pi60s & bs60 vs stora toppsystemen

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-12 11:40

adzer skrev:
Komorok skrev:Det är svårt att åstadkomma lågdistorderande bassystem, så av det skälet så
vill i alla fall jag överdimensionera mitt bassystem med mycket mer än 10dB.


Menar du att profX som e speccade till 120dB distar mer än i28 med sina 121dB vid samma ljudvolym?


Lite roligt är att jag tänker exakt tvärt om... :)

jag vill köra något i stil med profundusY-4 till mina i16s... :lol:
och vi vill ha profundusX-2 till i28.

jag tycker att profundusX-2 är hopplöst klent, jag vil ha betydligt mycket mer kapacitet, gärna 4gånger så mycket !
jag vill ha disst fri bas !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 11:50

Du tänker tvärt om mot vem då?

Du beskriver ju bara den där hybrisen du pratat om att du önskade komma ifrån 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-12 11:51

till adzer så citerar jag mig själv från en annan tråd:

"Ja men va bra, då va jag rätt ute då

Jo jag tycker det med, satsa alltid på 4st källor i basområdet.
Jag har alltid uppfattat det som betydligt mycket bättre än två, det uppstår någon slags "tajthet" i ljudet och allt blir så sjukt mycket bättre artikullerat tycker jag.
Även upplevt djup (i frekvens) förbättras, man säga att jag tycker att kontroll och dynamik blir bättre

MEN, kan verkligen pX-2 återge högre ljudtryck än pi60+bs60 ?
begränsar pi60 så mycket i det fallet ?

Det trodde jag inte... jag har alltid upplevs pi60+bs60 som klart mer kapabelt än pX-2. Men det kan ju vara så att jag helt enkelt lurara mig på att just dom förbättringar som ges med 4källor ?! "

satsa på 4 basmoduler eller pi60 + bs60 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 11:58

Du har inte läst tråden så noga va? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 12:35

Nune skrev:
subjektivisten skrev:
Nune skrev:Hur mycket starkare kan man spela med i28 jämfört med pi60 om båda högtalarna är delade vid 80 Hz??



pi60 är specad till 114dB@100hz och i28 121dB@100hz


Så man måste gå upp till ännu större högtalare om man vill titta film på referensnivå :?


Undrar om det stämmer. Jag tror att i28 klarar av refnivå. Jag har provlyssnat dem på (eller i närheten) av den nivån i alla fall. De började förvisso låta hårdare när man spelade starkt på dem men jag vet inte om det berodde på högtalaren.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11251
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2011-07-12 12:38

screen skrev:
adzer skrev:
shifts skrev:Är inte referensnivå någonstans kring 85 dB kring lyssningsplats?


Snarare 113/115dB om jag minns rätt.
Så i32s med pX-4 är det minsta Ino har som uppfyller detta om man räknar in 10dB extra pga avståndet.


Det här är intressant!

Finns det någon källa på det som anger rätta värdena?
Eller kanske Hr: IÖ kan berätta vad som gäller och hur det kommer sig?



IngOehman skrev:Men bassystemet behöver alltså bara kunna återge 20 - 80 Hz (och då
är det -6 dB, nota bene, som åsyftas, i båda riktningarna) med 115 dB
på lyssningsplats mitt i passbandet. Sedan finns det ju om man skall
vara noga, ytterligare en komplicerande osäkerhet i sammanhanget, näm-
ligen att det finns två förekommande uppgifter om referensnivån: -18 dB
och -20 dB.

Jag är inte säker man jag tror att den förstnämnda är den vanligare upp-
giften, vilket ger en maxnivå om 85 + 18 + 10 = 113 dB.

Det kan nämnas att den ursprungliga THX-normen för hemmabiografer
bara krävde 110 dB i LFE-registret.

Men 115 dB är absolut den nivå jag förespråkar som ett minimum för den
som vill vara säker på att kunna spela alla fonogram på referensnivå. Och
några dB mera skadar inte heller. Hur stort bassystem med kräver beror
dock även på rummet.


Från: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 83#1065383
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-07-12 12:46

Referensnivå kräver även att du bor i hus. Jag tror få kan spela så starkt i en lägenhet, om man vill slippa sura grannar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-12 13:09

MagnusÖstberg skrev:Du tänker tvärt om mot vem då?

Du beskriver ju bara den där hybrisen du pratat om att du önskade komma ifrån 8)


HAHA, Nee jag menade att jag tänker överdimmensionera i FÖRSDTa hand i basen, medan Adzer verkar tänka precis tvärt om... :P

Och gällande hybrisen så är den inte längre, och jag menar det, men det betyder inte att profundusY-4 skulle vara en omöjlighet framöver. 8)

vad min "hybris" grundade sig på m.m. kan man läsa i min tråd om "vad är det som driver dig" :)
och som det är nu så är altl det där förändrat och jag har totalt släppt mina gamla mål och övergått till helt nya som faktiskt känns mycket bättre.
och stereon är allmänt kraftigt nerprioryterad jämfört med förr men inte helt, det är en hobby jag älskat att hålla på med och jag börjar känna att just lusten och viljan är tillbaka och det börjar bli kul igen nu.
Helt utan hybris... :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-12 13:11

MagnusÖstberg skrev:Du har inte läst tråden så noga va? :D


Joo då ! :D

Det har jag ;)

Men det jag syftade på med min citering av mig själv (som va från en annan tråd, kanske borde ha skrivit det...!) är att jag tycker INTE att man ska ta i28 och pforundusX-2 utan då känner jag att pi60s + bs60 är mycket trevligare på många sätt.
billigare och enligt mig så låter det bättre med pi60(s) + bs60 än med profundusX-2 i basen. MYCKET bättre !

därav mitt inlägg :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-07-12 13:14

Nune skrev:
subjektivisten skrev:
Nune skrev:Hur mycket starkare kan man spela med i28 jämfört med pi60 om båda högtalarna är delade vid 80 Hz??



pi60 är specad till 114dB@100hz och i28 121dB@100hz


Så man måste gå upp till ännu större högtalare om man vill titta film på referensnivå :?

Referensnivå kan för folk betyda tre saker (minst...).

Dels kan det betyda "den nivå som regissören har tänkt sig" (vilket ju även
kan beskrivas som att man spelar med "referensgain" = den som ger referens-
nivå).

Men det kan även i överförd betydelse vara den nivå som kalibreringssignalen
ligger på, nämligen -18 (eller -20) dB relativt full utstyrning - ELLER den nivå
som samma signal skall ligga på i rummet, alltså 85 dB.

Ett korrekt justerat system spelar ju -18 dB-kalibreringssignalen 85 dB starkt
på lyssingsplats.


Jag tror det är bra att veta att "referensnivå" alltså kan förstås som lite olika
saker beroende på vem man pratar med. Men det är lätt att glömma, det vet
jag av egen erfarenhet. ;) Sammanhanget kan dock ofta ge ledtrådar.

Om sammanhanget är anläggning+rum:
Om någon säger "vrid upp volymen till referensnivå" så betyder det ju t ex
både att kalibreringsignalen kommer att bli 85 dB stark, och att filmen blir så
stark som den är avsedd att vara. Men det man egentligen gör är ju att
ställa in referensgain.

Om sammanhanget är ljudspåret:
Om någon säger, "lägg ljudet strax under referensnivån" så betyder det att
det skall ligga svagare inmixat än -18 dB.

- - -

Sammanfattningsvis finns det tre komponenter som man kan behöva hålla
isär; nivån på lagringsmediet, total-gain i uppspelningen och akustisk nivå.

Och till råga på allt är det inte alldeles entydigt med begreppet "gain" när
man inte kan ange den i "gånger", utan i dB ljudtryck per dB utstyrning. De
är både relativa mått, men med olika fötter.

Men håller man bara tungan rätt i mun så går det utmärkt att jonglera med
termerna.


- - -

Hur starkt det sedan blir när man spelar filmen kan man inte veta, eftersom
det är upp till filmskaparna. Det kan vara så att den starkaste passagen i
filmen är 70 dB.

Men en sak kan man veta, och det är att det inte är starkare än 85 + 18 =
=103 dB.

I .1-kanalen kan det dock bli 10 dB ytterligare, eftersom 0 dB i de övriga
kanalerna motsvarar -10 dB i .1-kanalen.

Kort sagt:
Ino pi60 (eller i14) med X-2 räcker faktiskt till spelning på referensnivå i
många normala rum (olika rum ger olika mycket stöd så det finns inget helt
absolut svar på frågan) - även för de mest högljudda filmerna.

Men marginalerna är inte jättelika. Å andra sidan spelar de flesta inte ens i
närheten av referensnivå.

Var och en känner sig själv bäst. Själv skaffar jag helst lite marginaler i bas-
registret, och eftersom 4 moduler är bättre även på andra sätt så är det för
mig lätt att välja P-4 före X-2, men helst X-4 om jag vill slippa att bekymma
mig om överstyrning. I en fast hemmabio (en där högtalarna aldrig är ute på
vift) skulle jag även hellre välja i14, i16s eller i28 än pi60. Men om det kan
finnas fall där fullregisterhögtalare är en resurs så är förstås pi60 eller pi60s
det bättre valet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 13:18

Att du tycker det låter bättre är ju en subjektiv bedömning, och har rätt lite med ljudtrycksförmåga att göra ;)

Ljutrycksmässigt vinner pi60+bs60 vilket står i tråden.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-12 13:33

MagnusÖstberg skrev:Att du tycker det låter bättre är ju en subjektiv bedömning, och har rätt lite med ljudtrycksförmåga att göra ;)

Ljutrycksmässigt vinner pi60+bs60 vilket står i tråden.


vinner över vad ?! :?

pi60+bs60 spelar ju typ som i28 i området över delningen till i28 men under 80Hz så spelar ju pX-2 högre än vad pi60+bs60 mäktar med = i28 + pX-2 borde spela högre, men inte bättre anser jag.

jag förstår inte vad du menade, förtydliga gärna :)

det hela gäller ju pi60 + bs60 vs i28 / 80Hz / pX-2
Och det är mellan dom som i28 + pX-2 kan spela högre tack vare att modulerna ensamma spelar bättre än om dom spela spela med pi60.

Jag tycker att två basmoduler i stort sätt undantagslöst låter "tråkigt" och det fattas alldeles för mycket för att vara okey. så pi60+bs60 eller i28+pX-4 är det som gäller då :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 13:54

Ingvar: Du behöver skilja mellan den numera irrelevanta THX ref.nivån och mastrings refnivå. Ref nivå är 3-120hz @ 0 dBFS.
Se dolby laboratories skivan exempelvis:
http://www.laaudiofile.com/testtone.html

Sweep 3 Hz to 120 Hz 0 dBFS "Full level frequency response sweeps in ach channel, one at a time. "

Att kunna återge referensnivå är att kunna återge 3-120hz vid den nivån som ett kalibrerat system ger vid 85dB vid en insignal på -20db.
Klarar X2 av det?

EDIT: Dolby´s production guideline säger samma sak:
http://www.scribd.com/doc/14598101/Dolb ... Guidelines
Senast redigerad av steveo1234 2011-07-12 16:03, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 13:57

DVD-ai skrev:
MagnusÖstberg skrev:Att du tycker det låter bättre är ju en subjektiv bedömning, och har rätt lite med ljudtrycksförmåga att göra ;)

Ljutrycksmässigt vinner pi60+bs60 vilket står i tråden.


vinner över vad ?! :?

pi60+bs60 spelar ju typ som i28 i området över delningen till i28 men under 80Hz så spelar ju pX-2 högre än vad pi60+bs60 mäktar med = i28 + pX-2 borde spela högre, men inte bättre anser jag.

jag förstår inte vad du menade, förtydliga gärna :)

det hela gäller ju pi60 + bs60 vs i28 / 80Hz / pX-2
Och det är mellan dom som i28 + pX-2 kan spela högre tack vare att modulerna ensamma spelar bättre än om dom spela spela med pi60.

Jag tycker att två basmoduler i stort sätt undantagslöst låter "tråkigt" och det fattas alldeles för mycket för att vara okey. så pi60+bs60 eller i28+pX-4 är det som gäller då :)


Fel av mig.

pi60+bs60:
125 dB i rum tillsammans med pi60s >100 Hz (>115 dB 20 - 20 000 Hz),

px-2:
>120 dB med rumsstöd, kontinuerligt (80+80 W)

Men jag
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-07-12 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-12 14:16

DVD-ai skrev:
adzer skrev:
Komorok skrev:Det är svårt att åstadkomma lågdistorderande bassystem, så av det skälet så
vill i alla fall jag överdimensionera mitt bassystem med mycket mer än 10dB.


Menar du att profX som e speccade till 120dB distar mer än i28 med sina 121dB vid samma ljudvolym?


Lite roligt är att jag tänker exakt tvärt om... :)

jag vill köra något i stil med profundusY-4 till mina i16s... :lol:
och vi vill ha profundusX-2 till i28.

jag tycker att profundusX-2 är hopplöst klent, jag vil ha betydligt mycket mer kapacitet, gärna 4gånger så mycket !
jag vill ha disst fri bas !


Jo men jag lyssnar till 99% på metal som har väldigt lite energi i basen därför känner jag inte att jag behöver mer än 115dB i basen.
Spelar man massa infected och liknande så förstår jag varför man kanske vill ha mer.
Sen så undrar jag vilka grannar som står ut med över 115dB i basen dessutom.

Hade jag haft oändligt med pengar och ett eget hus hade jag direkt köpt ingvars största system, men om man har grannar och begränsad ekonomi så kommer frågan vad man faktiskt BEHÖVER.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-07-12 14:44

adzer skrev:Jo men jag lyssnar till 99% på metal som har väldigt lite energi i basen därför känner jag inte att jag behöver mer än 115dB i basen.



Nja, lite energi i basen vill jag inte hålla med om. Dom flesta har nog rätt bra med energi ner till 50-60 hz iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-12 15:31

adzer skrev:
DVD-ai skrev:
adzer skrev:
Komorok skrev:Det är svårt att åstadkomma lågdistorderande bassystem, så av det skälet så
vill i alla fall jag överdimensionera mitt bassystem med mycket mer än 10dB.


Menar du att profX som e speccade till 120dB distar mer än i28 med sina 121dB vid samma ljudvolym?


Lite roligt är att jag tänker exakt tvärt om... :)

jag vill köra något i stil med profundusY-4 till mina i16s... :lol:
och vi vill ha profundusX-2 till i28.

jag tycker att profundusX-2 är hopplöst klent, jag vil ha betydligt mycket mer kapacitet, gärna 4gånger så mycket !
jag vill ha disst fri bas !


Jo men jag lyssnar till 99% på metal som har väldigt lite energi i basen därför känner jag inte att jag behöver mer än 115dB i basen.
Spelar man massa infected och liknande så förstår jag varför man kanske vill ha mer.
Sen så undrar jag vilka grannar som står ut med över 115dB i basen dessutom.

Hade jag haft oändligt med pengar och ett eget hus hade jag direkt köpt ingvars största system, men om man har grannar och begränsad ekonomi så kommer frågan vad man faktiskt BEHÖVER.


ja absolut, jag bara konstaterade och tyckte det va lite kul att du väljer att dimmensionera så, men jag är helt förstående om varför och tycker att du gör rätt :)
Dock så tycker jag att du då ska välja pi60 + bs60 i stället för det dyrare i28 + pX-2... det komemr med största sannorlikhet inte att låta lika bra i basen och pi60 + bs60 spelar "högt nog" och med mycket bättre "rumskoppling" och upplevs ( i alla fall för mig) som mer kompetent därav.

i28 + pX-2 känns som en extremt onödig kombination, av just nämda orsak :)
Men du gör som du vill ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-12 15:34

DVD-ai skrev:ja absolut, jag bara konstaterade och tyckte det va lite kul att du väljer att dimmensionera så, men jag är helt förstående om varför och tycker att du gör rätt :)
Dock så tycker jag att du då ska välja pi60 + bs60 i stället för det dyrare i28 + pX-2... det komemr med största sannorlikhet inte att låta lika bra i basen och pi60 + bs60 spelar "högt nog" och med mycket bättre "rumskoppling" och upplevs ( i alla fall för mig) som mer kompetent därav.

i28 + pX-2 känns som en extremt onödig kombination, av just nämda orsak :)
Men du gör som du vill ! :D


Blir det inte pi60s + bs60 så blir det i32s + pX-4. Jag vill ha något av signatursystemen.

Måste bara lyssna runt lite mer innan jag bestämmer mig.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-07-12 17:45

steveo1234 skrev:Ingvar: Du behöver skilja mellan den numera irrelevanta THX ref.nivån och mastrings refnivå. Ref nivå är 3-120hz @ 0 dBFS.
Se dolby laboratories skivan exempelvis:
http://www.laaudiofile.com/testtone.html

Sweep 3 Hz to 120 Hz 0 dBFS "Full level frequency response sweeps in ach channel, one at a time. "

Njae... Man kan ju kalla vad som helst för referensnivå, men de signaler som
är fullt utstryda brukar kallas "full scale-signals" eller liknande. Det finns test-
toner på en förfärlig massa nivåer som man allihopa kan påstå är referenser
för den nivå de ligger på.

Men jag tror det är mindre risk att man blandar ihop sakerna om man kallar
maxnivån för maxnivå eller full scale-level eller något liknande, och undviker
att utnämna det till en referensnivå. Det är bara en bland många, och den
som man normalt menar är -18/20 dB rel fs, som skall ljuda 85 dB.

steveo1234 skrev:Att kunna återge referensnivå är att kunna återge 3-120hz vid den nivån som ett kalibrerat system ger vid 85dB vid en insignal på -20db.

Njae... Den terminologin avråder jag ifrån. Och dessutom finns det två stan-
darder.

Det du beskriver skulle jag kalla att kunna återge full scale-signal med syst-
emet kalibrerat. Alltså maxnivå. (Och decibel förkortas dB inte db, och hertz
förkortas Hz inte hz.)

steveo1234 skrev:Klarar X2 av det?

Det trodde jag att jag redan hade svarat på: Ja, i många rum.

Bättre än så kan nog inte frågan besvaras. Det hela kräver dock en liten
reservation, nämligen att man använder SS-filtret i cr80s eller cr80es. Jag
avråder dock från det, eftersom jag tycker det är viktigare att återge film-
soundtrecket väl, än att klara ett test.

En liten reservation (eller förstärkning kanske det borde kallas) ytterligare
kan jag klämma in, och det är att de ljudtryck som jag anger i manifestet är
UTAN någon hänsyn till rumsstöd från ytor andra än de som högtalaren står
nära (golv och en vägg), men det finns sex begränsningsytor i ett rum. De
allra flesta rum ger därför ett rätt signifikant tillskott, sett från ett ljud-
trycksmätinstruments synvinkel. Och ställer man in en hemmabio efter de
föreskrifter som man kan läsa sig till från hifi-apparattillverkarna, från DD,
från DTS eller från THX, så skall detta rumsstöd kompenseras ned, och då
vinner man motsvarande i ljudtryckskapacitet.

MIN uppfattning är dock att ett sådant rätt så endimensionellt sätt att be-
trakta ljudtrycket i rummet, är en väldigt förenklad bild av världen (där man
inte vederbörligt sorterar isär ljud som representerar olika saker), som därför
stämmer rätt dåligt med hur man uppfattar det - det vill säga; justerar man
så, så kommer det att låta lätt så olika i olika hemmabiografer. Det gillar jag
inte - även om en således förenklad bild gynnar specifikationerna för mina
basmoduler.

Jag specificerar dem alltså utan denna hjälp från rummet (vilket ger dem lite
lägre siffror för maxljudtryck) då jag menar att det inte är givet hur stor del
av detta stöd som man i det enskilda fallet kan tillgodoräkna sig, om målet
är att åstadkomma en naturlig återgivning.


steveo1234 skrev:EDIT: Dolby´s production guideline säger samma sak:
http://www.scribd.com/doc/14598101/Dolb ... Guidelines

Nej, det stämmer inte.

Under 3.4.1 kan du läsa bland annat:

"...to set your system’s playback level to a particular reference level."

"If referencelevel is specified as "0 VU," where "0 VU" corresponds to -20
dBFS for a digital recording medium, then pink noise should be set..."


Och mycket mera om referensnivå, åsyftande en nivå som ligger 18-20 dB
under full scale.


Men som sagt - bara alla är så tydliga de kan och ställer upp på att förtyd-
liga sig när det behövs, så går det alltid att reda ut vad någon menar. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58306
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 17:53

THX hemsida skrev:THX Certified Audio products are designed to let you experience movies the way they were meant to be heard. On every THX Certified AV Receiver the “0” on the volume dial represents THX Reference Level, a setting designed to mirror the exact volume level used by moviemakers and sound artists in the studio.

When you are watching a movie with the playback volume set to “0” on a THX Certified Receiver, you experience every sound element exactly like it was produced by the filmmaker—with the same fidelity, detail and clarity.
What is Reference Level?

Manufacturing receivers and speakers that can achieve THX Reference Level is no simple task. It requires a tremendous amount of power to drive an audio system effortlessly without clipping or distorting. To ensure the audio products can reach this peak performance, THX developed a set of standards as part of its THX Ultra2, THX Select2 and I/S Plus certifications.

Experience Studio Clarity: THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.
Reference Level for your Room: THX Ultra2 Plus, THX Select2 Plus and THX I/S Plus certification categories deliver Reference Level performance in your specific room size.
Distortion-free Playback: THX Certified Receivers and speakers are designed to recreate Reference Level with minimal distortion.

(min understrykning)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 22:18

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Att kunna återge referensnivå är att kunna återge 3-120hz vid den nivån som ett kalibrerat system ger vid 85dB vid en insignal på -20db.

Njae... Den terminologin avråder jag ifrån. Och dessutom finns det två stan-
darder.

Det du beskriver skulle jag kalla att kunna återge full scale-signal med syst-
emet kalibrerat. Alltså maxnivå. (Och decibel förkortas dB inte db, och hertz
förkortas Hz inte hz.)

Vh, iö


Ja, du får såklart kalla det vad du vill.
Jag, folket på Dolby/DTS och resten av världen kallar just specifikt den kalibreringen för kalibrering mot referensnivå och återgivning på den nivån för återgivning på ref.nivå. Om du vill kalla det något annat så kanske det kan vara bra att du i alla fall vet att det är såhär vi andra menar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2011-07-12 22:22

Om jag skulle köra "0" på min THX Ultra Plus 2 klassade stärkare när jag tittar på film så skulle det nog bli en tripp till Ingvar för att köpa nya element...
Ja. Den är autokalibrerad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58306
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 22:25

Steveo - såg du mitt citat från THX-hemsidan? Resten av världen tolkar det inte som du... Alla THX-klassade hemmabioförstärkare har referensnivån efter 85dB - ingår i klassningsgodkännandet, alltså.

Både den Integran (70.2) och den Pioneer (LX-73) jag haft hemma nyligen har haft referensnivån satt precis så. Integran skriver det t.o.m. på displayen och i rutan "THX ref" när man rattat dit.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-07-12 22:26, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 22:25

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Klarar X2 av det?

Det trodde jag att jag redan hade svarat på: Ja, i många rum.

Vh, iö


Det är högst respektfulla siffror för två 10" element. Själv var jag tvungen att gå upp till 4 stycken 15" element som kan röra sig 5cm p2p för att klara av scener av nedanstående typ utan att riskera att elementen går sönder i mitt rum på typ 20-25m^2. Krävs lite drygt 120db på lyssningsplatsen vid 8hz när den återges på refnivå.

Bild

Det hade blivit betydligt mycket enklare och billigare med två X-moduler...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 22:26

Nattlorden skrev:Steveo - såg du mitt citat från THX-hemsidan? Resten av världen tolkar det inte som du... Alla THX-klassade hemmabioförstärkare har referensnivån efter 85dB - ingår i klassningsgodkännandet, alltså.


Ja, 85db vid 20db headroom. Dvs, worst case är 105db på lyssningsplatsen. Citatet från THX hemsida säger samma som jag säger.

EDIT: Från varje högtalare då dvs, 10db mer från LFE. Sen går det såklart att göra det mer komplicerat med bass management och skicka runt signaler mellan högtalarna. Gör man det så kan man riskera ännu högre krav på LFE
Senast redigerad av steveo1234 2011-07-12 22:29, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58306
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 22:28

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Steveo - såg du mitt citat från THX-hemsidan? Resten av världen tolkar det inte som du... Alla THX-klassade hemmabioförstärkare har referensnivån efter 85dB - ingår i klassningsgodkännandet, alltså.


Ja, 85db vid 20db headroom. Dvs, worst case är 105db på lyssningsplatsen. Citatet från THX hemsida säger samma som jag säger.


Det gör det väl inte när du i posten innan kräver 120dB... 105<>120.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 22:32

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Steveo - såg du mitt citat från THX-hemsidan? Resten av världen tolkar det inte som du... Alla THX-klassade hemmabioförstärkare har referensnivån efter 85dB - ingår i klassningsgodkännandet, alltså.


Ja, 85db vid 20db headroom. Dvs, worst case är 105db på lyssningsplatsen. Citatet från THX hemsida säger samma som jag säger.


Det gör det väl inte när du i posten innan kräver 120dB... 105<>120.


Då förtydligar jag. Högtalarna kalibreras mot 85db (dvs -20db). LFE ligger 10db över detta som bekant. Detta gäller sålänge alla kanalerna är fullregister (dvs 3hz-20khz). Så gör man sällan och istället så reroutar man signal under 80hz till baskanalen vilket lägger på lite ungefär 5db till LFE-återgivaren behöver hantera. Så, 105+10+5=120db.

EDIT: 120db är mycket. Speciellt om man är intresserad av transparent återgivning på den nivå som regissören vill att du ska se filmen. Då behövs en jäkla massa kapabla makapärer. En timme med exempelvis Cloverfield ovan illustrerar min poäng väl. Om man försöker se den filmen utan förfulande filter på baskanalen och dessutom spelar på refnivå så kommer basarna att få jobba. Rejält. De flesta basar kommer inte många minuter in i den filmen utan att gå sönder med dessa förutsättningar.
Så, varför bry sig då? Enkelt, när man har sett en film som Cloverfield på en anläggning som KAN nå upp till ref.nivå på baskanalen (och gärna de andra kanalerna också) så är det en djävulsk rush och en verklig adrenalinkick. Jag älskar sånt! :)
Senast redigerad av steveo1234 2011-07-12 22:36, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58306
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 22:35

Det där om fullregister tror jag inte på. Det ingår väl att kunna köra alla högtalare som "small" och detta är en av anledningarna till de där +10, så mer än 115dB vill jag inte hålla med om. I många fall rekommenderas det t.o.m. att sätta fullregisterhögtalare som small - senast jag läste det som var det från Audyssey.

Ta t.ex. M&K's THX-klassade system... där är frontarna spec:ade till 77Hz.
MK 150 tänker jag på alltså.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-07-12 22:39, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7903
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-07-12 22:39

Nattlorden skrev:Det där om fullregister tror jag inte på. Det ingår väl att kunna köra alla högtalare som "small" och detta är en av anledningarna till de där +10, så mer än 115dB vill jag inte hålla med om. I många fall rekommenderas det t.o.m. att sätta fullregisterhögtalare som small - senast jag läste det som var det från Audyssey.


Jag ser din poäng, men, det stämmer faktiskt som jag skrev. LFE ligger 10db över alla fullrange kanaler. Och, om man ställer en fullrange kanal så flyttas basinformationen till LFE och adderas till de befintliga 10db. Mer info finns säkert.

Här finns lite intressant läsning från de som orkar skriva mer än vad jag gör:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... level.html

EDIT: Ja, du har helt rätt angående M&K. Men vi får skilja mellan inspelning och uppspelning. Många filmspår har full utstyrning i huvudkanalerna, långt ner under 10hz på stark nivå. För att kunna återge det i praktiken så ställer man in att högtalarna är "small" och därmed så flyttas den basen till LFE-återgivaren istället. Signalerna summeras då med den befintliga informationen i LFE.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-07-13 01:12

Det du skriver stämmer inte.

LFE-kanalen (= .1-kanalen) har 10 dB (inte db) mera headroom än fullregis-
terkanalerna. Men hur ljudnivåerna läggs bestämmer ljudläggaren. De kan
ligga mycket svagare på .1-kanalen än på de andra kanalerna. Det kan till
och med vara helt tyst på .1-kanalen.

Och när en signal flyttas med basadministrationen så ändras som regel inte
akustiska nivån alls vid mixing från fullregisterkanal till LFE. Det vill säga en
signal som ligger -12 dB fs i vänster kanal och som flyttas till LFE läggs på
-22 dB fs. Mixning i andra riktningen är inte lika enkel, utan kan ske på lite
olika sätt, men i normalfallet läggs info som flyttas/mixas från LFE till fram-
högtalarna, upp 7 dB i resp kanal. Det betyder att headroom i DACarna kan
äventyras.

I Dolby-världen ställer detta ibland till med problem (när inte headroom finns
i DACarna) i form av digitalklippning, som Dolby "löst" med en nödkompressor
som skall hindra DAC-klippning. Det brukar inte vara så kul att lyssna på.

I andra fall används ommixningsprotokoll där LFE mixas in i L och R med en
betydligt svagare nivå, ibland med samma avstånd till fs som den låg på
LFE (vilket betyder att det blir alldeles för svag LFE-bas). Olika tillverkare
av apparater gör olika. I synnerhet i DVD- och Bluray-spelare görs det ofta
ommixningar som gör att man inte får höra filmen som den var tänkt. :?

Och ditt "...om man ställer en fullrange kanal så flyttas basinformationen till
LFE och adderas till de befintliga 10db" är ju rena rappakaljan.

Vaddå "befintliga 10db"? Och vaddå "ställer en fullrange kanal"?

Det blir underligt när du föreläser innan du läst på och förstått själv.

steveo1234 skrev:
IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Att kunna återge referensnivå är att kunna återge 3-120hz vid den nivån som ett kalibrerat system ger vid 85dB vid en insignal på -20db.

Njae... Den terminologin avråder jag ifrån. Och dessutom finns det två stan-
darder.

Det du beskriver skulle jag kalla att kunna återge full scale-signal med syst-
emet kalibrerat. Alltså maxnivå. (Och decibel förkortas dB inte db, och hertz
förkortas Hz inte hz.)

Vh, iö

Ja, du får såklart kalla det vad du vill.

Jag, folket på Dolby/DTS och resten av världen kallar just specifikt den kalibreringen för kalibrering mot referensnivå och återgivning på den nivån för återgivning på ref.nivå.

"Den" nivån?

Vilken den? (-18/20 dB rel fs? fs? 85 dB? 103 dB 105 dB? 113 dB? 115 dB?)

Jag tycker det ser ut som om du inte förstår skillnaden mellan förstärknings-
nivåer, signalnivåer, och resulterade maxnivåer. Men det är, hur gärna du
än vill det, INTE samma saker. Jag kan förstå att du vill ha enkla, entydiga
svar, men man måste acceptera att man inte för blanda ihop flera olika
saker som är helt olika funktioner, även om vissa faktorer beror av alla de
andra i kombination. Att hålla isär enskildheterna är av högsta vikt om allt
det här skall kunna diskuteras utan att det uppstår missförstånd.

Och om du läser de texter du själv hänvisade till lite noggrannare så inser
du förhoppningsvis också att "Dolby/DTS och resten av världen" INTE alls
blandar ihop begreppen som du gör.

Det vill säga, ALLA blandar ibland ihop dem av och till (vilket jag ju också
skrev om för flera inlägg sedan) och det är därför det är så viktigt att veta
att den som bara skriver "referensnivå" kan mena lite olika saker.

Vill man veta säkert vad som åsyftas i det enskilda fallet, så behövs det
mera info än bara ordet "referensnivå", som, som sagt, kan syfta på flera
olika saker.

Det var ju bara det jag berättade om.

steveo1234 skrev:Om du vill kalla det något annat så kanske det kan vara bra att du i alla fall vet att det är såhär vi andra menar.

"Vi andra"? Tala för dig själv. Du talar definitivt inte för Dolby. :)

Om du läser de texter du själv hänvisade till från Dolby lite noggrannare så
tror jag du ser att du blandar ihop referens-gain med referensnivå och med
maxnivå. Det är tre skilda saker och det är mycket vanligt att de blandas
ihop. Det behöver man förstå om man inte skall missförstå en massa saker
som skrivs.

Du såg kanske även de textsnuttar jag citerade från texten ifråga (de som
du själv hänvisade till). Alltså att Dolby talar om referensnivån som -20 dB
rel full scale.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-07-13 01:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster