av lennartj » 2011-06-30 16:37
Trådstartaren bad ju om synpunkter och framtidsplaner om förstärkarinnehavet också, vilket jag och många andra missat, så jag uppdaterar mig igen.
Försteg:
McIntosh C2300
Slutsteg:
2 x Dynaco Mk.III renoverade, omoddade (vintage-alternativ)
2 x Dynaco Mk.III omkonstruerade SRPP klass-A (favoriter till OA52)
1 x Dynaco Mk.III orenoverat (ska användas för centerhögtalare nå'n gång)
2 x Vincent SP-996 (backup och jämförelseobjekt)
1 X Ezon PWM Power AMP (ICEPower1000 ASP driver 4 Bremenbasar)
1 x Yamaha A-320 (till OD11 för ambiofoni, alternativt skvalmusik)
1 x Dynacord MV-17 (nostalgi)
Försteget är jag helnöjd med och det verkar ha alla förutsättningar att vara mitt sista analoga som kan hänga med så länge jag är kapabel att spela vinylskivor. Jag är dock nyfiken på att provlyssna olika 12AX7A / ECC83 -varianter i MC-, MM- respektive linje-delarna.
Till de före detta Dynaco Mk.III, som jag köpte billigt, fulmoddade utan originalkomponenter för över 30 år sedan anlitade jag Erik Andersson 1987 för att radikalt modifiera för att få ut bästa möjliga ljud ur det "ekorr-lager" av GEC Gold Lion KT88 jag hamstrat i England under tidigare år.
Jag är fortfarande mycket nöjd med dem, men allteftersom jag förbättrat resten av anläggningen framträder en "glittrighet" i diskanten som jag inte är helt nöjd med. I synnerhet inte när jag spelar med Svetlana winged-C KT88 som ger den mest transparenta, dynamiska och bredbandiga återgivningen, i mitt tycke. Jag har bl.a testat de nya rysktillverkade Gold Lion KT88, men tycker de ger en jämförelsevis rosafärgad, luddig återgivning och dessutom 4-5 andra varianter av 6550/KT88. När jag får låna en rörprovare ska jag mäta igenom de tio mer eller mindre slutkörda original GEC jag har liggande och se om jag kan sortera ut två spelbara par att jämföra med.
I våras lånade jag hem ett nytt McIntosh MC275 Mk.V. Till min och provlyssnande kompisars förvåning upplevde vi Macen som bättre på bara en enda punkt, diskanten klingade neutralt utan glitter. Ryktsvis ska MC275 ha mycket god basåtergivning för att vara rörförstärkare, men de upplevdes både otightare och mindre kraftfulla i botten. Detaljupplösningen var inte heller fullt i klass med mina, så jag måste ge en eloge till E. A. trots att han knappt vill kännas vid byggena idag. De är dock dokumenterade i Musik & Ljudtekniknr.4 1987.
Förutom rör har jag bytt lytar sedan dess, men nu håller jag på att utvärdera olika kopplingskondenstorers inverkan på den "glittriga" klangen.
Nu sitter ryska FT-3 teflonkondingar på inbränning, hittills är jag inte imponerad, men de sägs behöva 100 timmar innan de ger sitt bästa...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]