Vilken är din ultimata upplevelse av en högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-04 00:43

phon skrev:
phloam skrev:Den ultimata högtalaren borde ju ha kvalitéer inom andra områden än enbart ljudet. Den borde vara t.ex. lättmöblerad, trevlig att se på, WAF... :)

Absolut!

Till att börja med måste högtalaren vara en Carlsson ... :roll:

Sen måste den ha 12 diskanter per låda, i övrigt får det vara vilken modell som helst. 8)

Dessutom passar den ju i alla vanliga rum, så då är vi tillbaks till MM´s omnipotenta universalhögtalare. :D

8O 8O Men,.................men........... då råkar det ju faktiskt ha funnits en högtalare som passar in. Vilken otrolig tillfällighet 8O Fantastiskt!

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-04 00:49

:D
Senast redigerad av phon 2011-07-04 12:08, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-04 10:14

Flint skrev:
celef skrev:
Jag planerar visserligen en ny aningen större och därmed basigare låda med en 8" Seas CA22RNY-bas och den Dynaudio D28/2 jag har liggande. Det har ju varit vanligt ett tag med dubbla 6" så därför tänkte jag gå varvet runt och köra en 8" istället som var vanligare för 20-30 år sen. Jag tror att jag är så pass skaplig på simuleringsprogram och filter nu så att jag har förutsättningar att fixa ihop en skaplig helhet.

låter som ett trevligt projekt, hoppas du delar med dig av erfarenheterna i diy-delen

hälsar,
celef

Inte helt omöjligt. :wink:

i klang+ton för inte så många nummer sedan var det byggbeskrivning på en tvåvägere med seas ca22rny, hojta till om du vill veta något om den
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 10:24

celef skrev:i klang+ton för inte så många nummer sedan var det byggbeskrivning på en tvåvägere med seas ca22rny, hojta till om du vill veta något om den

Absolut. Vore toppen att få ta del av.

OT.
lautsprechershop.de (hör väl ihop med Klang und Ton, va?) - vilket totalt mörker som hemsida. Vågar man handla där?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vilken är din ultimata upplevelse av en högtalare.

Inläggav paa » 2011-07-04 12:40

meanmachine skrev:Undar stilla och vi har i mångt varit inne på detta men tror inte det finns ett trådämne som direkt rör denna topic.

Mayro startade en tråd för länge sedan om det bästa vi hört, inte exakt lika som denna, men ändå närliggande:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=188735

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-04 19:31

Flint skrev:
celef skrev:i klang+ton för inte så många nummer sedan var det byggbeskrivning på en tvåvägere med seas ca22rny, hojta till om du vill veta något om den

OT.
lautsprechershop.de (hör väl ihop med Klang und Ton, va?) - vilket totalt mörker som hemsida. Vågar man handla där?

jag ska försöka att inte glömma bort att scanna artikeln den här veckan

utan att ha handlat där så gillar jag strassacker, tror det sett ut sådär sedan 90-talet. tror inte dom hör ihop med vare sig klang+ton eller hobby hifi annat än genom annonser/sponsring, deras byggsatser testas ju flitigt och det kostar nog
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 19:51

celef skrev:
Flint skrev:

OT.

jag ska försöka att inte glömma bort att scanna artikeln den här veckan

utan att ha handlat där så gillar jag strassacker, tror det sett ut sådär sedan 90-talet. tror inte dom hör ihop med vare sig klang+ton eller hobby hifi annat än genom annonser/sponsring, deras byggsatser testas ju flitigt och det kostar nog

Skitbussigt. Blir bra.

Firman kan vara bra trots att hemsidan är en labyrint av oanade mått. Dom säljer i alla fall många byggsatser och har nog rätt bra skjuts på prylarna fick jag intrycket.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-04 20:24

Min ultimataste upplevelse av en högtalare, hittills, är när jag fick höra Linjekällor för hemmabruk. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-04 21:32

Jag är rätt kär i Wilson Audio Watt puppy men tala inte om för någon eftersom det blir ett himla liv om någon här får reda på det..
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-04 21:37

meanmachine skrev:Jag är rätt kär i Wilson Audio Watt puppy men tala inte om för någon eftersom det blir ett himla liv om någon här får reda på det..

Jag ska inte skvallra :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Föregående

Återgå till Generellt om hifi