Enkelheten vinner i längden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-19 23:22

conny_a skrev:Ibland kanske det är så enkelt att poletten trillar ner ett hack till ... det låter ju eländigt. Sen får man börja om igen.

Jag har en downperiod med foto just nu. Kameror med CMOS-sensor är rena skräpet - de har så högt brus. Brusreducering är också ett elände. Det försvinner en massa detaljer ... Jag funderar på att gå tillbaka till film igen ... :?
Hur många ISO brukade du köra på med film, och hur många brukar du ställa digitalkameran på som mest?

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-06-19 23:45

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:1.
Om era anläggningar gör att ni inte gillar att lyssna på musik i dem (annat än
att litet antal fonogram) så är de uppenbart rätt så kassa. En god anläggning
gör att man vill lyssna på massor av musik i den, och allting låter så bra som
det har potential att låta.

2.
Håller med helt. Har idag lyssnat på musik i över 10 timmar, där kanske 80% har varit av rätt dålig ljudkvalité och några extremt dålig ljudkvalité. Men all denna musiken har vunnit på att återges i min stora anläggning och inte en enda sekund har jag trott eller tänkt på att jag skulle få ut mer av dom på en sämre anläggning.

1. Alla tycker uppenbarligen inte att det är bra nog (dåliga inspelningar) och därför hellre lyssnar på det i en sämre anläggning som maskerar de fel de stör sig på (trots att maskning även sker av det "goda"). Jag tillhör inte denna grupp, men har full förståelse att det finns folk som tycker så.

2. Det kan även vara så att du inte skulle uppskatta dessa skivor i en bättre (läs: transparentare) anläggning. Även om du inte kan tänka dig det, så kan det vara så att din anläggning är just "en sämre anläggning".

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-20 00:00

paa skrev:
conny_a skrev:Ibland kanske det är så enkelt att poletten trillar ner ett hack till ... det låter ju eländigt. Sen får man börja om igen.

Jag har en downperiod med foto just nu. Kameror med CMOS-sensor är rena skräpet - de har så högt brus. Brusreducering är också ett elände. Det försvinner en massa detaljer ... Jag funderar på att gå tillbaka till film igen ... :?
Hur många ISO brukade du köra på med film, och hur många brukar du ställa digitalkameran på som mest?

200 både film och dslr. Använde mest Provia 100 när det begav sig. Kornet var åtminstone snyggt men digitalbrus är bara fult.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-20 02:47

Det är tack vare lyssning över en god anläggning, som mitt musikintresse breddats.
Tex den klassiska musiken, hade nog varit främmande för mig, om jag inte fått upptäcka den över riktigt bra återgivningskedjor.

Även om inte alla fonogram är lika välljudande, får jag ändå tveklöst större behållning totalt sett.

Det här med djupbasegenskaper ska verkligen inte överdrivas. Jag kan njuta ordentligt av musiken utan att ha subbasarna inkopplade.

Multikopplade infrabasar är ju bara så förb*nat roligt, har inte så mycket med musiknjutning att göra, enligt mitt förmenande ett intresse i sig. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-20 05:34

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Om era anläggningar gör att ni inte gillar att lyssna på musik i dem (annat än

Håller med helt. Har idag lyssnat på musik i över 10 timmar, där kanske 80% har varit av rätt dålig ljudkvalité och några extremt dålig ljudkvalité. Men all denna musiken har vunnit på att återges i min stora anläggning och inte en enda sekund har jag trott eller tänkt på att jag skulle få ut mer av dom på en sämre anläggning.

Detta är ju en motsägelse av nåder.

Det skiljer ju en helt del mellan en bra inspelning och en dålig och ni säger nu att en bra inspelnin går att avsnjuta lika bra som en dålig i en bra anläggning då säger jag att det borde bara färgade anläggningar som ger samma ljud hela tiden, ett ljud som man kan gilla oavsett.

Jag kan inte helt se hur man kan påstå att en bra anläggning inte skiljer agnar från vete?

Min tivoli eller en Linn jag har gör att jag gärna lyssnar på gamla cd-skivor jag inte vill lyssna på i huvudrigger på grund av att de där låter dåligt emedans mina riktigt bra inspelningar låter inte direkt jättebra men är avnjutningsbar på de färgade anläggningarna.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-20 05:36

Ragnwald skrev:Det är tack vare lyssning över en god anläggning, som mitt musikintresse breddats.
Tex den klassiska musiken, hade nog varit främmande för mig, om jag inte fått upptäcka den över riktigt bra återgivningskedjor.

Även om inte alla fonogram är lika välljudande, får jag ändå tveklöst större behållning totalt sett.

Det här med djupbasegenskaper ska verkligen inte överdrivas. Jag kan njuta ordentligt av musiken utan att ha subbasarna inkopplade.

Multikopplade infrabasar är ju bara så förb*nat roligt, har inte så mycket med musiknjutning att göra, enligt mitt förmenande ett intresse i sig. :)

Håller helt med.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-20 07:26

meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Om era anläggningar gör att ni inte gillar att lyssna på musik i dem (annat än

Detta är ju en motsägelse av nåder.

Det skiljer ju en helt del mellan en bra inspelning och en dålig och ni säger nu att en bra inspelnin går att avsnjuta lika bra som en dålig i en bra anläggning då säger jag att det borde bara färgade anläggningar som ger samma ljud hela tiden, ett ljud som man kan gilla oavsett.

Jag kan inte helt se hur man kan påstå att en bra anläggning inte skiljer agnar från vete?

Jag tror du misstolkar IÖ och Subjektivisten ganska rejält. Det finns ingen motsägelse i det de skriver. Din slutsats att de påstår att en bra anläggning inte skiljer agnar från vete går inte att dra utifrån vad de skriver.

Och för övrigt håller jag fullständigt med dem. Jag kan också konstatera att ju bättre min anläggning blivit, desto mer breddar jag min musiksmak och desto roligare är det att lyssna på musik. Även om inte inspelningarna alltid är så bra. Visst, felen hörs tydligare. Men förtjänsterna blir också tydligare. Och i den balansen slutar det nästan alltid med plus. De gånger musik blir ospelbar bara för att anläggningen är för bra, är så få att det inte på något sätt motiverar mig till att försämra min anläggning.

Hälsn. Michael

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-20 07:45

MichaelG skrev:Jag kan också konstatera att ju bättre min anläggning blivit, desto mer breddar jag min musiksmak och desto roligare är det att lyssna på musik.

Den utvecklingen hade du troligen gjort ändå. Den är nog att betrakta som normal för den musikintresserade i största allmänhet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-20 07:50

Flint skrev:
MichaelG skrev:Jag kan också konstatera att ju bättre min anläggning blivit, desto mer breddar jag min musiksmak och desto roligare är det att lyssna på musik.

Den utvecklingen hade du troligen gjort ändå. Den är nog att betrakta som normal för den musikintresserade i största allmänhet.

Nja, sanning med modifikation.... viss musik har jag tagit till mig beroende på att jag fått möjlighet att spela djup bas med tryck eller för att jag kan spela på mycket höga volymer. Ingetdera av denna musiken hade tilltalat mig annars.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-20 08:24

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Nja, sanning med modifikation.... viss musik har jag tagit till mig beroende på att jag fått möjlighet att spela djup bas med tryck eller för att jag kan spela på mycket höga volymer. Ingetdera av denna musiken hade tilltalat mig annars.

För mig har den största musikrevolutionen med avseende på breddad musiksmak helt klar varit spotify och övergången från cd till nätverkstreamer.

Tillgängligheten och det smidiga handhavandet har öppnat nya världar till musiken för mig. Och det tror jag att det blivit alldeles oavsett ljudkvaliteten, faktiskt...

Sedan kan jag tycka att djupbas är som knark- jag blir beroende av djup- bas då resurserna finns i anläggningen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-06-20 09:20

Richard skrev:
Nattlorden skrev:
Flint skrev:

För mig har den största musikrevolutionen med avseende på breddad musiksmak helt klar varit spotify och övergången från cd till nätverkstreamer.

Tillgängligheten och det smidiga handhavandet har öppnat nya världar till musiken för mig. Och det tror jag att det blivit alldeles oavsett ljudkvaliteten, faktiskt...

Sedan kan jag tycka att djupbas är som knark- jag blir beroende av djup- bas då resurserna finns i anläggningen.

Här får du ett medhåll från mig! Ja, förutom det sista, jag har inga djupbas-resurser hemma..

Spotify har öppnat många möjligheter till ny musik som jag inte hade lagt pengar/ork på tidigare. Nu ligger allt där och väntar på att bli utforskat.

Den utvecklingen tar jag oavsett anläggningen, således är för mig anläggningen sekundär.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-20 09:37

Flint skrev:

Nja, troligen inte. En några sekler bred musiksmak (dvs bredare än de flestas) har jag haft sedan tidiga tonåren. Men vissa genrer engagerar mig helt enkelt inte. Men när anläggningen blivit tillräckligt bra, har jag tack vare detta upptäckt kvaliteter i musik som jag aldrig skulle lyssnat på annars. Typexemplet är när jag fastnar i någon välupptagen livesändning på radion. Närvarokänslan och illusionen av autencitet får mig att lyssna kvar. Och i och med detta upptäcker jag kvaliteter i musiken som annars varit förborgade för mig.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-20 10:28

Jag har två milstolpar i mitt musikintresse:

1. När jag första gången hörde ett storband live. Jag var nog 13-14 år (ca 1967) och det var på biblioteket i Bollmora, Tyresö.

2. När jag första gången hörde Stravinskkys Våroffer. Återgivet från SR P2 via Semicon TU/SE/PA 77 och Sennheiser HD 414 blev jag fullständigt tagen och har lyssnat på verket alltsedan dess. Det torde vara ca 40 år sedan.

Slutsats? Ingen aning, men jag hävdar nog att den mesta musik går fint att njuta av, bara den är fri från elak dist samt har hygglig bandbredd och S/N. Jag besväras inte av att inte ha tillgång till nedersta oktaven, eller över 100 dB SPL. Däremot hade jag mycket besvär av taskig FM-mottagning och vinyldist, bägge historia nu.

Inte tusan står anläggningen mellan mig och musiken! Visst finns det gränser "nedåt", men jag tror det mer har att göra med att lyssningen blir trevligare med bättre anläggning, inte att man kan ta till sig musiken bättre.

Men det är ju jag, det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-20 10:55

MichaelG skrev:Närvarokänslan och illusionen av autencitet får mig att lyssna kvar. Och i och med detta upptäcker jag kvaliteter i musiken som annars varit förborgade för mig.

Dansband, country, schlager....? Tack, då lever jag hellre med en medioker anläggning som hindrar mig från att lyssna på annat än väsentligheter :mrgreen: :twisted: :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-20 11:26

phloam skrev:Dansband, country, schlager....? Tack, då lever jag hellre med en medioker anläggning som hindrar mig från att lyssna på annat än väsentligheter :mrgreen: :twisted: :)

Ja faktiskt! :D För en tid sedan hamnade jag mitt i en countrygala på radions P2 och blev sittande och njöt av den goda stämningen och trivsamma musiken. Jag gillar inte country "egentligen" men teknikern hade gjort ett så gott jobb, att jag utan vidare kunde föreställa mig att jag satt på en uteservering någonstans i sommarsverige med olika liveband som avlöste varann. En härlig upplevelse jag aldrig fått vara med om med en sämre anläggning. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-20 11:33

IngOehman skrev:Oj vad konstigt ni tänker. :o

Om era anläggningar gör att ni inte gillar att lyssna på musik i dem (annat än

Och att hifi skulle konkurrera med musiken är ju heltokigt. Fideliteten släpper
ju fram musiken. Om ni inte tycker att den gör det, så är den kanske inte så
hög som ni vill tro. Då har ni gått fel.

Kanske har ni gått en väg som lett er till att nästan sluta spela musik - vilket
sedan lett er till att välja en enklare anläggning, eftersom ni ändå inte spelar
så mycket musik...

Var det det ni ville från början?

Varför försöka misskreditera folk som lyssnar mer på musik med enklare anläggningar? Säljer du hifi eller? :)

För det första så är nog det du menar med "rätt kassa" anläggningar rätt bra egentligen - fullt adekvata för att lyssna på musik med.

För det andra så släpper även "rätt kassa" anläggningar fram både musik och närvarokänsla - det fideliteten gör är att den släpper fram, som MichaelG sa, ännu mera "Närvarokänsla och illusionen av autencitet".

Folk som lyssnar ännu mer på musik med "kassa" anläggningar kanske har lagt av med att lyssna efter djupbas, närvarokänsla, mikrodetaljer och andra tecken på äkthet (för att inte tala om alla brister) - och fokuserar mer på själva musiken?

Eller, som Richard var inne på, så spelar lättillgängligheten till musiken större roll än återgivningskvaliteten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-20 11:36

MichaelG skrev:Jag gillar inte country "egentligen" men teknikern hade gjort ett så gott jobb, att jag utan vidare kunde föreställa mig att jag satt på en uteservering någonstans i sommarsverige med olika liveband som avlöste varann. En härlig upplevelse jag aldrig fått vara med om med en sämre anläggning. :D

Aha, men då satt du ju egentligen och njöt av återgivningen och hade överseende med musiken? För du har väl inte börjat köpa Country-skivor efter denna incident, eller...? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-20 11:41

Det är ofta något magiskt med radions inspelningar, musiken går fram som den nästan aldrig gör på skiva.
Kan det ha något med (frånvaron av) mastring att göra?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-20 12:17

paa skrev:Det är ofta något magiskt med radions inspelningar, musiken går fram som den nästan aldrig gör på skiva.
Kan det ha något med (frånvaron av) mastring att göra?

Eller på kompressorerna som (troligen) ingår i distributionsnätet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-20 13:17

phloam skrev:Aha, men då satt du ju egentligen och njöt av återgivningen och hade överseende med musiken? För du har väl inte börjat köpa Country-skivor efter denna incident, eller...? :)

Jag är nog av en betydligt enklare natur än du. :) Jag sitter aldrig och analyserar huruvida det är återgivningen, eller musiken jag njuter av. Jag bara konstaterar att det är njutbart. Och så passar jag på att njuta så mycket jag kan i den stunden. Ungefär som när jag och hustrun åkte ångbåt på Vättern för några år sedan och ett tradjazzband underhöll hela resan. Varken jag eller hustrun diggar tradjazz något speciellt, men resan var en verkligt stor behållning. Och detta mycket tack vare musiken. Och det lät jättebra. Och trots att det lät precis lika bra som på riktigt, så var det inte i närheten av att låta "för bra". :wink: :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-20 14:28

phloam skrev:Folk som lyssnar ännu mer på musik med "kassa" anläggningar kanske har lagt av med att lyssna efter djupbas, närvarokänsla, mikrodetaljer och andra tecken på äkthet (för att inte tala om alla brister) - och fokuserar mer på själva musiken?

Likaså har de som har tillräckligt bra anläggning också gjort. Det är bara mellanområdet som är problematiskt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-20 14:31

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Folk som lyssnar ännu mer på musik med "kassa" anläggningar kanske har lagt av med att lyssna efter djupbas, närvarokänsla, mikrodetaljer och andra tecken på äkthet (för att inte tala om alla brister) - och fokuserar mer på själva musiken?

Likaså har de som har tillräckligt bra anläggning också gjort. Det är bara mellanområdet som är problematiskt.

Du menar de stackare som lagt ner mer än, säg, 10k men mindre än 30k på sin anläggning? :D Eller hur definierar du mellanområde :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-20 14:43

phloam skrev:Du menar de stackare som lagt ner mer än, säg, 10k men mindre än 30k på sin anläggning? :D Eller hur definierar du mellanområde :)

Vad har pris med saken att göra?

Om vi gör så här:
Kod: Markera allt
------------------------------------------> kvalité
funkar        funkar inte         funkar

Så är "funkar inte"-biten mellanområde.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-20 16:20

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Du menar de stackare som lagt ner mer än, säg, 10k men mindre än 30k på sin anläggning? :D Eller hur definierar du mellanområde :)

Vad har pris med saken att göra?

Om vi gör så här:
Kod: Markera allt
------------------------------------------> kvalité
funkar        funkar inte         funkar

Så är "funkar inte"-biten mellanområde.

Och med detta visas tydligt att "funkar inte"-området är problematiskt.

Briljant!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-20 16:23

Ingen ide att uppgradera, eller så måste man överuppgradera! High End, here i come! :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-20 17:30

Jag tycker att demosar och mässor vittnar mot breddning av musiksmaken men det är jag. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-20 17:46

phloam skrev:Ingen ide att uppgradera, eller så måste man överuppgradera! High End, here i come! :)

Nej, du måste till Past-high-end.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-06-20 18:03

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Ingen ide att uppgradera, eller så måste man överuppgradera! High End, here i come! :)

Nej, du måste till Past-high-end.

En del tillverkare har tillägget ”Statement” till några produkter och då kan det bli riktigt dyrt.
Själv tycker jag det blir för dyrt att skaffa Statement-apparater så
jag får allt bli kvar på understatement nivån.
Senast redigerad av 30Hzbone 2011-06-21 11:15, redigerad totalt 1 gång.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-20 19:16

Priset är helt ovidkommande.
Bra grejor kan vara riktigt billiga och i bland svindyra, men ska vi sitta och tänka på kostnaden medan vi lyssnar på en symfoni, tror jag det blir svårt att få full behållning. Kanske det är där skon klämmer. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-20 21:23

Ragnwald skrev:Priset är helt ovidkommande.
Bra grejor kan vara riktigt billiga och i bland svindyra, men ska vi sitta och tänka på kostnaden medan vi lyssnar på en symfoni, tror jag det blir svårt att få full behållning. Kanske det är där skon klämmer. :wink:

Ja, skiten är ju pröjsad sviterna av detta obefintliga.

Skönt så länge man befinner sig i detta status quo.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi