Isolera källare......

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andershelin

Isolera källare......

Inläggav andershelin » 2011-06-18 09:02

Tänkte isolera min källare i huset. Dels för ljudet men mest för värmens skulJl....

Tittar i olika trådar där folk bygger biorum och ljudrum i sina källare och isolerar väggar och golv. Själv har jag läst en massa sidor på nätet där man avråder att isolera källarväggar på grund av fuktproblem som kan uppstå.....HUR GÖR MAN DET PÅ ETT SÄKERT SÄTT??????

Någon som har erfarenhet där det gått bra eller dåligt?

Någon som kan hänvisa till någon bra sida? Gärna med bilder....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Isolera källare......

Inläggav Glebster » 2011-06-18 09:34

andershelin skrev:Tänkte isolera min källare i huset. Dels för ljudet men mest för värmens skulJl....

Tittar i olika trådar där folk bygger biorum och ljudrum i sina källare och isolerar väggar och golv. Själv har jag läst en massa sidor på nätet där man avråder att isolera källarväggar på grund av fuktproblem som kan uppstå.....HUR GÖR MAN DET PÅ ETT SÄKERT SÄTT??????

Någon som har erfarenhet där det gått bra eller dåligt?

Någon som kan hänvisa till någon bra sida? Gärna med bilder....

Anders

En källare, precis som ett tak, ska enligt skolboken alltid isoleras utvändigt! Att det sedan kan fungera att isolera källare invändigt beror till stor del på den utvändiga miljön/markförhållande. Rekommenderar dig att titta in på byggahus.se:s forum. Där finns mängder av liknande trådar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-06-18 09:36

"Isopor" eller liknade på utsidan av källarvägen. Som både isolerar och dränerar mycket bra. Har själv gjort det med mycket bra resultat, det känns inte som "källare" längre.

OBS! man måste se över själva dränerings rören samtidigt.

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-06-18 10:36

Sammanfattningar av det jag läst på byggahus.

1. Källare bör dräneras och isoleras från utsidan
2. Organiska material bör undvikas på insidan källarvägg och källargolv. (som trä, gips med papplager)
3 isolering på insidan kan binda upp fukt även om den inte har direktkontakt med väggar/golv.
4 alla avvikelser ger en ökad risk för fukt och mögelskador, även om man skulle använda nivellsystem, fläktar o.d.

Själv har källaren hemma reglar och isolering på insidan med markant mögeldoft. Skall tas itu med efter köksrenovering...

Det är självklart upp till var och en hur man vill gå tillväga. Kompromissa mellan ekonomi, arbetsinsats och fukt- mögelrisk.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-18 10:59

mikeett skrev:Sammanfattningar av det jag läst på byggahus.

1. Källare bör dräneras och isoleras från utsidan
2. Organiska material bör undvikas på insidan källarvägg och källargolv. (som trä, gips med papplager)
3 isolering på insidan kan binda upp fukt även om den inte har direktkontakt med väggar/golv.
4 alla avvikelser ger en ökad risk för fukt och mögelskador, även om man skulle använda nivellsystem, fläktar o.d.

Själv har källaren hemma reglar och isolering på insidan med markant mögeldoft. Skall tas itu med efter köksrenovering...

Det är självklart upp till var och en hur man vill gå tillväga. Kompromissa mellan ekonomi, arbetsinsats och fukt- mögelrisk.

100% medhåll! :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-18 19:24

Det beror på många saker. Som vanligt, allt är inte så enkelt.

Jag själv kommer att sätta en special variant av lättbetong i ett rum. En väldigt luftig lättbetong som är mer en isolering än lättbetong. 5cm tjock och sedan puts.

Källare kan vara väldigt olika. Hur är din?
jord, betong, lättbetong, eller
Är det vatten på golvet ibland om året?
Hur är det utanför väggen, under marken?
Jord och blommor intill väggen?
...

Se även denna tråd: Byggteknik, isolera källarn

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-18 23:55

EPS-cement är rätt bra till källargolv om man "glömt" isoleringen på undersidan av plattan.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Raukman

Inläggav Raukman » 2011-06-20 07:12

Håller med de flesta inlägg om isolering av källare. Man kan även ha i åtanke att delen av källaren som är under jord är hyffsat isolerad faktiskt, problemet är i regel den del som är ovan jord, där det ibland bara kan vara en tunn betongvägg med dåliga fönster mot naturen.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-06-20 10:22

Vad man kan göra för att "mjuka upp " betongväggar är att sätta upp plåtreglar och sedan gipsskivor med luftspalt mot både golv och tak. Det ser mer ombonat ut än betongvägg och luftspalterna på några cm mot golv och tak stör inte så mycket.
Ävem golvet kan reglas upp och få det akustiskt mjukare

Återgå till DIY-forum