LTS syn på hembio- kontra hififörstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-05-25 22:05

Var in och hämtade den ena idag! Det var fler som skulle ha.......

Annonsen kom ut i måndags! Vet ej hur lång tid det tar innan lagret är slut. :?

Vill ni ha så ring och beställ!
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-26 09:15

Denon 2105 4590:- riksdaler på NetOnNet

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-26 09:23

Kribban skrev:Denon 2105 4590:- riksdaler på NetOnNet

...alltså 300 kr dyrare än Hifi Klubben, tack för tipset! :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-26 11:02

Hetsporren skrev:
Kribban skrev:Denon 2105 4590:- riksdaler på NetOnNet

...alltså 300 kr dyrare än Hifi Klubben, tack för tipset! :wink:

Jag tänkte om den tog slut hos Hifiklubben samt att alla har inte en Hifiklubb runt hörnet :wink:

MVH Kribban

P.S har du kollat den allsvenska tabellen? Du får vänja dig vid att HBK kommer ligga före IFK resten av säsongen! 8) 8) D.S
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-26 11:07

P.S har du kollat den allsvenska tabellen? Du får vänja dig
vid att HBK kommer ligga före IFK resten av säsongen!

OT: I kväll sopar vi hem ytterligare 3,4 miljoner och titeln
"Skandinaviska klubbmästare i fotboll 2004/2005" - i Royal
League, du vet den där turneringen som ni åkte ur direkt..

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-26 11:16

Hetsporren skrev:
P.S har du kollat den allsvenska tabellen? Du får vänja dig
vid att HBK kommer ligga före IFK resten av säsongen!

Gääääsp tämligen ointressant 8)

Sorry OT

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-26 11:18

labrat skrev:Jag såg annons från hifiklubben i dagens metro, med nedsatt pris (4298:- var det väl), så det kommer nog snart.

Fortfarande inget svar på hurpass bra inbyggda RIAA't är?
Vore även intressant att veta hur DAC'en presterar.
Blev rätt sugen på den där saken. :D

jag hoppas att du förstår att testa dessa saker kräver mer arbetsinsats, vilket överstiger min tillgängliga tid. Jag ser testerna av 2105 samt de övriga testade förstärkarna som avslutade. De 17 sidor text samt lyssningstesterna tog avsevärd tid i anspråk att förverkliga.

Hur som helst är 2105 en bra produkt för den relativt lilla summa pengar man betalar. Om då Riaa-steget eller DAC:en inte är perfekta, får man nog acceptera. Det finns ju lösa DACar och riaa som i sig själva kostar betydligt mer och kan förväntas vara bättre, frågan är mer vad man är villig att betala för den sista lilla perfektionen. Bra grejor brukar kosta en del pengar. Är man väldigt kräsen använder man kanske 2105 mest som dekoder för hembioljudet, och kör med externa slutsteg, lösa riaa, och/eller andra försteg.

Lyssningstetsrena visade att analogt igenom, är apparaten inte komplett transparent, även om det är ganska nära, och det kan inte bli bättre att köra digitalt in, eller genom riaa-steget.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-05-26 11:56

Biljetterna inköpta, Harry´s bokat, ölen på kylning.......... :D
Bara hoppas att regnet håller sig borta.
/Jonas

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-26 16:35

Johan_Lindroos skrev:Om då Riaa-steget eller DAC:en inte är perfekta, får man nog acceptera. Det finns ju lösa DACar och riaa som i sig själva kostar betydligt mer och kan förväntas vara bättre, frågan är mer vad man är villig att betala för den sista lilla perfektionen. Bra grejor brukar kosta en del pengar. Är man väldigt kräsen använder man kanske 2105 mest som dekoder för hembioljudet, och kör med externa slutsteg, lösa riaa, och/eller andra försteg.

OBS! Fetstil ditlagd i efterhand

:roll: Oj, började nästan tro att jag var ensam om denna uppfattning här på forumet. LTS-hörnan och deras svansar brukar ju annars tycka om att påpeka hur dåligt pris/prestanda förhållandet är inom just hi-fi. Kul att se någon som vågar gå emot strömmen! :D

Johan_Lindroos skrev:Lyssningstetsrena visade att analogt igenom, är apparaten inte komplett transparent, även om det är ganska nära, och det kan inte bli bättre att köra digitalt in, eller genom riaa-steget.

Tack! Sådana upplysningar tycker jag är betydligt mer intressanta än intetsägande jämförelser av typen "Denon receivern sopade mattan med icke-namngivet slutsteg i 10'000 kronorsklassen".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-26 17:12

rhenriks skrev: 8O Oj, började nästan tro att jag var ensam om denna uppfattning här på forumet. LTS-hörnan och deras svansar brukar ju annars tycka om att påpeka hur dåligt pris/prestanda förhållandet är inom just hi-fi. Kul att se någon som vågar gå emot strömmen! :D

Dumheter. Tvärtom är det ju imponerande hur fenomenalt bra (=lågt) pris/prestanda en apparat som 2105 erbjuder.

Att pris/prestanda skulle vara dåligt inom hifi-vet jag inte vem inom LTS som skulle ha påstått. Den kan ju vara fenomenalt bra, som till exempel i 2105-fallet.

Inom high end-delen av branschen är det förvisso ofta väldigt mera tveksamt med privärdheten (från lite sämre* till absurt uselt), men att påstå att LTS skulle hävda generellt "dålig pris/prestanda inom hifi" är struntprat. Babbel från någon som inte ens verkar begripa vad orden betyder.

*Att mycket prestanda per krona är svårare och svårare att åstadkomma ju mera prestanda man kräver är för övrigt inget som LTS är unika att känna till, det är ju ett förhållande som ju alla intelligenta människor känner till, och förstår vad det beror på.

Man skall inte glömma att det finns lösa RIAA-steg som kostar mer än hela 2105, men som ändå är både objektivt sämre och subjektivt (fast då beror det förstås på vem man frågar) än det RIAA-steg som sitter i 2105, detta trots att det sistnämnda är långt ifrån perfekt.

Den som inte fattar att det existerar dyra apparater som presterar undermåligt måtte vara sällsynt oerfaren eller svagbegåvad.

Det enda Johan påpekade var att det kan finnas RIAA-steg som är bättre än det som sitter i 2105, vilket han har helt rätt i. Han påstod inte att alla dyrare RIAA-steg presterar bättre, det tror jag alla LTS-medlemmar är på det klara med. Ett bra exempel på utmärkt RIAA-steg från begagnatmarknaden är Sentec PP9.

Men jag kan vara flexibel, och erbjuder härmed ett specialanpassat råd till just dig rhenrik är: Titta hur mycket du har i plånboken och känn efter hur mycket du vill satsa på ett RIAA-steg, och sedan köpa det dyraste du kan hitta inom den budgeten. :lol:

Detta råd är till rhenriks, till honom endast. Alla andra hoppas jag förstår att begreppet prestanda inte inkluderar prislappen, och att ni därför köper hifi på ett mera intelligent sätt än att bara titta på prislappen.

rhenriks skrev:
Johan Lindroos skrev:Lyssningstetsrena visade att analogt igenom, är apparaten inte komplett transparent, även om det är ganska nära, och det kan inte bli bättre att köra digitalt in, eller genom riaa-steget.

Tack! Sådana upplysningar tycker jag är betydligt mer intressanta...

Isåfall är mitt råd till dig att gå med i LTS. Just dessa upplysningar (och mycket mera detaljer) har ju funnits att läsa i MoLt! Det är ju just för att LTS-medlemmarna kan vara intresserade av testerna som vi gör dem.

Går du med i LTS får du läsa teten av den där >10 000:- apparaten också, om vi väljer att publicera den. Dock har du uppfunnit citatet ovan alldeles själv. Något sådant har aldrig påståtts av någon från LTS. Apparaterna har inte stått sida vid sida. Det var flera månder mellan testerna.

rhenriks skrev:...än intetsägande jämförelser av typen "Denon receivern sopade mattan med icke-namngivet slutsteg i 10'000 kronorsklassen".

Om du tycker att någon säger något som du tycker är dumt och du därför vill kommentera, tycker jag du skall citera det som sagts, istället för att fabulera ihop något som inte påståtts.

I synnerhet för dig är riktiga citet lämpliga, eftersom du har tydliga svårigheter med förstå innebörden i det som skrivits. När du "skriver om" blir lätt innebörden förvanskad då. Det är ju lite synd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-26 17:38

Jag tror det rhenrics menar är mer att relationen mellan pris/prestanda inte är så stark. Det betyder ju inte automatiskt att dyrare apparater inte kan vara bättre, men det förutsätter ju att de apparater man anser är billiga inte är tillräckligt bra... :)

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-05-26 18:02

Johan: Absolut, det har jag full förståelse för. Mina tankar gällde mest om någon med receivern i sin ägo hade provlyssnat och kunde avvara en liten yttring om huruvida det lät bra, dåligt, jätte eller mittemellan. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-26 18:26

Martin skrev:Jag tror det rhenrics menar är mer att relationen mellan pris/prestanda inte är så stark.

Hej Martin. Nä, så kan det inte vara, för det är ju just vad LTS alltid har hävdat, liksom att man därför inte skall tro att dyrt automatiskt alltid är bättre. Vad vi hävdat är att man bör titta på prestanda om man vill veta hur just pretanda är, något som ju alla intelligenta människor (bl a LTS-medlemmarna) inser.

Martin skrev:Det betyder ju inte automatiskt att dyrare apparater inte kan vara bättre, men det förutsätter ju att de apparater man anser är billiga inte är tillräckligt bra... :)

Jag är inte säker på att du fick ihop den där meningen som du hade tänkt dig. :wink: Meningen är helt motsägelsefull.

Men oavsett detta tror jag varken du eller jag kan vara säker på vad Rikard menar, men att han skulle hävda att "dyrare inte kan vara bättre" är nog uteslutet. Han är ju urtypen för dem som tror att dyrare nästan alltid är bättre. :o

Vad jag ogillar är dock att han är ovänlig. Yttranden där han antyder att en apparat för (mer än, om man skall vara noga) 10 000 kronor inte kan vara sämre än en hemmbioförstärkare är kanske inte så insatta, men det är förstås tillåtet att vara okunnig.
Att däremot skriva sådana inlägg i spydig ton och med uppenbar avsikt att så sprickor i LTS-led (genom att smöra för en och vara arrogant mot en annan) tycker jag han borde upphöra med.

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-05-26 20:03

labrat:
jag vill åter igen inflika att jag tycker denon 2105 är en fenomenalt prisvärd produkt - den är späckad med en massa massa som jag inte ens har en aning om (se I.Ö:s lista ovan) - jag använder den för tvåkanal endast, än så länge, och JAG tycker ljudet är fullt i klass med, och bättre, än de dyrgripar till tvåkanalsförstärkare som tronat hemmavid. De har alla legat runt 8-15Kkr klassen - begagnat.

Dock är man lite svag för design och jag tycker Cayin 252B är grymt snygg, liksom den Primare i30 jag hade som jag bytte "ner" mig ifrån till Denon 2105.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Hej !

Inläggav LeifB » 2005-05-26 20:27

Vad är det som är så bra med Denonförstärkaren?
Är den neutral eller kan den göra precis allt som en dyrare klarar av? Är bara lite nyfiken och om ni kan övertyga mig så kommer jag inhandla en dylika apparat.

mvh Leif B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-26 20:45

IÖ:
Nä, så kan det inte vara, för det är ju just vad LTS alltid har hävdat
Jo det är det jag menar. Jag var tyvärr apdålig på att skriva som vanligt. Jag menade att det var detta som rhenrics egentligen menade att "LTS" brukar mena. :? :)

Alltså detta:
Jag tror det rhenrics menar är mer att relationen mellan pris/prestanda inte är så stark.

Skulle ha stått:
Jag tror det rhenrics menar är mer att LTS brukar säga att relationen mellan pris/prestanda inte är så stark.

Det rhenrics egentligen skrev var ju precis som du tolkade det, men jag tror inte att det var så han menade.

Jag är inte säker på att du fick ihop den där meningen som du hade tänkt dig.
Det har du rätt i.

Det jag menar är att bara för att relationen mellan pris/prestanda ofta är svag så betyder inte det att dyrare apparater inte kan vara bättre. De kanske tom ofta är det, men för att en dyrare apparat ska kunna vara bättre så måste ju den billiga ha någon typ av svagheter.

Mitt inlägg ska inte tolkas som ett försvar av rhenrics utan var menat som en annan tolkning av det han skrev för att förtydliga. Men det misslyckades jag tyvärr totalt med. :oops:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-26 22:03

IngOehman skrev:
rhenriks skrev: 8O Oj, började nästan tro att jag var ensam om denna uppfattning här på forumet. LTS-hörnan och deras svansar brukar ju annars tycka om att påpeka hur dåligt pris/prestanda förhållandet är inom just hi-fi. Kul att se någon som vågar gå emot strömmen! :D

Dumheter. Tvärtom är det ju imponerande hur fenomenalt bra (=lågt) pris/prestanda en apparat som 2105 erbjuder.

Att pris/prestanda skulle vara dåligt inom hifi-vet jag inte vem inom LTS som skulle ha påstått. Den kan ju vara fenomenalt bra, som till exempel i 2105-fallet.

Inom high end-delen av branschen är det förvisso ofta väldigt mera tveksamt med privärdheten (från lite sämre* till absurt uselt), men att påstå att LTS skulle hävda generellt "dålig pris/prestanda inom hifi" är struntprat. Babbel från någon som inte ens verkar begripa vad orden betyder.

*Att mycket prestanda per krona är svårare och svårare att åstadkomma ju mera prestanda man kräver är för övrigt inget som LTS är unika att känna till, det är ju ett förhållande som ju alla intelligenta människor känner till, och förstår vad det beror på.

Man skall inte glömma att det finns lösa RIAA-steg som kostar mer än hela 2105, men som ändå är både objektivt sämre och subjektivt (fast då beror det förstås på vem man frågar) än det RIAA-steg som sitter i 2105, detta trots att det sistnämnda är långt ifrån perfekt.

Den som inte fattar att det existerar dyra apparater som presterar undermåligt måtte vara sällsynt oerfaren eller svagbegåvad.

Det enda Johan påpekade var att det kan finnas RIAA-steg som är bättre än det som sitter i 2105, vilket han har helt rätt i. Han påstod inte att alla dyrare RIAA-steg presterar bättre, det tror jag alla LTS-medlemmar är på det klara med. Ett bra exempel på utmärkt RIAA-steg från begagnatmarknaden är Sentec PP9.

Men jag kan vara flexibel, och erbjuder härmed ett specialanpassat råd till just dig rhenrik är: Titta hur mycket du har i plånboken och känn efter hur mycket du vill satsa på ett RIAA-steg, och sedan köpa det dyraste du kan hitta inom den budgeten. :lol:

Detta råd är till rhenriks, till honom endast. Alla andra hoppas jag förstår att begreppet prestanda inte inkluderar prislappen, och att ni därför köper hifi på ett mera intelligent sätt än att bara titta på prislappen.

rhenriks skrev:
Johan Lindroos skrev:Lyssningstetsrena visade att analogt igenom, är apparaten inte komplett transparent, även om det är ganska nära, och det kan inte bli bättre att köra digitalt in, eller genom riaa-steget.

Isåfall är mitt råd till dig att gå med i LTS. Just dessa upplysningar (och mycket mera detaljer) har ju funnits att läsa i MoLt! Det är ju just för att LTS-medlemmarna kan vara intresserade av testerna som vi gör dem.

Går du med i LTS får du läsa teten av den där >10 000:- apparaten också, om vi väljer att publicera den. Dock har du uppfunnit citatet ovan alldeles själv. Något sådant har aldrig påståtts av någon från LTS. Apparaterna har inte stått sida vid sida. Det var flera månder mellan testerna.

rhenriks skrev:...än intetsägande jämförelser av typen "Denon receivern sopade mattan med icke-namngivet slutsteg i 10'000 kronorsklassen".

Om du tycker att någon säger något som du tycker är dumt och du därför vill kommentera, tycker jag du skall citera det som sagts, istället för att fabulera ihop något som inte påståtts.

I synnerhet för dig är riktiga citet lämpliga, eftersom du har tydliga svårigheter med förstå innebörden i det som skrivits. När du "skriver om" blir lätt innebörden förvanskad då. Det är ju lite synd.

Vh, iö

Hoppsan...där tittade genast gubben-i-lådan fram och börjar vräka oförskämdheter ur sig. Påpekanden om medmänniskors bristande intelligens osv...helt utan moderering. Tack för det! 8O

"För bara en vecka sedan F/E-lyssnade jag (och några andra LTS-medlemmar) ett slutsteg (bara slutsteg) för gott och väl över 10 000:- som uppskattningsvis färgade ljudet 10-faldigt mera än Denon 2105, och dessutom färgade så att alla var överens om att det skedde på ett fult sätt. "

...var det korrekt citatet. Andemeningen i det är enligt mig att Denon sopar mattan med slutsteget i avseendet transparens, men det är givetvis öppet för tolkning. Jag var rätt noga med att skriva "av typen", varav det för varje normalbegåvad torde framgå att det inte var avsett som ordagrannt citat.

Du hänvisar dessutom hela tiden till till tidningen Molt och att medlemmarna där kan läsa det fullständiga testet. Ok. Men varför sitter du isåfall här och övar multiplikationstabellen på denons effektsteg utan att nämna ett ord om att den färgar också? Som du hyllar denna reciever jämt och ständigt skulle man tro att du får provision på försäljningen. Om du inte kan bemöta kritik mot att du jämför en produkts suveränitet mot en annan helt okänd produkt, på ett juste sätt kan du väll lika gärna låta bli att skriva? Jag tackade Johan för den info han lämnade eftersom du verkade ha utelämnat just den detaljen. För oss som inte läser molt alltså.

Apropå intelligens: du låter verkligen som en 13 åring när du beskriver hur bra din denon är. Och din barsnligt sårade reaktion när någon ifrågasätter hamnar väl också på ungefär samma nivå. Ta och väx är du snäll??

Ps. bespara mig gärna dina gubbsjuka fantasier kring Norah Jones som jag läste om i annan tråd. Du är väl ändå gammal nog att vara hennes pappa? Inte mentalt kanske men iaf. Lagen gör ingen skillnad somdu säkert vet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-26 22:12

Kan vi sluta med tjaffsandet om vem som är dum och vem som är idiot, och fortsätta med tråden? Rhenrics och Öhman, vi har vart här förr, och ni vet mkt väl vad som gäller.

Tack.

/Daniel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Ojoj ?!!

Inläggav LeifB » 2005-05-27 00:00

Jag bara undrar ;
Är detta ett forum med en omtänksam ton mot varandra och en respekt som bör finnas mot varje medmänniska.
Trodde inte jag skulle få uppleva sådana här tonlägen på detta forum.
Nej, fy på er och läs igen vad ni har skrivit.
Skäms på er vuxna människor.
Tack för ordet.

mvh Leif B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-27 00:09

Det blir så här när trollet kommer...
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 01:10

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:

rhenriks skrev:

Vh, iö

Hoppsan...där tittade genast gubben-i-lådan fram och börjar vräka oförskämdheter ur sig.

Det gör du ju nästan jämt, så ingen blev nog förvånad. När du vräker ur dig idiotier som "LTS-hörnan och deras svansar brukar ju annars tycka om att påpeka hur dåligt pris/prestanda förhållandet är inom just hi-fi. Kul att se någon som vågar gå emot strömmen! :D", excellerar du verkligen i både arrogans och dumhet.

Påpekanden om medmänniskors bristande intelligens osv...helt utan moderering. Tack för det! 8O

Jag ogillar ju modereringar, men i ditt fall skulle det kanske vara rimligt att moderera bort... det mesta du skriver. För din skull alltså.

Det verkar ibland som om det enda du är ute efter är att förolämpa andra. Så länge du beter dig på det viset får du nog finna dig i att blir emotsagt, och förolämpad tillbaka.

"För bara en vecka sedan F/E-lyssnade jag (och några andra LTS-medlemmar) ett slutsteg (bara slutsteg) för gott och väl över 10 000:- som uppskattningsvis färgade ljudet 10-faldigt mera än Denon 2105, och dessutom färgade så att alla var överens om att det skedde på ett fult sätt. "

...var det korrekt citatet. Andemeningen i det är enligt mig att Denon sopar mattan med slutsteget i avseendet transparens, men det är givetvis öppet för tolkning. Jag var rätt noga med att skriva "av typen", varav det för varje normalbegåvad torde framgå att det inte var avsett som ordagrannt citat.

Dumheter. Du lurar ingen. Självklart var det din ambition att antyda att jag hävt ur mig de dumheter du fabulerade ihop.

Du hänvisar dessutom hela tiden till till tidningen Molt och att medlemmarna där kan läsa det fullständiga testet.

Hela tiden? Dina sanningar följer egna regler. Kanske har jag hänvisat till MoLt några tiotal gånger i över 1500 inlägg...

Ok. Men varför sitter du isåfall här och övar multiplikationstabellen på denons effektsteg utan att nämna ett ord om att den färgar också?

1. Det framgick tydligt av min text att den färgar (ehuru väldigt lite). Det har nog i själva verket framgått i varenda tråd som 2105 har varit nämnd. Lär dig läsa.

2. Apparaten som 2105 jämfördes med har jag aldrig hört. Att uttala sig om hur de låter i förhållande till varandra hade därför varit spekulativt, det vill säga meningslöst och korkat. Frågan som nu gällde var huruvida den andra apparaten var mera imponerande pris/prestandamässigt. Effekt, mekanik och funktioner kostar pengar att åstadkomma - ljudkvalitet kostar främst ingenjörskunskap. Saknas information om ljudkvalitet jämför man rimligtvis de ljudrelaterade parametrar (exempelvis uteffekten) som har någon korrelation till tillverkningskostnaden. (Obs; behöver inte vara samma sak som pris till kund.)
Om dessa resonemang är för svåra för dig att förstå vitsen med, så strunta i dem bara.

Som du hyllar denna reciever jämt och ständigt skulle man tro att du får provision på försäljningen.

I din korrumperade värld är det kanske så, men de flesta andra människor säger nog vad de ärligt tycker bara. Kan du inte fatta att det är kul att kunna hjälpa till med goda råd bara? Vad är du för person egentligen?

En person med din inställning (som tror att positiv inställning måste vara konsekvens av provision) skulle jag aldrig lita på som skribent i MoLt. Det som skrivs måste vara sakligt, sant och ärligt. Om du allvarligt verkligen tror att folk bara kan vara positiva till saker på grund av provision på försäljning undrar jag vilka negativa föredömen du har egentligen?

Missförstå mig inte, jag vet att det finns korruption, men jag spekulerar inte. Det räcker att ta fasta på det man känner till.

Du beter dig som de värsta skräckexemplen i hifi-branschen. Du har väl ingen koppling månne? Stått i hifi-affär, hjälpt någon att dema på mässor, importerat någon hifi-pryl? (Nej det är klart att du inte har, det framgår ju med önskvärd tydlighet av reglerna för Faktiskt att sådant skall redovisas, vilket du inte gör...)

Om du inte kan bemöta kritik mot att du jämför en produkts suveränitet mot en annan helt okänd produkt, på ett juste sätt kan du väll lika gärna låta bli att skriva?

Den dagen du lyckas formulera någon seriös kritik skall jag svara. Så länge du hellre ägnar dig åt arroganta oförskämdheter och illvilliga (och osakliga) spekulationer kan du inte vänta dig att någon skall ta ditt bjäbb på allvar.

Du lär, appropå snack om att jag borde sluta skriva, inte vara omedveten om att det är MÅNGA som skulle glädjas åt att slippa se dina inlägg.

Vidare kan jag kan inte ta ansvar för dina lässvårigheter. Jag har vid flera tillfällen redovisat att 2105 har en liten färgning.

Senast faktiskt i just det inlägget som var för svårt för dig att citera korrekt. Jag skrev: "...färgade ljudet 10-faldigt mera än Denon 2105" En tiondel är mera än ingenting.

Jag tackade Johan för den info han lämnade eftersom du verkade ha utelämnat just den detaljen. För oss som inte läser molt alltså.

Nejdå, inte alls. Jag har tydligt redovisat att Denon-apparaten inte är helt transparent. Flera gånger här på faktiskt faktiskt.

Apropå intelligens: du låter verkligen som en 13 åring när du beskriver hur bra din denon är. Och din barsnligt sårade reaktion när någon ifrågasätter hamnar väl också på ungefär samma nivå. Ta och väx är du snäll??

:lol: :lol: :lol: :lol:

rhenriks skrev:Ps. bespara mig gärna dina gubbsjuka fantasier kring Norah Jones som jag läste om i annan tråd. Du är väl ändå gammal nog att vara hennes pappa? Inte mentalt kanske men iaf. Lagen gör ingen skillnad somdu säkert vet.

Du verkar ju helt rubbad. Har ingen aning om vilka fantasier du syftar på Rikard. Är det dina egna?

Hennes pappa är för övrigt 42 år och två dagar äldre än jag är. Suverän snubbe för övrigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-27 07:27

JonasNilsson skrev:

Biljetterna inköpta, Harry´s bokat, ölen på kylning.......... :D
Bara hoppas att regnet håller sig borta.
/Jonas

whooooaaahhahahahahahaha

Nej jag skojar bara lite :wink: Det var bra nära Hetsporren 8)

Sorry OT

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 08:52

IngOehman skrev:Det verkar ibland som om det enda du är ute efter är att förolämpa andra. Så länge du beter dig på det viset får du nog finna dig i att blir emotsagt, och förolämpad tillbaka.

Jag blir väldigt fundersam över var och på vilket sätt du menar att jag förolämpat någon i denna tråd innan du gav dig på mig med dina oförskämdheter? Jag skrev och tackade Johan för info:n han lämnade. Och jag skrev att LTS brukar anse att man få dålig valuta för pengarna ju mer man betalar, inom Hi-Fi. Detta var ju en ståndpunkt som du hårdnackat försvarade i en annan tråd där någon vill ha köpråd om en förstärkare i 20'000 kronorsklassen och du började svamla om att det finns förstärkare för 1/4 av priset som är mycket bättre. Var detta skäl nog för dig att dra upp dina gamla klassiska motargument "saknar läsförståelseförmåga", "underbegåvad", "saknar intelligens" osv ? Du kanske borde gå i terapi och bearbeta dina mindervärdeskomplex?

Ang gubbsjukan var det nog bl a detta jag tänkte på:

"Mums, va' söt hon är, Nora... "

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-05-27 10:02

ÄRLIG TALAT:

IngOehman och rhenrics:
kan inte ni ta era konfrontationer via PM i fortsättningen?

Det är lite tröttsamt att ni, BÄGGE, tillämpar nackdelstolkning av varandras inlägg på forumet. Ni verkar BÄGGE vara den typen som ordagrant (och ord-omkastningsgrant) läser igenom och reagerar med att ladda paj-kanonen med personliga påhopp. Myyyycket tröttsamt.
Jag tycker själv att man inte alltid kommer till sin rätta på ett snabbskrivet forum och om nu någon skriver något man tycker är kontroversiellt eller fel eller personligt påhopp att man kan ta och fråga lite snällare "varför?" t ex via PM. Problemet här är till viss del att man kanske formulerar sig lite luddigt ibland och istället för en chans att förklara får man ett påhopp - inte juste, och det är trist och känns ovuxet.

Av respekt för trådskapare och övriga inläggare vore det trevligt, men kanske lite mycket att hoppas på kanske, att ni kunde hålla en trevligare ton. Eller hålla er till sakfrågan iallafall.
Som det är nu kan man riktigt se tinningarna bulta på er när ni hamrar på tangenterna, högröda i ansiktet. :?

Och KOM INTE med ett sandlåde-inlägg av typen "...det var ju HAN som började..." Det är inte det som det handlar om, mer att om ni skickade ett PM till varandra och löste era kontroverser - eller kommer överens om att INTE vara överens så vore åtminstone den här forummedlemmen tacksam. Osakligheterna kan ni ta via PM, det är inte därför jag läser dessa trådar. Trådarna läser jag för att ta tillvara era FAKTISKA.se kunskaper.

:roll: :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 10:07

pingvinlakrits skrev:
Och KOM INTE med ett sandlåde-inlägg av typen "...det var ju HAN som började..."

Det är nog Öehmans stil mer än min 8)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-05-27 10:26

Speciellt EFTER att Vee-Eight gått in och markerat så FORTSÄTTER ni mangla på... Det tycker jag tyder på brist på respekt för forumet, dess policy och övriga medlemmar - och det gäller er BÄGGE.

IngOehman:
Tyvärr präglas ofta dina inlägg av en tolkningsrymd som ofta medger feltolkning eller ska vi säga "snedtolkning" av ditt budskap, så ser jag det som utomstående och med en bakgrund/utbildning som informatör. (därmed inte sagt att allt JAG säger är rätt eller glasklart...)

Det är inte på något sätt en kritik av din faktiska kunskap - inte alls - men det är ändock de facto så att dina ordval ofta genererar en feltolkning (måhända av dina antagonister på forumet) och då är det synd att du i din tur ibland reagerar med en dumförklaring av den personen. Dina inlägg är oftast fantastiskt informativa men inte alltid glasklara och då kanske jag som lekmänniska skulle våga ifrågasätta eller be om ett förtydligande om jag visste att jag skulle få ett vuxet svar. Kan du inte själv se att du kan vara luddig i dina uttalanden är det bara att beklaga. Så är det ur MOTTAGARENS perspektiv - och är det inte så man ska försöka se det?

Personligen tycker jag att om man kommer med ett svepande utlägg om att en produkt är tiofaldigt bättre eller liknande så bör man vara beredd att sakligt försvara det - sakligt. Att svara med att kasta paj gör inte dig mer trovärdig, tyvärr. Jag tycker du kan låta din eminenta kunskap lysa igenom med genomtänkta inlägg. Låt dig inte ryckas med i osaklig debatt.

rhenrics:
jag har inte tillräckligt med RAM-minne i datorn (bara 1GIG) för att hantera mer ordbajseri :wink:. Jag tycker dock att det är tråkigt att du verkar vara en sån person som letar efter brottstycken eller delar av inlägg och som gärna nackdelstolkar vad som sägs. Vore det inte bättre med ett sakligt inlägg då och då? Nu SER ju jag att du gör sakliga inlägg mellan varven - det gör jag - men det känns som att du gärna ifrågasätter för ifrågasättandets skull. Är det inte bättre att be om ett förtydligande på ett vuxet sätt? Insinuationer om folks sexuella preferenser baserat på ett ganska oskyldigt uttalande (jag tycker t ex också Norah Jones är söt/mums... ...fast jag är "bara" tio år äldre än henne - gör det mig mindre gubbsjuk då?) känns bara onödigt och mer som ett desperat fiskande i latrintunnan efter en till näve skit att kasta.

Vem som helst med lite vilja kan i mitt långa, småtråkiga, inlägg hitta ett eller annat att invända och anmärka på. Varsågodis.
8)
Inaktiv

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-27 10:45

pingvinlakrits: Väl talat/bra rutet!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-27 12:52

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Det verkar ibland som om det enda du är ute efter är att förolämpa andra. Så länge du beter dig på det viset får du nog finna dig i att blir emotsagt, och förolämpad tillbaka.

Jag blir väldigt fundersam över var och på vilket sätt du menar att jag förolämpat någon i denna tråd innan du gav dig på mig med dina oförskämdheter?

Här kanske:

rhenrics skrev::roll: Oj, började nästan tro att jag var ensam om denna uppfattning här på forumet. LTS-hörnan och deras svansar brukar ju annars tycka om att påpeka hur dåligt pris/prestanda förhållandet är inom just hi-fi. Kul att se någon som vågar gå emot strömmen! :D

Men den stora massa på faktiskt kanske bara tröttnat på att skrika tillbaka på dig eller mayro eller vilka fler som använder benämningen "svans" eller liknande uttryck. Jag orkar helt enkelt inte dra sådana fanstyg längre!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 12:59

Slartibartfast skrev:
rhenrics skrev:

Jag blir väldigt fundersam över var och på vilket sätt du menar att jag förolämpat någon i denna tråd innan du gav dig på mig med dina oförskämdheter?

Här kanske:

rhenrics skrev::roll: Oj, började nästan tro att jag var ensam om denna uppfattning här på forumet. LTS-hörnan och deras svansar brukar ju annars tycka om att påpeka hur dåligt pris/prestanda förhållandet är inom just hi-fi. Kul att se någon som vågar gå emot strömmen! :D

Men den stora massa på faktiskt kanske bara tröttnat på att skrika tillbaka på dig eller mayro eller vilka fler som använder benämningen "svans" eller liknande uttryck. Jag orkar helt enkelt inte dra sådana fanstyg längre!

Mvh Jocke

Tja, om nu just du kände dig träffad av svansuttrycket så är det väl näppeligen något jag kan hjälpa?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-27 13:07

Själv har jag tröttnat på att reta upp mig på folk som beter sig som as, vill de göra det så bryr jag mig inte. Ingen nämnd ingen glömd. OM någon känner sig träffad så kan ju inte jag hjälpa det. :? Eller. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi