Hur externt subbasfiler till denon 2105

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Hur externt subbasfiler till denon 2105

Inläggav Karl_Banan » 2005-05-27 12:16

Hur kopplar man in ett externt aktivt delningsfilter till denon 2105? Pre out på 2105 till filtret och sen då?

Med andra ord... Hur använder man slutstegen separat? :?:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-27 12:21

Du menar använda slutstegen i 2105 som individuella slutsteg?

Det går inte. Det finns ingen ingång till slutstegen åtkomlig utifrån.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-05-27 12:28

Japp och ok...
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 12:34

Å andra sidan så om du vill ha en delning vid 80Hz så ställer du bara in apparaten på att skicka ut signal på lfe och gör fronthögtalarna som 'small' så kan du använda det inbyggda filtret. Så gör jag med min 1802 och det fungar rätt ok får jag säga. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-27 12:58

Har också funderat på om man kan använda Denon AVR-2105 som förstärkare för toppsystem+basmoduler i en vanlig stereokonstellation (ingen surround). Det blir alltså 2 kanaler över 80 Hz och 2 kanaler under 80 Hz. Är det möjligt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 13:07

Det blir två kanaler (H+V) över 80 Hz och en kanal (lfe) under 80 Hz.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-05-27 13:28

Men då måste man väl ha ett separat slutsteg? Man kan inte få 2105:an att driva basmodulerna?
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 13:49

Karl_Banan skrev:Men då måste man väl ha ett separat slutsteg? Man kan inte få 2105:an att driva basmodulerna?

Helt rätt. För egen del så funderar jag på att kidnappa slutsteget till centerkanalen (som ändå inte används) till att mata ut signalen från lfe-utgången. Får se när jag orkar göra det.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-05-27 14:27

Jag bara spekulerar fritt, men...

Om man sätter filtret mellan källan och förstärkaren, och kopplar filtret till 5.1? 7.1? ingången (hp på front hv och lp på surr hv exvis). Då går det. Men det begränsar användandet kraftigt. Man kan ju inte koppla in andra källor till förstärkaren, utan måste alltid gå via filtret.

Man skulle ju önska sig någon form av "tape loop", men det är något från en svunnen tid(?).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-27 14:44

Naqref™ skrev:
Karl_Banan skrev:Men då måste man väl ha ett separat slutsteg? Man kan inte få 2105:an att driva basmodulerna?

Helt rätt. För egen del så funderar jag på att kidnappa slutsteget till centerkanalen (som ändå inte används) till att mata ut signalen från lfe-utgången. Får se när jag orkar göra det.

Bara för att förtydliga: Naqref är lödkunnig! Man måste alltså in och rota i apparaten om man vill få detta att funka.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-05-27 15:15

Naqref™ skrev:

Det där är ju en jättebra idé! Kanske har du ork att vara lika pedagogisk (mha massa bilder) som med eps? :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 15:22

niklas skrev:Det där är ju en jättebra idé! Kanske har du ork att vara lika pedagogisk (mha massa bilder) som med eps? :P

Man kan ju alltid hoppas :)

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-27 16:19

Huuh så mycket grejjer det är inne i en hembioreceiver, inte lätt att hitta uta kretsschema, om dom inte har märkt ut det med silkscreen förstås.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 16:22

Tekko_Tubeamp skrev:Huuh så mycket grejjer det är inne i en hembioreceiver, inte lätt att hitta uta kretsschema, om dom inte har märkt ut det med silkscreen förstås.

Mjo det är ju en del:
Bild

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-05-27 16:27

Jag bara spekulerar fritt, men...

Om man sätter filtret mellan källan och förstärkaren, och kopplar filtret till 5.1? 7.1? ingången (hp på front hv och lp på surr hv exvis). Då går det. Men det begränsar användandet kraftigt. Man kan ju inte koppla in andra källor till förstärkaren, utan måste alltid gå via filtret.

Man skulle ju önska sig någon form av "tape loop", men det är något från en svunnen tid(?).

Lasselites ide skulle funka utmärkt, framför allt om fronthögtalarna råkar vara fullregister men att man ändå vill använda basmoduler. Jag funderar på denna konfiguration med mina pi60 på min 6.1 förstärkare (marantz 4400) och pioneer 668 dvd. Pioneeren gör hur som helst dekodningen mycket bättre än marantzen och man behöver inte mer än två surround kanaler så länge man har dubbla eller trippla högtalare på varje kanal. Jag tänkte alltså koppla surround kanalerna från pioneeren direkt till motsvarande 6.1 ingång på marantzen och frontkanalerna via delningsfilter till frontkanalerna på 6.1 ingången. Baskanalerna lägger jag till centerkanalen och mitt surround kanalen på 6.1 ingången. Sen kopplar jag in basarna på förstärkar utgångarna för center och mitt surround. Till marantzens dekoder säger jag att det inte finns någon center eller mitt surrond.
Hepp!!! Nu har jag ett system som använder basarna för allt jag spelar på pioneeren (CD, DVD-audio och film) men använder pi60na som fullregister på alla andra ingångar på marantzen.
Jag väntar bara på att någon vänlig själ ska ge mig en liten hög med pengar så att jag kan förverkliga planerna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 16:55

niklas skrev:
Naqref™ skrev:

Det där är ju en jättebra idé! Kanske har du ork att vara lika pedagogisk (mha massa bilder) som med eps? :P

Efter snabbkoll så verkar det bli en smal sak (i a f på 1802). Behöver bara två nya kontakter och en flatkabel som man sätter som en omkopplande skarv-sladd så är saken biff. Man kan göra det utan nämnda komponenter men med dem så blir modden enkelt reversibel oxå. Kan ju vara trevligt. :) Använder man lågnivåutgångarna på baksidan efter modden så kommer center-out och lfe-out byta plats. Misstänker att man kan göra något liknande med 1905/2105 men jag har ingen här så jag kan inte kolla.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-27 17:29

Så trevligt det låter, jag följer dig fullt ut.. kanske flytta fortsättningen till DIY iofs? ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 17:43

Kanske någon kan identifiera dessa kontakter:
Bild

Både den ljusbruna och/eller den vita. Enkelradiga, 15 poler och med 2.00 i delning. Dessa sitter brevid trafon och om man har en 1905/2105 får man gärna ta en bild på motsvarande kontakter och kolla hur stora de är.

Återgå till Generellt om hifi