Nätverksspelare, är det något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-06-29 15:14

Jag är tämligen övertygad om att nätverksspelare är en livskraftig produktkategori men den behöver utvecklas till att bli ett mediacenter med intern lagring och möjlighet att rippa musik (alternativt att man kopierar musiken till den interna disken).

Jag funderade under en kort period igår på att ev skaffa en Marantz NA7004 men återgick till den ursprungliga planen med datorn som källa kopplad till en DAC. Detta p.g.a navigeringen (som jag inte betraktar som helt lyckad i fallet NA7004 med Wizz App) parat med det faktum att intern lagring saknas.

Framtida spelare bör kunna agera som fristående stereokomponenter samtidigt som de hanterar streaming. Behovet av externa hårddiskar och NAS i alla lägen ser jag inte som optimalt. Det är utmärkt att ha funktionaliteten men spelaren bör även kunna lagra musik på en intern disk för ökad smidighet.

Då man får bra D/A-omvandling och smidig hantering med en HiFi-spelare ser jag stort marknadsutrymme för dessa.

Edit: Jämför man en s.k HiFi-spelare med en produkt från ett "datortillbehörsmärke" är det bara att konstatera att prioriteringarna skiljer sig åt. Detta gäller framförallt D/A- och analogdelarna. Dock är det ju så att flyttar man D/A-omvandlingen från nätverksspelaren och istället tänker sig att man kör en stream till en extern DAC "reduceras" kravet på nätverksspelaren och en enkel modell passar utmärkt.

Det beror helt på vilka krav man har.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-29 16:50

JAg tycker ju lite tvärsom då det gäller HiFi-hårddiskar. Vill inte ha någon disk i lyssningsrummet och jag vill absolut inte ha en disk som inte är utbytbar senare för att hifileverantören har egen firmware etc etc. Valfri lagring är det som jag föredrar utom på en HiFi-leverantörs hårddisk.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-06-29 17:06

Jag kommer i samband med pågående uppgadering av hemmabion skaffa en blueray. Det finns sådana som kan streama från lokala nätverket numera så det får bli en sådan.

Klurar på en av Philips BDP9600 och Oppo BDP93.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-29 19:51

HDI DUNE kanske så går det alldeles utmärkt att streama Bluray över nätverket också?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Trollmeister

Inläggav Trollmeister » 2011-06-29 20:16

Jag kan tänka mig att Squeezeboxen eventuellt kan upplevas långsam eller trög om man kör serverprogramvaran och lagrar musiken på en NAS t.ex.

Lagrar man på en dator finns det inget skäl att det skulle vara långsamt om det inte är nåt fel på någon av apparaterna.

Jag kör servern på min HTPC och styr SB3:an från min ipad/iphone/android och det går blixtsnabbt att bläddra och välja bland musiken.

Angående DAC:en så tycker jag att den är rätt kass (finns väl mätningar som styrker det också vill jag minnas), när man kör analogt ut direkt in i förstärkaren. Via min Hegel HD10 så låter det riktigt bra däremot. Kan inte höra någon skillnad alls jämfört med CD spelare av god kvalitet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-29 20:30

Jax skrev:Jag kommer i samband med pågående uppgadering av hemmabion skaffa en blueray. Det finns sådana som kan streama från lokala nätverket numera så det får bli en sådan.

Mitt tips är Oppo BDP93 eller 95.
http://www.component.se/forum/index.php?s=9ca8658dd7591aed897b01be1194407b&showtopic=9402&st=525&p=166154&

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-29 21:02

Kan man spela rippade Bluräj mappar eller ISO'n över nätverkat med en Oppo numera?

Mvh/Harry

JAT

Inläggav JAT » 2011-06-29 22:03

Ni som använder iPad som nätverksspelare, hur har ni "snott ihop" det?

Är ute efter en lösning där jag kan sitta i soffan och njuta både Spotify, WiMP samt flac från NAS i högsta kvalitet och styra detta otrådat.
Extern DAC finns...

//Johan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-29 22:38

Jag styr mina Dune och Squeezeboxar med iPad men jag spelar inget genom paddan. Använder MyMovies för film och iPeng för Squeezebox.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 07:51

JAT skrev:Ni som använder iPad som nätverksspelare, hur har ni "snott ihop" det?

Är ute efter en lösning där jag kan sitta i soffan och njuta både Spotify, WiMP samt flac från NAS i högsta kvalitet och styra detta otrådat.
Extern DAC finns...

//Johan

En Apple airport borde vara den optimala lösningen eftersom du kör med extern dac. Då kan du ta ut en digital signal till din dac, från den. Styrningen gör du från soffan med IPad.
Apple airport kostar väl kring 800:-.

Och då kan du använda IPad som ren fjärrkontroll. Programmet squeezepad ( kostar 75 kr. ) klarar konvertering från FLAC internt i IPaden, och då behöver du ingen squeezebox längre...

iPad låter oförskämt bra analogt från hörlursutgången, så räkna inte med någon enorm förbättring eller ens någon alls, via din dac.

Och du kan också köra spotify premium direkt från Ipaden.

På detta sätt slipper du krångligheten och programvara som ibland inte är helt stabila, från logitechs spelare.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-06-30 08:44

petersteindl skrev:
Jax skrev:Jag kommer i samband med pågående uppgadering av hemmabion skaffa en blueray. Det finns sådana som kan streama från lokala nätverket numera så det får bli en sådan.

Mitt tips är Oppo BDP93 eller 95.
http://www.component.se/forum/index.php?s=9ca8658dd7591aed897b01be1194407b&showtopic=9402&st=525&p=166154&

MvH
Peter

Men är BDP93 lika bra som föregångaren?

Ser man på testen kan man ju misstänka att "de stora" inte är så noga med sina grunkor.

Jag har en lokal liten butik i grannskapet som säljer BDP93 regionsfri amrisimport. Inte så viktigt med regionsfrihet för min del dock.

Edit: man kanske skulle läsa hela rapporten :oops:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-30 09:02

JAT skrev:Ni som använder iPad som nätverksspelare, hur har ni "snott ihop" det?

Extern DAC finns...

//Johan

Jag använder en mac som spelare, men om jag inte gjorde det skulle jag nog skaffat mig en sonos produkt.
De är i grunden en spelare för filer lagrade i nätverket. Från din nas tex. och de klarar de flesta filformaten inkl flac.
Inbyggt i sonos finns dock stöd för internetradio, spotify och massor av andra musiktjänster.
Allt detta styrs från en enda app på valfri ios/osx eller windows enhet.
De har både analog och digital ut.
De kan köras trådlöst eller trådat. ifall du nu inte har nätverkskablar vid din stereo.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-30 09:06

Karl den tolfte bytte ifrån Sonos till Squeezebox och blev nöjdare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-30 09:28

I jämförelsen med SB Classic så skulle jag valt Sonos men i jämförelse med SB Touch så väljer jag hellre den. Jag vill inte behöva ha en dator igång någonstans i hushållet för att lyssna på musik.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

JAT

Inläggav JAT » 2011-06-30 09:33

Jag använder en mac som spelare, men om jag inte gjorde det skulle jag nog skaffat mig en sonos produkt.
De är i grunden en spelare för filer lagrade i nätverket. Från din nas tex. och de klarar de flesta filformaten inkl flac.
Inbyggt i sonos finns dock stöd för internetradio, spotify och massor av andra musiktjänster.
Allt detta styrs från en enda app på valfri ios/osx eller windows enhet.
De har både analog och digital ut.
De kan köras trådlöst eller trådat. ifall du nu inte har nätverkskablar vid din stereo.

Hej,

Har funderat på sonos men "släppt" den tanken i princip då sonos inte fixar WiMP vad jag förstår, samt att den inte alls spelar high res filer.
Därför har jag sneglat på Squeezebox Touch, men hade man klarat sig med bara en iPad så hade det ju varit smutt.

//Johan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-06-30 09:35

Naqref skrev:I jämförelsen med SB Classic så skulle jag valt Sonos men i jämförelse med SB Touch så väljer jag hellre den. Jag vill inte behöva ha en dator igång någonstans i hushållet för att lyssna på musik.

Om inte spelaren i sig är en dator. :)

Som min Sture, ION-baserad skapelse med Ubuntu och XBMC som enkelt styrs från mobilen eller nätet om man inte vill ha projjen igång. Det går att spela cd/dvd/bd också om man nu vill det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-30 09:52

tja, spelaren är ju tuch och lagringen är en USB-ansluten disk/internet/NAS

Kan inte bli smuttare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 10:07

MagnusÖstberg skrev:tja, spelaren är ju tuch och lagringen är en USB-ansluten disk/internet/NAS

Kan inte bli smuttare.

...fast fjärren till touch är kass, ju. :? Ingen info- skärm på den.

....och skärmen på själva spelaren är för liten för att du ska kunna se vilken skiva som spelas på tre meters avstånd.

Har du använt en Duet eller en IPad förrut så går det ju inte att gå miste om skivomslagen och annan info- i lyssningssoffan i handen, helst. :)

Allt annat kommer att upplevas som ett enormt nedköp.

Jag antar dock att touch liksom alla andra squeezeboxar kan drivas av
Squeezepad eller Ipeng , då kan man ju använda sin iPad, eller iphone som fjärrkontroll, istället för den ordinära som följer med.

Hur är det med snabbheten hos touch ? Det jag har hört är att den är långsam- i jämförelse med dator eller iPad, då man ska byta låt.

Men det kanske är felaktigt ?

Vilka apparater är mest prisvärda? iPad med airport är ju en komplett player till totalpriset ca 4800:-.

Touchen kostar 2500:- men då har du ingen lyxig fjärr med alla skivomslagen på. Det måste man ha, ju.

Sonos är ju en snygg komplett lösning men till en dyrare penning, ca 3000:- plus fjärr, snikmodellen kostar 1700:- , den dyrare 2800:-.

Är den buggfri ?
Senast redigerad av Richard 2011-06-30 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 10:11

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:I jämförelsen med SB Classic så skulle jag valt Sonos men i jämförelse med SB Touch så väljer jag hellre den. Jag vill inte behöva ha en dator igång någonstans i hushållet för att lyssna på musik.

Om inte spelaren i sig är en dator. :)

Som min Sture, ION-baserad skapelse med Ubuntu och XBMC som enkelt styrs från mobilen eller nätet om man inte vill ha projjen igång. Det går att spela cd/dvd/bd också om man nu vill det.

iPad fungerar precis som en dator ( eftersom det ju är en slags sådan ) .

Den sitter bekvämare i handen då man tittar på skivomslagen, än en tung bärbar pc. 8)

För att få ut signalen hel- digitalt från IPad till extern dac, behövs dock en iPad 2 , eller en airport för 800:-.

Vissa moderna receivers från Marantz och denon har inbyggd airplayfunktion.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-06-30 10:16

Richard skrev:Hur är det med snabbheten hos touch ? Det jag har hört är att den är långsam- i jämförelse med dator eller iPad, då man ska byta låt.

Låtbyte går snabbt. Byte från lokal musik till spotify tar några sekunder, men väl där så går låtbytet snabbt igen.

Håller i övrigt med om att displayen inte är mycket att ha. I alla fall inte om den måste stå framme vid stereon.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-30 10:20

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:tja, spelaren är ju tuch och lagringen är en USB-ansluten disk/internet/NAS

Kan inte bli smuttare.

....och skärmen på själva spelaren är för liten för att du ska kunna se vilken skiva som spelas på tre meters avstånd.

Går väl att köra med annan fjärr.

Om man inte ser vad som spelas på 3 meters håll kanske man får hoppas att man hör det. ;) Skämt å sido så skulle den gärna kunna vara lite större men å andra sidan är det incitament att gå till optikern igen. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-30 10:21

Richard; Hur stor hårddisk finns det på iPaden?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-30 10:23

Naqref skrev:
Richard skrev:

Kan inte bli smuttare.

Går väl att köra med annan fjärr.

Om man inte ser vad som spelas på 3 meters håll kanske man får hoppas att man hör det. ;) Skämt å sido så skulle den gärna kunna vara lite större men å andra sidan är det incitament att gå till optikern igen. :oops:

Bättre med display i fjärren, då kan man sitta var som helst och läsa infon. Ännu bättre att köra en app i mobilen, då kan man styra det hela så länge man sitter inom räckhåll för nätverket.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 10:24

Naqref skrev:Richard; Hur stor hårddisk finns det på iPaden?

Nej, den förutsätter att du har lagringen på dator någonstans i huset- sedan kör man ju trådlöst till iPad.

...precis som SB 3 och Duet, minus buggarna. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-30 10:26

Naqref skrev:Hur stor hårddisk finns det på iPaden?

16, 32 eller 64 GB beroende på hur mycket du vill betala :-)
http://store.apple.com/se/browse/home/s ... jE2MjYyNzA

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-30 10:38

M a o så är iPaden inte bättre än den iPod (gen 3 med 64GB) jag redan har. Däremot kan man använda iPoden som fjärr till SB Touchen. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-30 10:44

Naqref skrev:M a o så är iPaden inte bättre än den iPod (gen 3 med 64GB) jag redan har. Däremot kan man använda iPoden som fjärr till SB Touchen. 8)
Man kan använda såväl iPod som Android-telefoner till att styra även Classic 3. I singelhushåll funkar det alldeles utmärkt med att använda telefonen, är man en familj är det kanske smidigare med en iPod/iPad (och motsvarande Androider) som är tänkt att vara i samma rum som ljudanläggningen.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 10:51

Naqref skrev:M a o så är iPaden inte bättre än den iPod (gen 3 med 64GB) jag redan har. Däremot kan man använda iPoden som fjärr till SB Touchen. 8)

Åjo- IPad är bättre. :)

Mycket bättre skärm, större surf- kompabilitet, större skärm.
Du kan läsa tidningen på den, istället för de antika pappers- versionerna.
Du kan titta på tv, samt maila. Allting fungerar mycket stabilare och bättre än på de flesta pc: s.
Du behöver aldrig slå igång den eller stänga av den dessutom, den är alltid på.

Fungerar väldigt dåligt som portabel telefon, dock.

8)

Både iPad och iPod mäter dessutom som en mycket bra cd- spelare,- genom hörlursutgången...
Senast redigerad av Richard 2011-06-30 10:58, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 10:52

Bill50x skrev:
Man kan använda såväl iPod som Android-telefoner till att styra även Classic 3. I singelhushåll funkar det alldeles utmärkt med att använda telefonen, är man en familj är det kanske smidigare med en iPod/iPad (och motsvarande Androider) som är tänkt att vara i samma rum som ljudanläggningen.

/ B

+ 1.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-30 11:01

2-ch skrev:
Richard skrev:Hur är det med snabbheten hos touch ? Det jag har hört är att den är långsam- i jämförelse med dator eller iPad, då man ska byta låt.

Låtbyte går snabbt. Byte från lokal musik till spotify tar några sekunder, men väl där så går låtbytet snabbt igen.

Håller i övrigt med om att displayen inte är mycket att ha. I alla fall inte om den måste stå framme vid stereon.

Då kan vi avfärda detta med att den skulle vara långsam.

...och slå fast att skärmen är för liten. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi