Moderator: Redaktörer
E skrev:IngOehman skrev:Detta trots ansenlig mix-nivå på ägget. Ägget hördes klart och tydligt även när jag gick ut ur kontrollrummet och lyssnade från köket.
![]()
![]()
![]()
Namn, Ingvar, namn! På mastringsstudion eller personen.
PM:a om det är hyperkänsligt. Tack!
Mvh E*
PS. Inte undra på att så många fonogram har överdriven diskant ...
Ingo skrev:Morelllo:
Tycker jag har sagt detta några gånger nu men eftersom jag är av det envisa slaget så försöker jag igen. Det finns vanligtvis inte så mycket utrymmer för att sänka. Det upplevda ljudet består till viss del av ljud som inte kommer från PA:t, detta gör att man måste, för att få till en musikaliskt fungerande mix, spela på en viss nivå. Detta är en stor skillnad mot studio eller för den delen vardagsrumslyssnande och det verkar vara det som är så svårt för er att greppa. Det är inte bara högtalarna som låter. Fungerade det denna gång?![]()
Ingo skrev:I:
Återigen verkar det som att er bild är att ett popband på scen ska låta precis som på skiva. Det tror jag är omöjligt. Det kan låta bättre, sämre, annorlunda men aldrig som på skivan. Det är ju det som är tjusningen.
Ingo skrev:Och som sagt, visst finns det folk som spelar alldeles vansinnigt starkt och dessutom ibland mixar illa. Inget snack om den saken, men att "alla" skulle göra det är ju bara nys. Alla jag känner till försöker göra giggen så njutbara som möjligt för alla inblandade, vad ni än tror om oss. Nu är man inte bara potentiell våldtäktsman eftersom man är man, nu är man också allmän våldsverkare för att man försöker skurva ljud på rockklubbar. Konstig känsla.
IngOehman skrev:Nej du E, jag recenserar aldrig apparater (i produktion) eller hänger ut personer (i livet). Det är ohyfsat att göra så, och inte alls snällt. Att hänga ut en specifik person har heller inget syfte, det gör ju bara personen illa.
Det finns ju faktiskt en rätt enkel lösning på problemet. Om man är så kallad Audiofil så bör man tydligen sitta hemma, dricka single malt av fin sort, lyssna på tråkig musik ensam och skriva en miljon inlägg på internet forum.
Problemet löst, vi som gillar livemusik och tycker att det faktiskt låter helt ok för det mesta kan fortsätta med det och du slipper höra eländet.
Ojdå, nu generaliserade jag visst lika mycket som vissa andra. Förlåt!
En tanke slår mig, kan det vara så att era guldöron helt enkelt inte förstår skillnaden mellan skiva och live?
Att ni förväntar er helt fel saker?
Och Piotr: Du har tydligen inte förstått att det som händer på scenen och den lokal som man framför musiken i påverkar en liten aning.
Ofärgande element... Ja du, den dagen någon lyckas med konstycket att göra t ex Globen till en i närheten av lämplig akustisk miljö för livemusik så kanske det är dags att återigen ha åsikter om hur PA:t i sig låter.
Bill50x skrev:Ja, det är en mycket intressant diskussion.
Innan jag glömmer det, det går att få till ett bra ljud i Globen också. Besökte en tidig Pink Floyd-konsert utan Roger Waters och ljudet var det enda positiva man kunde säga om den konserten...
Ingo skrev:Återigen, det finns två typer av kritik. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva detta men jag skriver det igen. Den första är den som framförs på plats. Den viktas inte alls av mig. Jag lyssnar inte på den. Jag har alltid en dB mätare och vet hur starkt jag spelar.
IngOehman skrev:Man kan bjäbba hur mycket som helst om svåra förutsättningar och att göra musikerna (som faktiskt hör något helt annat än det som spelas för publiken) glada, men när avspelningsnivån är 20 dB för hög i förhållande till spektral fördelning och distorsionsnivå är sådana ursäkter lika dumma, som att skylla på att en person man just krossat skallen på med ett basebollträ, har för klen skalle, är för negativ, alternativ borde haft hjälm.
HippHipp skrev:Ingo skrev:Återigen, det finns två typer av kritik. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva detta men jag skriver det igen. Den första är den som framförs på plats. Den viktas inte alls av mig. Jag lyssnar inte på den. Jag har alltid en dB mätare och vet hur starkt jag spelar.
![]()
Jensevik skrev:Borde väl ha vart 88 eller 94?
RogerGustavsson skrev:Jensevik skrev:Borde väl ha vart 88 eller 94?
Bill50x skriver förstås att det var en tidig konsert. Inte en efter att Waters lämnat gruppen.
Ingo skrev:HippHipp skrev:Ingo skrev:Återigen, det finns två typer av kritik. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva detta men jag skriver det igen. Den första är den som framförs på plats. Den viktas inte alls av mig. Jag lyssnar inte på den. Jag har alltid en dB mätare och vet hur starkt jag spelar.
![]()
Vad menar du?
Svante skrev:IngOehman skrev:Man kan bjäbba hur mycket som helst om svåra förutsättningar och att göra musikerna (som faktiskt hör något helt annat än det som spelas för publiken) glada, men när avspelningsnivån är 20 dB för hög i förhållande till spektral fördelning och distorsionsnivå är sådana ursäkter lika dumma, som att skylla på att en person man just krossat skallen på med ett basebollträ, har för klen skalle, är för negativ, alternativ borde haft hjälm.
Där slog du spiken i huvudet, eller hur man säger. På bensinmacken står det att det är farligt att röka där, att man kan få cancer av bensinen om man använder den till annat än motorbränsle etc. Bensinbolagen yvdes väldigt över att behöva sätta ut den varningstexten för några år sen, för de trodde att folk skulle köpa mindre bensin då.
När ska vi få krav på märkning "LJUDNIVÅN I DENNA LOKAL ÖVERSTIGER HÖRSELSKADLIGA NIVÅER. VISTELSE MER ÄN 30 MINUTER UTAN HÖRSELSKYDD KAN GE PERMANENTA HÖRSELSKADOR." eller nåt sånt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Magnuz och 30 gäster