Flint skrev:Jag kritiserade inte verksamheten. Jag kritiserade ert ansikte utåt. Att duktiga tekniker ofta felbedömer hur kunder, säljkontakt och kunders intryck fungerar. Det är därför tekniker behöver marknadsförare för att få ut sina produkter så att de (teknikerna) kan koncentrera sig på det dom är bra på.
Det där är ju intressant. Det finns väl i princip två poler när det gäller marknadsföring och den ena säger att allt är marknadsföring och den andra drar upp hårda gränser när någonting är marknadsföring. Beroende på perspektiv så kan man komma till slutsatsen att AI har börjat marknadsföra sig eller att AI har inte börjat marknadsföra sig. Av din kommentar så är det uppenbart att du anser att vi har börjat marknadsföra oss och att vi gör det på ett mindre bra sätt. Det kan diskuteras. Det är möjligt att vi har börjat marknadsföra varumärket och att det sker på ett dåligt sätt. Eftersom andra (ni) har uppfattat att vi har börjat marknadsföra oss så får vi, om vi är lyhörda, naturligtvis anpassa oss till den uppfattningen. Allt enligt devisen att vad som sägs är inte det viktiga utan hur det uppfattas. Att säga något eller inte säga något (vad det än må vara) kan alltid uppfattas som ett budskap.
Ergo: Det som sker just nu, oavsett vad vi vill eller inte, kommer att uppfattas som marknadsföring. Fine.
Då kommer vi till en annan del. Är marknadsföringen att betrakta som bra eller dålig? Det beror ju på om vi lyckas nå vår kundgrupp och sälja till dom. Vissa kundgrupper kräver ett visst budskap och andra ett annat. Om vi lyckas i slutändan kan då bara bedömas i efterhand.
Jag uppfattar inte dig, Flint, som en del av vår tilltänkta kundgrupp (däremot kanske som en del av vårt marknadsföringsteam

). Du, Bamsefar, är däremot rätt nära den målbild av kund som vi har. Det finns en hel del till som medverkar i diskussionen som är det. Om vi lyckas eller misslyckas i vår marknadsföring kan då lätt bedömas i efterhand om någon av dessa faktiskt köper någon av våra kommande produkter. Om så blir fallet så har vi lyckats. Om det inte blir så får vi naturligtvis anpassa oss till den situationen. Om något år så kanske bilden klarnar om ni är tillräckligt krävande kunder för att passa vår profil.