Moderator: Redaktörer
xcisum skrev:Hoppas på en livlig debatt!!!
Vee-Eight skrev:Det beror ju helt på vem som gjort de två mastringarna och vad som använts som råmaster. MOFI-versionen av Dark Side Of The Moon är i mitt tycke överlägsen originalet, som ett exempel.
PekkaJohansson skrev:Det har kostat mig mycket tid och pengar att korrigera felköp genom åren.
PekkaJohansson skrev:Problemet är väl att DVD-Audioformatet, åtminstone i de ynka två exempel jag lyssnat närmare på, verkar åtföljas av nya hyss.
I Elvis-fallet framhålls att man letat reda på originaltaperna. Ändå har man fläskat på ordentligt vid remasteringen. Förstautgåvorna låter, trots förmodligen högst varierande källmaterial, mycket sannare. Tre korta snuttar på DVD-Audioskivan med jämförelser mellan masterband och remastrat talar för sig själva.
På Beach Boys "Pet Sounds" har man, trots uppenbart goda avsikter (ett långt avsnitt i det medföljande häftet behandlar ljudaspekterna av alla PS-utgåvor), kört de nya digitala kopiorna genom någon gammal rörkonsol från 60-talet. Anledningen är att man vill efterlikna ljudet på LP-skivan! Totalintrycket är förvisso bra ändå, men den första cd-utgåvan från 1990 står sig mycket väl vid en jämförelse.
PekkaJohansson skrev:Ett önskemål är förstås en kombination av ett högupplöst format (DVD-Audio) och oförvanskade band. Vilket skivbolag blir först med att lansera detta eminenta och sorgligt revolutionerande koncept?
soderberg skrev:Men det stödjer ju min tes om sunkiga A/D-omvandlare! 1990 hade man haft ung. 10 år på sig att fundera ut hur man ska bygga en bra A/D. Att sedan bra apparater aldrig hindrat skivbolagen att "förbättra" inspelningar är ett annan sak.
PekkaJohansson skrev:Jag kan också nämna att vi (Ingvar och jag) just nu är i färd med att ringa ihop ett gäng intressanta deltagare till en paneldebatt om mastering. Mer detaljer kommer senare!
Margaux skrev:Inte mycket till debatt här. Vem röstade för att remastring låter bättre? Motiv?
PekkaJohansson skrev:Hmm, är "mastring" vedertaget på något vis? I mina öron låter det som något som sitter på en båt...
jag har muddy waters folksinger i 200 g vinyl i en fantastisk utgåva och jag har även ett antal andra remastringar som låter skit så jag är kluven det beror på vem som gjort den och om det är remastring på vinyl eller cd som avses
Är det MoFi remaster? Det är en enorm skillnad på Mofi som är en ren omastrad utgåva och följdaktligen ingen remaster egentligen!OlA-68 skrev:jag har muddy waters folksinger i 200 g vinyl i en fantastisk utgåva och jag har även ett antal andra remastringar som låter skit så jag är kluven det beror på vem som gjort den och om det är remastring på vinyl eller cd som avses
Det här är något jag väldigt gärna skulle vilja att LTS jobbade med, dvs om inte annat organiserar och försöker se till att den håller en viss kvalitet. I övrigt tänkte jag att alla (Sic!) skulle få uppdatera den - jag ser framför mig en Wikimedia-baserad databas.
Krav skulle då gälla inspelningsutrustning,
inspelningsteknik, mastring , dynamik m.m.
PekkaJohansson skrev:Tyvärr verkar det bli än svårare att köpa skivor, eftersom man inte vet vilka av alla de olika masteringarna man använder på nya utgåvor. Tidigare stod några småbolag för de värsta exemplen. Nu börjar också de stora bolagen att synda. Det gör att det t ex blir svårt att rekommendera nya samlingar för den som vill ha en överblick av t ex något 60-talsband. Gemene man har ju inte tid eller intresse att springa på loppmarknader, i second hand-butiker eller på skivmässor för att hitta t ex den första Byrdssamlingen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster