Jag tog vinylsteget :-)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Jag tog vinylsteget :-)

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-13 17:03

Fram tills 25 års ålder inköptes det mesta på vinyl. De sista nya skivorna jag köpte var Extremes "three sides to every story" och Guns n roses "use your illusssion" 1 och 2.

Efter mitt första barn föddes så sålde jag hela min vinylsamling och satsade rent på CD och i viss mån SACD.

På senare år har jag märkt att jag antingen blivit kräsnare eller produktionerna blivit sämre, jag har tyckt att fler släpp har låtit dåligt.

Nu sedan några månader har jag tagit fram min vinylsvarv igen eftersom tanken har gnagt mig att jag kanske skulle vara mera nöjd på den vägen.

En bidragande faktor är ju självklart de givande diskussioner jag följt här på faktiskt och liknande forum men även det faktum att jag ser i fysiska butiker och webbutiker att det faktiskt går att handla nya igen (vet att det alltid funnits men när cdon har en hel del känns det som en vägvisare)

Häromdagen va jag på Trestadsmusik i trollhättan och hittade massor av vinyl (mot vad man är van vid) så impulsen följdes och till min frus glädje gick jag ur butiken med Depeche modes "music for the masses", "songs of faith and devotion" samt Rolling stones "exile on main street".

Om det beror på att "jag föredrar ljudet från vinyl" eller om det beror på att "mastringen är bättre","en kontirnuerlig ljudvåg skapas" eller vad det än beror på så satt jag hela kvällen och var helt fascinerad över hur totalbra det lät.

Jag har inga märkvärdiga grejer, tvärtom, men ojojojoj....... så bra.
Depeche skivorna har jag från samma remaster serie på CD och SACD och jag tyckte vinylen lät bättre, kan helt klart vara ett fall av glädje placebo men det bjuder jag på i sånna fall.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-13 17:18

Trevligt :D

Fast lite info om ljudåterskaparna kan du väl berätta!?

Vilken svarv, pickup o vilka högisar du lyssnar på, typ :P
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-13 17:24

DS skrev:Trevligt :D

Pioneer Pl-112D med oidentifierad pick up med sure-nål som förmodligen sattes på runt -82/83 om man skall tro min kompis far som ägde den då.
Nad 3020, denna gigant bland giganter ;-)
kopplade till ett par eminenta Popboxar med Peerless och Philips 9710 precis som OA-5:orna.

Jag gillar gamla grejer :-)

Nästa projekt skulle väl vara att testa Obi 9710:orna men det får vi se, är riktigt nöjd med dem som de är.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Jag tog vinylsteget :-)

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 17:28

jimmyhoffa24 skrev:Jag har inga märkvärdiga grejer, tvärtom, men ojojojoj....... så bra.
Depeche skivorna har jag från samma remaster serie på CD och SACD och jag tyckte vinylen lät bättre, kan helt klart vara ett fall av glädje placebo men det bjuder jag på i sånna fall.

Original CD utgåvorna av DM's tidigare grejer låter bra, speciellt Violator och A broken frame.
Det du kan främst kolla upp är nyare skivor (1995 och framåt) som låter skit på CD. Ladda nyss hem större delen av Korn's discography på vinylrip, där dom flesta är klart överlägsen CD versionen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-13 17:44

subjektivisten skrev: Ladda nyss hem större delen av Korn's discography på vinylrip, där dom flesta är klart överlägsen CD versionen.
Men du hade ju aldrig hört någon vinyl som lät renare än CD? :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 17:47

paa skrev:Men du hade ju aldrig hört någon vinyl som lät renare än CD? :?

Det beror ju på vad man menar ju. Om båda är raka överföringar så låter ju CDn mkt renare, men när CD versionen är komprimerad med 7 dB så kan faktiskt vinylen låta bättre trots dom felen som finns inneboende i vinylen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-13 17:58

jimmyhoffa24 skrev:

Pioneer Pl-112D med oidentifierad pick up med sure-nål som förmodligen sattes på runt -82/83 om man skall tro min kompis far som ägde den då.
kopplade till ett par eminenta Popboxar med Peerless och Philips 9710 precis som OA-5:orna.

Nästa projekt skulle väl vara att testa Obi 9710:orna men det får vi se, är riktigt nöjd med dem som de är.

Å fy fan, låter ju kanon trevligt juh. Popboxar har jag aldrig hört men gillar dom ändå av nån konstig anledning :? :D

Förstår att du sitter nöjd, tror jag :roll: :D
FUCK ART - LET`S FUCK

adagio

Inläggav adagio » 2011-06-13 18:05

Du tog vinylsteget och det gjorde du förbannat rätt i. Vinyl är roligare, krångligare, mer frustrerande men när allt stämmer så mycket mer givande än tex cd. Grattis!!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 18:17

Själv så har jag avvecklat större delen av min vinylsamling. Sålt ca 2000 st senaste 2 åren och planen är att sälja ca 300 st till så det endast blir kvar ett fåtal.
Men kul att andra hittat något att pilla med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 18:21

adagio skrev:Du tog vinylsteget och det gjorde du förbannat rätt i. Vinyl är roligare, krångligare, mer frustrerande men när allt stämmer så mycket mer givande än tex cd. Grattis!!

Rätt.

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-13 18:43

ja....... om detta är ett sätt att få aktivt greja mer med sin hobby eller om det uppfattade välljudet (ej testat i dubellt-blindtest) är värt jobbet får väl tiden visa.
De Depeche utgåvor jag har är alla remaster utgåvor, inga äldre och jag antar att det är som det alltid har varit: man skall leta efter en bra utgåva inte "rätt" format för det finns det inget.....

Har en Denon 1930 som står för CD/DVD-A/SACD uppspelningen icke att förglömma.....
Det skall man väl namna att SACD utgåvorna av DM skivorna är inte dumma, inte dumma alls

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-13 18:53

DS skrev:
jimmyhoffa24 skrev:

Å fy fan, låter ju kanon trevligt juh. Popboxar har jag aldrig hört men gillar dom ändå av nån konstig anledning :? :D

Förstår att du sitter nöjd, tror jag :roll: :D

Jo de låter OTROLIGT för att vara från cirkus 64-65, lite svåra att datera då de är popboxar och då självklart en byggsats.
Jag va sugen länge på ett par Carlsson/sonab och jag köpte dessa osedda av en bekant och de såldes som OA-5:or.
Jag har aldrig hört några andra carlssonskapelser (om man nu kan kalla popboxarna det) men självklart kommer dessa att bytas ut ngn gång och då mot OA-12 or är tanken nu.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-13 19:56

paa skrev:
subjektivisten skrev: Ladda nyss hem större delen av Korn's discography på vinylrip, där dom flesta är klart överlägsen CD versionen.

Jag är också jävligt kluven. Laddade ner Fleetwood Mac Rumours som är en skitbra platta faktiskt. Förlorade den när jag sålde all vinyl :oops:

Nu sitter jag med en vinylripp och en cd-variant och jämför. Visst finns det mer detaljer i cd versionen men så jävla polerat och fint låter den inte..! Vinyl ditot ger samma feeling som när man hörde den när det kom ut..

Röster och piano får kropp, basen blir så där vinyl-mullig. Det fattas nåt i cd ditot! Kan det vara den här jävla remastringen som slagit till igen tagit kål på musiken. :cry:

Jag skall låna hem en bra vinylsvarv och rumours och lyssna på riktigt hur det skall vara för att ta ställning. Man vet ju inte vad man får hem när man laddar!

En Linn 12:a skall det va 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-13 20:11

bassman skrev:
paa skrev:

Jag är också jävligt kluven. Laddade ner Fleetwood Mac Rumours som är en skitbra platta faktiskt. Förlorade den när jag sålde all vinyl :oops:

Nu sitter jag med en vinylripp och en cd-variant och jämför. Visst finns det mer detaljer i cd versionen men så jävla polerat och fint låter den inte..! Vinyl ditot ger samma feeling som när man hörde den när det kom ut..

Röster och piano får kropp, basen blir så där vinyl-mullig. Det fattas nåt i cd ditot! Kan det vara den här jävla remastringen som slagit till igen tagit kål på musiken. :cry:

Jag skall låna hem en bra vinylsvarv och rumours och lyssna på riktigt hur det skall vara för att ta ställning. Man vet ju inte vad man får hem när man laddar!

En Linn 12:a skall det va 8)

Hade kunnat vara mina ord, vinyl-mullig, fy fan va bra. Målande och exakt :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 20:14

Instämmer.

Användarvisningsbild
Iper

Inläggav Iper » 2011-06-13 21:10

Cd är väl helt ok, men vinyl är betydligt roligare att spela. En helt annan känsla.
Kul att det ges ut så mycket gammalt på vinyl igen, jag gillar också formatet på LP, skönt att håll i och titta på.
Ljudmässigt så gillar jag vinyl bättre, låter skönare. Man orkar lyssna längre på vinyl än cd.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-14 00:19

Jag har inget emot CD-mediet men problem uppstår när man inte känner igen skivan som man lyssnat på för ett kvart sekel sedan :cry:

När så CD slog igenom så finns det inget original i vinyl-tappning och då är det bara gilla läget.. Då blir det referens :? Jag tycker det finns mycket guldkorn på CD så mediet är det säkert inget fel på!

Sitter och lyssnar på tre versioner av JJ Cale After Midnight. Original Naturally, som låter mullig i överkant, jämfört med återutgåvor i olika skepnader och dom är olika remastrade. Otroligt förvirrande och irriterande :x

Har faktiskt fastnat för en lätt uppfräschad variant.. Vad är sanningen..!

Skall tillägga att jag mest konsumerar nutida musik. Nu har jag konverterat til mediaburk J River spelare fantastiskt bekvämt och spelar onödigt bra.

Fulladdar min gamla sålda plattor och dom flesta låter inte bra.. Blir lite små-förbannad för så illa lät dom inte, jo föresten dom flesta plattor från 80-talet låter så illa att man inte orkar lyssna på dom. Ohyggligt produktions-daterade på ett negativt sätt!

Ivor isobarik skall få lyfta in en bra Linn-spelare och så skall vi köra vinyl och utvärdera..

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-06-14 01:05

Hörde jag mitt namn nämnas?
LP12án såld till en stackare med Linns DS,har bara en Pioneer PL12 numer-åsså en lånad LP12á då förståss med slut pickup och trasig trampolin :-(

Hursomhelst så sjunger jag med i att digitalt inte är så kul.

Här spelas i afton på Pioneer från 1972 med tidstypisk reciever och högtalare. Fick massiv ångest av att sätta ut grejor på tradera så jag satte mig ned med en flaska Glen Moray 16 åring och spelade på gammelstereon och fyfan vad trevligt det är,spelar fortfarande och funderar på stänga ner auktionerna..

I bland är det bara så jävla skönt med enkelt musicerande,det är det jag nog främst tycker om! Inte de J@%la apparaterna

Bild

Bild

Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-06-14 01:37

Fan oxå,nu har någon lagt ett bud på recievern,ångest,dags för en whisky till..

Bassman:kommer med svarven till dej,ska bara skruva dit en bottenplatta å puppa,har några riktigt bra skivor,var länge sen vi rökte pipa..
http://www.tradera.com/PIONEER-XS-525-RECIEVER-auktion_170613_134855616

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-14 10:17

ivor-isobarik skrev:Fan oxå,nu har någon lagt ett bud på recievern,ångest,dags för en whisky till..

Bassman:kommer med svarven till dej,ska bara skruva dit en bottenplatta å puppa,har några riktigt bra skivor,var länge sen vi rökte pipa..
http://www.tradera.com/PIONEER-XS-525-RECIEVER-auktion_170613_134855616

Härligt ivor, hoppas du får bra pröjs för recivern!

Sno ihop en svarv vettja. Jag har tre karduser och två pipor så vi kan kappröka. :)

Sorry för OT jimmyhoffa24.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-06-14 10:42

Bassman:tack för erbjudandet! Ojoj,det blir bara värre och värre,högsta budgivaren på recievern kunde jag inte motstå frestelsen att kolla in senaste omdömen och köp på,visade sig att senaste köp var en nyckelring från lustshopen.se innehållande 10ml prima analglidmedel för snabba instick. Blir nog mest Village People på den där anläggningen. "they want you,they want you,they want you as their new recrew,in the navy.....

YYYY MMMMM CCCCC AAAA......

Ursäkta även mitt OT

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-14 11:01

bassman skrev:Röster och piano får kropp, basen blir så där vinyl-mullig. Det fattas nåt i cd ditot!

Det är LPns färgning som fattas på CDn. Man kan dock manipulera fram likanande, om man vill, elektroniskt.

Men lika trevligt som vinyl blir det ju inte, och som fina konvoluten går inte att få fram elektroniskt hur man än bär sig åt.

Vinyl är ett helhetskoncept; En viss ljdkarraktär har det, den kan man tycka bra eller dåligt om. Sedan har vi omslagen, hanteringen, grammofonen (Technics 1200)... Stömmande media kan någon gå och stoppa upp, om man jämför totalupplevelsen, om man frågar mig.

Vinyl ät kul! Att jag sedan tycker att CD-ljudet är bättre är en annan sak. LP låter faktiskt förvånande bra med tanke på alla tekniska brister.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi