Transportskadad 1090! Vem kan fixa? *bilder*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-21 17:18

Schull skrev:molle.

Hur mycket har du betalt för steget?

Bra stödköpt, Molle.

Grekland behöver alla pengar de kan få.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2011-06-21 17:57

Schull skrev:molle.

Hur mycket har du betalt för steget?

/L

Den uppgiften finns inom en mycket smal krets än så länge, men det var inte jättemycket :) Inte så mycket att min privatekonomi är i gungning i alla fall.

Jag har kontaktat säljaren - en grek - som kommer gå på sin transportör idag. Jag väntar förstås ivrigt på hans besked. Säljaren har en oklanderlig historik och är säkert rädd om sin feedback, som jag håller inne med tills detta är utrett.

Septon och AV-teknik i Västra Frölunda har gett mig en grov uppskattning på delar och jobb för att fixa till steget, det kommer kosta ungefär 4500 spänn. Annat kan förstås upptäckas som gör det dyrare.

Tyvärr var jag inte hemma när steget levererades, men jag har foton - fler än de jag publicerat här - som visar hur kartongen såg ut.

Även om transportören klantat sig, så har säljaren inte packat ordentligt. Min utgångspunkt är att jag ska hållas skadeslös, men hur uppskattar jag värdet på skadan?

Det finns något som heter europeiskt betalningsföreläggande, som innebär ett förenklat sätt att få en dom mot någon bosatt inom EU. Jag kanske får utreda möjligheterna till detta om jag blir missnöjd..
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-21 18:13

Det kan vara mycket jäkligt att få skadan ersatt om man inte reagerat över så stora skador direkt vid leverans.

Deras respons blir "Vad hindrar att du tappat den själv"? Och det är ett förståeligt argument som måste motbevisas.

Någon måste ju tagit emot paketet, finns det skriftligt på hur kartongen såg ut som avlämnaren signerat?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-06-21 18:16

MagnusÖstberg skrev:Deras respons blir "Vad hindrar att du tappat den själv"? Och det är ett förståeligt argument som måste motbevisas.

Löser det sig inte med säljaren och fraktbolaget att dom står för kostnaden så går det ju att lösa med hemförsäkringen... :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-06-21 19:08

-Palle- skrev:
MagnusÖstberg skrev:Deras respons blir "Vad hindrar att du tappat den själv"? Och det är ett förståeligt argument som måste motbevisas.

Löser det sig inte med säljaren och fraktbolaget att dom står för kostnaden så går det ju att lösa med hemförsäkringen... :wink:

Ehh, hur då? Drulle ingår väl inte i hemförsäkringen?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-06-21 19:19

UnholyRishna skrev:
-Palle- skrev:

Ehh, hur då? Drulle ingår väl inte i hemförsäkringen?

Det kan den göra i vissa hemförsäkringar, men oftast inte.
Men det är ju värt att kolla upp.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-21 19:50

Det är svårt att emballera för folk.. En sak köp av folk som kan packa bra eller har originalkartonger.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-06-21 20:01

ska den inte se ut så?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-06-21 22:13

Grejen är att denna stärkare, om den inte var så från början (säljaren mailat bilder före?), har varit med om något extraordinärt.

Den är inte bara tappad eller kastad in i ett utrymme...detta ser ut som ett fordon (truck?) kört in i den....ett Rotel chassi får inte de skadorna av att "bara" tappas eller slängas ned...denna har ju skador runt om också, på flera sidor!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-06-21 22:27

meanmachine skrev:Det är svårt att emballera för folk.. En sak köp av folk som kan packa bra eller har originalkartonger.

Tur att jag köpte mitt av en sån trevlig prick som körde typ 30 mil för bara för att leverera steget :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-21 22:41

patjoh skrev:Den är inte bara tappad eller kastad in i ett utrymme...detta ser ut som ett fordon (truck?) kört in i den....ett Rotel chassi får inte de skadorna av att "bara" tappas eller slängas ned...

Tror du inte? Jag tycker inte skadorna ser så farliga ut. Om den bara varit inslagen i ett lager bubbelplast och tunn kartong är det väl snarare konstigt att den inte är mer skadad.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-06-22 11:49

Magnuz skrev:
patjoh skrev:Den är inte bara tappad eller kastad in i ett utrymme...detta ser ut som ett fordon (truck?) kört in i den....ett Rotel chassi får inte de skadorna av att "bara" tappas eller slängas ned...

Tror du inte? Jag tycker inte skadorna ser så farliga ut. Om den bara varit inslagen i ett lager bubbelplast och tunn kartong är det väl snarare konstigt att den inte är mer skadad.

Det har skalats bort material samt tryckts in en buckla i flera millimeter tjock solitt aluminium i frontflänsarna, samt tryckts in en buckla i kantvecket (mitt i 90 graders vinkeln på låten som är väldigt stark just där, just i vinkeln) bak på förstärkaren. Det är väldiga punktkrafter för att förorsaka det.

Om inte steget råkat tappats/kastats 2-3 gånger mot en massiv stålkant då...

Så jag vidhåller det är mer än vanliga tapp och kast och andra paket som stötts emot

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-22 12:22

Det där räcker med att dom tappat steget, med en vikt på 45kg så blir det en otrolig kraft vid nerslagt från bara 1m. Absolut tillräckligt för att orsaka dom skador som ses här på bild.
men att dom ens lyckas tappa steget är ju ett bevis på imkompetent personal, man "bär" inte något sådant tungt och misslyckas med det.

det är en självklarhet att man inte gör det, eller borde vara i alla fall...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-06-22 15:34

patjoh skrev:
Magnuz skrev:

Det har skalats bort material samt tryckts in en buckla i flera millimeter tjock solitt aluminium i frontflänsarna, samt tryckts in en buckla i kantvecket (mitt i 90 graders vinkeln på låten som är väldigt stark just där, just i vinkeln) bak på förstärkaren. Det är väldiga punktkrafter för att förorsaka det.

Om inte steget råkat tappats/kastats 2-3 gånger mot en massiv stålkant då...

Så jag vidhåller det är mer än vanliga tapp och kast och andra paket som stötts emot

Jag håller med dig där. Någon som försökt plocka paketet med en truck kanske och fipplat till det med gafflarna.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-22 15:46

Det där med truckgafflar lät inte alls dumt o orimmligt. Fast embalaget måste ha sett förjävligt ut. Spår efter våldsamheter borde inte vara svårdetekterade. Hur såg kartongen/embalaget ut då??
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 15:56

Precis hur såg förpackningen ut på utsidan?
Med dessa skadorna kan man ju tänka sig att de måste synts skador på utsidan.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2011-06-22 16:41

Usch fy fan....

OT...
Jag har en del med posten, DHL och Schenker att göra genom jobbet, ni ska se paketen vi får ibland, det är så man blir mörkrädd, sen sitter det en liten rosa lapp "Skadad vid transport"...

Ni vet väl hur posten gör med sina kolli-burar?

Skickar inte gärna större kolli'n med dem. Det är ju ett under att paketen kommer fram hela överhuvudtaget..

Förstärkare i banankartong och vinyl inslagen i en maxi-papppåse har jag varit med om.... Urk...

/OT...

I USA hade man skjutit folk om man hade fått ett sådant paket som ditt.... :evil:

Hoppas det löser sig för dig!

//kaka

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2011-06-22 17:40

adzer skrev:Precis hur såg förpackningen ut på utsidan?
Med dessa skadorna kan man ju tänka sig att de måste synts skador på utsidan.

Förpackningen såg rejält tilltygad ut på utsidan. Förutom att den var skitig och så, så fanns det 2-3 mindre hål, kanske några centimeter i omkrets.

Det är uppenbart att transportören inte skött sitt jobb på ett professionellt sätt. Visst, lite stötar och slag får man räkna med, men inte den typen av våld som varit ifråga här. Säljaren är förstås en riktig märla som inte packat och emballerat ordentligt.

Som tur är verkar det snarast vara fråga om punktvis våld, inte att hela förstärkaren tappats i golvet. Det finns inget som direkt tyder på det. Chassit är inte snett, om nu något tyckte sig se det. Det enda som är intryckt är baksidan, i övrigt är det punktvisa märken.

Jag felanmälde och reklamerade transporten hos UPS imorse. De kommer och hämtar emballaget och innehållet för att utreda orsakerna till skadorna. Jag uppgav även att det skulle kosta 4,5 k att fixa till. Om de kommer fram till att de hanterat godset ovarsamt kan de komma att ersätta mig, men om deras slutsats blir att emballaget var otillräckligt kommer de att hänvisa mig att kräva säljaren på kompensation. Jag får hoppas att killen tycker att hans ebay-profil är värd en del, för om jag inte känner mig nöjd kommer han inte kunna sälja en knappnål när jag är klar med min feedback.

Fortsättning följer!
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 22:27

Hoppas det löser sig.
Och oavsett om du får ersättning från UPS eller inte så förtjänar han en dålig recension på sin ebay profil. Man skickar inte något av detta priset och vikten på ett sådant sätt.

Har själv dåliga erfarenheter av ups från jobbet. De är riktiga stolpskott ibland.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-06-22 22:43

adzer skrev:Hoppas det löser sig.
Och oavsett om du får ersättning från UPS eller inte så förtjänar han en dålig recension på sin ebay profil. Man skickar inte något av detta priset och vikten på ett sådant sätt.

Har själv dåliga erfarenheter av ups från jobbet. De är riktiga stolpskott ibland.

Tyvärr så är eBays feedback-system åt helvete. Om du ger dålig feedback så kan du ju räkna med att få dålig feedback tillbaka, och hur kul är det? Det slutar vanligtvis med att man inte ger någon feedback alls om man är missnöjd. Tro inte att eBay lyssnar på eventuella klagomål, de gör absolut ingenting om någon bestämmer sig för att hämnas via systemet.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-22 22:48

JanBanan skrev:

Tyvärr så är eBays feedback-system åt helvete. Om du ger dålig feedback så kan du ju räkna med att få dålig feedback tillbaka, och hur kul är det? Det slutar vanligtvis med att man inte ger någon feedback alls om man är missnöjd. Tro inte att eBay lyssnar på eventuella klagomål, de gör absolut ingenting om någon bestämmer sig för att hämnas via systemet.

Ja men det var ju ett helt underbart system. Mycket smidigt löst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-23 00:24

Det där väntas med till efter allt är uppklarat ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-08-19 10:59

Hur har det gått?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi