Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:@PeterSteindl: Det lär knappast bli religion av kunskap. Lägg av. Kunskap är
alltid bra om man vill nå någonstans alls oavsett ämne. Fan vad trött jag blir
av att se ditt inlägg.
Beroende på hur man lägger upp kunskapsförmedlingen så kan det bli religion av det. Kunskap behöver inte innebära att det är sant. Kunskap är kunskap oavsett om det är sanning eller inte. Kunskap är inte alltid bra. Alla som under historiens förlopp manipulerat har manipulerat med kunskap som verktyg. Andra verktyg är fruktan över vad som kan hända om inte kunskapen tas emot. Kunskap är ett förskräckligt vapen som utnytjas både på det ena och andra sättet.
Blir du trött av att läsa mina inlägg så kan du sätta mig på ignore, så slipper du bli trött.
MvH
Peter
Jag håller inte med dig, men det är nog snarare pga vårt olika sätt att se på
kunskap gissar jag. Jag utgår nämligen från att kunskap är sanning. Med
kännedomen om ditt synsätt på det så blir ditt tidigare inlägg tydligt för mig
också.
Jag har inte någon på ignore och kommer inte ha det i framtiden heller gissar
jag. Där emot så kanske jag inte behöver läsa dina inlägg så noga längre då
det du kallar kunskap lika gärna kan vara osanning. Eller missförstår jag dig?
Nej du missförsår inte. Det som ena dagen kallas kunskap och sanning behöver inte visa sig vara sant nästa dag. Det kallas för kunskapsevolution. Det man trodde var sant ena dagen visade sig inte vara sant nästa dag och båda är kunskap. Kunskap är kunskap och bygger på information. Det kan vara gott eller det kan vara ont eller det kan vara sanning eller det kan vara falskt. Dessutom är det så att kunskap kan vara sant för en person och osant för en annan. Kunskap betraktar jag som information. Då jag lär mig informationen har jag fått kunskap. Om informationen är falsk så har min kunskap troligtvis blivit falsk. Är informationen sann så är det så att min kunskap kan vara sann men den kan även vara falsk beroende på hur jag förstått och tagit till mig informationen.
MvH
Peter