6-kanal till 2-kanal (triamp) mha Behringer el liknande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-05-24 20:16

Finns det inga hembioförstärkare man kan brygga till en effektstarkare 2-kanalare?

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-05-27 14:32

Ställde en fråga väldigt likartad lasselites i Pi60S-tråden, och fick ett svar.
Argumentet förvärrad termisk kompression med aktiva filter må finnas, men hur allvarligt är detta problem relativt det faktum att det passiva delningsfiltrets hela funktion förändras om talspoleresistansen säg förändras med + 30% i starka partier. Ett aktivt filter är helt stabilt och oberoende av komplexa dynamiska förändringar i elementens egenskaper...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-27 14:39

men hur allvarligt är detta problem relativt det faktum att det passiva delningsfiltrets hela funktion förändras om talspoleresistansen säg förändras med + 30% i starka partier. Ett aktivt filter är helt stabilt och oberoende av komplexa dynamiska förändringar i elementens egenskaper...
Det är det som är fördelen med väl anpassade passiva filter. De strömdriver högtalarelementen mer och är därför mindre känsliga för variationer i talspoleresistans.

Aktiva filter med elementen kopplade direkt till slutstegen spänningsdriver ju elementen. Därför kommer variationer i resistans pga temperatur att påverka strömmen genom talspolen maximalt.

Det är detta man kan bromsa mha listiga passiva filter...

edit: Jag såg nu att det du frågade om var något annat egentligen. Du menar att själva filterfunktionen inte förändras i aktiva filter. Det stämmer. Men detta går faktiskt att lösa i passiva filter om man inte är rädd att frångå standardkopplingarna. Det kan iofs nämnas att det mest är elektriskt branta standardfilter som är drabbade av detta problem. Det går att få (branta) passiva filter extremt okänsliga för variationer i talspoleresistans mha elliptiska filterkopplingar exempelvis. Dvs att du låter en parallellkopplad serieresonanskrets stå för knäet och dämpningen utanför passbandet elektriskt. Det går att utforma så att q:et i filtrena påverkas väldigt lite av förändringar i talspoleimpedans.
Senast redigerad av Martin 2005-05-27 14:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-27 14:42

rexq skrev:Finns det inga hembioförstärkare man kan brygga till en effektstarkare 2-kanalare?

Inte vad jag vet idag.

MEN, jag kommer ihåg att Technics/Panasonic för några år sedan körde en annan variant på temat. De hade nämligen gjort så att man kund bi-ampa till sina högtalare (vad man nu kan tänkas ha för nytta av det, ganska begränsad vill jag mena).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Föregående

Återgå till Generellt om hifi