Byggtråd seas p-25rex basmoduler (isobarik)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-22 17:50

zapanasta skrev:Nu då så finns det inga blåsljud i dom :)

Bild
Bild

4" rör till en 2 10or nej inte bra .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 18:23

Boom,va är det dumt för?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-22 18:48

MagnusÖstberg skrev:Märk väl att inte alla distrosionskomponenter påverkas av isobarikkopplingen.

Jag skulle påstå att med ett välkonstruerat modernt element vinner man bara lådvolym i praktiken - och förlorar känslighet, möjlighet till fler strålningspunkter och minst halverar hur starkt man kan spela jämfört med "normal" användning i separata volymer.

Men det här har ju redan beskrivits i trådar om isobarik. Det kanske är dags att du undersöker det själv Richard? ;)

Det har jag redan gjort, ju. :)

Jag har ju byggt isobariksubbar vid två tillfällen, det första med samma element som zapanasta, men med hifikits byggsats med vinklad baffel på 80 liter. Jag märkte redan där att isobarik lät bättre. Tightare och djupare bas helt enkelt.

Samma sak på 90- talet då jag byggde med två 12:or från response.
Ett distinktare basljud med högre artikulation blev svaret här.
Dessa element provade jag med en massa olika lådor- bäst lät det med isobarik- basreflex, sämst med singleelement och dubbla lådvolymen. Sluten låta lät artikulerat och fint men saknade i jämförelse med isobarik djupbasen.

Jag har också lyssnat på andra konstruktioner ( som du vet ) med isobarikkonstruktion. basen har alltid varit något utöver det vanliga.

Hur många isobarikkonstruktioner har du lyssnat till ?
Odogmatisk sekt- granskare

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-22 18:50

zapanasta skrev:Boom,va är det dumt för?

Om du använder ett rör med större diameter så blir röret längre för om du skall ha 20hz i avstämning eller 25hz skiljer några cm.
Hur långt rör har du i nu.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 19:16

boom skrev:

Om du använder ett rör med större diameter så blir röret längre för om du skall ha 20hz i avstämning eller 25hz skiljer några cm.

10.2 innerdiameter 32 cm långt ( enligt linearteam blir det en avstämmning på 25hz)
Senast redigerad av zapanasta 2011-06-22 19:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 19:17

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Märk väl att inte alla distrosionskomponenter påverkas av isobarikkopplingen.

Jag skulle påstå att med ett välkonstruerat modernt element vinner man bara lådvolym i praktiken - och förlorar känslighet, möjlighet till fler strålningspunkter och minst halverar hur starkt man kan spela jämfört med "normal" användning i separata volymer.

Men det här har ju redan beskrivits i trådar om isobarik. Det kanske är dags att du undersöker det själv Richard? ;)

Jag har ju byggt isobariksubbar vid två tillfällen, det första med samma element som zapanasta, men med hifikits byggsats med vinklad baffel på 80 liter. Jag märkte redan där att isobarik lät bättre. Tightare och djupare bas helt enkelt.

Dessa element provade jag med en massa olika lådor- bäst lät det med isobarik- basreflex, sämst med singleelement och dubbla lådvolymen. Sluten låta lät artikulerat och fint men saknade i jämförelse med isobarik djupbasen.

Jag har också lyssnat på andra konstruktioner ( som du vet ) med isobarikkonstruktion. basen har alltid varit något utöver det vanliga.

Ditt inlägg säger inget annat än att de konstruktioner eller de element du använt är passande för isobarik. Bra så.

Dina erfarenheter tänker jag inte ifrågasätta, jag känner inte till dina förutsättningar och heller inte vilka steg du använt.

Jag konstaterar bara att det ur ett tekniskt perspektiv är... nonsens.

Nevertheless gillar jag isobarik när man inte har tillgång till rätt element.

Isobarik användes ju te x i LTS 3-vägare tills den byggdes om med kompetentare basar som i basalt större låda kunde leverera mer bas, djupare bas och detta till lägre dist. 4 basar kunde ersättas med två.

Det sagt, har jag själv använt P25REX/DD i isobarikkonfiguration mest för att lådjäveln blir sjukt stor annars. Hifikits variant med 70L basreflex var mer än popplåda än ett försök till bra basåtergivning.

Jag har inget emot isobarik, men tro inte att det är guds skänk till högtalarkonstruktören. Det finns en kost och begränsningar som måste ställas emot såväl lösningen som valet av element.

Gör en isobarik på test med dina nya baselement och fundera på om du får tajtare och djupare återgivning Richard - jag tvivlar ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-22 19:26

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Ditt inlägg säger inget annat än att de konstruktioner eller de element du använt är passande för isobarik. Bra så.

Dina erfarenheter tänker jag inte ifrågasätta, jag känner inte till dina förutsättningar och heller inte vilka steg du använt.

Jag konstaterar bara att det ur ett tekniskt perspektiv är... nonsens.

Nevertheless gillar jag isobarik när man inte har tillgång till rätt element.

Isobarik användes ju te x i LTS 3-vägare tills den byggdes om med kompetentare basar som i basalt större låda kunde leverera mer bas, djupare bas och detta till lägre dist. 4 basar kunde ersättas med två.

Det sagt, har jag själv använt P25REX/DD i isobarikkonfiguration mest för att lådjäveln blir sjukt stor annars. Hifikits variant med 70L basreflex var
mer än popplåda än ett försök till bra basåtergivning.

Jag har inget emot isobarik, men tro inte att det är guds skänk till högtalarkonstruktören. Det finns en kost och begränsningar som måste ställas emot såväl lösningen som valet av element.

Gör en isobarik på test med dina nya baselement och fundera på om du får tajtare och djupare återgivning Richard - jag tvivlar ;)

Jag håller nog med dig i allt det du skriver.
Jag har faktiskt funderat på att koppla isobarik med mina två xxls basar.
De är på 55 liter slutet vardera låda, så en sådan med basreflexrör borde kunna spela djupt.

Men bättre ?

Nja, tveksamt. :)
Odogmatisk sekt- granskare

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-22 20:09

zapanasta skrev:
boom skrev:

10.2 innerdiameter 32 cm långt ( enligt linearteam blir det en avstämmning på 25hz)

24hz blir det winisd tar ingen hänsyn till dämpet i lådan då den beräknar utan har jag för mig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-22 20:11

zapanasta skrev:
boom skrev:

Jag tror att linnear team räknar utan dämpmaterial i lådan.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 20:24

boom skrev:
zapanasta skrev:
boom skrev:

24hz blir det winisd tar ingen hänsyn till dämpet i lådan då den beräknar utan har jag för mig.

Ok,tack för hjälpen,24 hz alltså..

Jag är då nöjd med dom helt klart, men antagligen med all säkerhet leksaker jämfört mot ditt nya bygge :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 20:39

Borde vara kalasbra :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 20:45

Synd att det är nåt med rummet bara som gör att dom lägsta tonerna stryps lite på nåt sätt,absolut djupaste basen har jag när jag ligger i badkaret med dörrn öppen :)

Men nu har man ju fått upp ångan,man lär ju ha nåt att klura på till vintern ochså :) (accustiken)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-22 23:05

boom skrev:4" rör till en 2 10or nej inte bra .

Nejdå, så bör man inte jämföra. Kraftiga rör är alltid bra, bara dom inte blir för långa, och det blir dom inte när lådan är tillräckligt stor, och detta är tillräckligt stora lådor.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 23:21

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-23 09:54

Testade ljutrycksförmågan nu, har en speciell låt med mjuk djup bas som jag alltid testar den med. (hela systemet med frontarna)

Spelade 123db i lyssningsposition med monacorsubbarna,men döm om min förvåning..

Dessa fiksar faktiskt 120db innan dom börjar knorra hörbart,och sen låter ju dom mkt bättre :)

Går med andra ord att ösa på med dom fullt tillräckligt för att bli vräkt :) ( spelar aldrig så högt vanligvis men fick ju lov att testa)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-23 15:16

Lite mätningar med testtoner och radiochack. (referens 80db vid 40hz)

15hz 56db

16hz 60db

17hz 69 db

18hz 70db

19hz 71db

20hz 73db

25hz 78db

30hz 77db

35hz 78db

40hz 80db

50hz 79db

Hur sanningsenligt detta är kan man ju spekulera om, blir nog olika resultat överallt beroende på rummet.

Men jag har ju testat mkt annat precis på samma sätt härhemma, och detta är klart dom bästa resultaten jag fått. (Så det är ju jämförbart i alla fall :) )

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-23 15:36

Kul!
Och dom mätningarna ser ju inte fel ut :)
Ganska bra kräm nere vid under 20Hz, kul att du fått till det så bra och att du e nöjd :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-23 17:04

Jättenöjd med konstruktionen, efter midsommar ska finishen åtgärdas.

Men det finns fler saker i lyssningsrummet att ta itu med,lite acustikfix och kanske en minidsp eller liknande så småningom (Man blir nog aldrig riktigt klar) Men man lär ju ha nåt för sig som är kul att hålla på med :)

Misstänker att båda kompisarna som bland annat har inogrejer kommer att få kanonljud bara dom kommer till skott nångång (Småbarnsföräldrar med ont om tid)

Ska jag kunna hänga på någorlunda lär det nog till med det jag skrev två stycken upp :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-24 00:43

zapanasta skrev:... absolut djupaste basen har jag när jag ligger i badkaret med dörrn öppen :)

Hur många dB har du på 20Hz i badkaret? :wink:

Du kan vara nöjd med ditt bygge. Att dina öron upplever kurvan falla av nedåt i basen, är helt naturligt, för skulle du höra en ton när du spelar 20Hz, så skulle den i själva verket vara mixade distbitoner, som ligger högre upp i frekvens och lurar oss.
Mätningarna tyder på fin kurva.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-24 08:52

Ja det känns som jag fått till ett par riktigt bra basmoduler,men det får man tacka alla hjälpsamma människor på detta kompetenta forum för :)

Undrar föressten hur dessa element tål att sitta neråt då?Tänker på nerhängning osv..

Men bafflarna är ju skruvade så det går ju att skifta plats på elementen efter ett antal år om det skulle va nödvändigt:)

Trevlig midsommar på er allihop :D

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-24 10:15

zapanasta skrev:Ja det känns som jag fått till ett par riktigt bra basmoduler,men det får man tacka alla hjälpsamma människor på detta kompetenta forum för :)

Undrar föressten hur dessa element tål att sitta neråt då?Tänker på nerhängning osv..

Men bafflarna är ju skruvade så det går ju att skifta plats på elementen efter ett antal år om det skulle va nödvändigt:)

Trevlig midsommar på er allihop :D

Polarn har haft sina basar sedan 1997 hängande neråt och jag tycker nog att de låter lika bra idag som när de var nya. Jag tror alltså inte att nerhängning är någon fara.
Glad midsommar på dig själv!
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-24 10:18

Dom har ju inte extremt låg resonansfrekvens, vilken faktiskt är proportionell mot nerhänget, så det är nog lungt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-24 10:39

paa skrev:
boom skrev:4" rör till en 2 10or nej inte bra .

Nejdå, så bör man inte jämföra. Kraftiga rör är alltid bra, bara dom inte blir för långa, och det blir dom inte när lådan är tillräckligt stor, och detta är tillräckligt stora lådor.

skulle han stämma av dom till 20hz så hamnar rör längden på 56 cm med ett 4" rör och med ett 3" så hamnar längden på 22cm och då är man inte ens i närheten av den kritiska port hastigheten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-24 10:43

Ja, men nu skall man inte stämma av det elementet så lågt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-24 11:33

boom skrev:... kritiska port hastigheten.

Det är nog avlösningsvirvlarna, och brus/visslingseffekter som uppstår vid ändarna som är det största problemet med portar, inte luftens transport inuti röret.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-25 09:39

Lite mätningar med testtoner och radiochack. (referens 80db vid 40hz)

15hz 56db

16hz 60db

17hz 69 db

18hz 70db

19hz 71db

20hz 73db

25hz 78db

30hz 77db

35hz 78db

40hz 80db

50hz 79db

Hittade en kompensationstabell,stämmer detta och ska det läggas på mina befintliga resultat ovan?

10 Hz +20.5
12.5 Hz +16.5
16 Hz +12
20 Hz +7.5
25 Hz +5.5

32 Hz +3.5
40 Hz +3
50 Hz +2
64 Hz +1.5
80 Hz +1.5

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-25 09:44

zapanasta skrev:Hittade en kompensationstabell,stämmer detta och ska det läggas på mina befintliga resultat ovan?

Är kompensationen för mätmicken, eller är det rumstillskottskompensation?
Om det är det förstnämnda så ska det läggas till, men om det är rumskompensation, så finns det redan med i mätningen du gjort.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-25 10:08

paa skrev:
zapanasta skrev:Hittade en kompensationstabell,stämmer detta och ska det läggas på mina befintliga resultat ovan?

Är kompensationen för mätmicken, eller är det rumstillskottskompensation?
Om det är det förstnämnda så ska det läggas till, men om det är rumskompensation, så finns det redan med i mätningen du gjort.

Vet inte hur det är med det,kopierade tabellen härifrån..
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=328827

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-25 12:03

Det verkar ju gälla mätaren från Radio Shack, men det ska ju vara en exakt lika mätare om det ska gälla.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-27 08:39

I dag börjar iordningsställandet av dom,slipning/fräsning/spackling/målning.

Man gruvar sig lite, men med tanke på det lyckade ljudmässiga resultatet så har man ju motivation i alla fall :)

Ska ju bli några fina dar nu om man ska tro på väderlektjänsten så det gäller att passa på.

Kommer bilder på det slutgiltiga resultatet.Mvh....

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum