Hur bra anläggning ska man ha innan man börjar köpa musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-27 19:45

Nefilim skrev:
Strmbrg skrev:Jag har lagt ner tillräckligt(?) med flis på anläggningen nu, tycker jag.

Köper inte någon musik heller, lånar på bibblan istället. De har så att jag kan "klara mig" i flera år. Är ju inte heller så mån om att det skall vara det senaste, så då funkar det ju utmärkt.

PS
Hur är det nu då: Är Spotify lossless?

OGG Vorbis 320Kb/s

Går inte att jämföra med MP3

Inte? Du klarar knappast att pricka en 256kbit/s mp3a. I stort sett ingen annan gör det, så jag skulle vara förånad om du fixxar det. Går inte att jämföra? Snarare är det väl så att det knappt går att höra någon skillnad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-06-27 20:04

"Hur bra anläggning ska man ha innan man börjar köpa musik?"

Jag tycker att man skall köpa musik med dom artister som man gillar. Och vill spela ofta.

Till allt annat duger spotify alldeles utmärkt tycker jag. Och dessutom så behöver ju inte det ena utesluta det andra ! Mycket av min musik som jag har på CD. Har jag även i 320/ lossless på datorerna, och i spellistor på Spotify... Jag ser liksom ingen gräns mellan gränssnitten.

Jag kan ju säga att Spotify har öppnat mina vyer iaf ! :)

Detta hade jag aldrig köpt.

http://open.spotify.com/track/7lndhzkoJYblYUtTbzD8fM

Men det är kul ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-06-27 20:10

Som svar på trådtiteln skulle jag vilja vända på det: Hur mycket musik ska ha innan man börjar fundera på att köpa en bättre anläggning?
Kacken fresser?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-06-27 20:39

80-talet skrev:Som svar på trådtiteln skulle jag vilja vända på det: Hur mycket musik ska ha innan man börjar fundera på att köpa en bättre anläggning?

Det beror nog mer på vilken sorts musik man lyssnar på. Mängden musik har kanske inte så stor betydelse..

Sedan kan man ju väga in "hur mycket" man lyssnar också..

Och hur mycket pengar man har... ;)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-27 20:39

Jag som gillar musik har ju alltid skaffat mer musik, oavsett kvalitet på anläggningen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-27 20:50

Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
StefanL skrev:
Strmbrg skrev:
Nefilim skrev:
Strmbrg skrev:Jag har lagt ner tillräckligt(?) med flis på anläggningen nu, tycker jag.

Köper inte någon musik heller, lånar på bibblan istället. De har så att jag kan "klara mig" i flera år. Är ju inte heller så mån om att det skall vara det senaste, så då funkar det ju utmärkt.

PS

OGG Vorbis 320Kb/s

Gårne å jämföra med Flac?

Klart det går, men är skillnaden väsentlig?

Från de håll jag hört; Nej. Finns nog ingen riktig F/E-lyssning på detta än.

On-Topic: Jag tycker du skall lägga pengarna där de känns mest vettiga för dig att lägga dom. Är det på akustik det känns rätt, så gör det :)

Ja jag personligen har mycket kvar att lägga på anläggningen innan jag skulle få för mig att köpa plattor. Jag vill ha bra flerkanalsljud osv först. Fast jag tror nog inte att jag köper plattor sen heller. Det ska vara favoritbanden jag kan tänka mig köpa, men jag tycker inte riktigt det är värt det. Eller jag har inte hört en anläggning där det känns motiverande att köpa skivor.

Vad tycker du det är som saknas i ljudet för att det skall bli motiverat för dig att köpa skivor?

MvH
Peter

Jag vet inte riktigt. Det känns som att köpa skivor är lite av den sista tweaken.

Säg att vi ska ut och handla stereo för 10000kr då kan man köpa en liten CD-spelare för 300kr och man har en massa pengar kvar till CD-skivor. Eller så stuvar man ihop en anläggning för 9000kr och har spotify i nästan 2år att spela på.

Förstår du hur jag menar. Jag spelar på piP och Denon 2106. Jag har inga stativ till piPen och det hade jag valt framför 10st skivor, sen hade jag hellre köpt basmoduler framför skivor. Då jag tror att de ger mig mer välljud en skivor.

Jag ser inte riktigt att du svarar på dina egna utsagor. Du blandar in begreppet bra flerkanalsljud. Samtidigt pratar du om 2-kanals CD. Då förmodar jag att det är musik som åsyftas på dessa CD och inte film med ljud.

Som jag ser det så handlar det i så fall om multikanals musikåtergivning och i det här fallet med 2-kanals CD. Eftersom jag vet att det finns lösningar, så blir jag lite nyfiken. Det är inte alla som önskar sig detta innan de vet om att det går att lösa. Problemet är, vad är det man vill uppnå?

Ditt närmaste problem är brist på högtalarstativ, skriver du. Därefter är det brist på basmoduler. Varför vill du ha basmoduler? Det kan finnas många olika anledningar till att vilja ha basmoduler, men för dig är ju din anledning den viktigaste. Vad vill du uppnå med dessa basmoduler? Vad vill du uppnå med högtalarstativen? Stativen verkar ju vara en högst väsentlig del av din musikåtergivning via dina högtalare. Ingår inte stativ eller råd om lämpliga stativ i högtalarna? Jag bara undrar eftersom stativ är högst upp på din lista innan du införskaffar musik så det måste vara ganska väsentligt för dig. Har du fler högtalare än piP? De behövs för flerkanalsljud.

Jag ställer en del frågor så att du får svara själv. Sedan får vi se hur resultatet blir.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-06-27 21:01

80-talet skrev:Som svar på trådtiteln skulle jag vilja vända på det: Hur mycket musik ska ha innan man börjar fundera på att köpa en bättre anläggning?

För vissa räcker det med några få skivor innehållande tåg, garagedörrar och explosioner, andra anser att det krävs ett SR-arkiv :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-27 21:04

Som att jämföra äpplen och päron.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-27 21:24

Jag förstår inte frågan, man kan lyssna på musik dygnet runt utan att köpa denna. Det finns ju radio, såväl terrest som på Nätet. Man kan tanka hem musik lagligt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-27 21:35

Man bör nog upp i dryga 10 mille prylar och 8.4 mille akustiksanering för att böja tänka mjukvara. OBS ironi.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-27 21:47

Jag vågar nog påstå att frågeställningen är vanligare än vad man kan ana. Det handlar helt enkelt om att få max upplevelse av stereon för en viss given finansiell resurs. I princip är frågeställningen applicerbar på allt som kostar pengar. Semester, bil, bostad, biograf som kan konkurrera med att se på TV, eller att äta mat på restaurang. Optimering av upplevelse med begränsad ekonomi. Vad ger mest upplevelse för pengarna? Hifi eller resor? Apparater eller mjukvara? osv. Ofta kan det vara svårt att veta vad man själv vill.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-27 22:02

petersteindl skrev:Jag vågar nog påstå att frågeställningen är vanligare än vad man kan ana. Det handlar helt enkelt om att få max upplevelse av stereon för en viss given finansiell resurs. I princip är frågeställningen applicerbar på allt som kostar pengar. Semester, bil, bostad, biograf som kan konkurrera med att se på TV, eller att äta mat på restaurang. Optimering av upplevelse med begränsad ekonomi. Vad ger mest upplevelse för pengarna? Hifi eller resor? Apparater eller mjukvara? osv. Ofta kan det vara svårt att veta vad man själv vill.

MvH
Peter

Hur ställer sig den tolkningen mot begreppet "korrekt återgivning"?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-27 22:08

Flint skrev:
petersteindl skrev:Jag vågar nog påstå att frågeställningen är vanligare än vad man kan ana. Det handlar helt enkelt om att få max upplevelse av stereon för en viss given finansiell resurs. I princip är frågeställningen applicerbar på allt som kostar pengar. Semester, bil, bostad, biograf som kan konkurrera med att se på TV, eller att äta mat på restaurang. Optimering av upplevelse med begränsad ekonomi. Vad ger mest upplevelse för pengarna? Hifi eller resor? Apparater eller mjukvara? osv. Ofta kan det vara svårt att veta vad man själv vill.

MvH
Peter

Kanske som att jämföra elefanter med myror? Den ena är större men mindre livskraftig, båda är djur.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-27 22:08

Flint skrev:

MvH
Peter

Parallellt ibland, och diagonalt ibland?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-27 22:34

KarlXII skrev:
Flint skrev:

MvH
Peter

Parallellt ibland, och diagonalt ibland?

Eller hufvudstupha. Upplevelse saknar logik. Kan bli enorm, kan bli katastrof på samma villkor. Möjligen kan jag acceptera försöket till återupplevelse men jag kan inte köpa garantin för densamma bara för att ljudet låter likadant. Garanterad reproducerad återupplevelse är en utopi. En stark och "ny" återupplevelse är dock fullt möjlig. Så ser jag musiklyssning. Som en live-händelse i nuet. Om den har kraft att skicka in mig i fantasins värld - bra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-27 22:37

Flint skrev:

MvH
Peter

"Korrekt återgivning"? Vem bestämmer med makt och myndighet över det? Den som enligt sig själv kommer närmare sin egen nirvana med "korrekt återgivning" i förhållande till att spoliera sina barns liv och samlivet med sin hustru står inför en valsituation. På detta forum tror jag att de flesta med gott samvete och med pukor och trumpeter väljer att spoliera sina barns och sina nästa och käras liv till förmån för "korrekt återgivningsnirvana". Jag ser det som ett sorgligt kapitel men det är bara att gilla läget liksom. Allt här i livet är ett substitut för något annat. Då kommer valsituation och prioriteringar in. Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära. Ju korrektare återgivning enligt "förståsigpåarna" desto högre glädje och lycka i livet. Har du inte läst på forumet? Så är det bara. Det är bara att älska läget så att säga :|

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-27 22:41

petersteindl skrev:
Flint skrev:

MvH
Peter

"Korrekt återgivning"? Vem bestämmer med makt och myndighet över det? Den som enligt sig själv kommer närmare sin egen nirvana med "korrekt återgivning" i förhållande till att spoliera sina barns liv och samlivet med sin hustru står inför en valsituation. På detta forum tror jag att de flesta med gott samvete och med pukor och trumpeter väljer att spoliera sina barns och sina nästa och käras liv till förmån för "korrekt återgivningsnirvana". Jag ser det som ett sorgligt kapitel men det är bara att gilla läget liksom. Allt här i livet är ett substitut för något annat. Då kommer valsituation och prioriteringar in. Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära. Ju korrektare återgivning enligt "förståsigpåarna" desto högre glädje och lycka i livet. Har du inte läst på forumet? Så är det bara. Det är bara att älska läget så att säga :|

MvH
Peter

Ett bra svar där!

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-27 22:53

petersteindl skrev:Jag ser det som ett sorgligt kapitel men det är bara att gilla läget liksom. Allt här i livet är ett substitut för något annat. Då kommer valsituation och prioriteringar in. Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära. Ju korrektare återgivning enligt "förståsigpåarna" desto högre glädje och lycka i livet. Har du inte läst på forumet? Så är det bara.

Kollade precis på Fredrik Lindströms program om "Vad är en människa". En fantastisk dialog med hans gäster, stundtals.

Att ta en paus från faktiskt ibland, är faktiskt rätt nyttigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-27 23:54

Man kan ju skaffa sig ett riktigt fint vrålåk, utan att lägga en kopek på soppa.

Som en sånhär Bugatti type 41, till exempel.
Bild
Den kör man inte med. Den äger man bara.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-06-28 00:09

petersteindl skrev: . . . . . Det är bara att älska läget så att säga :|
MvHPeter

Gilla läget hetterräväll :? i övrigt så har du mina sympatier . . . .
för andemeningen i ditt inlägg . . . . :) (Va ä välan en taskig
flört i jmf. mä nirvanaupplevelsen av tvenne ägg + en mittis ?) :wink:

Jorå, jag förstår nog(tror jag :oops: ) vad du vill säga, och kan inte
annat än att hålla med . . . lite mindre "renodlat" så kan jag faktiskt
känna igen din beskrivning . . . . . fi fan . . . :oops: 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-28 00:47

phloam skrev:Denna debatt kan man bara ha på 2000-talet med folk som inte var födda när en annan gick och letade Hard-to-gets i skivbackarna....

Jösses är du så ung. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-28 00:56

I värsta fall kan man väl lyssna på radio....? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-28 00:57

Ja Strmbrg, en Bugatti Royale är även den, lika gott som vad som helst som kostar, ett substitut för något annat som troligtvis skulle vara bättre lämpat i ens liv. Bugatti har troligtvis högre andrahandsvärde än Saab, vilket, om man behåller den i sin ägo, skulle innebära en direkt försakelse av allt annat som man för samma peng istället skulle kunna skaffa om man kränger Bugattin för 16-20 miljoner $, vilket man får för en Royale. Detta försakande gäller naturligtvis endast under förutsättning att man har en begränsad ekonomi vilket jag skulle tro att de flesta på faktiskt har. Efter en sådan försäljning skulle nog en och annan basmodul baxas in i vardagsrummet samt absorbtionspaneler klistras upp runt väggarna samt allehanda ljudnirvanaprodukter kunna införskaffas och tanten hemma får en tulpan :) som plåster, samt vänta på att ljudnirvanagrabben skriver av sig på forumen under de närmast kommande 100 dygnen istället för att ägna henne och barnen någon tid. Högtalare bringar ju glädje har jag läst. Eller är det så att glädjen får en av familjemedlemmarna medans de andra får försaka gemenskap d v s det som de tycker ger glädje.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-06-28 03:15

Tycker det inte är så svårt att komma fram till när man kan tänkas börja lägga pengarna på cd-skivor.

Man märker väll när man har ett så pass fint system så man uppskattar ljudet ur en cd-skiva mer än att spela musik från datorn från exempelvis spotify..

Min flaskhals är för tillfället högtalarna, och skillnaden mellan cd-skivor och spotify är i dagsläget för mig ganska marginell, därför inga skivor för min del ännu.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-06-28 03:49

petersteindl skrev:
Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
StefanL skrev:
Strmbrg skrev:
Nefilim skrev:

PS

OGG Vorbis 320Kb/s

On-Topic: Jag tycker du skall lägga pengarna där de känns mest vettiga för dig att lägga dom. Är det på akustik det känns rätt, så gör det :)

Ja jag personligen har mycket kvar att lägga på anläggningen innan jag skulle få för mig att köpa plattor. Jag vill ha bra flerkanalsljud osv först. Fast jag tror nog inte att jag köper plattor sen heller. Det ska vara favoritbanden jag kan tänka mig köpa, men jag tycker inte riktigt det är värt det. Eller jag har inte hört en anläggning där det känns motiverande att köpa skivor.

Vad tycker du det är som saknas i ljudet för att det skall bli motiverat för dig att köpa skivor?

MvH
Peter

Jag vet inte riktigt. Det känns som att köpa skivor är lite av den sista tweaken.

Säg att vi ska ut och handla stereo för 10000kr då kan man köpa en liten CD-spelare för 300kr och man har en massa pengar kvar till CD-skivor. Eller så stuvar man ihop en anläggning för 9000kr och har spotify i nästan 2år att spela på.

Förstår du hur jag menar. Jag spelar på piP och Denon 2106. Jag har inga stativ till piPen och det hade jag valt framför 10st skivor, sen hade jag hellre köpt basmoduler framför skivor. Då jag tror att de ger mig mer välljud en skivor.

Jag ser inte riktigt att du svarar på dina egna utsagor. Du blandar in begreppet bra flerkanalsljud. Samtidigt pratar du om 2-kanals CD. Då förmodar jag att det är musik som åsyftas på dessa CD och inte film med ljud.

Som jag ser det så handlar det i så fall om multikanals musikåtergivning och i det här fallet med 2-kanals CD. Eftersom jag vet att det finns lösningar, så blir jag lite nyfiken. Det är inte alla som önskar sig detta innan de vet om att det går att lösa. Problemet är, vad är det man vill uppnå?

Ditt närmaste problem är brist på högtalarstativ, skriver du. Därefter är det brist på basmoduler. Varför vill du ha basmoduler? Det kan finnas många olika anledningar till att vilja ha basmoduler, men för dig är ju din anledning den viktigaste. Vad vill du uppnå med dessa basmoduler? Vad vill du uppnå med högtalarstativen? Stativen verkar ju vara en högst väsentlig del av din musikåtergivning via dina högtalare. Ingår inte stativ eller råd om lämpliga stativ i högtalarna? Jag bara undrar eftersom stativ är högst upp på din lista innan du införskaffar musik så det måste vara ganska väsentligt för dig. Har du fler högtalare än piP? De behövs för flerkanalsljud.

Jag ställer en del frågor så att du får svara själv. Sedan får vi se hur resultatet blir.

MvH
Peter

Jag kan hålla med om att det blir lite luddigt när jag drar in flerkanalsljud. Men om vi tar stativen tex så tror jag att jag får mer välljud för pengarna om jag lägger dom på ett par stativ (med SD fötter och bottenplatta). Högtalarna kommer då att stå i rätt höjd mm.

Om jag sedan köper basmoduler och delar högtalarna så kan även spela lite starkare. Jag kommer få lite mer headroom i basen när jag spelar osv.

Jag har svårt att uppskatta den lilla skillnad man får av att köpa en CD-skiva. Jag kan dock förstå att man köper skivor av sina favoritartister, det kan jag tänka mig att göra. Men jag skulle aldrig spela skivorna utan dom hade nog hamnat i hyllan.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2011-06-28 05:48

petersteindl skrev:...vänta på att ljudnirvanagrabben skriver av sig på forumen under de närmast kommande 100 dygnen istället för att ägna henne och barnen någon tid.

Haha, klockrent!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-28 05:56

Strmbrg skrev:Man kan ju skaffa sig ett riktigt fint vrålåk, utan att lägga en kopek på soppa.

Bild

Lyxig onödigt dyr rörförstärkare? :D Men fel folum för det finns bara ett sätt, en bil en av allt som är det rätta ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-06-28 07:17

Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
petersteindl skrev:
Nune skrev:
StefanL skrev:
Strmbrg skrev:
Nefilim skrev:

PS

OGG Vorbis 320Kb/s

MvH
Peter

MvH
Peter

Jag kan hålla med om att det blir lite luddigt när jag drar in flerkanalsljud. Men om vi tar stativen tex så tror jag att jag får mer välljud för pengarna om jag lägger dom på ett par stativ (med SD fötter och bottenplatta). Högtalarna kommer då att stå i rätt höjd mm.

Om jag sedan köper basmoduler och delar högtalarna så kan även spela lite starkare. Jag kommer få lite mer headroom i basen när jag spelar osv.

Jag har svårt att uppskatta den lilla skillnad man får av att köpa en CD-skiva. Jag kan dock förstå att man köper skivor av sina favoritartister, det kan jag tänka mig att göra. Men jag skulle aldrig spela skivorna utan dom hade nog hamnat i hyllan.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma

Är där inte en del här som använder sina basmoduler (p2) som stativ? Så slipper du prioritera stativ just nu. Om du har plats att göra så förstås.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-28 08:28

petersteindl skrev:"Korrekt återgivning"? Vem bestämmer med makt och myndighet över det? Den som enligt sig själv kommer närmare sin egen nirvana med "korrekt återgivning" i förhållande till att spoliera sina barns liv och samlivet med sin hustru står inför en valsituation. På detta forum tror jag att de flesta med gott samvete och med pukor och trumpeter väljer att spoliera sina barns och sina nästa och käras liv till förmån för "korrekt återgivningsnirvana". Jag ser det som ett sorgligt kapitel men det är bara att gilla läget liksom. Allt här i livet är ett substitut för något annat. Då kommer valsituation och prioriteringar in. Prioritet nr. 1 på detta forum är korrekt återgivning till vilken försakelse som helst, för en själv och för sina nära och kära. Ju korrektare återgivning enligt "förståsigpåarna" desto högre glädje och lycka i livet. Har du inte läst på forumet? Så är det bara. Det är bara att älska läget så att säga :|

MvH
Peter
Kul inlägg. Och skrämmande.

Är det egen erfarenhet?

Kan man översätta "barn och sina nästa och kära" med "industriprojekt"?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-28 09:12

Strmbrg skrev:Man kan ju skaffa sig ett riktigt fint vrålåk, utan att lägga en kopek på soppa.

Men lite vill man ju köra, när det är fest i Danmark t.ex:

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi