Spela starkt, vad är begränsningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad hindrar när du vill spela starkt?

Högtalarna
10
14%
Förstärkaren
8
11%
De jag bor med
11
15%
Grannarna
27
38%
Inget!!!
15
21%

Antal röster : 71

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-13 14:32

Fysikens lagar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-13 14:39

Ljudkvaliteten på skivorna, som saknades bland omröstningsalternativen, är den klart vanligaste orsaken till att jag inte spelar starkare än jag gör.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 15:05

PekkaJohansson skrev:Ljudkvaliteten på skivorna, som saknades bland omröstningsalternativen, är den klart vanligaste orsaken till att jag inte spelar starkare än jag gör.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det kommer med, jo, men mina samboende begränsar tidigare. Damen är lärare och får rätt hög exponering under normala dagar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-13 16:09

Det här var nog den intressantaste undersökningen på länge! Man kan tydligt se att många(*) har köpt anläggningar som är onödigt kapabla! :D

*) När detta skrivs är det t.o.m de flesta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-06-13 21:52

Grannarna. (dom har aldrig klagat på att jag spelat för hög musik, är nog bara jag som är lite feg)

Jag brukar passa på att spela betydligt högre när jag är ute och kör bil istället :)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2011-06-13 23:23

Svar: Rummet.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-14 00:03

Grannarna, för det mesta. Inte för att de någonsin klagat, men jag vill visa hänsyn. Ett par gånger har det dock faktiskt hänt att jag begränsats av att min anläggning inte kan låta högre. 8O Bara under vinylavspelning p.g.a. låg förstärkning i RIAA-steget, men ändå.

JB skrev:Jag brukar passa på att spela betydligt högre när jag är ute och kör bil istället :)

Samma här. Där begränsas jag dock ofta av att det låter för jävla illa p.g.a. antingen skivorna eller att förstärkeriet klipper.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-06-14 00:18

Grannarna. :P
Inga klagomål än så länge men jag vill ha fortsatt god grannsämja.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-14 02:31

Mina vifa tg9 och min usla receiver. Till viss del också familjemedlemmarna men man får se till att vara ensam hemma när man vill kräma på riktigt ordentligt. :)

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2011-06-14 09:53

Jag skulle kunna skriva att mina små Mupp-högtalare jag kör med i köket sätter gränsen. Men jag tror inte det är vad trådskaparen far efter.

Om man bortser från den sortens uppenbara begränsningar och istället utgår från forumägarnas huvudsakliga anläggning och lyssningsrum, då skulle jag säga att inspelningarna så gott som alltid är den mest begränsande faktorn. Detta gäller på alla rimligt seriösa anläggningar jag någonsin hört.

De begränsningar som finns i en hyffsat blygsam anläggning (bestående av tex piP drivna med ett Behringer A500-steg) drunknar fullständigt i de begränsningar som de flesta plattor dras med.

Respekt för grannar kommer givetis högt upp på listan också. Jag kan omöjligt njuta när jag vet att det går ut över någon annan.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-14 12:26

Kan då inflika att jag kan lyssnat i stort sätt hur högt som helst om jag bara får rätt prylar till det och ett bra programmaterial.

gränset sätts nästan alltid av något annat än mina öron, i alla fall när inte elektroniken eller rummet disstar elakt. och om musiken som sagt är av ok kvalitet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-06-14 14:09

Hade just en extremt obehaglig upplevelse. Kopplat mina LCD-2 direkt till mina förstärkarterminaler och glömde dra ner volymen tillräckligt. Helvete vilket jäääääävla tryck det blev. Värre än någon *%¤%*¤%¤*¤%¤ live koncert jag varit på. Fullständigt övertygad om att jag skulle spränga drivarna eller öronen. Osäker på vilket som skulle poppa först. Gjorde mitt bästa för att säkra hörlurarna först så jag var tvungen ha kvar dem på skallen tills jag kommit åt volymkontrollen :p. Felprioritering kan tyckas. Huvudvärk just nu men går förhoppningsvis över.

Slitstarka lurar detta inte lyckats hypokondrisera fram någon ökad dist eller något än :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-06-14 16:06

Inget egentligen. Rummet är välisolerat och OK akustiskt, så det är bara braka på mot grannfastigheter och resten av hushållet. :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi