Ska det vara så svårt, eller bökigt för den delen!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-22 08:54

Laila skrev:Jajaja, de däringa Partilleianerna ä ju iblann
lite inversa av sä . . . :wink:

Nja jag tror du har missförstått det hela litet, Laila. "Sanningsvittnen" är nog det epitet som är vanligast förekommande på oss Partillebor. Är du någon gång osäker på hur något egentligen är, är det bara att fråga. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-06-22 09:06

Nu är jag ännu mer förvirrad.
Jag kör laptop, tar ut ljud vid externt ljudkort på "USB-pinne", vidare till stereo med kabel.
Jag är 100% säker på att Emmylou (ursäkta felstavning i mitt första inlägg) var i vänster. Jag testade conny_a:s vänster/höger-länk som var rätt. Jag justerade balansen med pcns volymkontroll, den var rätt. Sen tog jag bort USB och satte i hörlurar. Då var Emmylou i höger och alla tester enligt ovan fortfarande rätt. Sen i med USB igen, då får jag starta om Spotify för att få ut ljud där. Och nu är Emmylou i höger.
8O
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-06-22 09:12

Förvirringen har lagt sig.
Vi talar om två olika låtar. DS första länk är till en duett med Allison Pierce, hon är till vänster. Sen kom tråden in på duetten med Emmylou, och hon är till höger.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-22 09:14

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-22 09:16

STDI skrev:Förvirringen har lagt sig.
Vi talar om två olika låtar. DS första länk är till en duett med Allison Pierce, hon är till vänster. Sen kom tråden in på duetten med Emmylou, och hon är till höger.

:D Aha!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-22 09:19

STDI skrev:
bassman skrev:Blev konfunderad så jag satte mig med MacBocken och Spotify tröck in lurar och kollade så att L-R satt i rätt öra och,,, jo Emmylou är fortfarande i höger öra.. :)

Får du rätt vänster/höger när du testar conny_a:s länk också?

Kan inte kolla detta nu sitter jobbet, men i kväll skall länken/arna testats..

edit : Åhåååå. :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-22 09:32

Exakt så är det. :)

Skön musik för övrigt!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-22 12:55

Juppz :D

Kul att ni gillar skivan, men ska det vara speciellt svårt att fixa inspelningar av denna kalibern???
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-22 13:04

När ni är klara med Heratbreaker-skivan kan ni gå över till Gold-albumet som är ännu bättre IMHO!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-22 13:27

"Gold" är ytterligare en skiva som står olyssnad i hyllan. Låt oss hoppas att sommaren blir lång!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-22 15:14

Glebster skrev:När ni är klara med Heratbreaker-skivan kan ni gå över till Gold-albumet som är ännu bättre IMHO!

Nej fyyy, det var det inte alls! :evil:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-22 15:16

DS skrev:

Juppz :D

Kul att ni gillar skivan, men ska det vara speciellt svårt att fixa inspelningar av denna kalibern???

Jo säkert, men over there finns det duktiga ljudtekniker och inspelningstekniker som det säkert är vardagsmat för. Även delvis i norden.

Att få tag på en artist/låtskrivare med dessa låtar och musikanter är mer ovanligt.

Fredrik här på Faktiskt jobbar väl i studiomiljö han kanske kan ge en genomgång hur det funkar...
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-22 15:40

KarlXII skrev:
Glebster skrev:När ni är klara med Heratbreaker-skivan kan ni gå över till Gold-albumet som är ännu bättre IMHO!

Nej fyyy, det var det inte alls! :evil:

+10 :twisted:

Tycker att den låter dumt modern och förstörd. Finns ingen charm och personlighet kvar alls.......varför...... :cry:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-22 16:39

När vi/jag ändå hoppas på Fredriks framträdande kan vi ju fråga oss hur man fuckat upp denna inspelning. Hade kunnat låta hur trevligt som helst men verkar ju nu skuren och totalt förstörd på ett vrickat sätt :?
Jag upplever en typ av widescreen aktig och tilltrampad ljudbild!?

http://open.spotify.com/track/3D0lIULqq69bjhQEVS1V1A

Hade ju kunnat bli hur bra som helst! Helt klart lyssningsbart och trevlig men nått konstigt har ju hänt, resultat av kompressor eller dylikt?

Fan, verkar ju som om man får sätta sig in i hur inspelning o mastring går till. Kanske man får högre tollerans för dessa konstiga inspelningar om man vet vad som hänt med dito!?
FUCK ART - LET`S FUCK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-22 18:53

DS skrev:Fan, verkar ju som om man får sätta sig in i hur inspelning o mastring går till. Kanske man får högre tollerans för dessa konstiga inspelningar om man vet vad som hänt med dito!?

För min del minskar toleransen så till den grad att jag ibland låter bli att stifta bekantskap med vissa artister när jag ser och hör hur musiken behandlas. Ska kolla in "Gold" i kväll när den nu ändå är på tapeten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-06-22 19:24

PekkaJohansson skrev:
enJohn skrev:Men Pekka! Så där lyssnar man INTE! Det är en fantastisk skiva - oasvett ljudkvalitet!

/en john

Så där kan man absolut lyssna - också!

...och jag missade nog smileyn... :oops: :o

Gold är riktigt bra! Lite ojämn kanske (karaktärsdrag?) men med flera guldkorn (pun intended).

/en john

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-06-22 21:39

DS skrev: fråga oss hur man fuckat upp denna inspelning. Hade kunnat låta hur trevligt som helst men verkar ju nu skuren och totalt förstörd på ett vrickat sätt :

Nää :)

Det är oerhört bra, tycker jag. Som någon skrev är det ovanligt med så här
mycket talang och musikalitet. Snubben har gjort närmare 10 skivor på ca
10 år.

Producenten Ethan Johns är en skicklig musiker och trummis. Den är
inspelad i Woodlands Studio i Nashville. Där har bl a Robert Plant spelat
in sin senaste skiva liksom Robyn Hitchcock. Doug Sax som gjort mastering
har jobbat med Diana Krall, Eagles, Stones, Pink Floyd, Who etc etc.

Tänk om det var så att de brister ni upplever var ett offer för att få fram den
bästa versionen på skivan. Med detta menar jag att det var den mest
lågande och vackraste tagningen. :)
Senast redigerad av CODY 2011-06-22 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-22 21:39

enJohn skrev:
PekkaJohansson skrev:
enJohn skrev:Men Pekka! Så där lyssnar man INTE! Det är en fantastisk skiva - oasvett ljudkvalitet!

/en john

Så där kan man absolut lyssna - också!

...och jag missade nog smileyn... :oops: :o

/en john

Ingen fara - det framgick av tonen, det positiva budskapet och utropstecknen att det var skrivet i all vänlighet. Mitt svar, med välavvägda tankestreck och utropstecken, skrevs i samma positiva anda.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-24 00:50

CODY skrev:
DS skrev: fråga oss hur man fuckat upp denna inspelning. Hade kunnat låta hur trevligt som helst men verkar ju nu skuren och totalt förstörd på ett vrickat sätt :

Nää :)

Det är oerhört bra, tycker jag. Som någon skrev är det ovanligt med så här
mycket talang och musikalitet. Snubben har gjort närmare 10 skivor på ca
10 år.

Producenten Ethan Johns är en skicklig musiker och trummis. Den är
inspelad i Woodlands Studio i Nashville. Där har bl a Robert Plant spelat
in sin senaste skiva liksom Robyn Hitchcock. Doug Sax som gjort mastering
har jobbat med Diana Krall, Eagles, Stones, Pink Floyd, Who etc etc.

Tänk om det var så att de brister ni upplever var ett offer för att få fram den
bästa versionen på skivan. Med detta menar jag att det var den mest
lågande och vackraste tagningen. :)

Jag tycker oxå den är oerhört bra men inspelningen imponerar föga, eller gillar du den oxå!?

Offra inspelningskvalitet för den bästa versionen på skiva vittnar snarare om brister hos Doug Sax, gör om, gör rätt! Att sedan artisten i sig verkar skita i hur det låter får mig att vilja kräkas ännu mer 8O Jag förstår vart du är på väg men det giltigförklarar inte den dåliga kvaliten, IMHO :)

Med *lågande* förmodar jag att du menar, mest * lovande * och vackraste tagnignen!?

Missförstå mig rätt, jag gillar musikaliteten och talangen men inte inspelningen :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-06-24 10:58

Tjena DS

Jag är ett fan och kanske inte har förmågan att vara kritisk. Men att alla de yrkesmän som varit inblandade i produktionen, från val av strängar till mastering, skulle ha klantat sig framstår som helt osannolikt. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-24 11:17

CODY skrev:Tjena DS

Jag är ett fan och kanske inte har förmågan att vara kritisk. Men att alla de yrkesmän som varit inblandade i produktionen, från val av strängar till mastering, skulle ha klantat sig framstår som helt osannolikt. :)

Det räcker med att den siste kocken saltar en aning för mycket. Bild

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-24 11:29

CODY skrev:Tjena DS

Go morgon :)

Njeee, jag menar ju inte att alla har klantat sig. Men som Kalle säger så verkar det ju som att sissta fingret på produkten har strulat till det en aning. Det är det jag tycker är så synd.

Trevlig midsommar på er och hoppas supen smakar fin fint :D
FUCK ART - LET`S FUCK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-29 21:52

Slappar efter gräsklippning i den stekande värmen och det visar sig att den nyinförskaffade "Demolition" rent musikaliskt passar väldigt bra just nu. Dock lämnar ljudkvaliteten mycket riktigt en del att önska. Bäst är skivan när den är lågmäld. Trummor och gitarrer i de Kent-liknande utbrotten är inte roliga.

Just det, jag skulle ju höra hela "Heartbreaker"!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-30 03:32

STDI skrev:
bassman skrev:Blev konfunderad så jag satte mig med MacBocken och Spotify tröck in lurar och kollade så att L-R satt i rätt öra och,,, jo Emmylou är fortfarande i höger öra.. :)

Får du rätt vänster/höger när du testar conny_a:s länk också?

Haha.. det här var ju kul.
Testlänken blir rätt på vänster och höger, men jag får henne till vänster precis som Michael.

Edit: läser nu att hon byter sida i låten, men då har vi ju rätt allihop. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-30 11:31

PekkaJohansson skrev:Slappar efter gräsklippning i den stekande värmen och det visar sig att den nyinförskaffade "Demolition" rent musikaliskt passar väldigt bra just nu. Dock lämnar ljudkvaliteten mycket riktigt en del att önska. Bäst är skivan när den är lågmäld. Trummor och gitarrer i de Kent-liknande utbrotten är inte roliga.

Just det, jag skulle ju höra hela "Heartbreaker"!

Med vänlig hälsning

Pekka

Vore kul att höra vad du tycker om plattan, "Heatbreaker" alltså.

Själv tycker jag kvaliteten är riktigt bra och man lyssnar lätt genom hela plattan med glädje o behållning, eller var det inte några spår på slutet som inte rockade :?

Hoppas du kan njuta av den iaf Pekka :)
FUCK ART - LET`S FUCK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-30 12:45

Efter gårdagens lyssning till första halvan av "Heartbreaker" måste jag säga att den inte tilltalade mig i samma utsträckning som "Demolition". Jämförelsen är kanske inte helt rättvis - mot slutet färdades jag långsamt i in sömnens underbara värld och uppmärksamheten minskade. Jag gör ett nytt försök framledes!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Föregående

Återgå till Generellt om hifi