De mest dynamiska högtalarna, vilka är de?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 22:28

Bill50x skrev:Men det finns, i alla fall för mig, ytterligare en betydelse av dynamik. Och det är hur dynamiska ett par högtalare låter. Dvs, när det kommer en nivåökning eller en transient så ska denna återges utan kompression.

/ B

Precis. Det är vad jag menar med dynamik, hur dom återger skiftningarna, inte hur högt dom kan spela. Tror det är därför horn ibland påstås ha bra dynamik, för dom är mer lättdrivna = låter högre med liten effekt.
Det har inget med dynamik att göra utan är en SPL förmåga.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 22:30

Jax skrev:Jag definierar dynamik som max ljudtryck utan besvärande distortion.
Med tilläggen låg grupplöptid och fasriktighet så ställer jag upp
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-13 22:36

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Men det finns, i alla fall för mig, ytterligare en betydelse av dynamik. Och det är hur dynamiska ett par högtalare låter. Dvs, när det kommer en nivåökning eller en transient så ska denna återges utan kompression.

/ B

Precis. Det är vad jag menar med dynamik, hur dom återger skiftningarna, inte hur högt dom kan spela. Tror det är därför horn ibland påstås ha bra dynamik, för dom är mer lättdrivna = låter högre med liten effekt.

Är det något horn i hemmiljö inte borde råka ut för så är det termisk kompression. Så pratar vi starka ljudtryck över en viss tid så lär horndrivers inte vara så särskilt varma. Om man t.ex. jämför en standard diskanthögtalare med verkningsgrad runt 92dB/m/W så lär den få kämpa om den skall tampas med en horndiskant på kanske upp emot 110dB/m/W eller t.o.m. mer så misstänker jag att horndrivern kommer vara lite kallare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-13 22:37

Skulle tippa att BB:s Megatrend har förutsättningarna för kompromisslös dynamik.
Tillsammans med ett gäng LMS Ultra 18 för infrabandet, så är man i hamn. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 22:39

Känns som tråden handlar om SPL och inte hur dynamiska högtalaren är.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-06-13 22:48

Ja alltså dynamikbegränsa kan ju högtalare göra även på mycket låga volymer, fenomenet kan uppföra sig både linjärt och olinjärt alltså.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-06-13 22:58

subjektivisten skrev:

/ B

Exakt!
Dynamikförmåga är ju hur olika högt talaren kan spela UTAN ATT RÖRA volymkontrollen.

Tex om man spelar en låt med dynamik 20dB, ska ju talaren kunna återge en skillnad på 20dB, inte 15dB. Men hur högt det låter (beroende på talarens känslighet) är ju en annan sak.
Läs förstainägget så inser (ni andra) att det inte är det som åsyftas.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-13 22:59

Flint: Kan du ta frågan jag ställde gällande termisk kompression till Subben, han har mig på ignore serru!
FUCK ART - LET`S FUCK

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-06-13 23:00

Audiotronic Megatrend ! Det är den bästa dynamik jag har hört iaf.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-13 23:01

jannemannen skrev:Audiotronic Megatrend ! Det är den bästa dynamik jag har hört iaf.

Mvh/Janne

+1 :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 23:02

DS skrev:Flint: Kan du ta frågan jag ställde gällande termisk kompression till Subben, han har mig på ignore serru!

Lika illa här. Jag är återfallsstammis på hans ignorelista.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 23:09

DS skrev:Flint: Kan du ta frågan jag ställde gällande termisk kompression till Subben, han har mig på ignore serru!
Måste han svara, eller är det okej om någon annan gör det?

Kort sagt, vill du veta om han kan svaret eller vill du veta svaret?
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-06-13 23:31

sportbilsentusiasten skrev:Exakt!
Dynamikförmåga är ju hur olika högt talaren kan spela UTAN ATT RÖRA volymkontrollen.

Inom hela (och inte utanför) dess arbetsområde skall tilläggas.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: De mest dynamiska högtalarna, vilka är de?

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-13 23:36

sportbilsentusiasten skrev:När det snackas hög volym tänkte jag att ni kunde lista de mest dynamika högtalarna ni hört alt vet om.

Den egenskapen är för mig KLART viktigare än max volym!!

Fråga 1, har högtalare med hög känslighet (typ horn) bättre grundförutsättningar att vara högdynamiska?

Fråga 2, har högtalare med okompliserat filter (eller helt utan filter) bättre grundförutsättningar att vara högdynamiska?

Låt oss utgå ifrån att talarna matas med "tillräckligt" kraftiga slutsteg och att rummet/installationen är bra nog för att inte vara begränsning - så slipper det debateras om olika kringliggande förutsättningar :wink:

1: På sätt och vis, ja. Men ett utförligt svar blir komplext och under alla omständigheter ofullständigt. Men några saker som talar för bättre dynamik med hög känslighet är att men minska risken för att förstärkaren skall krokna, samt att man får mindre problem med värmeutveckling i talspolen i dom fall högtalaren är försedd med sådan.
Men, högkänslighet är inga garantier och det finns högtalare med god dynamik med moderat känslighet. Men allmänt kan man säga att chanserna för god dynamik ökar med ökad känslighet.

2: Det beror väl mera på hur filtret är byggt? Inte komplexiteten i sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-13 23:42

Projekt Aurora borde vara ganska dynamiska. Är det någon som hört dom?

Goldfinger

Re: De mest dynamiska högtalarna, vilka är de?

Inläggav Goldfinger » 2011-06-13 23:50

sportbilsentusiasten skrev:

Låt oss utgå ifrån att talarna matas med "tillräckligt" kraftiga slutsteg..

Fast det är ju synd, att i frågeställningen tillåta slutsteg som är immuna mot vilka katastroffilter som helst, då blir det liksom att försöka göra ett ickeproblem av ett problem om man så säger. :)
Någonstans blir ju ett filter felkonstruerat också, även om det inte lyckas kortsluta förstärkaren. :D
Tex extrema fas och impedansvariationer är något som definitivt inte främjar högtalarens totala dynamikförmåga.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-14 01:10

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hTerms=jbl
Har inte hört något som kommer i närheten av detta systemet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-06-14 02:01

subjektivisten: Högre ljudeffekförmåga gör ju automagiskt att man hör "låga" detaljer (eller vad man ska kalla det; låga ljud i förhållande till resten, exempelvis reverbsvansar eller hihat-tramp (lyssna på meshuggah, typ perpetual black second) bättre, och är som tidigare sagt (jag sa :)) en förutsättning för att nå hög dynamik.
Dynamik = Max SPL - brusgolvet (vid frånvaro av dist, som nog måste räknas till brusgolvet, vilket ger dynamik = max SPL - brusgolvet - dist).
Då inser man att man kanske har 30-40dB dynamisk förmåga, i de flesta fall. Och eventuellt lägre (!) dynamiskt omfång vid högre ljudtryck, eftersom systemet distar mer. Det gäller att jaga den optimala ljudnivån för att nå så stort dynamiskt omfång som möjligt. Lägga sig över störnivån tillräckligt mycket, men hindra att disten blir för hög. Extremt få högtalare distar mindre än -60dB vid mer än 1W.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-06-14 02:10

FBK: Synd bara att det kraschar totalt spridningsmässigt. Som sagt, det handlar om kompromisser. Jag skulle inte ta den eventuellt bra dynamiska förmågan före spridningsegenskaperna. Kanske om jag hade min extremt bekväma fotölj exakt i den minimala sweetspoten. Men nja, min nacke gillar inte att sitta helspänd.
Hur lågt är diskanten delad? Skönt att ställa en "super"-diskant en 70cm ovanför :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-14 08:34

jag vill gärna skilja på dynaik och "micro-dynamik"

vet inte varför... men jag har upplevt att högtalare med bra (makro?)dynamik inte nödvändigtvis behöver vara bra på att få fram micro-dynamik och även tvärtom.

någon som håller med/ eller har några tankar om detta ?!

Jag säker att Ino har MYCKET bra båda dynamik och micro-dynamik, i första hand modellerna pi60/i14 och större räknat.
Dom har bra ljudtrycksresurser och därmed kan "drämma till" när det behövs och samtidigt spelar så avslappnat vid alla ljudnivåer = micro-dynamiken "kommer fram".
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-14 08:41

Goldfinger skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Exakt!

Inom hela (och inte utanför) dess arbetsområde skall tilläggas.

Inte för att vara pettimeter men nog ändras inte högtalarens frekvensområde av hur ni ställer volymkontrollen?

Nog för att man kan uppfatta vissa frekvenser lättare om volymen är starkare ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-14 08:59

Observera att sbe i sin första post skriver "den mest dynamiska högtalarna ni hört", inte "den mest dynamiska högtalarna ni mätt"!

Dynamik i det här sammanhanget tror jag är en upplevelseparameter.

Det vore intressant att prova ett antal anläggningar och få konsensus kring upplevelsen, för att därefter börja leta tekniska orsaker. De har nämnts några. Ni som gjort det, vad har ni för källor till detta? Mätt själva eller sett andra mäta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 09:00

perstromgren
Helrätt.+

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-14 09:26

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-14 09:29

subjektivisten skrev:

Fast inte bara horn. När jag lyssnade på kombinationen The Dream/Hesselvall upplevde jag samma dynamiska återgivning som med horn, men utan de tillkortakommanden som många horn har. Och ja, Hesselvall-högtalarna (konstruerade av vår käre Ingenjör) är extremt lättdrivna.

Jag tror detta har med känsla att göra, ungefär som med vikt/effekt-förhållande i bilar. 1000kg/100hk vs 2000kg/200kg ger samma förhållande men den lättare bilen reagerar snabbare på gaspådrag. Acc 0-100 km/h kanske inte skiljer men toppfarten för den tyngre bilen lär bli högre.

Ursäkta om jag är luddig och okunnig, men jag inbillar mig att förstärkareffekt och högtalarkänslighet inte är helt utbytbart.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 09:37

Bill50x skrev: jag inbillar mig att förstärkareffekt och högtalarkänslighet inte är helt utbytbart.

Helt klart.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-14 09:45

DVD-ai skrev:jag vill gärna skilja på dynaik och "micro-dynamik"

vet inte varför... men jag har upplevt att högtalare med bra (makro?)dynamik inte nödvändigtvis behöver vara bra på att få fram micro-dynamik och även tvärtom.

Nja, det är lätt att lura sig på den punkten.
Kompression framhäver microdetaljerna och så gör även hissade diskantkurvor.
Livemusik kastar inte microdetaljer i ansiktet på oss. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-14 09:55

TAD R1.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 10:05

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:jag vill gärna skilja på dynaik och "micro-dynamik"

Nja, det är lätt att lura sig på den punkten.
Kompression framhäver microdetaljerna och så gör även hissade diskantkurvor.
Livemusik kastar inte microdetaljer i ansiktet på oss. :wink:

+1

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-14 10:56

DanNorman, Håller med men tror även det finns fler skillnader och dessa kan finnas inom deras "linjära" område.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi