Moderator: Redaktörer
conny_a skrev:En anläggning är bra när det finns en korrelation mellan artistens intentioner och återgivningen.
Är det en fiol som spelas intensivt i en dramatisk symfoni så ska det låta intensivt också. Man brukar kunna ana när. Då ska det framgå hos ljudet också.
När man hör att artisten lägger ett lätt vibrato på rösten i en kärlekssång så ska det förväntade finstämda vibratot låta finstämt också.
Jag tror en anläggning inte kan bli för bra på att väcka känslor av dessa slag.
Det som distraherar mig är sånt där snack om tight bas, silkeslen diskant, transientsnabbt mellanregister ...
Vilka högtalare är bra på finstämda vibraton?
Vilka högtalare är bra på intensiva fioler?
(Behöver inte svara ...)
phloam skrev:För att framföra ett finstämt vibrato behövs inte så avancerad hifi, däremot behövs det extremt bra hifi för att dessutom exakt återskapa rummet i vilket det framförs.
Martin skrev:J
Nej, anläggningen kan inte vara för bra. Däremot kan den överexponera obehagliga delar i en inspelning, men det beror på brister och inte att högtalarna är för bra.
Bill50x skrev:Inte min erfarenhet. Visst, alla anläggningar kan frambringa ett vibrato. Men inte på "rätt" sätt. Att förmedla musikalitet är inte samma sak som att förmedla ljud. Det handlar inte alls om att återskapa ett rum, utan om att återskapa musik.
Nattlorden skrev:En artist skulle mycket väl kunna ha intentionen hos en låt att i en enda liten konstpaus lägga in en mycket svag klocka.
Nattlorden skrev:En artist skulle mycket väl kunna ha intentionen hos en låt att i en enda liten konstpaus lägga in en mycket svag klocka. Allt annat är bara inramning. Klarar anläggningen inte att tillräckligt väl definiera konstpausen och frigöra klockan så har intentionen missats. Men folk som aldrig hört klockan skulle ändå sitta och argumentera på samma sätt - att musikens intention hörs lika väl i bilen eller så...
JTarnstrom skrev: Precis som de som lyssnar på Robyn i sin finanläggning argumenterar om varför klockan låter så jäkla högt och störande…
JTarnstrom skrev:Precis som de som lyssnar på Robyn i sin finanläggning argumenterar om varför klockan låter så jäkla högt och störande… Vad artisten har för intentioner om ljudet vet vi ingenting om, vi vet ingenting om vad artisten har för referenser, vi vet ingenting om hur det lät i studion när musiken mixades.
lennartj skrev:En annan form av upplösning som gör vinylavspelning trevligare är en bra pickup och nålslipning samt RIAA steg som gör att knäpppar från damm eller repor oftast krymper från en odefinierad smäll i båda högtalarna till en punktformig mindre knäpppning i ljudbilden som är mycket mindre störande.
conny_a skrev:En inre röst slog till mig precis.
Jag kom att tänka på min lilla besvikelse när jag lyssnade på en konsert av Mahler i München. Jag har tidigare lyssnat hemma på en inspelning från RCA och hade väl förväntningar att det skulle låta annorlunda men i alla fall bättre på konserten.
Konstigt nog lät det ganska lika som hemma, i min upplevelse, men det som hände var att scenen på konserten upplevdes hamna längre och längre bort. Jätteskumt. Orkesterns framförande kom inte riktigt fram trots en hårt arbetande dirigent och flitiga musiker. Det såg jag tydligt av minspelet, gestikulationerna mm.
Så, min anläggning var för bra i just det här specifika fallet.![]()
I en annan konsertlokal, under andra förutsättningar, utan ett par öl i blodet och en annan placering i salen kanske upplevelsen varit helt annorlunda.
lennartj skrev:Jag har inte följt hela tråden och kan ha missat om någon redan sagt vad jag försöker formulera nu.
I vissa hifi-kretsar anses "hög upplösning" vara mycket positivt,
i andra pratas det om PRaT, Pace Rythm and Timing.
Jag undrar om inte uttrycket "för bra återgivning" grundar sig på "för hög upplösning" som orsakar upplösning av musikaliska sammanhang, när hjärnan bombarderas av för många detaljer som inte presenteras med tillräcklig precision i tid och rum.
Bra återgivning, menar jag, känneteckas av att detaljeringsgraden inte är större än precisionen att förmedla dem på rätt plats i ljudbilden och att tonansats, grundton och övertoner kommer rätt i tid, även för samspelande instrument med låga och höga frekvenser.
Då kan hjärnan ta till sig musiken utan att distraheras av mer detaljer, de blir i stället en tillgång som man lätt kan välja att fokusera på eller ignorera.
Om akustiskt gitarrspel är upptaget så att fingrarnas förflyttning över spunna strängar hörs vill jag också höra lägesförflyttnigen utefter halsen i rätt proportion till anslaget på strängarna och klangen från gitarrkroppen, annars föredrar jag att slippa höra biljud från vänsterhanden. Fast olika gitarrister har ju sina egenarter, vissa flyttar vänsterhanden nästan ljudlöst, andra inte.
En annan form av upplösning som gör vinylavspelning trevligare är en bra pickup och nålslipning samt RIAA steg som gör att knäpppar från damm eller repor oftast krymper från en odefinierad smäll i båda högtalarna till en punktformig mindre knäpppning i ljudbilden som är mycket mindre störande.
Bill50x skrev:phloam skrev:För att framföra ett finstämt vibrato behövs inte så avancerad hifi, däremot behövs det extremt bra hifi för att dessutom exakt återskapa rummet i vilket det framförs.
Inte min erfarenhet. Visst, alla anläggningar kan frambringa ett vibrato. Men inte på "rätt" sätt. Att förmedla musikalitet är inte samma sak som att förmedla ljud. Det handlar inte alls om att återskapa ett rum, utan om att återskapa musik.
/ B
lennartj skrev:Jag undrar om inte uttrycket "för bra återgivning" grundar sig på "för hög upplösning" som orsakar upplösning av musikaliska sammanhang, när hjärnan bombarderas av för många detaljer som inte presenteras med tillräcklig precision i tid och rum.
phloam skrev:Musik handlar om att ljud har ett syfte, HiFi handlar om att uppleva ljud.
phloam skrev:Hifi har inget som helst existensberättigande om den inte stöttar själva syftet med ljudet (musik), gör den inte det är det bara meningslös ljudonani.
phloam skrev:Som tur är så behöver musik bra ljud för att nå fram, därför har vi hifi-anläggingar.
phloam skrev:Men - kan det bli så att en anläggning är så bra på att förmedla ljud, att den även förmedlar ljud från inspelningen som inte har nåt egentligt syfte?
phloam skrev:Jag anser att tekniken idag är så pass bra att man väldigt väl kan återge allt som musikern syftar till att framföra.
phloam skrev:"Men det låter ju inte riktigt Live ju!!" säger Hifi-nöten, och nej, men det kanske inte heller är syftet. Och hur många live-framträdanden låter förresten exakt så som musikern vill?
phloam skrev:Musik är en ständig kompromiss, hifi vill vara kompromisslöst. Alltså finns det en skillnad som inte är motiverad.
phloam skrev:Nu vill jag inte dissa hifi som sådan, det är i grunden mycket bra och roligt för musikälskaren, men den där extrema hifi-ambitionen är för mig väldigt onödig och kostsam.
phloam skrev:Så ja, för mig kan en anläggning vara "för bra". Det är ett faktum eftersom det stämmer med mitt egna syfte med hifi.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster