Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:I annat fall köper man element som är anpassade för IB som kostar mycket MYCKET mindre och låter bättre. Fast, de är ju såklart inte lika porrigt råsnygga.
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:I annat fall köper man element som är anpassade för IB som kostar mycket MYCKET mindre och låter bättre. Fast, de är ju såklart inte lika porrigt råsnygga.
Hur menar du? Att dina element låter bättre i IB, än om du riggat med lika många LMS? Det var ett kaxigt påstående, kanske du har rätt, vem vet?
Ragnwald skrev:Har man inte möjlighet att bygga IB, låta x antal kubikmeter kallvind eller källare agera låda (tror det gäller de allra flesta bröder), så återstår att låta det utrymmet husera i själva lyssningsrummet.
Hur många kubikmeter av lyssningsrummet är man då beredd att offra för att spela 10Hz starkt, rent och kontrollerat?
DVD-ai skrev:ja men det är säker jätte bra det tvivlar jag inte på, jag tycker han har valt helt rätt element, dom är ju rätt för honom![]()
jag e sugen på att se en utvärdering utförd av honom samt lite mätningar på hur lådorna presterar i hummet hans
steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Ragnwald skrev:Piotr skrev:
Vad jag menar är att "bästa" måste sättas i system-sammanhang och frågan är om det finns mindre element som kan användas i sådant antal så att den linjära pumpkapaciteten matchas och likvärdigt eller bättre resultat uppnås.
Jag har här alltså avslöjat att en enligt mig rimlig definition på bästa bör sättas i relation till pumpkapacitet (alltså distortion/termisk kompression rel. x-max x Sd).
/Peter
Vilka mindre högtalare är lika eller bättre kapabla till 10Hz-återgivning?
Pratar vi fler element, så kan vi plussa på antalet LMS också.
Varför ska 1st bästa element jämföras med fler av sämre modell? Dum tankegång enligt mitt förmenande.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Hur definierar man Qtc? Vad innebär 0,33 respektive 0,7 i praktiken eller kanske snarare akustiskt? Är det motsvarande det Q man talar om för slutna lådor?
Den som inte frågar får inget veta!
Glebster skrev:Mich skrev:Glebster skrev:Är det motsvarande det Q man talar om för slutna lådor?
Ja, c = closed.
//Michael
Ok, men t:et i Qtc då?
Piotr skrev:Om jag nu trots allt är dum så kanske du kan hjälpa mig förstå vilken naturlag som gör att ett element som flyttar tio liter per automatik blir bättre än tio element som flyttar en liter per styck?
Glebster skrev:
Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Jaja, vad vore en bal på slottet...
steveo1234 skrev:Men, när talspolarna värms upp ordentligt så kan nominella 0,5 rejält skilt från verkliga 0,5...
Inte alls, kalkylerat med kalla talspolar är det inte dumt med 0,5 då det lär tendera MINST 0.55 med uppvärmda talspolar. Allt beror på elementet.Glebster skrev:Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
MagnusÖstberg skrev:Inte alls, kalkylerat med kalla talspolar är det inte dumt med 0,5 då det lär tendera MINST 0.55 med uppvärmda talspolar. Allt beror på elementet.Glebster skrev:Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
Tabellen ger en god uppskattning.
Du skulle bli förvånad över vilken temperatur som uppnås i de tunna talspoletrådarna även på modesta volymer.Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte alls, kalkylerat med kalla talspolar är det inte dumt med 0,5 då det lär tendera MINST 0.55 med uppvärmda talspolar. Allt beror på elementet.Glebster skrev:Det där listen överensstämmer dåligt med faktiskt folket som åberopar 0,5 för slutna system men å andra sidan stämmer den hyggligt med Öhmans gamla basartikel;
Tabellen ger en god uppskattning.
Jo, det har du förvisso helt rätt i. Man skulle i princip även ha med sin antagna genomsnittliga talspolstemperatur i simuleringen. För mig, som lyssnar på rätt moderata ljudstyrkor, påverkas ju Q mindre än för Mr. Boombastik som lyssnar starkt och länge...
Du skriver MINST 0,55, hur högt kan man egentligen hamna om man grillar elementen rejält?
MagnusÖstberg skrev:Det går att räkna noggrannt på och ökningen av q är ju avhängd ökningen av talspoleresistensen som i sin tur är avhängd temperaturökningen. Inget jag orkar bry mig om, utan designar mot 0.6 vilket är något högre än "faktisktnormen" men som visat sig passa mig.
För mig är det intressantare att beräkna lådan efter de parametrar elementet har efter inspelning. Det kan verkligen ändras en hel del - och sedan går jag mot 0.6..
Vill man veta hur förändringen slår kan man ju mäta resistansen över baselementet vid olika utnivåer, så slipper man ju iallafall räkna. Se det som en halvtaskig tummregel.
Piotr skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:
Vad jag menar är att "bästa" måste sättas i system-sammanhang och frågan är om det finns mindre element som kan användas i sådant antal så att den linjära pumpkapaciteten matchas och likvärdigt eller bättre resultat uppnås.
Jag har här alltså avslöjat att en enligt mig rimlig definition på bästa bör sättas i relation till pumpkapacitet (alltså distortion/termisk kompression rel. x-max x Sd).
/Peter
Vilka mindre högtalare är lika eller bättre kapabla till 10Hz-återgivning?
Kan du utveckla din fråga och vara lite mer specifik?Pratar vi fler element, så kan vi plussa på antalet LMS också.
Varför ska 1st bästa element jämföras med fler av sämre modell? Dum tankegång enligt mitt förmenande.
Vad jag pratar om är att det rimliga för mig är distortion samt termisk kompression vs pris och/eller förflyttad volym luft. De andra som läste min post förstod det.. gjorde inte du det?
Jag pratar inte om "lika många element" utan om LIKA MYCKET FÖRFLYTTAD LUFT. Vem som helst kan bygga världens största element för en subwoofer men systemet blir inte nödvändigtvis bättre för att man väljer en sådan lösning. Jag skulle kunna bygga ett element som sopar banan med LMS sett till elementet i enskildhet men jag ser ingen poäng med det. Ingen alls faktiskt.
Jag har för övrigt inte föreslagit att man ska jämföra "1st bästa element jämföras med fler av sämre modell?" så den dumma tankegången står du för alldeles själv.
Vad jag tycker är vettigt däremot är att jämföra element av likvärdig konstruktion men med sådan konfiguration att systemets totala pumpvolym är snarlik.
Prestandan styrs inte av imponatorpoäng utan av fysik. Om jag nu trots allt är dum så kanske du kan hjälpa mig förstå vilken naturlag som gör att ett element som flyttar tio liter per automatik blir bättre än tio element som flyttar en liter per styck?
/Peter
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Hur definierar man Qtc? Vad innebär 0,33 respektive 0,7 i praktiken eller kanske snarare akustiskt? Är det motsvarande det Q man talar om för slutna lådor?
Jag har en beskrivning sparad sen gammalt:
Den är ju rätt förenklad, men, i alla fall. Ett Q-värde mellan 0,5-0,7 är ett bra värde att sikta på om man inte riktigt vet vad man vill ha. Efter elementen blivit varma.
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Upp till den nivån där 6*AEIB15 börjar distordera hörbart på 20m^2 så kommer IB15 att låta bättre för dem som föredrar ett Qtc på 0,7 framför 0,33.
Jag har en beskrivning sparad sen gammalt:
Den är ju rätt förenklad, men, i alla fall. Ett Q-värde mellan 0,5-0,7 är ett bra värde att sikta på om man inte riktigt vet vad man vill ha. Efter elementen blivit varma.
Vi måste lära skilja på äpplen och bananer. Tråden handlar om LMS och sluten låda.
Qts: Qts är högtalarelementets Q. Det diffinieras 1/Qts = 1/Qes + 1/Qms.
Qtc: Qtc är det totala Q som element, låda och dämpning tillsammans ger.
I praktiken blir Qtc alltid högre än de teoretiska beräkningar man kommer fram till. Så den som lyckas med konststycket att i praktiken få ett för lågt Qtc, är bara att gratulera.
Johan_Lindroos skrev:Responsen för ett element i öändlig bafffel blir Qtc = Qts.
(om elementets parametrar är uppmätta i oändlig baffel, och inte elementet enbart i fri luft).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster