Nune skrev:petersteindl skrev:Nune skrev:StefanL skrev:Strmbrg skrev:Nefilim skrev:Strmbrg skrev:Jag har lagt ner tillräckligt(?) med flis på anläggningen nu, tycker jag.
Köper inte någon musik heller, lånar på bibblan istället. De har så att jag kan "klara mig" i flera år. Är ju inte heller så mån om att det skall vara det senaste, så då funkar det ju utmärkt.
PS
Hur är det nu då: Är Spotify lossless?
OGG Vorbis 320Kb/s
Går inte att jämföra med MP3
Gårne å jämföra med Flac?
Klart det går, men är skillnaden väsentlig?
Från de håll jag hört; Nej. Finns nog ingen riktig F/E-lyssning på detta än.
On-Topic: Jag tycker du skall lägga pengarna där de känns mest vettiga för dig att lägga dom. Är det på akustik det känns rätt, så gör det

Ja jag personligen har mycket kvar att lägga på anläggningen innan jag skulle få för mig att köpa plattor.
Jag vill ha bra flerkanalsljud osv först. Fast jag tror nog inte att jag köper plattor sen heller. Det ska vara favoritbanden jag kan tänka mig köpa, men jag tycker inte riktigt det är värt det. Eller
jag har inte hört en anläggning där det känns motiverande att köpa skivor.
Vad tycker du det är som saknas i ljudet för att det skall bli motiverat för dig att köpa skivor?
MvH
Peter
Jag vet inte riktigt. Det känns som att köpa skivor är lite av den sista tweaken.
Säg att vi ska ut och handla stereo för 10000kr då kan man köpa en liten CD-spelare för 300kr och man har en massa pengar kvar till CD-skivor. Eller så stuvar man ihop en anläggning för 9000kr och har spotify i nästan 2år att spela på.
Förstår du hur jag menar.
Jag spelar på piP och Denon 2106.
Jag har inga stativ till piPen och det hade jag valt framför 10st skivor, sen hade jag hellre köpt basmoduler framför skivor. Då jag tror att de ger mig mer välljud en skivor.
Jag ser inte riktigt att du svarar på dina egna utsagor. Du blandar in begreppet bra flerkanalsljud. Samtidigt pratar du om 2-kanals CD. Då förmodar jag att det är musik som åsyftas på dessa CD och inte film med ljud.
Som jag ser det så handlar det i så fall om multikanals musikåtergivning och i det här fallet med 2-kanals CD. Eftersom jag vet att det finns lösningar, så blir jag lite nyfiken. Det är inte alla som önskar sig detta innan de vet om att det går att lösa. Problemet är, vad är det man vill uppnå?
Ditt närmaste problem är brist på högtalarstativ, skriver du. Därefter är det brist på basmoduler. Varför vill du ha basmoduler? Det kan finnas många olika anledningar till att vilja ha basmoduler, men för dig är ju din anledning den viktigaste. Vad vill du uppnå med dessa basmoduler? Vad vill du uppnå med högtalarstativen? Stativen verkar ju vara en högst väsentlig del av din musikåtergivning via dina högtalare. Ingår inte stativ eller råd om lämpliga stativ i högtalarna? Jag bara undrar eftersom stativ är högst upp på din lista innan du införskaffar musik så det måste vara ganska väsentligt för dig. Har du fler högtalare än piP? De behövs för flerkanalsljud.
Jag ställer en del frågor så att du får svara själv. Sedan får vi se hur resultatet blir.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.