligt kan det ju låta hursomhelst, efter vars och ens preferens. Oljud alltså.
DVD-ai skrev:När allt bara är rätt, och instruemten m.m. är det som hamnar i focus så anser jag att ljudet är perfekt och allt annat "som står ut" i återgivningen är ett fel som borde rättas till.
Kan anläggningen bli för bra?
phloam skrev:DVD-ai skrev:När allt bara är rätt, och instruemten m.m. är det som hamnar i focus så anser jag att ljudet är perfekt och allt annat "som står ut" i återgivningen är ett fel som borde rättas till.
Så om jag får en "Wow"-upplevelse vad gäller hur bra det låter när jag går på Operan så är det för att jag upptäckt att nåt inte låter som det ska?Samma sak för "Jäklar vad bra det låter"-upplevelser i källaren i Täby?
Bäst man håller tungan rätt i mun här i fortsättningen, så man inte berömmer sitt nya fina system för mycket(Note to self: Skyll på inspelningen!!)
Strmbrg skrev:"Ni" bara pratar prylar. Och prylarnas egenskaper.
Ja, jo det är ju ett Hifi-forum. Vad det nu skall inkludera och exkludera?
![]()
Jag bumpar mina tidigare inlägg, som handlar om lyssnaren som mottagare.
Även mottagaren har egenskaper.
Inte bara i form av:
Hur höga frekvenser man kan höra
Hur höga ljudtryck man "tål"
Hur låga frekvenser man kan förnimma
Hur känslig man är för THD
Hur känslig man är för tonkurveavvikelser
Mottagaren har även andra egenskaper, såsom:
Hur god förmågan är att få en illusion av verklighet
Hur tolerant man är för "småfel"
Hur lätt man har för att fokusera på musiken
Hur svårt man har för att inte fokusera på musik-förmedlaren
Nejdå! Absolut inte!
Jag har inte optimala egenskaper som mottagare.
Tycker dock att bilden blir väldigt inkomplett, om man inte väger in samtliga aspekter som påverkar upplevelsen.
DVD-ai skrev:Strmbrg skrev:
...ens egen psykiska och fysiska hällsa påverkar ju också, minst lika mycket ! men den tar jag för givet att "den är som den är"
Strmbrg skrev:"Ni" bara pratar prylar. Och prylarnas egenskaper.
Ja, jo det är ju ett Hifi-forum. Vad det nu skall inkludera och exkludera?
![]()
Jag bumpar mina tidigare inlägg, som handlar om lyssnaren som mottagare.
Även mottagaren har egenskaper.
Inte bara i form av:
Hur höga frekvenser man kan höra
Hur höga ljudtryck man "tål"
Hur låga frekvenser man kan förnimma
Hur känslig man är för THD
Hur känslig man är för tonkurveavvikelser
Mottagaren har även andra egenskaper, såsom:
Hur god förmågan är att få en illusion av verklighet
Hur tolerant man är för "småfel"
Hur lätt man har för att fokusera på musiken
Hur svårt man har för att inte fokusera på musik-förmedlaren
.
Naqref skrev:Kan anläggningen bli för bra?
När man hör hur tråkig verkligheten verkligen är så är anläggningen för bra.
När man hör hur rolig verkligheten verkligen är så är anläggningen tillräckligt bra.
Lust skrev:Nattlorden skrev:Och när båda infaller samtidigt så är det helt rätt.
Båda verkligheter?
Strmbrg skrev:DVD-ai skrev:Strmbrg skrev:
...ens egen psykiska och fysiska hällsa påverkar ju också, minst lika mycket ! men den tar jag för givet att "den är som den är"
Det gör inte jag.
Varför skulle man inte kunna förändra både sin apparatur och sitt sätt att lyssna?
Den ena processen behöver ju inte stå ivägen för den andra.
Något så enkelt som att försöka ha en harmonisk tillvaro i största allmänhet, fokusera på sin tillvaros goda sidor och glädjas åt sitt liv, hur det nu ter sig ut.
Så enkla saker som ovanstående kommer sannolikt att gynna det mesta av det man ägnar sig åt. Tex hemma-musik-lyssning.
KarlXII skrev:paa skrev:KarlXII skrev:Nu kanske vi ska avbryta den påbörjade definitionsdebatten.![]()
Hela tråden är ju skapad som en definitionsdebatt, just om sakerna som jag lyft fram, och jag skulle vilja höra trådskaparens synpunkter på liknelserna med nyspråk, innan du kväver debatten.
En definitionsdebatt om vad "bra" innebär har INGET i Generellt om hifi att göra. Nån ordning får det lov att vara.
steveo1234 skrev:Med en liten tv så syns inte felen [grynigheten /E:s anm.] lika mycket och jag kan fokusera på filmen istället.
E skrev:steveo1234 skrev:Med en liten tv så syns inte felen [grynigheten /E:s anm.] lika mycket och jag kan fokusera på filmen istället.
Och du störs inte av det "lilla" felet att bilden blir på tok för liten?
Mvh E*
MichaelG skrev:Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ).
BAMBAM skrev:http://phillokit.com/high_fidelity/experiment_that_saved_high_fidelity.html
Den här länken är nog klockreni denna tråd.
- B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster