Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Nu dricker ni för mkt öl. Det står ju Sony på apparaten.
Men Nattis är fasligt lik en Rank Arena r950. Men jag hittar ingen med svensk text ovanför rattarna.

Fjonkalicious skrev:Scott 380
NEXT!
petersteindl skrev:Fjonkalicious skrev:Scott 380
NEXT!
Oj, jag hade glömt den här tråden
Japp det är en Scott 380 Hur kunde du lista ut det??
Jättebra.
Förresten, det var ett j-a ös i den här tråden![]()
![]()
Fjonken, den här udda pjäsen klarar du aldrig![]()
MvH
Peter
Fjonkalicious skrev:Just det. Lätt. Frågan är om Nattis kan komma in och säga något om hans bild?
Micke23 skrev:Heathkit AA-14. Den kan inte ha varit så vanlig i Sverige?
Flint skrev:Micke23 skrev:Heathkit AA-14. Den kan inte ha varit så vanlig i Sverige?
Rätt. Nej säkert inte vanlig. Jag köpte den 1971 i byggsats. Firman som sålde/importerade den hette Schlumberger nånting. Dom sålde mest mätutrustning verkade det som. 470:- inkl trähölje gick den på. Jag var otroligt stolt det första halvåret. Sen kom jag på i jämförelse mot en rörförstärkare att den lät apa. Då var det inte lika kul längre. På den vägen är det.
Micke23 skrev:Flint skrev:Micke23 skrev:Heathkit AA-14. Den kan inte ha varit så vanlig i Sverige?
Rätt. Nej säkert inte vanlig. Jag köpte den 1971 i byggsats. Firman som sålde/importerade den hette Schlumberger nånting. Dom sålde mest mätutrustning verkade det som. 470:- inkl trähölje gick den på. Jag var otroligt stolt det första halvåret. Sen kom jag på i jämförelse mot en rörförstärkare att den lät apa. Då var det inte lika kul längre. På den vägen är det.
Trevlig historia! Hade inte Heathkit en del rörförstärkare i byggsats också? Lite grann som Dynakit?
Fjonkalicious skrev:Njaee, jag känner till märket och att dom gjorde rörhäckar. Bilder är oftast lätta att läsa och jag har hyffsat fotografiskt minne. Så när jag först såg din bild så kunde man se på typsnittet för siffrorna var typiskt amerikanskt. Det typsnittet skulle vara mer troligt att vara på en amerikansk receiver än en europeisk eller japansk.
Sedan såg den hyffsat tidig ut, just pga typsnittet(kolla in femmorna, sent 60-tal på amerikanska bilar t.ex.). Jag kunde se att det var en receiver eftersom den hade ingångsindikatorer under skalan. Dock var det lite lurigt för att det såg ut som dioder och det använde man inte så tidigt. (väl?)
Jag vet ju att du är en man av klass så första jag sökte på var McIntosh, dom har ju sin klassiska färg men inte på de tidiga, dom gjorde ju faktiskt någon receiver dessutom... för längesedan. Men hittade inget. Nästa amerikanska tillverkare jag tänkte på var Fisher som också gjorde en del fina grejor från den tiden. Men det stämde inte... Men när jag tänkte på Fisher så tänkte jag på rörförstärkare och då tänkte jag på Scott och då slog det mig att du har någon gång skrivit om att Stig hade en Scott receiver (kan minnas fel?) hemma hos sig. Så då letade jag på Scott och hittade vad jag sökte. Scott har jag någon gång stött på under den tiden jag surfade ganska frekvent på www.audiokarma.org som är fantastiskt amerikanskt forum men ack så stort, för stort. Det finns nog många gamla Scott i USA på diverse loppisar och hem.
Kalledussins var jättelätt eftersom jag precis hade suttit och kollat på Fishers och likadant där så var det väldigt amerikanskt i typsnitten framförallt på spärrningen (även om det var likt Marantz som ursprungligen kommer från USA men tillverkades i JPN). Marantz har inte så gula frontar och inte den typen av ratt. Sedan fanns det både 300, 500 och 800 C. Men 800C har även AM-radio och det fanns inte på ingångsväljaren.
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Gimme more!
Okejdå
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Just det. Lätt. Frågan är om Nattis kan komma in och säga något om hans bild?
Hjälpte inte bild #2 på den något?
Kan väl säga att de är mest kända som TV-tillverkare.
Micke23 skrev:Eftersom jag kunde Crown-förstärkaren så kanske jag får lägga upp länk till en bild att gissa på:
http://www14.speedyshare.com/files/2925 ... %20amp.jpg
Rätt svår, tror jag. Fast det trodde ju Peter om sin också!

Lust skrev:Säger du TV säger jag SABA
Lust skrev:Micke23 skrev:Eftersom jag kunde Crown-förstärkaren så kanske jag får lägga upp länk till en bild att gissa på:
http://www14.speedyshare.com/files/2925 ... %20amp.jpg
Rätt svår, tror jag. Fast det trodde ju Peter om sin också!
Svår...
Steget ser ut att ha snedplacerade VU/LED-mätare plus rackhandtag. Lite åt PA-hållet, men inte tillräckligt tåligt byggt för det. Proton var min första tanke, men får ingen modell att stämma riktigt...
Nikko Alpha 450 är det!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster