JBL Decade 26

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
civilpolisen

JBL Decade 26

Inläggav civilpolisen » 2011-06-06 11:00

"Som av en händelse..."

...hittade jag ett par JBL högtalare i det före detta pannrummet i huset jag flyttade från för tre år sedan. (Har kvar lite grejer där, bland annat katten.)

Jag fick dessa högtalare i original kartong av en snål och girig fotograf som ville sälja dom till mig. Men han sa, "äh du kan få dom. Dom är lite sönder, men det går kanske att fixa".

Jag tror detta var sex år sedan, eller nåt.

Min kompis (högtalar-)ingenjören, (högtalar-)nörden och (högtalar-)experten i en och samma person förklarade för mig att dessa var fina exemplar producerade i ett material som tyvärr inte höll längre än ca 10 år.

Vi öppnade en av högtalarna i helgen och det var första gången jag tittade på dom. Den ena bara. Jättefina verkligen!!

Sökning på Google:
http://www.google.se/search?q=jbl+decad ... =firefox-a

Nu till frågan, finns det någon i Sverige som fixar i ordning dessa?
Eller är man hänvisad till USA!? Vad är det jag ska beställa.... egentligen!? Ny kon!? Kan jag fixa detta själv!?

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2011-06-06 19:24

Nu skriver du inte vad som är fel på dom, men jag utgår från att det är skumkanterna som är trasiga. 10 år är kanske snålt räknat, men livslängden är klart begränsad. Bland annat LN Högtalarservice i Göteborg och Technovox i Stockholm byter ut skumkanten. Jag har för mig att även Septon gör det. Finns säkert fler ställen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-06 19:36

Jag har bytt skumkanter till liknande själv (L36). Finns kanter att köpa i USA eller så lämnar man iväg till firma.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
civilpolisen

Inläggav civilpolisen » 2011-06-06 22:03

Tack för feedback!!

Ja... Högtalaren är "sönder" på det sättet du beskriver. Jag har dock bara öppnat den ena högtalaren, men utgår från att båda är i samma fysiska form... (Typ. Får kolla det, givetvis.)

Att öppna dom är en två-mans manöver, så att säga.

Det blir väl aktuellt att byta skum, om det nu är så det går till.

Jag undrar lite, vilket prissegment är vi inne på...??

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-06-06 23:37

civilpolisen skrev:Tack för feedback!!

Ja... Högtalaren är "sönder" på det sättet du beskriver. Jag har dock bara öppnat den ena högtalaren, men utgår från att båda är i samma fysiska form... (Typ. Får kolla det, givetvis.)

Att öppna dom är en två-mans manöver, så att säga.

Det blir väl aktuellt att byta skum, om det nu är så det går till.

Jag undrar lite, vilket prissegment är vi inne på...??

Att kanta om dom kostar dig själv kanske 300 kr och ett par timmars jobb. Att lämna det till ett proffs kostar runt 1000 kr.

Fina högtalare är det. Det närmaste jag lyssnat på är L50 och den var på många sätt mycket trevlig, men kanske lite för mycket färgad om jag enbart skulle ha ett par högtalare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-06-09 15:22

civilpolisen skrev:Jag undrar lite, vilket prissegment är vi inne på...??

80 kr (frakt inräknad) kostar två skumkanter i den storlek du behöver på Ebay. Flaska pappers- eller trälim om du inte redan har det.

Akta dig för överpriser när du handlar skumkanter. Det finns många oetiska butiker som säljer exakt samma produkter för ockerpriser. Det finns inga varianter på skumkanterna; alla är identiska och kommer från Kina.

Användarvisningsbild
civilpolisen

Inläggav civilpolisen » 2011-06-11 23:04

Oj!!
Tack för tydlig fingervisning!! Det skulle kanske vara värt att avsätta både kapital och tid till dessa högtalare. Jag och min vän tittade bara "som hastigast" på en av högtalarna och den defekta delen kommer jag faktiskt inte ihåg hur den ser ut...

Lådorna är nu placerade i mitt aningen stökiga kontor, dock med lägre luftfuktighet än i källaren i min före detta bostad. Vännen har flugit tillbaka till Australien.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-05 18:54

Jag har precis fått tag på ett par Jbl L101 Lancing. Som jag funderar på att renovera till nyskick. Tycker det klassiska Jbl ljudet är lite kul. Är lite osäker på om L101 är bland de mest uppskattade av Jbl:s äldre högtalare. Men de är förbaskat snygga. :lol:
De har ju le14A bas och 175 dlh horn till mellanregister och diskant.

Första steget blir att renovera le14A elementen. Men antagligen behövs omkoning för det är tveksamt om nya skumkanter räcker. Ska kolla spindlarna...men misstänker att det blir nödvändigt att byta allt på elementen.

Kanske finns det någon här som har lite erfarenhet av Jbl L101 och kan berätta lite om upplevelserna med dessa. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-09 21:14

JBL Lancer 101, tror jag de heter. Om det nu är dessa som menas?
Dessa har jag lyssnat på nya på 70-talet. De lät fantastiskt tyckte jag då, vad jag skulle tycka i dag, är inte lätt att veta. :)
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-10 10:00

Jag ska ha dom till min vintage anläggning. Har precis beställt nya skumkanter till baselementen. Bortsett från kanterna ser elementen fina ut.
Ska byta komponenter i filtren också...Förhoppningsvis behövs inget byte av membran i 175dlh.

Dom är klart snygga. Fantastiskt fint träarbete.

Mvh

Återgå till Vintage-hifi