Moderator: Redaktörer
Snygg skrev:Sugen på att bygga "eget"..och lödning osv är inget problem men jag har extremt dåligt med verktyg och plats för att bygga lådor.. Är alltså sugen på ett "kit" där man kan få med låda och andra än hifikit i sverige som säljer just "kits" känner jag inte till.
perstromgren skrev:Snygg skrev:Sugen på att bygga "eget"..och lödning osv är inget problem men jag har extremt dåligt med verktyg och plats för att bygga lådor.. Är alltså sugen på ett "kit" där man kan få med låda och andra än hifikit i sverige som säljer just "kits" känner jag inte till.
Då har du inte varit här så länge!
Ino Audio säljer (mycket fina och kapabla) byggsatser, komplett med låda. Konstruktören heter Ingvar Öhman, och han står också bakom de något enklare konstruktioner som säljs av Hifikit under namnet LTS följt av bokstav och siffra.
Kraniet skrev:Utan att ha hört dom skulle jag tro att alla seas-kit låter bra. A4 monitor har jag hört och den låter väldigt bra men kräver mycket effekt (låg känslighet). Utöver de så är det nog bara de byggsatser från LTS som är något att satsa på. Ja sen finns ju OA-5-MMX också förstås som låter ruskigt bra, dock så sprider den ju ljudet annorlunda och passar kanske inte alla (dock kan man vrida diskanterna och variera mängden direkt/indirekt ljud).
Annars håller jag med om att det bara är Ino som finns om alternativ.
Alla förslag ovan utgår ifrån att du vill ha nåt som spelar i samma liga som dina transmission audio..
KarlXII skrev:HifiKits Thor-byggsats funkar mycket bra..om man byter låda och filter...![]()
Odin får du byta filter på också faktiskt, om du vill få ut det mesta av konstruktionen.
KarlXII skrev:HifiKits Thor-byggsats funkar mycket bra..om man byter låda och filter...![]()
Odin får du byta filter på också faktiskt, om du vill få ut det mesta av konstruktionen.
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:HifiKits Thor-byggsats funkar mycket bra..om man byter låda och filter...![]()
Vad är det för fel på lådan och vilket filter ska man byta till?
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:HifiKits Thor-byggsats funkar mycket bra..om man byter låda och filter...![]()
Vad är det för fel på lådan och vilket filter ska man byta till?
Lådan är överdämpad och transmissionslinjen är felräknad.
Bättre är att välja någon av lådritningarna som baseras på Martin Kings beräkningar, t.ex. Small Thor eller Fat Thor. Ritningarna hittas på diyaudio.com.
En bra filterlösning hittar man här.
Snygg skrev:perstromgren skrev:
Jag känner väl till Ingvar och har ägt både LTS F1 och 3v-F1.. Jag har dock aldrig hört andra Ino än piP och jag är både positiv och negativ till dem.. Rummet de spelade i var bra, dämpat enligt instruktionen och Denon 3806 som drivning..men..
Fantastiska högtalare, men inte hela tiden. När det stämde med programmaterialet kunde höjder nås som knappt finner motstycke. De spelar fullt i klass med mina M1i och kanske rent av bättre när det kommer till "driv" och inlevelseförmåga men när de inte "trivdes" med materialet rasade allt som ett korthus. Knappast högtalarnas fel men jag lyssnar på musik jag tycker är bra och vill kunna göra det med behållning även då inspelningarna inte håller den kvalitet piP verkade vilja. Jag offrar gärna de extrema höjderna och jag i och med det slipper de djupa dalarna..
Även gamla LTS-F1 hade dessa egenskaper, och när det stämde är min åsikt att de kan konkurrera med det mesta än idag. Tyvärr stämde det inte särskilt ofta..*s*
3v-f1 var en behagligare högtalare och jag ångrar nästan att jag sålde dem..
Oresound skrev:Hej PS, har du lite mer jämförelser mellan LTS F1 och 3vF1?
Främst: är diskant(ljuden) bättre på den senare, med samma element?
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 28 gäster