Märkligt fenomen...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Märkligt fenomen...

Inläggav zapanasta » 2011-06-12 11:58

Fick ett par gamla hitachi högtalare i går,betyckning 10"/5"/1".

Låter förvånansvärt bra men jag tyckte det väldigt mkt låda om dom.Plockade ur basarna och lådorna var helt tomma nästan på dämpmatreal (Slutna lådor)

Plockade i dämpmatreal och testade (Lådljud fortfarande)

Då stoppade jag i portar i dom och stämde av dom till 40hz,mkt bättre.
Lådljudet nästan borta.

Men nu har det uppkommit ett fenomen som jag inte förstår alls :?

Har dom inkopplade vid datorn och det blir som fasfel (Dom släcker ut varann på nåt sätt) portarna sitter bakåt.

Fasvänder jag ena högtalaren så kommer djupbasen men då låter det skumt om resten i stället.

Ingen felkoppling nånstans.Va kan detta bero på?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-12 20:13

Nu har jag gått igenom och testat alla möjliga varianter,samma fenomen i alla fall och inget felkopplat nånstans...

Tröttnade och hävde ut dom i förrådet :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-12 20:33

Fungerar alla elementen? Är alla registren i fas, alltså vänster/höger?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-12 20:53

Testa elementen med batteri - och tänk på att några element kanske skall varar FASVÄNDA!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-12 20:57

zapanasta skrev:Nu har jag gått igenom och testat alla möjliga varianter,samma fenomen i alla fall och inget felkopplat nånstans...

Tröttnade och hävde ut dom i förrådet :?

Har hänt mig två gånger. Första gången med ett 12" gitarrelement. Lät låda hur man än bar sig åt inklusive att testa i olika stora lådor och former. Andra gången med en skitbillig 8" bas från HiFikit. Totalt omöjligt att få väck lådljudet. Båda hade förstås en mycket klen motor men andra element med liknande motor har funkat riktigt ok så jag vet inte vad det kan bero på. Verkar sitta i elentets grundkaraktär.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-12 21:43

Har testat basarna med batteri,båda slår framåt..

Fasvänder jag ena högtalaren blir det bas men konstigt ljud i övrigt..

Pluggar jag ena porten blir det ochså bas,kör man dom slutna så funkar det riktigt ochså.

Men som sagt,blir mindre lådljud om man kör dom som basreflex men verkar ju va något mkt skumt med detta för det funkar ju inte :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 00:31

Är du verkligen säker på att du kopplat högtalarna rätt??
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-13 08:10

MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på att du kopplat högtalarna rätt??

Absolut,kablarna är märkta från stärkare till högtalare.

Gått igenom dom helt högtalarna ochså med batteri,när jag kopplade tillbaka betongisarna var det riktigt.

Kan det ha nåt med att dessa gamla hitachilådor var slutna och jag gjorde om dom till basreflex?

Själv har jag inget svar på detta för jag har aldrig varit med om nåt liknande :?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-06-13 08:34

Vad händer om du flyttar den ena lådan så de står intill varandra?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 08:53

zapanasta skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på att du kopplat högtalarna rätt??

Absolut,kablarna är märkta från stärkare till högtalare.

Gått igenom dom helt högtalarna ochså med batteri,när jag kopplade tillbaka betongisarna var det riktigt.

Kan det ha nåt med att dessa gamla hitachilådor var slutna och jag gjorde om dom till basreflex?

Själv har jag inget svar på detta för jag har aldrig varit med om nåt liknande :?
Okej, så du har inte lossat några kablar från elementen i högtalarna?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-13 14:46

Nix inte rivit ur elementen i dom och satt tillbaka dom,men har kollat så basarna var riktigt kopplade.

Nu har jag haft dom ute på plastfaners borttagning (Det var ett jobb kan jag säga)

Vete fn va dessa stått nånstans,dom har svällt lite på vissa ställen och det luktade apa om dom när jag hade dom inne. (Blev unken luft i hela lägenheten)

Har slipat dom nu och tänker måla dom i stället få se om lukten försvinner,ingen kan ha några såna stinkbomber inomhus annars :)

Gjorde mig detta besvär för elementen/filter inte alls ser så dumma ut,får fortsätta felsöka på detta fenomen när jag målat dom så det förhoppningsvis går att ha dom inomhus...

Användarvisningsbild
Helmut
Semesterfirare

Inläggav Helmut » 2011-06-19 16:12

Har ofta samma problem mer eller mindre.
Varför inte testa med att öka eller minska mängden dämpmaterial i lådorna.
Brukar testa med att ändra mängden dämpmaterial och lyssna av monoljud. Ställer då lådorna med elementen mot varandra med någon centimeters avstånd mellan lådorna. När elementen jobbar mot varandra på några centimeters avstånd tycker jag att det är lättare att hörs vad som händer när jag ändrar mängden dämpmaterial.
Ofta har jag varit tvungen att byta kondensatorer Pluss minus 10 % kondensatorer för att få ordning på ljudet.
När jag skall testa mängden dämpmaterial kopplar jag bort delningsfilter och när det låter ok klämmer jag in delningsfilter och testar med olika kondensatorer så att jag inte får pluss 10 % på ena och - 10 % på den andra kondensatorn.
Har för mig att det här med dämpmaterial var ett vanligt problem på TL-lådor där ljudet hade en förmåga att komma från en punkt ovanför lådan.

Återgå till DIY-forum