Byta Gummipluppar på in-ear

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morbid

Byta Gummipluppar på in-ear

Inläggav Morbid » 2011-07-06 02:36

Tjena alla monsterdiggare!
Antagligen är det här en fråga som hamnat fel, men jag kan f*n inte se något annat ställe att lägga den...

Nu till problemet.
Jag har ett par föregångare till Shure SE425 som jag ska byta gummiplupparna på. Dom börjar bli slitna och tråkiga.

Det jag undrar är om dom sitter fastlimmade på något sätt och om dom ska limmas när man byter. Det ser ut att sitta med någon typ av lim. Jag har dock inte vågat slita loss gummit ännu för att kolla, jag väntar på leverans av nya! Det följde med nåt extra men det hittar jag inte...

Någon som bytt och kan vara snäll och ge en step-by-step till en mupp på området?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-06 03:40

Tjena Arne!
Har ett par shure e3c och där är det bara att försiktigt men med viss kraft (nödvändigt) peta/dra loss plupparna. Inget lim används, det är bara att trä på dom nya plupparna på det lilla röret. Troligt att det är samma princip och metod som gäller för din modell.

Användarvisningsbild
Morbid

Inläggav Morbid » 2011-07-06 09:33

Mats skrev:Tjena Arne!
Har ett par shure e3c och där är det bara att försiktigt men med viss kraft (nödvändigt) peta/dra loss plupparna. Inget lim används, det är bara att trä på dom nya plupparna på det lilla röret. Troligt att det är samma princip och metod som gäller för din modell.

Stort jättetack för det snabba svaret, då ska jag göra ett försök. Jag tror att mina utbytespluppar kommer idag eller i morgon. Det blir kanon!!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2011-07-06 21:19

Jag hade ett par SE210 (tror jag :oops: ) som krävde VÅLD för att få loss pluttarna. Fick dom aldrig att låta riktigt bra, men bäst lät dom med plutar gjorda av en sån där gul öronplugg (fast alltså tillverkade för Shure). Jag har några sådana kvar, men jag vet ju inte om dom passar.

/en john som är jävligt irriterad på de dära sur-shure-lurarna

Användarvisningsbild
Morbid

Inläggav Morbid » 2011-07-08 03:13

enJohn skrev:Jag hade ett par SE210 (tror jag :oops: ) som krävde VÅLD för att få loss pluttarna. Fick dom aldrig att låta riktigt bra, men bäst lät dom med plutar gjorda av en sån där gul öronplugg (fast alltså tillverkade för Shure). Jag har några sådana kvar, men jag vet ju inte om dom passar.

/en john som är jävligt irriterad på de dära sur-shure-lurarna

Låter som om du inte är vänligt inställd till shure! :)
Själv är jag jättenöjd med mina lurar. Sett nu att dom heter SE420. Fick dom nya plupparna dagen efter jag skrev frågan här, testat att byta och jag måste säga att det märks ingen skillnad från det att lurarna var nya, så jag antar att bytet gått bra. Men visst, lite våld fick man använda.

Ha det gott gubbar, nu ska jag sova!! ;)

Återgå till Generellt om hifi