Moderator: Redaktörer
Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
Nätverksspelaren är dyrare, alltså låter det bättre.
shifts skrev:Jag förstår nyttan med nätverksspelare om man inte vill befatta sig med datorer.
Oavsett hur enkelt vissa tycker att det är, finns det flera som kvider av bara
tanken att konfigurera upp en dator. Jag kvider lite, men ser mig inte som en
total datoranalfabet. Plus att det är skönt att helt få låta datorn stå avstängd.
Tror det är stora plus för många. Det kanske egentligen inte är enklare, men
det känns enklare.
Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
Empa skrev:Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
Jag har en HTPC, laptop, och nätverksspelare.
Ska jag spela musik så används nätverksspelaren, blir drygt att ha på tv:n så fort man ska göra något.
HTPC:n används bara till film.
Styr du via laptop eller tv:n när du lyssnar på musik?
Laila skrev:Men snälla . . . . det går välan inte att höra skillnad
på olika hyggligt implementerade digitalprodukter . . .
(det vet välan alla + subben vid det häringa laget)
gissar/antar att det inte var blindlyssnat . . ?
Harryup skrev:Karl XII var över med sin Touch och den slog min gamla Squeezebox 3 med marginal. Mellan min CD-spelare och Touchen var det jämnare men Touchen vann där med. Skillnad var att Touchen låter friskare piggare och unset mörkare än min CD-spelare. Är klart nyfiken på hur de enklare Linnarna låter.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Karl XII var över med sin Touch och den slog min gamla Squeezebox 3 med marginal. Mellan min CD-spelare och Touchen var det jämnare men Touchen vann där med. Skillnad var att Touchen låter friskare piggare och unset mörkare än min CD-spelare. Är klart nyfiken på hur de enklare Linnarna låter.
Mvh/Harryup
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Japp, bara digitalt optiskt till en DAC-1.
Körde trådat CAT-6 ifrån NAS. Filerna packas upp på nasen till wav.
CD-spelaren gick däremot coax in på DAC-1 har haft den AES/EBU tidigare men inte just nu av någon anledning tydligen. Skall byta tillbaka igen när jag kommer hem.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja, det gör den men inget dramatiskt vad jag kommer ihåg.
SB Touch är säkert fortfarande bättre.
mvh/Harryup
Richard skrev:
Om era lyssningsintryck stämmer så innebär det ju att olika digitala drivverk i nätverk kan göra skillnad på ljudet.
..och att SB touch är en god investering för kaffepengar.
Ett litet skoop på faktiskt.se.![]()
Richard skrev:Harryup skrev:Ja, det gör den men inget dramatiskt vad jag kommer ihåg.
SB Touch är säkert fortfarande bättre.
mvh/Harryup
...låna hem en Linnspelare och jämför. Jag tror det är många som undrar om det kan bli än bättre.
Harryup skrev:Richard skrev:
Om era lyssningsintryck stämmer så innebär det ju att olika digitala drivverk i nätverk kan göra skillnad på ljudet.
..och att SB touch är en god investering för kaffepengar.
Ett litet skoop på faktiskt.se.![]()
I mitt tycke så vore det faktiskt lite konstigt om det inte kunde vara skillnad. Om det inte alls ens var möjligt att det var skillnad enligt samstämmiga uppgifter så skulle ju nätverksspelare vara ett större "rån" än dyra kablar.
Men nu finner ju många skillnader på spelare. Som varandes nätverksansvarig på firman så vet jag ju också vilket jäkla strul nätverk kan vara och hur man kan få olika hastigheter i nätverket beroende på drivrutiner, jordningar etc. Så varför skulle inte det kunna leda till under vissa omständigheter hörbara skillnader. Kanske att sämre nätverk inte möjliggör hörbara skillnader eller kanske tvärtom, eller förmodligen både och. Kanske kraftfulla NASar som packar upp filerna gör att skillnader blir hörbara. Jag kan bara konstatera att utan ha någon prestige eller intresse av att skillnaderna skall vara hörbara eller ohörbara så har ganska många hört skillnad på cd'n och SQ3'an och samma skillnader hörde vi igår.
Mitt nätverk hemma är skärmat CAT6 och Nasarna är kraftfulla med serverdiskar så omständigheterna är minst sagt gynsamma. Streamar enkelt samtidigt 2 olika Bluray över nätverket till olika mediaspelare i full upplösning.
mvh/Harryup
mvh/
Harryup skrev:Jag har varit med för länge för att ha förutfattade meningar. Man kan ha förutfattade förhoppningar men det är allt.
Man får testa själv innan man "vet" hur det är.
Orsaken till skillnader är intressanta att ta rätt på men jag skulle inte gå så långt så jag vet att om allt fungerar så är det inte skillnad på något.
När det gäller Dacar och skillnader lär ju en viss Herr Steindel ha en hel del att tillföra då tillverkat internationellt högt rankade Dacar själv.
En HTPC ser jag själv som en extremt ointressant lösning då för mycket hänger på olika drivrutiner och små oumbärliga programsnuttar som testas fram i studentkorridorer i Ukraina för att få ljud och bild att funka jämt.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster