aka_the_barf skrev:tack den tråden ska lus läsas!
Det mesta hittar du nog i första inlägget.
Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:aka_the_barf skrev:tack den tråden ska lus läsas!
paa skrev:Glebster skrev:aka_the_barf skrev:tack den tråden ska lus läsas!
Vart tog den här filen vägen då:
http://www.constructive.se/miniDSP.pdf
aka_the_barf skrev:nu har jag köpt trä samt att jag fick låna en gammal subb förstärkare av min bror som fungerar.
bass box pro 6 fick räkna på lådan och till slut hittade vi ett alternativ som vi båda var nöjda med. 75 liter blev den på.
fb: 20.9 hz
f3: 25.85hz
kan jag göra något för att sänka hz ytterligare, antar att det är bra? bassbox vägrade att komma under 25hz hur stor låda jag än gjorde.
sen är jag inte helt hundra på vad fb står för? f3 är där högtalaren tappat halva sin kapacitet eller?
röret blev på ca 35cm och är 3 inches(det har jag inte köpt än)
röret i längd får inte plats på samma sida(baffel) som basen sitter på. kan jag sätta det på en annan sida? har sätt många lådor där röret och basen sitter på olika sidor så jag antar att det inte innebär katastrof?
aka_the_barf skrev:aha, då kör jag på ett 44cm rör. kommer nog laborera lite innan genom att vika ihop lite pappaer för att simulera olika rör längder som tippsats om men troligen kan det bli ett 44cm rör.
kommer nog sätta elementet och röret på olika sidor PGA längden på röret.
enkelt sett: längre rör = lägre avstämmning. kortatre rör = högre avstämning?
aka_the_barf skrev:tänkt köpa basrör på MDS eftersom dom ligger på vägen till jobbet. dom har ett såkallat aeroport rör. har jag fattat det rätt så kan man ändra längd på det (teleskop?). är det något att ha eller rent skit?
hur kan man böja ett rör mjukt då, hetta upp i ungen och på med tjocka vantar och böja?
aka_the_barf skrev:kör jag aeroport så ska jag altså ha ett rör som är 34cm om jag kör på booms avstämmning.
en aeroport kostar 150spänn vilket är lite saftigt med det kan det kanske vara värt?
aka_the_barf skrev:är det vettigt att kröka rören för att få dem på samma baffel, blir det så stor skillnad att ha dem på samma baffel? det är väll bara såga av röret i ca 45 graders vinkel, vrida på det och limma ihop?
mitten elementet på bilden påminner mkt om mitt CSS SDX10, kan det vara nått liknande tro?
Svenn3SaataN skrev:aka_the_barf skrev:kör jag aeroport så ska jag altså ha ett rör som är 34cm om jag kör på booms avstämmning.
en aeroport kostar 150spänn vilket är lite saftigt med det kan det kanske vara värt?
Nej, det blir 38cm. Det är 2 trattar till varje port. Men åter igen, jag är inte säker på om det är 4cm per tratt.
Nja, frågan är om det är värt det till en hemma sub. Men har inte MDS en egen variant som är billigare? Har för mig det :)
EDIT: Såg att de inte var så mycket billigare. Men annars kan du kanske köpa någon port här om du tycker någon är snygg, hehe.
https://www.blekingebilradio.se/categor ... errensning
Svenn3SaataN skrev:Aeroportar är bra
Glebster skrev:
Jo, men jag undrar hur mycket bättre de är än t.ex. en fräst radie på låt oss säga 5mm...
Den är inte obefintlig, avståndet runt lådan är ofta längre än man i förståne tror, och porten spelar ju i fas med basen över en oktav ovanför avstämningen, och avståndet skapar en fasvridning i det samspelet. Med porten på sidan, bara runt ett hörn blir det förstås inte så långt, mot om den sitter på motstående sida.aka_the_barf skrev:vad är nackdelen med att sätta porten på en annan sida än basen. det jag läst är tidsförskjutning som vissa säger är obefintlig vid så små avstånd?
aka_the_barf skrev:hur räknar man ut port längden om man kör 2 st portar, mitt fall bör det räknas som ett 6 tums rör om jag kör 2 st 3 tums rör? hur blir längden mot 1 st rör?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 12 gäster