MagnusÖstberg skrev:Magnuz skrev:Bra fråga, men tramsiga svar.
På vilket sätt är 423 kanaler ett felaktigt och tramsigt svar?
inget att bry sig om, han vill bara vara en viktigpetter
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Harryup skrev:Hittade info LFE lägre än 120Hz och ingen direkt riktningsinformation. Vilket ju är självklart men finns den med indirekt?
mvh/Harryup
Nej.
Det vill säga, om lagringsformatet är DD kan det råka bli fel, om
ljudläggaren inte vet hur systemet fungerar och därför klantar sig,
men annars inte. Men DTS kan det inte bli fel.
Men ditt uttryck "indirekt" kan ju betyda många olika saker. Har
du lust att vara mera specifik, så kanske jag kan kommentera det
mera specifikt också?
Kanske så menar du att subwoofern kan distordera, och därför ge
ifrån sig frekvenser över 120 Hz? Men det har ju inget med lagrade
informationen att göra.
Vh, iö
celef skrev:MagnusÖstberg skrev:Magnuz skrev:Bra fråga, men tramsiga svar.
På vilket sätt är 423 kanaler ett felaktigt och tramsigt svar?
inget att bry sig om, han vill bara vara en viktigpetter
tordnilsson skrev:Hej igen !
Ja det kan vara läge att precisera frågan lite, om man tänker sig så här ungefär: -inspelning/lagring av företrädesvis musik eller liknande, möjligen ljudspå till film och sen lagring av denna information på lämpligt media å sen sist men inte minst: återgivning i ett relativt "vanligt" bostadsrum av ordinär storlek ( kanske 25-50 kvm ? )
där 1 eller helst kanske 3-4 personer skall kunna få en grymt bra upplevelse ! Jag menar då att det i princip skall vara näst intill omöjligt att kunna märka skillnaden mellan tex ett liveframträdande och återuppspelningen i sagda rum.
/ Tord
Flint skrev: Lyx. En riktig musikdiggare gnolar själv utan hjälp. Behövs knappt stämband. Räcker med att andas och fnysa lite i otakt. Resten är överkurs.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:.1-kanalen bär ju basinformationen från alla högtalare inklusive effekterna om de är satta till small, dvs delade neråt.
Nej, .1-kanalen är .1-kanalen, och den innehåller det som lagts
på den. I varje fall om vi talar om de på fonogrammet lagrade
informationerna. Att sedan uppspelningsapparaten kan flytta info
mellan olika högtalare, är en helt annan sak.
Vh, iö
Flint skrev:För mig räcker det bra med två kanaler. Jag inbillar mig gärna resten. Som att lyssna på radioteater. Mycket roligare än att se samma pjäs på film eftersom enbart lyssnandet utan bild mer aktiverar fantasin. Om jämförelsen kan jämföras. Min mening.
Det duger bra även med mono för att slippa viss imponatorverkan.
//
Flint skrev:KarlXII
Det är tur för industri och produktion att inte alla människor är lika vandra i alla aspekter. För min egen del störs jag av filmljudeffekter och allehanda ljudliga överskningar. Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att jag hör vad som sägs i dialogen. Fimljud verkar vara mixat för att spelas på väldigt hög volym vilket tyvärr innebär att dialogen blir svår att följa om man drar ner volymen till vad jag tycker är lämpligt. Tycker att nutida musik spelas in med för låg dynamik och filmljud med för hög.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:.1-kanalen bär ju basinformationen från alla högtalare inklusive effekterna om de är satta till small, dvs delade neråt.
Nej, .1-kanalen är .1-kanalen, och den innehåller det som lagts
på den. I varje fall om vi talar om de på fonogrammet lagrade
informationerna. Att sedan uppspelningsapparaten kan flytta info
mellan olika högtalare, är en helt annan sak.
Vh, iö
Nej?
Jag sa ju det.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Hittade info LFE lägre än 120Hz och ingen direkt riktningsinformation. Vilket ju är självklart men finns den med indirekt?
mvh/Harryup
Nej.
Det vill säga, om lagringsformatet är DD kan det råka bli fel, om
ljudläggaren inte vet hur systemet fungerar och därför klantar sig,
men annars inte. Men DTS kan det inte bli fel.
Men ditt uttryck "indirekt" kan ju betyda många olika saker. Har
du lust att vara mera specifik, så kanske jag kan kommentera det
mera specifikt också?
Kanske så menar du att subwoofern kan distordera, och därför ge
ifrån sig frekvenser över 120 Hz? Men det har ju inget med lagrade
informationen att göra.
Vh, iö
Jag menade som jag skrev i tidigare inlägg, finns det övertoner som inte är dist ifrån LFE över 120Hz?
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Du har fel. Men jag tror på att du tror så.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster