piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 15:59

DVD-ai skrev:
Flint skrev:
subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.

Det vittnar om flexibilitet och dynamiskt tänkande. :)

//
:lol:

Jag tror det vittnar om kanske för lite vatten. Eller kanske en glass för lite.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 16:12

Mats skrev:
Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.

Synd bara att de övriga registren inte kommer i närheten av varken piP eller pi60 . :P

Jag har varken något emot Harryup, MM, eller kris10 eller någon annan.

Det var rätt lärorikt för mig att nyligen märka att Squeezeboxarna kanske ändå inte är svaret på jungfruns bön, att det troligen finns bättre nätverkspelare i form av en simpel iPad ( och kanske andra, oprövade spelare ) .

Jag har förut uttryckt skepsism till att det kan vara så pass stor skillnad- erfarenheten från 90- talet säger mig att inte allting defacto är bättre, bara för att det råkar vara dyrare.....eller mera anpassat...

Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.

Och det kan ju vara kul för andra att veta att tex. iPad eller den nya SB touch verkligen låter bättre. Skillnaden är rätt stor ju.

Åtminstone tycker både jag, Harryup och Karl XII ungefär lika här, ivartfall om SB 3 och Duet kontra vissa andra spelare.
Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag... :wink:

Idag steg jag in på High Fidelity för att lyssna på ett par olika nätverksspelare. Var beredd på gamla tiders föreläsningar om stampa takten, och vad som är viktigt och vad som absolut inte är viktigt.
Vad möts jag av? Jo 2 trevliga personer som gladeligen låter mig lyssna på ett par olika alternativ. Personen som demade för mig frågade om jag hade något ifrån Linn, jo jag har en gammal LP12. Jaha och så var det inte mer med det. Efter demon så småpratade vi och jag blev erbjuden att låna hem spelaren för att kunna lyssna på den i min anläggning vilket jag tacksamt tog emot.
Måste poängtera att allt gammalt prat om hur de går till i en Linnbutik är totalt bortblåst. Utmärkt service och trevligt bemötande, rekommenderar definitivt ett besök för att se om ni kan hitta några russin till era kakor. Nu skall det spelas Linn ihop med 2A3, horn och digitala elektroniska filter. Hoppas all dist tar ut varandra med lite tur. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-08 16:18

Harryup skrev:Hoppas all dist tar ut varandra med lite tur.

Jag har läst att då måste du nog ha en osannolik tur... :wink:

Go lyssning i värmen.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 16:23

Brukar faktiskt ha tur då det gäller det mesta så det ser jag inte som något som helst problem. Men om du har Lust att hålla tummarna också så är ju tummantalet rask fördubblat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-08 16:51

Harryup skrev:
Mats skrev:
Richard skrev:Oj, helsicke vilket liv det blev, bara för att jag påtalade vad jag tyckte, nämligen att basåtergivningen från en isobarikhögtalare vid namn Keltik presterade ( för mig fortfarande ) en oöverträffad basåtergivning.

Synd bara att de övriga registren inte kommer i närheten av varken piP eller pi60 . :P

Det var rätt lärorikt för mig att nyligen märka att Squeezeboxarna kanske ändå inte är svaret på jungfruns bön, att det troligen finns bättre nätverkspelare i form av en simpel iPad ( och kanske andra, oprövade spelare ) .

Jag har förut uttryckt skepsism till att det kan vara så pass stor skillnad- erfarenheten från 90- talet säger mig att inte allting defacto är bättre, bara för att det råkar vara dyrare.....eller mera anpassat...

Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.

Och det kan ju vara kul för andra att veta att tex. iPad eller den nya SB touch verkligen låter bättre. Skillnaden är rätt stor ju.

Åtminstone tycker både jag, Harryup och Karl XII ungefär lika här, ivartfall om SB 3 och Duet kontra vissa andra spelare.
Kanske t o m provlyssna på en Linn DS Richard? Fast det är väl att svära i kyrkan antar jag... :wink:

Idag steg jag in på High Fidelity för att lyssna på ett par olika nätverksspelare. Var beredd på gamla tiders föreläsningar om stampa takten, och vad som är viktigt och vad som absolut inte är viktigt.
Vad möts jag av? Jo 2 trevliga personer som gladeligen låter mig lyssna på ett par olika alternativ. Personen som demade för mig frågade om jag hade något ifrån Linn, jo jag har en gammal LP12. Jaha och så var det inte mer med det. Efter demon så småpratade vi och jag blev erbjuden att låna hem spelaren för att kunna lyssna på den i min anläggning vilket jag tacksamt tog emot.
Måste poängtera att allt gammalt prat om hur de går till i en Linnbutik är totalt bortblåst. Utmärkt service och trevligt bemötande, rekommenderar definitivt ett besök för att se om ni kan hitta några russin till era kakor. Nu skall det spelas Linn ihop med 2A3, horn och digitala elektroniska filter. Hoppas all dist tar ut varandra med lite tur. :-)

mvh/Harryup

Kul att höra! Och bra med lite reality check ibland eller hur? :) Kalle, Per m fl som driver butiken gör det på ett alldeles utmärkt sätt. Några lyssningsintryck att vidareförmedla? Vilken burk lånade du hem?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-08 16:56

Harryup skrev:Brukar faktiskt ha tur då det gäller det mesta så det ser jag inte som något som helst problem. Men om du har Lust att hålla tummarna också så är ju tummantalet rask fördubblat.

Höjer tumantalet lite till och hejar på:

http://youtu.be/z2xdCvhvyqY

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-08 17:00

Harryup skrev:Javisst vore det skönt om man kunde överlåta sitt eget tyckande och smak till en referensgrupp så att man är helt säker på att man inte gillar fel saker. :-)

mvh/Harryup

Det är klart det är skönt att slippa testa allting själv. Det sparar mycket tid. Och pengar också ibland. Om man slipper köpa någon apparat som är dyr och dålig eller något tillbehör som visar sig meningslöst och inte gör nytta.

Jag vill ju att apparaterna ska ha så litet egenljud eller så liten färgning som möjligt. Och är inte ute efter något särskilt sound som jag subjektivt tycker är trevligt.

Tänk själv. Varje gång andra lyssnar på olika kablar i hifi-butik och jämför tills man hittar en musikalisk väljudande kabel. Då köper jag istället några meter elkabel för några tior. Fin förtjänst! :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-08 17:10

Hulbar skrev:Det är klart det är skönt att slippa testa allting själv. Det sparar mycket tid. Och pengar också ibland. Om man slipper köpa någon apparat som är dyr och dålig eller något tillbehör som visar sig meningslöst och inte gör nytta.

Jag vill ju att apparaterna ska ha så litet egenljud eller så liten färgning som möjligt. Och är inte ute efter något särskilt sound som jag subjektivt tycker är trevligt.

Tänk själv. Varje gång andra lyssnar på olika kablar i hifi-butik och jämför tills man hittar en musikalisk väljudande kabel. Då köper jag istället några meter elkabel för några tior. Fin förtjänst!

Så intressanta tankar... de måste du vara ensam om.

Själv köper jag bara det senaste som HiFi-pressen rekommenderar. Då är jag säker på att det blir både dyrt och dåligt.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-08 17:14

Lust skrev:
Hulbar skrev:Det är klart det är skönt att slippa testa allting själv. Det sparar mycket tid. Och pengar också ibland. Om man slipper köpa någon apparat som är dyr och dålig eller något tillbehör som visar sig meningslöst och inte gör nytta.

Tänk själv. Varje gång andra lyssnar på olika kablar i hifi-butik och jämför tills man hittar en musikalisk väljudande kabel. Då köper jag istället några meter elkabel för några tior. Fin förtjänst!

Så intressanta tankar... de måste du vara ensam om.

Själv köper jag bara det senaste som HiFi-pressen rekommenderar. Då är jag säker på att det blir både dyrt och dåligt.

Det håller jag med om. Litar man på hifi-pressen finns risk att det blir dyrt och dåligt. :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-08 18:12

Hämnd?

Är det inte bättre att föregå med gott exempel. Och det du berättar att
du tänker göra mot kris10an är ju inte ens "samma sak" som han gjort
mot någon annan, för han har väl agerat spontant snarare än med av-
sikt att gör någon illa.

I 10 fall av 10 är det bättre så schack matt på mig i den frågan. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 18:29

subjektivisten skrev:Nya framsteg kommer av kontrollerade tester och vetenskaplig förhållningssätt. :)

Som alltid föregås av observationer som leder till en hypotes, killarna är på observationsstadiet. Falsifiering av etablerade teorier leder till nya kunskaper, verifiering befäster etablerade idéer.

subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.

Skulle du vilja skriva om det här så det blir begripligt vad du menar? Jag har försökt tolka ut, men det blir inte bra. "Någon inser att folk, xxx, är en inbillning? Är folk en inbillning? Det kan du ju inte mena.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-08 19:05

Mats skrev:
Harryup skrev:
Mats skrev:

Då jag nu upptäckt att jag ( troligen) inte kommer att kunna nöja mig med
en SB 3 eller Duet, därför att de låter för dåligt både digitalt och analogt, så måste jag ju erkänna detta.

Vad möts jag av? Jo 2 trevliga personer som gladeligen låter mig lyssna på
ett par olika alternativ. Personen som demade för mig frågade om jag hade något ifrån Linn, jo jag har en gammal LP12. Jaha och så var det inte mer med det. Efter demon så småpratade vi och jag blev erbjuden att låna hem spelaren för att kunna lyssna på den i min anläggning vilket jag tacksamt tog emot.

mvh/Harryup

Kul att höra! Och bra med lite reality check ibland eller hur? :) Kalle, Per m fl som driver butiken gör det på ett alldeles utmärkt sätt. Några lyssningsintryck att vidareförmedla? Vilken burk lånade du hem?

Dessa båda försäljare torde vara två av de bästa som finns, ödmjuka, vänliga och kompetenta. Och servicevänliga.

Harryup:

Skriv gärna om hur du tycker Linn- nätverkspelaren låter. Jämför gärna med SB 3 och Duet. Om det är skillnad beskriv detta gärna utförligt: vad är det i ljudet som blir bättre ?

Jag tycker att du ska, oavsett resultatet, starta en helt ny tråd om dina intryck, och rubrik ( så vi inte blir helt OT i denna tråd.)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 19:45

Utmärkt ide'.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-09 00:34

sprudel skrev:Som alltid föregås av observationer som leder till en hypotes, killarna är på observationsstadiet. Falsifiering av etablerade teorier leder till nya kunskaper, verifiering befäster etablerade idéer.

Och som alltid göra under kontrollerade former, eftersom man vet det är lätt att göra fel och få fram ett resultat som inte stämmer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-09 01:13

Hoppas att du inte implicerar att de "resultat" som kommer
fram under s.k. "kontrollerade former" alltid stämmer ?*

*Du kan ju inte läsa detta, men jag vill ändå belysa
saken/möjligheten . .**

**Sucker . . . :wink: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-09 02:18

Laila skrev:Hoppas att du inte implicerar att de "resultat" som kommer

saken/möjligheten . .**

Man ska alltid suga under kontrollerade former.

My five cents...
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-09 07:40

Stranne skrev:
Richard skrev:En airport är bra om du vill köra optiskt digitalt ut till extern dac.
Då måste du dock använda spdif- överföring.
Vet inte om det är så lyckat.

Den iPad jag använder är v.1.
Båda versionerna mäter extremt bra via hörlursutgången, men v. 2 är något bättre mätmässigt.

Squeezepad klarar konvertering av FLAC, waw mm.... Kostar 75 spänn att köpa programmet till iPad.

Båda ipadversionerna mäter bättre via hörlursutgången än analogt ut från SB 3.

Ok. Får kolla saken. Det vore ju kanon ifall man kan få en iPad att köra
flac också iom att det är vad jag kör ifall jag inte använder Spotify.
Jag har flac:at ca 400 album och det vore ju fint ifall det inte gjordes
i onödan...

....jag har ca 1000 album i FLAC. Squeezepad programmet fungerar både till SB- spelarna och den interna spelaren i iPad.

Det är väldigt användarvänligt, faktiskt bättre än den programvara som SB- spelarna använder i original.
Det är väldigt enkelt att jämföra ljudkvaliteten subjektivt mellan iPad
analogt ut och Duet analogt ut . Bara att köra båda spelarna samtidigt och switchade mellan ingångarna på förstärkarna. SB Duet har en högre utsignal som man måste kompensera för med volymkontrollen.

Musiken låter mera statisk och med mindre " flyt" med duetspelaren. Små diskantdetaljer blir mera åt skrammelhållet än åt det harmoniska.
Musiken låter en aning mindre kraftfull.
Om jag nu överdriver rätt kraftigt. :)

Skillnaden finns på samma sätt även om en extern dac ( tex den som finns inbyggd i denonreceivern ) kopplas via spdif till Duet.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-09 09:12

Laila skrev:Hoppas att du inte implicerar att de "resultat" som kommer

saken/möjligheten . .**

Ett blindtest med matchade ljudnivåer innebär att man gör vad man kan för att testa objektivt. Men inte ens då finns någon garanti för att resultaten alltid stämmer.
T.ex har alltid testdeltagarna och den inställning de har betydelse. Ett blindtest förhindrar att man lyssnar på "prislappen" eller påverkas av hur snygga/imponerande apparaterna är. Men en person som redan från början har bestämt sig för att det inte finns skillnader mellan apparaterna kan naturligtvis göra att testet blir mindre bra. Det är också en fördom som leder till inbillning. Det är oerhört viktigt att alla är öppna för möjligheten att det KAN finnas skillnader. Och anstränger sig för att höra skillnader.

Det finns varken perfekta människor eller perfekta testmetoder. Men alternativen är betydligt sämre och mindre vetenskapliga.

Mvh

Föregående

Återgå till Generellt om hifi