Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 21:03

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Du skrev: "Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?"

Du redogör alltså för att rumsförstärkningar bara kommer från rumsliga resonanser. Jag kan alltså konstatera att det är vad du tror. :o

Nej, som du själv kan läsa innantill så har du lagt till bara i meningen ovan. Du har alltså läst, avsiktligen feltolkat, omformulerat min fråga (en fråga kan väl näppeligen ens du betrakta som en redogörelse?), och utifrån din förvanskade omformulering av vad jag sagt publicerat ett svar i syfte att förslöjliga mig och mina som du påstår bristfälliga grundkunskaper.

IngOehman skrev:Du tycks tro att det går att åstadkomma "dämpade rum" i bostadsmiljöer, även i basområdet. :lol: Du är helt enkelt helt i det blå kunskapsmässigt, och då är det inte bara svårt, utan även rätt otacksamt att försöka förklara för dig. I synnerhet när responsen från dig är lika arrogant som osaklig.

Inte alls, ...

Jo, du motsäger dig själv. Du skrev ju att de trodde att förstärkningen kommer av rumsresonanser.

...men erfarenhetsmässigt så vet jag att de flesta seriösa högtalarkonstruktörer tillverkar och mäter sina högtalarkonstruktioner i för ändamålet avsedda lokaler, och inte, till skillnad från dig uppenbarligen, i sina privata bostadsmiljöer

Du vet ingenting om hur jag mäter mina högtalare i samband med konstruktion. Du fortsätter att spekulera helt utan kunskap eller förstånd. Begriper du inte att allt du skriver läses av andra? Fattar du inte att du framstår som en raljerande idiot? Vakna upp!

Om du vill veta så finns informationen i mina produktblad, mera noggrannt redovisade än vad någon annan högtalartillverkare gör så vitt jag vet.

Jag förlöjligar dig inte rhenriks, det klarar du utmärkt själv.

Den meningen du citerar från mitt inlägg är för det första inte ett citat från dig där jag lagt till "bara". Jag ändrar aldrig citat. Jag citerar ALLTID så att det skall vara tydligt hur det klippts ut. Den ordalydelse du reagerar på är en mening som jag formulerade alldeles själv. Citatet finns med raden ovanför. Det såg du nog, eller hur?

I själva verket står det inte "bara" i den mening du nämner heller, i varje fall gjorde det inte det tio minuter innan du gjorde ditt inlägg (det vill säga sista gången jag justerade något stavfel). Ej heller har det gjort det därefter.

Men strunt samma - jag kan i övrigt konstatera att du är helt ointresserad av (eller oförmögen) att lära dig något.

Fint!

Gör som du vill Rikard. Men sluta bete dig som en skitstövel. Om du känner efter ordentligt vet du nog om att din kred är i det närmaste obefintlig. Det är helt ditt eget fel.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-27 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 21:14

IngOehman skrev:Jag förlöjligar dig inte rhenriks, det klarar du utmärkt själv.

Den meningen du citerar från mitt inlägg är för det första inte ett citat från dig där jag lagt till "bara". Jag ändrar aldrig citat. Jag citerar ALLTID så att det skall vara tydligt hur det klippts ut. Den ordalydelse du reagerar på är en mening som jag formulerade alldeles själv. Citatet finns med raden ovanför. Det såg du nog, eller hur?

I själva verket står det inte "bara" i den mening du nämner heller, i varje fall gjorde det inte det tio minuter innan du gjorde ditt inlägg (det vill säga sista gången jag justerade något stavfel). Ej heller har det gjort det därefter.

Men strunt samma - jag kan i övrigt konstatera att du är helt ointresserad av (eller oförmögen) att lära dig något.

Fint!

Gör som du vill Rikard. Men sluta bete dig som en skitstövel. Om du känner efter ordentligt vet du nog om att din kred är i det närmaste obefintlig. Det är helt ditt eget fel.

Vh, iö

Har jag påstått att du felciterat mig? Var påstår jag det isåfall? Jag påstod att du omformulerat min fråga på ett gravt felaktigt sätt, vilket vem som helst som är det minsta läskunnig kan konstatera. Den ordalydelse jag reagerar på är således den omformulering du gjort, såsom den såg ut när jag trycket på citera-knappen för att besvara ditt inlägg. Eventuella ändringar du gjort därefter i din urspungstext kan näppeligen jag hållas ansvarig för. Jag reagerar således inte på min egen ordalydelse, som du citerat korrekt, utan på din felaktiga omformulering av vad jag sagt!

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-27 21:14

rhenrics skrev:Inte alls, men erfarenhetsmässigt så vet jag att de flesta seriösa högtalarkonstruktörer tillverkar och mäter sina högtalarkonstruktioner i för ändamålet avsedda lokaler, och inte, till skillnad från dig uppenbarligen, i sina privata bostadsmiljöer

:lol:

Hoho, jag kan inte låta bli att kommentera. Snubben har sysslat med högtalarkonstruktion, akustik, psykoakustik och vad inte mer i, vad är det nu, 30 år? Och han skulle inte vara seriös? Nej nej, allt han gör är helt och hållet oseriöst, egentligen garvar han bara åt folk som köper hans prylar då han vet att de är skräp... (OBS :!: sarkasm )

Ärligt talat, varför kan man inte diskutera sakligheter utan att dra in personligheter... ?
Senast redigerad av basnarkomanen 2005-05-27 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 21:21

rhenriks skrev:Jag reagerar således inte på min egen ordalydelse, som du citerat korrekt, utan på din felaktiga omformulering av vad jag sagt!

Jag har inte omformulerat någon fråga du ställt.

Jag har skrivit en alldeles egen mening där jag dragit slutsatsen att du inte känner till hur ett rum påverkar tonkurvan från en högtalar som man ställer i den. Det framgår rätt tydligt av det jag skrev. Det var dessutom lämpligt att skriva detta, eftersom det var grunden till den förklaring som kom därefter.

Ge dig!

Eller ännu hellre - kommentera gärna sakfrågan (istället för att tjafsa): Har du förstått någonting av det jag skrev om hur rummet påverkar ljudet från högtalaren?

Om du inte kommenterar sakfrågan alls är det ju omöjligt att veta om du fattat, eller om du fortfarande inte förstår.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 21:29

Nu är vi igång med övertolkandet och misstolkandet igen. Kan ni inte (oavsett vems fel det kan tänkas vara) sluta att förolämpa varandra så får vi göra det åt er. Det innebär att om jag ser ett enda inlägg som innehåller det minsta som kan tolkas som en gliring eller personangrepp så kommer jag radera hela inlägget. Och jag kommer att övertolka eventuella övertramp hela som en paranoid cia-agent. :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-27 21:32

Naqref™ skrev:som en paranoid cia-agent.

Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed... :mrgreen:

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-05-27 21:38

Ooops blev 2 trådar om samma sak :)
Senast redigerad av guru 2005-05-27 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-05-27 21:42

guru skrev:
Jag föredrar högtalare som låter bra i ett privat bostadsrum. Det är kanske därför så många högtalare konstruerade av "seriösa" högtalarkonstruktörer låter apa när de står i ett normalt rum.

Vad jag förstått (eller missförstått) så behöver även Pip akustik reglerande åtgärder för att låta riktigt bra ?
Senast redigerad av guru 2005-05-27 21:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 21:45

guru skrev:Vad jag förstått så behöver även Pip akustik reglerande åtgärder för att låta riktigt bra ?

Så kan man ju säga om man är ute efter att låta negativ.

Lika väl kan man ju säga att piP är designad för nyttjande av vissa specificerade åtgärder för att nå längre än vad som annars är möjligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-27 21:46

guru skrev:
Jag föredrar högtalare som låter bra i ett privat bostadsrum. Det är kanske därför så många högtalare konstruerade av "seriösa" högtalarkonstruktörer låter apa när de står i ett normalt rum.

Vad jag förstått så låter heller inte Pip bra i ett helt normalt rum utan det måste till akustik reglerande åtgärder ? ?

Jag har lyssnat på piP i både akustikreglerat rum och ett betongbygge. piP är inte alls så svårplacerad som man kan tro, bara man inte placerar dem helt åt skogen men det gäller ju alla högtalare, inte bara piP.

Vad jag hörde i betongbunkern var lågfrekvensresonanser som piP med sina för storleken enorma basegenskaper exiterade. Det skojiga är bara att detta inte störde mig. Det kan ju rent subjektivt vara så att en annan stativhögtalare som inte går lika djupt låter bättre just för att den inte förmår exitera rumsmoderna. Dock skulle detta störa mig mer i form av basfattig "ljus" återgivning.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 21:47

Ledtråd till rhenrics - fabulera.

/naqref

fabulera som ord är alltså att betrakta som ett personangrepp eller gliring? Om man upplever att någon hittar på något, vilket har en identisk innebörd, så får man alltså inte påtala det?
Senast redigerad av rhenrics 2005-05-27 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 21:49

Jax skrev:
guru skrev:

Vad jag förstått så låter heller inte Pip bra i ett helt normalt rum utan det måste till akustik reglerande åtgärder ? ?

Jag har lyssnat på piP i både akustikreglerat rum och ett betongbygge. piP är inte alls så svårplacerad som man kan tro, bara man inte placerar dem helt åt skogen men det gäller ju alla högtalare, inte bara piP.

Vad jag hörde i betongbunkern var lågfrekvensresonanser som piP med sina för storleken enorma basegenskaper exiterade. Det skojiga är bara att detta inte störde mig. Det kan ju rent subjektivt vara så att en annan stativhögtalare som inte går lika djupt låter bättre just för att den inte förmår exitera rumsmoderna. Dock skulle detta störa mig mer i form av basfattig "ljus" återgivning.

Men på mässan lyckades man uppenbarligen med gemensamma kraftfulla ansträngningar placera den käpprätt åt skogen?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 21:51

Bättre formulering men det bästa är att ställa frågan via PM.

/naqref

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-05-27 21:57

IngOehman skrev:Man kan dock separera frekvensegångsfrågan från ljudtryckskapacitetsfrågan

Kommer du ihåg vilken platta vi spelade? :o

Vh, iö

Om vi inte separerar frekvens från ljudtryck, kan man vinna bas neråt genom att spela stark i rum?

Plattan är jag sugen på att få veta vilken det var 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 21:57

"gemensamma kraftfulla ansträngningar"

Vart tog CIA vägen? :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-27 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-27 21:58

rhenrics skrev:Men på mässan lyckades man uppenbarligen med gemensamma kraftfulla ansträngningar placera den käpprätt åt skogen?

Jag har inte hört dem på någon mässa så jag kan inte uttala mig om det. Men jag har hört dem i en tredje situation på DIY-mötet i Göteborg, där stod de illa i ett litet rum med akustikplattor i taket och betong i väggarna, det gick inte bra men jag tror knappast någon högtalare skulle klarat det i alla fall.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 21:59

rhenrics skrev:Bättre formulering men det bästa är att ställa frågan via PM.

/naqref

Nu får du väl ändå ta och ge dig? Jag ställer frågan här eftersom diskussionen med Oehman företas här. Han ville ha ett förtydligande ang det vi diskuterar här och du vill att jag ska svara per PM? Varför styrker du isåfall inte även hans fråga om du inte tänker ge mig en chans att svara på den? Vad är detta för jävla särbehandling?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 22:00

IngOehman skrev:"gemensamma kraftfulla ansträngningar"

Vart tog CIA vägen? :wink:

Jo tack, de jobbar för hög tryck å dina vägnar!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 22:03

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:Man kan dock separera frekvensegångsfrågan från ljudtryckskapacitetsfrågan

Kommer du ihåg vilken platta vi spelade? :o

Vh, iö

Om vi inte separerar frekvens från ljudtryck, kan man vinna bas neråt genom att spela stark i rum?

Det är inget val man kan göra. Separationen måste göras, av fysikaliska skäl.

För övrigt är det omöjligt att svara generellt på frågan, men i normalfallet är händelseförloppet det motsatta - alltså att spelning på nivå långt över högtalarsystemets förmåga renderar försvagad bas relativt de övre registren.

Plattan är jag sugen på att få veta vilken det var 8)

'Rythm divine' tror jag det var. Yello.

Vh, iö

Jag tänker inte kommentera dina inlägg mera rhenriks. Ta det via PM om det är något intressant du vill säga.
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-27 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 22:05

Pip är inte mer svårplacerade än andra högtalare. Låter det inte bra med dessa så är det något annat som är fel, förslagsvis skivorna eller anläggningen. Det finns ett tredje alternativ nämligen att åhörarna är ovana vid korrekt ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 22:06

rhenrics: Cia har gett dig mängd rabatt som gav dig ett oförvanskat inlägg. Att du ignorerade mitt inlägg två ggr gör att du drabbas hårdare just nu.

IÖ: just det inlägget är möjligen OT men lite får man tåla som högtalarfabrikör. Så länge man ifrågasätter något som har med ett företag att göra så är det ok. Det är när man inte kan skilja på person och företag vi drar gränsen just nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 22:08

Nagref!

Jag håller med till 100%. Har absolut ingenting emot att bli ifrågasatt. Få saker bereder mig större glädje än att förklara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 22:11

Naqref™ skrev:rhenrics: Cia har gett dig mängd rabatt som gav dig ett oförvanskat inlägg. Att du ignorerade mitt inlägg två ggr gör att du drabbas hårdare just nu.

IÖ: just det inlägget är möjligen OT men lite får man tåla som högtalarfabrikör. Så länge man ifrågasätter något som har med ett företag att göra så är det ok. Det är när man inte kan skilja på person och företag vi drar gränsen just nu.

Bra förklaring du! Jag har inte ignorerat ditt inlägg. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag faktiskt redan höll på och skriva mitt inlägg när du postade ditt. Sedan har jag reviderat inlägget ett antal ggr för att uppfylla dina önskemål, då du till slut säger att jag ska svara på frågan via PM. Antingen låter du mig svara här eller så stryker du även Oehmans fråga, om du vill ha någon trovärdighet som moderator kvar vill säga. Otroligt oproffesionellt agerande från din sida just nu.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-05-27 22:12

Tack IÖ.

Ska kolla skivan, Yello är bra.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 22:12

Hetsporren skrev:Just because I'm paranoid doesn't mean I'm not followed... :mrgreen:

:) :D :lol:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-27 22:12

Jax skrev:
rhenrics skrev:Men på mässan lyckades man uppenbarligen med gemensamma kraftfulla ansträngningar placera den käpprätt åt skogen?

Jag har inte hört dem på någon mässa så jag kan inte uttala mig om det. Men jag har hört dem i en tredje situation på DIY-mötet i Göteborg, där stod de illa i ett litet rum med akustikplattor i taket och betong i väggarna, det gick inte bra men jag tror knappast någon högtalare skulle klarat det i alla fall.

Shittibangbang, så du menar att de kan låta ännu bättre ??
Öhman sätt på kaffet,,,,
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-27 22:15

Jo om du kan lyssna på dem hos IÖ så rekommenderar jag det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 22:16

rhenrics: skriv på. Jag ska försöka vara snäll i min tolkande position som paraniod cia-agent men jag garanterar inget.

Edit: Eftersom det här inte är mitt yrke att vara moderator så har jag inget egentligt behov av att vara proffesionell. Däremot försöker jag vara rimligt stringent. Men även jag lär vara människa ;)
Senast redigerad av Naqref 2005-05-27 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-27 22:17

I slutändan är det ju moderatorerna som drar i bromsen. Liksom idén med modratorer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-05-27 22:18

guru skrev:
guru skrev:

Vad jag förstått (eller missförstått) så behöver även Pip akustik reglerande åtgärder för att låta riktigt bra ?

Fan va ni va snabba jag hann ju inte editera klart innan ni svarade...menade inte att Pip var dålig utan att den precis som alla andra högtalare kräver lite pyssel innnan den presterar max :)

ber om ursäkt om det lät negativt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi