Rydberg skrev:Knappast, 40Hz måste ju verkligen alla höra.
Varför det? Vad spelar det för roll om de bara tror de hör, men i verkligheten känner det? Det är väl enbart väsentligt att man upplever det som om man hör?
Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Knappast, 40Hz måste ju verkligen alla höra.
Så du tror på fullt allvar att 9/10 personer inte skulle höra 40Hz om jag spelade det i hörlurar för dem?Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Knappast, 40Hz måste ju verkligen alla höra.
Varför det? Vad spelar det för roll om de bara tror de hör, men i verkligheten känner det? Det är väl enbart väsentligt att man upplever det som om man hör?
Rydberg skrev:Så du tror på fullt allvar att 9/10 personer inte skulle höra 40Hz om jag spelade det i hörlurar för dem?
Jag är inte Ingvar men jag tror jag kan förklara kortfattat problemen man står inför. Dels så gör en fysisk förflyttning av diskanten bakåt att fasrelationen mellan elementen bibehålls även off axis, det är viktigt. Tidsfördröjer man diskanten i signaldomänen så blir det ju bara "rätt" precis o axis...Det är kasst.krellfan skrev:Nu bryter jag kanske en konstruktiv(?) diskussion här om Pi60s.
Har inte lyssnat på den, och har ingen anledning att tro att den inte är en exceptionellt bra ljudåtergivare. En fråga ställer jag mig dock, eftersom jag är en övertygad anhängare av aktiva filter.
Varför -- givet den prisnivå och kvalitetsnivå vi diskuterar här -- har inte steget tagits fullt ut -- nämligen att bygga Pi60sA (där A står för aktiv) ???
Möjlighet till mer exakta filter, mindre påverkan av dynamiskt förändrad talspoleresistans(temperatur), bättre koppling av talspole till slutsteg/dämpning, enklare förstärkarlast, bättre verkningsgrad, etc, etc. skulle vara några av fördelarna.
Dessutom skulle ett allpassfilter med så där 120 mikrosek (approx. 4 cm) fördröjning av diskantelementet ta bort behovet (???) av den estetiskt måttligt världsledande hylldesignen....no offense...
Medhåll?
Ok nått slags specialfall av musik som gör att man kan dra den här slutsatsen, otroligt kontigt. Nej du, nu tror jag att jag ska lyssna (i hörlurar) på Saint-Saens: Symphony No. 3 in C minor; Charles-Marie Widor: Allegro och på alla härlig toner under 50Hz som finns på den skivan (för detta måste väl klassas som musik?)Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Så du tror på fullt allvar att 9/10 personer inte skulle höra 40Hz om jag spelade det i hörlurar för dem?
Nu gäller det säkert inte rena 40Hz toner, utan musik med 40Hz-innehållet med eller inte med... dvs. att man har övertonerna kvar... och det gäller troligtvis hörlurar som inte överför vibrationer, för vibrationer känner man...
För det första betvivlar jag nämligen att den klarar 24 Hz vid -3 dB, och för det andra, även om den gör det så skulle jag inte kalla det för högpresterande fullregister. Snackar vi högpresterande fullregister så är det <20 Hz -3dB som gäller. Enligt min uppfattning.
Om man ska vara ännu mer petig så är det typisk linjäritet +/-1dB och -3dB i "ändarna"JonasNilsson skrev:rhenrics skrev:För det första betvivlar jag nämligen att den klarar 24 Hz vid -3 dB, och för det andra, även om den gör det så skulle jag inte kalla det för högpresterande fullregister. Snackar vi högpresterande fullregister så är det <20 Hz -3dB som gäller. Enligt min uppfattning.
Inte för att vara petig men, pi60s är väl specad 24 Hz +- 1,5 dB![]()
JonasNilsson skrev:
Inte för att vara petig men, pi60s är väl specad 24 Hz +- 1,5 dB![]()
Nattlorden skrev:Fast då är ju definitionen du använder rätt så oanvändbar. 30-20,000Hz är nog i mitt tycke en rimligare definition, för går de under 30Hz så brukar folk inte känna behov av att komplettera med baslådor
Klockrent.Johan_Lindroos skrev:Här kommer lite mer förklarande illustrationer!
Fletcer/Munson-kurvor:
Nivån under 70 Hz kanske låg under 45 dB, resp under 55 dB vid 40 Hz? Det är inte helt omöjligt faktiskt om man tar "vanlig" musik som har ganska fallande frekvensspektrum nedåt i frekvens. Själva musikens normala lyssningsnivå kan alltså vara betydligt starkare men ändå svagt vid låga frekvenser, så att det fall under hörtröskeln.
Sedan får man inte glömma att väldigt många hörlurar, speciellt halvöppna konstruktioner, dessutom ofta har fallande frekvensrespons vid låga frekvenser. Men sådant är ju enkelt att kontrollera, bara att mäta upp, vilket jag förutsätter att de hade koll på vid experimentets utförande. Eller det kanske man inte kan förutsätta...? Vad jag vill mena är att det kan ha varit kombionationseffekter av både hörlurarnas frekvensgång, lyssningsnivå med avseende på hörgränsen, och musikvalet, och dessutom som naturligt inslag viss spridning på lyssnarnas detektionsförmåga (vilket var det som ville undersökas om jag förstått det rätt).
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rHenrics i högform ser jag!
Det liksom sprutar ut korta små saker som alla kan hugga på! Hoho o ojojoj, blabla. Fanéring o egna slutsatser o oj vad svårt att ta in vad andra skrivit redan massor av gånger, det måste ju först filtreras bort så att en helt egen tolkning kan dras, som sedan utmynnar i total dissning!
Perfekt för att skapa debatt och irritation.
Ska bli kul att följa fortsättningen. Jag tror det kommer att bränna till snart.
Allvarligt talat rhenrics, nu har du skrivit så mycket märkliga saker om Ino, att jag tycker det är läge att du lyssnar på dem så att du kan bilda dig en verklig uppfattning om det är sopor eller kanske något man kanske kan leva med och verkligen gilla.
Vadå fanéring och egna slutsatser? Jag fick uppfattningen av det Öehman skrev, att det var svårt att få till lådorna till pi60s på rätt sätt, såväl själva bygget som fanéring. Att fanéringen var en kostsam manuell process som krävde en skicklig snickare och kunnande i dynamisk mekanik. Jag undrade därför hur det kom sig att han trots det rekommenderar sina köpare att köpa byggsats i rå mdf och bygga själva, när risken torde vara stor att man inte lyckas till 100 %. Hur pass mycket mer saklig och seriös kan frågeställningen bli
Sanoj skrev:Snackade ni fullregister![]()
![]()
![]()
// Jonas
Johan_Lindroos skrev:
Som avslutning tycker jag att det är mycket otrevligt att du kallar folk för "enögd orm". Det är ju så man häpnar. Jag tycker du borde be om ursäkt för ditt beteende. Bemöt andra som du vill blev bemött själv så tror att det ordnar sig.
Ett förklarande:
Byggsats enligt Ino är en helt färdigmonterad låda med eller utan faner, där filter, element, dämpmaterial, kontakter monteras av kund. Finns inga byggsatser där du själv limmar ihop lådan. Man kan dock köpa alla komponenter utan låda om man nu skulle vilja det.
/Jonas
jonasp skrev:Sanoj skrev:Snackade ni fullregister![]()
![]()
![]()
// Jonas
Tsss. Om det är Flexunits 15" med slavbas i systemet på bilden kan jag meddela att mina fyra basreflexavstämda tolvor kan flytta betydligt mer luft. Och då har jag inte räknat in att jag slipper fri placering av basmodulerna...
... t - t - t.
![]()
Sladd skrev:Hej!
Jag har just sålt denna högtalare till en kund som nu verkar ganska nöjd. Vad är Flexunits?
mvh
.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster