Nu följer flera LTS i fotspåren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Nu följer flera LTS i fotspåren

Inläggav Harryup » 2011-06-14 23:31

Läste att hela Pink Floyds skivsamling skall komma ut på remastrade med tanke väljud och inte kompression. Man skall ge ut ett antal varianter av samma skiva också.
"Pink Floyd and EMI Music, whose association dates from 1967, announce a comprehensive release schedule, to be launched on September 26, 2011, encompassing CDs, DVDs, Blu-ray discs, SACD, an array of digital formats, viral marketing, iPhone Apps, and a brand-new single-album "Best Of" collection."
Kanske att någon i bandet håller få slut på kulorna?
"First to be available on 26 September 2011 will be:

Expanded deluxe and special edition versions of Pink Floyd masterwork The Dark Side Of The Moon, in a 6-disc 'Immersion' box set and 'Experience' 2-disc versions, as well as a collectors' Vinyl LP and various digital formats. Plus 14 studio albums, digitally remastered will be available separately or as a box set.

Other initiatives will include a digital marketing plan utilising user-generated content to allow fans to make their own creative contributions to the band's music, plus iPhone Apps which will give a unique insight into Pink Floyd's recorded legacy.

On 7 November 2011, Phase 2 of the releases will include:

Wish You Were Here 'Immersion' 5-disc and 'Experience' 2-disc editions, both of which will include bonus material from the band's 1974 Wembley dates, including a 20-minute tour de force live rendition of 'Shine On You Crazy Diamond', as well as a unique recording of 'Wish You Were Here' featuring the legendary jazz violinist, Stephane Grappelli. A collectors' Vinyl LP will also be available, as will various digital formats."

osv osv. Hur många versioner behöver man?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-14 23:32

Alla! :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-14 23:34

Det kan man verkligen undra.
Ingen stans kan jag läsa att någon av utgivningarna skulle vara okomprimerade.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-14 23:39

Originalbanden lär säkert redan vara komprimerade men jag läste i HiFi&News att man verkligen skulle lägga manken till för att göra dom dynamiska och så rena det gick. Sen får vi väl se och höra om dom lyckas. Min gamla japanska The Wall (inte att förväxla med den kinesiska utgåvan i full storlek) tycker jag fortfarande är väldigt bra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-14 23:42

Harryup skrev:Min gamla japanska The Wall (inte att förväxla med den kinesiska utgåvan i full storlek) tycker jag fortfarande är väldigt bra.

mvh/Harryup

Den är svinbra!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-14 23:45

Har bara den Engelska, på vinyl, å den låter
alldeles utmärkt . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-15 00:25

Har amerikansk vinyl också. Och minst 2-3 olika DVD versioner.
Och nu kommer det en 43 versioner till känns det som.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-15 00:36

Ja, kärt barn har många namn . . eller va
de tvärser om . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-15 10:50

Harryup skrev:Originalbanden lär säkert redan vara komprimerade men jag läste i HiFi&News att man verkligen skulle lägga manken till för att göra dom dynamiska och så rena det gick. Sen får vi väl se och höra om dom lyckas. Min gamla japanska The Wall (inte att förväxla med den kinesiska utgåvan i full storlek) tycker jag fortfarande är väldigt bra.

mvh/Harryup

Jag ska läsa artikeln med stort intresse. Med tanke på att det är EMI som står bakom är mina förhoppningar inte höga. Min gissning är att man gör ungefär som med Beatles Remasters - behåller dynamiken hyggligt intakt (i alla fall ibland) och jobbar med filtrering och eq. Sådant hörs förstås.

Tråden fick mig i alla fall att spela den första cd-utgåvan av "The piper at the gates of dawn" från 1986 som jag fick hem nyligen. Hade inte hört skivan tidigare och blev väl inte helt såld. De tre första singlarna är roligare i mina öron.

Jag har den första tyska utgåvan av The Wall som är identisk med den japanska bortsett från medelnivån (den japanska är ännu lägre, vill jag minnas). Den behåller jag, även om jag förstås hoppas att mina tvivel kommer på skam och de nya utgivningarna innehåller riktigt, riktigt goda överföringar av Pink Floyds musik!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-15 11:04

Med tanke på att jag klagat lite på några av mina PF-CD, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=43799 , ser jag fram emot att få tag i några bättre versioner.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-15 11:42

Chansen är tyvärr stor att utgåvorna kommer vara brusreducerade och EQade.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-15 11:49

subjektivisten skrev:Chansen är tyvärr stor att utgåvorna kommer vara brusreducerade och EQade.

Eller risken! :)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-15 12:09

PekkaJohansson skrev:
subjektivisten skrev:Chansen är tyvärr stor att utgåvorna kommer vara brusreducerade och EQade.

Eller risken! :)

Med vänlig hälsning

Pekka

Eller möjligheten. :-) Men många utgåvor blir det om man är såld på P.F.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi