Har ni några förslag på lösningar?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Problemet är inte utrustning eller ström - problemet är att gubbaran bakom mixerborden nästan utan undantag är omdömmeslösa. För stark nivå i kombination med överstyrda riggar har bara en lösning, nämligen att man drar ner volymen. Det spelas alldeles förstarkt, vilket renderar hörselskador. Om alla PA-ljudtekniker ställdes inför rätta och lagfördes skulle det bli fullt på anstalterna runt oim i landet.
Jag var så sent som i torsdags på Mondo, Sthlm Södermalm - extrem nivå i kombination med sunkigt ljud där, liksom på de flesta andra krogar.
Något måste hända NU om vi inte ska få en hel generation med svåra hörselskador.[/u]
Morello skrev:Problemet är inte utrustning eller ström - problemet är att gubbaran bakom mixerborden nästan utan undantag är omdömmeslösa. För stark nivå i kombination med överstyrda riggar har bara en lösning, nämligen att man drar ner volymen. Det spelas alldeles förstarkt, vilket renderar hörselskador. Om alla PA-ljudtekniker ställdes inför rätta och lagfördes skulle det bli fullt på anstalterna runt oim i landet.
Jag var så sent som i torsdags på Mondo, Sthlm Södermalm - extrem nivå i kombination med sunkigt ljud där, liksom på de flesta andra krogar.
Något måste hända NU om vi inte ska få en hel generation med svåra hörselskador.[/u]
Morello skrev:Om alla PA-ljudtekniker ställdes inför rätta och lagfördes skulle det bli fullt på anstalterna runt oim i landet.
Naqref™ skrev:Morello skrev:Om alla PA-ljudtekniker ställdes inför rätta och lagfördes skulle det bli fullt på anstalterna runt oim i landet.
Det är redan fullt
Morello skrev:Jag var så sent som i torsdags på Mondo, Sthlm Södermalm - extrem nivå i kombination med sunkigt ljud där, liksom på de flesta andra krogar.
IngOehman skrev:Detta trots ansenlig mix-nivå på ägget. Ägget hördes klart och tydligt även när jag gick ut ur kontrollrummet och lyssnade från köket.
Händer iaf mig nästan dagligen, och jag jobbar inom IT och finans. Exakt vad får dig att tro att PA-tekniker skulle vara ett undantag?Folk är väldigt bra på att tycka saker när jag är på jobbet. Har ni det likadant? Ni som inte är tekniker alltså? Kommer folk in på er arbetsplats (alltså en människa som du aldrig har sett förut) och utan att presentera sig säger "Är du dum i huvudet? Det är för mycket gult i den blå färgen" eller vad man nu jobbar med. Tycker det är rätt otrevligt faktiskt. Alla har givetvis rätt att ha en åsikt men att uttrycka den på vilket sätt som helst är inte en självklarhet.
Henrik_Holst skrev:Händer iaf mig nästan dagligen, och jag jobbar inom IT och finans. Exakt vad får dig att tro att PA-tekniker skulle vara ett undantag?Folk är väldigt bra på att tycka saker när jag är på jobbet. Har ni det likadant? Ni som inte är tekniker alltså? Kommer folk in på er arbetsplats (alltså en människa som du aldrig har sett förut) och utan att presentera sig säger "Är du dum i huvudet? Det är för mycket gult i den blå färgen" eller vad man nu jobbar med. Tycker det är rätt otrevligt faktiskt. Alla har givetvis rätt att ha en åsikt men att uttrycka den på vilket sätt som helst är inte en självklarhet.
Förekommer faktiskt oftare än vad man skulle tro, och hände faktiskt just ang Nordea för inte så länge sedanKommer det in folk från gatan och säger att Nordeas datasystem är kass och du borde använda något annat istället, din idiot?
Tja nu har jag ju aldrig i mitt liv gjort detta och inte heller skrivit en enda rad om att man ska/bör göra detta, men jag förstår ju vart du vill komma, men min invänding var att du som PA-tekniker inte är en unik yrkeskår som får skit nerstoppat i halsen av okunning folk till höger och vänster.Vad är det som får dig att tro att just du bland 15 000 pers i publiken besitter just den kunskapen som gör att du känner dig tvungen att gå fram till en yrkesman som gör sitt jobb med de förutsättningar som jag nämnt i andra inlägg i tråden och berätta för honom att han har för mycket bastrumma i mixen på ett otrevligt sätt? Om du nu bestitter den kunskap och erfarenhet som behövs så borde du kanske mixa i stället?
MickeN skrev:Mycket intressant inlägg Ingo. Tack för det!![]()
Jag tänkte bara inflika en liten förklaring om vad som menas med distortion i hifi sammanhang. Med distortion menas inte bara klippning, som du refererar till utan även förvrängning av signalen. Alla komponenter i kedjan bidrar med viss distortion men jag kan tänka mig att det framförallt är högtalare och slutsteg som är största boven i PA sammanhang.
De flesta förstärkare och högtalare distar åtskillit långt innan klippning. Om man inte är van att lyssna efter det sår hör man det inte alltid direkt men det tröttar ut öronen väldigt fort och ljud på en nivå som annars skulle vara njutbart blir snabbt påfrestande att lyssna på.
Detta verkar vara ganska vanligt att PA anläggningar pressas så hårt att de (även om de inte klipper) distar rejält.
Hoppas du förstår ungefär vad jag menar...
Ingo skrev:Återigen det vore kul att höra någon av läktarexperterna försöka mixa en gång.
Ingo skrev:Återigen det vore kul att höra någon av läktarexperterna försöka mixa en gång.
Piotr skrev:Eftersom det enligt de flesta jag pratat med anses att det kommer skit ut ur anläggningarna på merparten av stora som små spelningar samt discon/klubbar så kan det i min mening bara betyda två saker; anläggningen e skräp (vanligt) samt den som rattar ljudet saknar kompetens för att göra det.
Det finns bara ett syfte med ljudet (om du frågar mig) och det är att tillfredställa lyssnarna. OM de kräks och blir hörselskadade så är det nå´t som är riktigt sjukt... och det är det.
Vänliga audiofilhälsningar!
/Peter
norman skrev:Ingo skrev:Återigen det vore kul att höra någon av läktarexperterna försöka mixa en gång.
Man behöver väl inte kunna mixa för att kunna höra om det låter tokilla? Jag kan t.ex. inte spela fotboll men kan ändå se om nån gör självmål.Har varit på en del (iof mindre) konserter där det låtit så illa att man nästan blir fascinerad över hur man lyckas (på en satt mixarkillen med öronproppar och vred på kanske 3ggr så högt än vad det lilla pa:t tålde....lät fantastiskt illa)
Som tur är finns det ju konserter där det låter bra också!
Jax skrev:Mycket vädrande hit och dit, en hel del klargöranden om problem med att få till ljud m.m.
Men faktum kvarstår, det spelas för högt på de flesta liveframträdandena. Så pass att jag inte vill vara med.
Men en sak förvånar mig, om nu batteriet är för högt oförstärkt i en lokal, kan inte batteristen banka lite mindre hårt? Eller är det för svårt? Jag har varit på en och annan spelning i mindre lokal med 30-40 personer max där det spelats oförstärkt så när som på röst och kanske piano. Batteristen har anpassat sig till lagom nivå.