Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad menar du med kaskadkoppling? Normalt sett betyder det seriekoppling och då blir din kombination inga 22uF utan mindre än den minsta på 0.1uF.
paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
F.ö. tror jag inte några procents tolerans spelar någon som helst roll i ett första ordningens högtalarfilter.
paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
F.ö. tror jag inte några procents tolerans spelar någon som helst roll i ett första ordningens högtalarfilter.
Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?Flint skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Menar du teoretiskt hypotetiskt eller hörbart? Har du blindtestat?
Svante skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Jahaja, priset ska förstås vägas in också. Men vad är det för tolerans på lytar? Nog är det mer än ett par procent?
paa skrev:Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?Flint skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Flint skrev:paa skrev:Menar du 10 st 2.2 eller några procent tolerans? Eller båda?Flint skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Och färgen. Vilken färg är bäst?
paa skrev:Ju mer olika kondensatorerna som man kopplar ihop är, (inte i storlek utan i konstruktion t.ex elekrolyt resp. plastfolie) desto större skillnad kan man märka med en shuntkondensator. Men risken är att man skapar en frekvensgång som stiger mot toppen om man gör så. Det kan då låta som det blev klarare och tydligare, men det beror då på en överdift i högre register.
Alla kondingarna bör nog vara tillräckligt bra och av lika konstruktion för att det ska harmoniera.
adagio skrev:OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm.
phon skrev:Ur perspektivet mätbart var det en enorm skillnad i diskanten mellan lyt och film senast jag mätte. Så stor att jag inte brydde mig om att lyssningstesta, det låter ju ändå som det mäter...
petersteindl skrev:Vad är det för fel på en konding på 22 µf? Elfa har sådana i polypropylenfärgen på kondingarna är svart. Neutralt och bra
![]()
Varför gå över ån för att hämta vatten?
MvH
Peter
adagio skrev:Flint det var du som började dra in färg i diskusionen![]()
OK så lika som möjligt med en justeringskondensator i toppen för minimala fasfel mm. Har jag förstått det rätt? Det är ju vad jag förstår den minsta kondensatorn som är tongivande till 90 % eller hur?
Så det är den man bör fokusera på rent ljudmässigtt?
Flint skrev:Kondensatorer går att simulera som det verkar mycket trovärdigt med R, C och L inlagda. Seriösa tillverkare uppger dessa värden. I alla fall för lyter där "felen" är större än för film. Man kan alltså simulera ett helt filter med såna ekvivalenata modeller av kondingar och se hur de påverkar. Det blir förstås inte en hörbar simulering men hjälper en att förstå vad som händer och hur mycket eller lite det handlar om. Detta som grund tillsammans med ljudmässiga praktiska bt borde fixa en trovärdig värdering för en och just bara den lådan/filtret. Jag känner mig lite färdigsimulerad just nu men jag kanske sätter ihop ett filter och visar det i dels ideell form och dels med lyter med värden hämtade på ELFA eller uppmätta utifall jag inte hittar värden för bipolära lyter.
paa skrev:Du kan väl simulera dom fallen när du orkar?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:10 st på 2.2 blir bäst på alla sätt utom när det gäller priset.
Jahaja, priset ska förstås vägas in också. Men vad är det för tolerans på lytar? Nog är det mer än ett par procent?
Men lytar har det väl inte handlat om överhuvudtaget i tråden?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster