.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DRDHsOSF

.

Inläggav DRDHsOSF » 2011-07-09 02:53

.
Senast redigerad av DRDHsOSF 2025-01-27 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-09 03:22

Låter det bra är det bra.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-09 09:24

Det kostar och ligga på topp.. Annars har jag hört att en Denon 2105 är omöjligt att skilja på mot vilka andra förstärare som helst så denna torde vara ett perfekt alternativ 8)

Att få ut kraft i mängd är tyvärr kostsamt men det finns billigare alternativ. Jag tycker du är inne på rätt spår. 10db headroom är ju toppen och bra med effekt likaså. Jag har ett Carver a760x som leverar 760w per kanal 4 ohm och det kostade runt 20000:- kanske 25000:- nytt. :) SÅ alternativ till 85000:- finns
Senast redigerad av meanmachine 2011-07-09 09:25, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 09:24

Hemmahögtalare har så låg känslighet att - utan att ha räknat i det här fallet - det krävs mycket effekt.

Hur mycket vet du först lite mer noggrannt när du mätt vilket ljudtryck du har vid lyssningspositionen när högtalarna matas med motsvarande 1w/8 ohmslast (2,83V)

På konserter använder dom andra typer av steg/högtalare och den normale hifianvändaren lyssnar inte på de nivåerna.

Dina högtalare skulle brinna upp om de matades en längre tid med de effekterna, men det finns ju andra bra steg som levererar mycket mer effekt och det billigare än de du räknar upp.

Om förstärkarna klarar av att leverera det du behöver är svårt att sia om. Det måste du testa själv. Visst finns det en korrelation mellan effekttillgång och ljudtrycksförmåga i systemet.

Högtalaren tar inte skada av att effekten på de här stegen inte kan driva dem till att spela starkare om du inte låter dem klippa galet mycket.

Dynaudiohögtalaren kan hantera mycket mer effekt än 400w i topparna, mer än det dubbla och fortfarande ha marginal. Vill du kunna spela högdynamiskt material så är det inte fel med 2x500w tillgängligt vid 4 ohm, alltså ett slutsteg om 2x250w/8ohm (vilket det finns gott om).

Det kanske låter som om jag sätter effektkraven ganska lågt, men testa så får du se - i ett rum som inte har mycket god akustikreglering kommer du inte vara i närheten av att vilja utnyttja ens den effekten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-09 10:50

Det ljudtrycket du vill öppnå på lyssningsplats är 100dB + 10dB i crest(tillgänglig dynamik). Du får också räkna med en 8dB eller så för avståndet. Så totalt 118dB behöver du kunna ge vid 1m avstånd.

Högtalarna har en känslighet på 90dB vid 1w 8ohm på 1m.
Det ger 28dB över som förstärkaren måste ge för att nå ditt mål.
28dB motsvarar ca 630w i 8ohm.

Går vi ner till 90dB på lyssningsplats så är det 18dB över vilket motsvarar ca 63w.

Då varje dubblering av effekten "endast" ger 3 extra dB så ger en ökning på 10dB motsvarande 10gånger effekten och en rejält mycket dyrare förstärkare.

Jag kan dock säga att 90dB är väldigt högt så skaffa dig en förstärkare på över 100w, eller så mycket du har råd med, och testa för 600w förstärkarna kostar mycket.

EDIT: Kom på att jag glömt lägga till för två högtalare. Är väl ca 6dB om jag minns rätt.

Så 100dB lyssningsplats behöver 22dB från förstärkaren vilket är: 158w.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-07-09 12:26, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-09 10:52

110db är riktigt högt eftersom det är väl i högre nivå än de flest livekonserter. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-07-09 10:54

Min första reaktion är att siffrorna som nämns i frågan inte stämmer.
Tex har jag mig veteligen aldrig träffat på ett slutsteg som levererat samma effekt i samtliga belastningsfall?

Att en 20dB förstärkning och lyssning @ 3m skulle behöva 900W känns också lite skumt? Det är lördagsmorgon och jag orkar inte sätta mig ned och räkna nu men kolla siffrorna är mitt tips. Bara för att en kalkylator ligger uppe på nätet är ingen garanti att den fungerar klanderfritt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-09 10:59

jag behöver tydligen 1492w 8O i4ohm

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-09 12:30

meanmachine skrev:110db är riktigt högt eftersom det är väl i högre nivå än de flest livekonserter. 8O

Inte speciellt. Det handlade enbart om transienta tillslag, inte medelnivå.
Torde således räcka att förstärkaren klarar tillräcklig sk peakeffekt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Hjälp mig att bli klok gällande watt/rms/dbspl/känslighe

Inläggav subjektivisten » 2011-07-09 12:32

DRDHsOSF skrev:Högtalarna vid namn Dynaudio Confidence C4 och förstärkarna McIntosh MC 252 samt MC 275.

Fakta kring produkterna:
Dynaudio Confidence C4
- Känslighet: 90 dB/2.83 V/1 m.
- Nominell impedans: 4 ohm
- IEC motsvarande 400 W (4 ohm)

Om jag i lyssningsposition, sittandes 3 meter från högtalarna, vid tillfälle vill spela upp Led Zeppelins tyngre alster via dessa högtalare och kunna uppnå ett ljudtryck (SPL) motsvarande 100 dB samt ha ett dynamikomfång motsvarande 10 dB bör jag enligt simpla uträkningar via denna kalkylator ha en förstärkare som i stereoläge kan skicka ut 2x900 W i 4 ohm. Alternativt två monouppbyggda förstärkare som mäktar med 1x900 W i 4 ohm.

Någon som är intressant är att soundstage har mätt C4.
Enligt deras mätningar så har den en känslighet på 88 dB.

Det man ser är att vid 95 dB@ 2m så ger den 10% THD vid 50 hz, så man kanske inte ska rekommendera att spela högre än så, vad 110 dB vid 3m skulle kräva. Dock kan man skaffa ett par basmoduler och avlasta högtalarna i basen, då kommer det funka bättre.
Då kommer nästan möjliga problem. Enligt mätningarna så har den 2-2,5% THD vid 5khz och 10khz, vilket antagligen ökar om du vill upp dina 110dB.
Dock så har Led zeppelin skivor, om vi snacka originalutgåvorna, bättre dynamik än en crest på 10dB. Det är nog närmare 20 dB än 10 dB, i snitt. Och jag tror en medelnivå på 90 dB är mer lagom.

Så jag skulle nog fundera lite på om jag verkligen vill ha dessa ljudtryck, och i sådant fall skaffa ett par basmoduler för hjälpa till i basen. Sen skulle jag även lyssna noggrant och se om jag hör/stör mig på disten vid 5khz och 10khz.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-09 13:04

markusA skrev:Min första reaktion är att siffrorna som nämns i frågan inte stämmer.
Tex har jag mig veteligen aldrig träffat på ett slutsteg som levererat samma effekt i samtliga belastningsfall?

Gissningsvis är effekten specificerad med olika sekundärtappar på utgångstrafon och då kan man få det så. Dock så är ju högtalaren inte resistiv och förstärkaren är mer en spännings än effektgenerator så det kommer varier delvis vilken tapp man kooplar in högtalaren på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-09 13:09

adzer skrev:EDIT: Kom på att jag glömt lägga till för två högtalare. Är väl ca 6dB om jag minns rätt.

6dB för korrelerade ljudkällor och 3dB för okorrelerade. Högtalare kan anses vara rätt korrelerade i basen om det spelas monofoniskt ljud men blir mer och mer okorrelerad ju högre upp i frekvens man kommer.

Men sen är det ju dessutom så att man lyssnar bortom rumsradien normalt och man har inte samma geometriska dämpning där bortom. Så det är inte säkert ens att man har tappat 8dB 3m bort från högtalarna.

Det är därför man bör mäta för att veta mer exakt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-09 13:13

Naqref skrev:
adzer skrev:EDIT: Kom på att jag glömt lägga till för två högtalare. Är väl ca 6dB om jag minns rätt.

6dB för korrelerade ljudkällor och 3dB för okorrelerade. Högtalare kan anses vara rätt korrelerade i basen om det spelas monofoniskt ljud men blir mer och mer okorrelerad ju högre upp i frekvens man kommer.

Men sen är det ju dessutom så att man lyssnar bortom rumsradien normalt och man har inte samma geometriska dämpning där bortom. Så det är inte säkert ens att man har tappat 8dB 3m bort från högtalarna.

Det är därför man bör mäta för att veta mer exakt.

Jo det är som sagt mer eller mindre omöjligt att få exakta siffror utan att mäta, men jag kände att räknar man +6 och -8 så blev summan en hyffsad approximation.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-09 17:05

DRDHsOSF skrev:Hejsan!

Först och främst vill jag be om ursäkt för min mentala kapacitet gällande detta område.

Det ska du inte göra, för den är nog alldeles utmärkt. Däremot ser jag att du använder en lärandestrategi som genererar grunt lärande (hörs det att jag har lyssnat på pedagoger... ?). Skippa de där websidorna och lär dig hur det funkar i stället. Då kommer du att känna av din verkliga mentala kapacitet :D .

DRDHsOSF skrev:Om jag i lyssningsposition, sittandes 3 meter från högtalarna, vid tillfälle vill spela upp Led Zeppelins tyngre alster via dessa högtalare och kunna uppnå ett ljudtryck (SPL) motsvarande 100 dB samt ha ett dynamikomfång motsvarande 10 dB bör jag enligt simpla uträkningar via denna kalkylator ha en förstärkare som i stereoläge kan skicka ut 2x900 W i 4 ohm. Alternativt två monouppbyggda förstärkare som mäktar med 1x900 W i 4 ohm.

Alltså, det den där sidan beräknar åt dig är följande:

1. hur ljudnivån beror av högtalarens känslighet.
2. hur ljudnivån beror av avståndet i ekofri miljö
3. hur ljudnivån beror av ineffekten.

Det den inte beräknar är

a. rummets inverkan
b. effekten av att ha flera högtalare

De tre första kan man räkna ut i huvudet.

Man utgår från högtalarens känslighet och antar att man har avståndet 1 m ocheffekten 1 W. I ditt fall (effekten beräknad från räknat med nominell impedans) har du 90 dB i utgångsläget.

Sen flyttar du dig bort 3 m. Det gör att ytan på den sfär som bestrålas blir 9 gånger så stor, då behöver du 9 ggr så mycket effekt dvs 9 W. Sen vill du kunna spela 100 dB, dvs 10 dB mer, det ger 10 ggr så mycket effekt, 90 W.

Om du till sist vill spela musik med 10 dB högre toppfaktor än en sinus, så behövs ytterligare en faktor 10 på effekten, dvs 900 W.

Om man förstår det där i stället för att bara lita på websidor så är det lätt att bygga på med a och b också. Rummets inverkan är iofs lite svårt, men om man tittar vid hyfsat höga frekvenser, över ett par hundra Hz, så kan man approximera nivån genom att sätta in rummets efterklangsradie i stället för det verkliga avståndet i beräkningen. Ett normalt vardagsrum har en efterklangsradie på någon meter, vilket gör att den där faktorn 9 i beräkningen ovan blir 1 i stället. Då är du nere på 100 W. Så till sist har du stereo, dvs två högtalare och då kan du fördela effekten mellan dem, dvs 2x50 W.

Så i det normala lyssningsrummet och med en förstärkare på 2x50 W kan du spela i 100 dB medelnivå om musiken har en toppfaktor på 13 dB (dvs 10 dB mer än en sinus som har 3 dB toppfaktor).

Snart kommer Ingvar och rättar mig... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DRDHsOSF

Inläggav DRDHsOSF » 2011-07-10 12:36

Svante skrev:Ett normalt vardagsrum har en efterklangsradie på någon meter, vilket gör att den där faktorn 9 i beräkningen ovan blir 1 i stället. Då är du nere på 100 W. Så till sist har du stereo, dvs två högtalare och då kan du fördela effekten mellan dem, dvs 2x50 W.

Skulle du kunna förklara efterklangsfaktorerna lite närmare i enklare ord? Kanske även hur det fungerar så att man själv kan lista ut olika rums efterklang? Det är nämligen en väsentlig skillnad på 9 och 1 som du säger.

Jag har givetvis läst lite själv om det hela, men förstår inte riktigt allt som skrivs, än mindre formeln som Wallace Clement Sabine skapade för storleken på rummet kontra mängden absorbenter:
Bild

Tack för all övrig feedback! Det har definitivt hjälpt. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-10 14:40

DRDHsOSF skrev:
Svante skrev:Ett normalt vardagsrum har en efterklangsradie på någon meter, vilket gör att den där faktorn 9 i beräkningen ovan blir 1 i stället. Då är du nere på 100 W. Så till sist har du stereo, dvs två högtalare och då kan du fördela effekten mellan dem, dvs 2x50 W.

Skulle du kunna förklara efterklangsfaktorerna lite närmare i enklare ord? Kanske även hur det fungerar så att man själv kan lista ut olika rums efterklang? Det är nämligen en väsentlig skillnad på 9 och 1 som du säger.

Jag har givetvis läst lite själv om det hela, men förstår inte riktigt allt som skrivs, än mindre formeln som Wallace Clement Sabine skapade för storleken på rummet kontra mängden absorbenter:
Bild

Tack för all övrig feedback! Det har definitivt hjälpt. :)

Njaadå.

Formeln du visar har du inte så stor nytta av, men den är kul den också. Jag brukar dock inte ha något m i nämnaren, utan säga att T=0,16*V/A där V är rummets volym i m3 och A är absorptionsytan i m2.
Absorptionsyta är en ekvivalent yta som motsvarar alla absorbenter i rummet. Om tex en soffa har en yta på 4 m2 och en absorptionsfaktor på 0,25 så har den en absorptionsyta på 1 m2. Absorptionsfaktorn talar om hur stor andel av den infallande ljudintensiteten som absorberas.

Menmen, du vill ju ha efterklangsradien rr, och den finns ju inte alls i formeln.

Den kan man i stället få ur formeln

rr=0,056*sqrt(V/T)

Efterklangsradien är det avstånd som direktljud och summan av alla reflekterade ljud är lika starka. Efterklangen (summan av alla de reflekterade ljuden) är ungefär lika stark överallt i rummet, men direktljudet avtar med avståndet.

Så om man har ett rum med volymen 70 m3 och efterklangstiden 0,3 s så blir efterklangsradien rr=0,056*sqrt(70/0,3)=0,85 m.

Det som det där websidan räknade ut var styrkan på direktljudet. Bortom efterklangsradien är ljudet ungefär lika starkt överallt och vid efterklangsradien är direktljud och efterklan lika starka. Genom att räkna ut hur starkt direkljudet är vid rr kan man alltså få reda på hur starkt efterklangsljudet är i hela rummet.

Fint va?

[s]I mitt exempelrum så vet jag att[/s]
Senast redigerad av Svante 2011-07-10 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-07-10 14:54

Svante skrev:
I mitt exempelrum så vet jag att

Att vadå :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-10 17:41

DS skrev:
Svante skrev:
I mitt exempelrum så vet jag att

Att vadå :D

Äh, jag får skylla på min pekplatta. Ibland så hoppar cursorn iväg och skriver på fel ställe. Det jag tänkte säga finns formulerat på annat sätt högre upp.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 22:15

subjektivisten skrev:Så jag skulle nog fundera lite på om jag verkligen vill ha dessa ljudtryck, och i sådant fall skaffa ett par basmoduler för hjälpa till i basen.

Låter vettigt! 100 dB i medel på lyssningsplats låter mycket. I hyreskåk är det knappast möjligt utan klagomål.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-11 22:16

RogerGustavsson skrev:
subjektivisten skrev:Så jag skulle nog fundera lite på om jag verkligen vill ha dessa ljudtryck, och i sådant fall skaffa ett par basmoduler för hjälpa till i basen.

Låter vettigt! 100 dB i medel på lyssningsplats låter mycket. I hyreskåk är det knappast möjligt utan klagomål.

+1

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-07-11 22:57

Med risk för att trampa någon på tårna vilket jag inte vill. men det viktigaste för mig är hur watten låter än att de är många.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-07-11 23:07

Jag skaffade mig en spl-mätare ganska nyligen och blev rätt överaskad när jag insåg att 85dB var ganska högt och det är nog rätt sällan om ens någonsin jag spelar högre än det.
Däremot fick jag till 103dB peak när jag tvingade högtalarna, då var det såpass högt att det började kännas obehagligt.

Man får nog hitta den ljudstyrka man gillar och sedan anpassa anläggningen därefter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-12 00:26

Poppen skrev:Med risk för att trampa någon på tårna vilket jag inte vill. men det viktigaste för mig är hur watten låter än att de är många.

Om man har en högtalare med 1% verkningsgrad och matar den med 100W brus, och sedan stänger av bruset, då kan man säga: Här har det vart en watt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-12 01:01

What(t) ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-12 03:31

Poppen skrev:Med risk för att trampa någon på tårna vilket jag inte vill. men det viktigaste för mig är hur watten låter än att de är många.

Hur menar du då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-12 05:46

Laila skrev:What(t) ?

Det måste ju ta sig genom kablar dessa små watt.. Det blir Wattkoppar och det är faktiskt sjukt.

hifiguru@spray.se

Återgå till Generellt om hifi